Det här med fång..

Sv: Det här med fång..

Enligt brittisk forskning är våra moderna täcken en stor bov.
hästarna behöver inte ödsla energi på att hålla värmen o har alltför gott hull när det är dags för bete.

I S. har vi som många har skrivit släppt hästarna på sämre beten eller efter att höt är slaget. Man släppte först efter att att gräset hade tagit sig väl så att de klarade att gå där en längre tid.

Visst betade man in dem förr, men det var inte för Majbete.
Tror oxå att hästarna brukades mer förr.
Hade man häst- ja då använde man den.

På Strömsholm får man inte inte in så många tävlingshästar o av dem inga hopphästar.

Mina hästar har aldrig ätit frostat gräs- vad beror det på:confused:
Jag kan tänka mig att det mest är för de som känner sockerbegäret o som aldrig får sin "hunger" stillad. IR-hästar.
så länge de rids ordentligt klarar de sig, men om inte....

Vad jag känner till så ger proffsen sina hö o de går heller inte på bete- har ständig koll på vad de ger sina.
Det gäller nog mest att numera ha koll på övervikt än undervikt:cool: men tyvärr är det status att ha en rund o go häst.

Höet visade sig inte hålla måttet och jag bytte till hösilage.

Antagligen så var hösilaget antingen tidigt taget eller en andraskörd.
I båda dessa fall så är övergången att jämföra med tidigt betessläpp.
En andraskörd som tas efter att gräset blivit stressat av torka för att sedan växa igen är inte alls bra.

Man måste också vara medveten om vad silaget innehåller.
Ensilage (hösilage) kan tas på andra tider än torrhö och kan därför vara farligare.

Just det där med betesinvänjning har jag alltid vart extremt noga med

Hej!

Det som är riktigt skumt är att under alla år jag ridit, skött och jobbat på ridskola i stan har inte en enda häst/ponny jag vet om haft fång.

Och då pratar vi om minst 40 hästar som går från stall, direkt till bete (om dom har tur får dom beta nån timme nån gång ibland innan betet) och på hösten direkt från bete till stall- ingen tillvänjning och som sagt, dom hästarna (och ponnyerna) har jag inte hört nånting om fång på.

Jag tillvänjer alltid så gott det går- förra stallet gick dom från lerhage till bete och tillvänjning fick man sköta själv. Det var jag och 1 till som tillvänjde, resterande 6 hästar gick raka vägen ut på gräset- inte en tillstymmelse till fång där heller..
När jag var yngre var det shettisar och tjocka ponnyer som hade fång- nu är det en ständig oro oavsett ras.

Ett annat ställe jag jobbade på hade vi en fångponny- han fick samma foder som övriga, gick på samma natyrbete- men ändå trillade han dit. Varför? Han var korsning lipzzaner/russ..

Kan klimatet ha med det att göra? Dom varmare vintrarna? Eller är det felaktig avel??

/ lavinia, utan svar men väldigt nyfiken

Senast ändrad:

Hösilaget som vi hade då innehöll väldigt mycket av annat än bara gräs, ibland fanns det jättemycket klöver i och olika sortens ogräs.

Vad jag vet så är det mindre socker i klöver än i gräs, så det borde inte ha spelat någon roll.
Jag tror mera på skördetiden.

Kan klimatet ha med det att göra? Dom varmare vintrarna? Eller är det felaktig avel??

Jag tror faktiskt att det är hästhållningen.
Om man håller sig till bete under juni, juli och augusti så är gräset inte stressat eller fruset.
Och med hö så måste man skörda när det är torrt, d.v.s. gräset är lugnare i sin tillväxt.

Vad jag vet så är det mindre socker i klöver än i gräs, så det borde inte ha spelat någon roll.
Jag tror mera på skördetiden.

Man har väl alltid varit rädd för klöver till hästarna.

Det kan kanske bero på att den är stärkelserik o inte då bara om det är sent skördat:confused:

Min fick fång p g a klöverhösilage- för mkt sådnt o överhull samt vila pga hälta

Det är nog vanligare med fång och jag tror också att det har samband med bl a bättre foder. Vi hade jubeleumskväll på min ridklubb för ett tag sedan och på alla gamla bilder från 60- och 70-talet var hästarna oftast tunna över ryggen och väldigt bukiga. De fick troligen ganska proteinfattigt hö och kanske havre för att få energi. Många av de fånghästar jag har träffat på får inget kraftfoder vilket ju är bra. Men eftersom de numera rekomenderas att man ska ge mkt grovfoder får de mkt hö och om det inte är analyserat så är det ju en risk att det innehåller mkt protein och energi som kan orsaka fång.

En som jag pratade med gjorde just så, hon gav sin ponny 8 kg av ett hö som innehöll mkt protein och energi (ett hö som skulle anses vara bra till en sporthäst). Dessutom hade hon egentligen ingen riktig koll på hur mkt hö ponnyn fick eftrsom hon slängde till den hö vid lite olika tillfällen av olkia anledningar (när den lämnades själv, när den verkade hungrig osv), så egentligen fick den nog ännu mera hö. Ponnyn gjorde ingenting, ibland kom det en tjej och red ut på den. Hon var helt frågande till varför hennes häst fick fång men jag tycker inte att det är så himla konstigt.

Dagens foder är jättebra och har man en svårfödd häst som rids mycket (som jag själv har t ex) är det ett bra sätt att spara pengar på att räkna på foderstaten men man måste vara noggrann med både mat och träning och inga snabba foderbyten. Det var nog betydligt enklare förr när man köpte en ponny att bara låta den stå i en skogshage och ge den lite utav vad man då kallade för "typiskt hästhö", dvs magert hö. Man behövde inte engagera sig så mkt i foderstater och motion men jag tvivlar på att hästarna för den skull hade det bättre.

Observera att det kan finnas många andra orsaker till fång. Det är särkilt svårt med gamla hästar och hästar m känsliga magar och då fösrstår jag också att det inte är lätt för ägaren.

Det var tidigt skördat, och antagligen alldeles för högt i socker. Jag tycker egentligen att det borde bli standard att sockermängden analyseras i hö och hösilage. Det verkar vara det i Finland, så varför inte här också?

Nu sägs det ju att hösilage generellt INTE är farligare för fånghästar än torrhö, men min magkänsla säger annorlunda och jag har valt bort hösilage igen. Trots att jag egentligen inte kan lagra hö. Måste hämta väldigt ofta, men det känns som om det är värt besväret ändå!

Min fick fång p g a klöverhösilage- .....

Det skall tydligen inte finnas något samband mellan klöver, eller baljväxter över huvud taget, och fång.
Utan bara mellan korta sockerarter, fruktan och fång.

Jag hittade information om det när jag letade på nätet vid en diskussion i en tidigare fångtråd.

Du kan ju försöka att hitta någon som kan odla hösilage åt dig på kontrakt.
Så har jag det, så jag beställer hur jag vill ha silaget.
Saker som går att påverka är ju skördetid, växtsorter och ts.
Jag vill ha mitt ganska så nedtorkat så då blir det litet senare och efter "faran över" för det värsta sockret.

Har exakt samma bild och erfarenhet som du och jag undrar också.

rent generellt tror jag det bland annat beror på:
gödslade vallar
större anläggningar med mer extrema svängningar mellan vad en vinterhage/sommarhage är - dåligt insatt folk som inte betar in sina hästar tillräckligt försiktigt, och inte inser riskerna med dessa svängningar.

generell överfodring då hästarna äter mer mat än de behöver helt enkelt - året runt.
hästens kropp rent genetiskt är anpassad för att vinterhalvåret finns det mindre mat, men numera får alla hästar mat i samma mängder energi mässigt hela året. det är fri tillgång och det är kraftfoder osv osv osv. och hästarna är i överhull året runt.
det är vad jag vet även forskat på att just kraftfoder ökar risken för fång i utsatta tider, som tex i samband med betessläpp/byte av hage osv.
Ångkokt spannmål är väl det mildaste, men fortfarande så finns risken som sagt. Och jag undrar om inte nutivdens hästfolk som sagt, har en minskad kunskap om såna här saker, jag har noterat tex att folk inte fattar vikten av att beta in en häst som gått i en vinterhage och ska släppas i en sommarhage full med gräs. man tror det räcker att hästen fått en IKEA påse med plockat gräs 2 dagar innan. typ.

tror sånt spelar stor roll.

Jag skulle vilja göra lite tillägg, felaktig balans i fodret och då gäller detta både kraft och grovfoder. Man måste välja sitt grovfoder med omsorg, samt tänka igenom kompletteringar som behöver göras. Jag upplever att man i mångt och mycket gör många och för snabba foderbyten istället för att tänka genom foderstaten även lite längre fram. Med längre fram måste man kunda kalkylera hur en ökning ska ske med befintligt foder om hästen behöver det, och inte att byta foder eller omvänt hur en minskning ska ske istället för att byta foder.

Citat:
Ursprungligen postat av Forest Autumn Visa inlägg
Man har ju kartlagt både människans och hästens arvsmassa. De tror att det är ungefär samma gener som orsakar diabetes 2 hos oss.

Är det så?

Jag har uppfattat det som ponnyers IR beror på generationers generationers svältkost då både insulinproduktionen genetiskt kom till en mkt låg nivå, samt även genetiskt en oförmåga att använda insulin- det behövs inte om de måste leva på grenar, stjälkar, mossor o lavar.

Varför skulle det ena motsäga det andra?
Jag håller med dig om att man tror att ponnyers IR beror på en anpassning till att klara sig på lite föda. jag skrev nog det tidigare i tråden. Men det finns mkt som talar för att i alla fall en del av de människor som har diabetes 2 också bär på sådana anpassningsgener. Man har kartlagt några sådan för människan och menar att hästarnas är ett liknande (eller samma?) anlag. Dessa männsikor klarade sig mkt bättre än andra när det var ont om mat.

Det står i nedanstående artikel att anlagaen för människans diabetes 2 kan jämföras med ponnyernas anlag för nedsatt insulinkänslighet.

http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.2460/javma.228.10.1538?journalCode=javma

Det är nog tyvärr svårt, men jag har hittat ett underbart hö som består av timotej och ängsvingel (inget rajgräs, eftersom jag vill undvika det pga den påstådda förmågan att lagra mer socker). Jag känner också i mitt fall att hösilaget verkar påverka hästarnas magar mer än vad torrhö gör. Som sagt, jag fortsätter nog på min magkänsla så länge det finns producenter av bra torrhö! Det jag köper tas in löst, skulltorkas och balas sedan efter hand. Det är det finaste hö jag sett:)!

Alla hopp-proffs?
Jag vet många travproffs som ger hösilage.

På Folksams årliga seminarie under Falsterbo Horse Show så tyckte expertpanelen när det diskuterades foder att bra hö och havre är grunden i bra fodring, men något svenska hästägare bör tänka på är också mindre mat och mer motion.

En så stor travtränare som Lutfi Kolgjini ansåg - Travhästar har ju ofta stressade magar. Jag bara bestämde mig en dag, när en av mina löphästar var så lös i magen, att de aldrig mer ska behöva äta hösilage. Jag gick in och sa upp kontraktet och beställde hö istället. Jag tror att det är bättre för dem, säger Lutfi Kolgjini.

Hopptränaren Zetterman ansåg - Den viktigaste biten är att fodra individuellt och med bra grundbas. Ett bra hö och havre är det bästa. Det är back to basics som gäller, säger Royne Zetterman, en av deltagarna i expertpanelen.
Hans hästar får torrt hösilage och havre, kanske även lite betfor och müsli.
Även storstjärnan och travtränaren Lutfi Kolgjini var med i panelen och höll med Royne.
- Utfodring är ingen exakt vetenskap, grovfodret är det viktigaste, säger han.

Professor Ingvar Fredricson påpekar något som många i publiken kände igen sig i.
- Många, särskilt kvinnor, gillar att "dutta" med skopor hit och dit. Sluta med det, det behövs inte, säger han.

Gunilla Byström, dressyrryttare, berättar att hon tidigare också "duttat" mycket.
- Jag höll också på med dutti dutti, men jag slutade med det och märker att det går precis lika bra, nu får hästarna bara hö och havre, säger hon.

Panelens Johan Lentz, veterinär vid Regiondjursjukhuset Helsingborg, märker att produktutbudet på specialfoder har ökat.
- Man märker att flera läkemedelsbolag har hakat på trenden med specialmedel till människa, och satsat på djurägare, säger han.
- Man märker också en ökad mängd hälsoproblem hos hästar, mer fång till exempel, säger veterinär Johan Lentz. - Ett riktigt bra tips är att ta bort müsli och bara ge ren havre, Isaac gick ner 50 kilo på tre veckor och är slimmad och i topptrim nu, säger Zetterman.

Summering från panelen: Det är alltså inte bara vi människor som lider av välfärdsproblemet övervikt.
- Jag tror helt enkelt att våra hästar får för mycket mat och för lite rörelse, en timme om dagen är inte mycket, säger Gunilla Byström.
- Mina hästar som ska gå 50 kilometer i timmen kan inte släpa på övervikt, säger Lutfi Kolgjini.
Men att hitta rätt hull på hästen är inte lätt ens för proffsen.
- Det är ungefär som att styra en oljetank rätt, beskriver Ingvar Fredricson det.
- Lita på ögat. Personlig känsla och öga är bättre än tusen blodprov, säger Royne Zetterman.

Som jag förstår det så brister det inte för dagens hästägare i kunskap utan, man har kommit för långt bort från basics och därmed förlorat bas kunskapen.

- Man märker också en ökad mängd hälsoproblem hos hästar, mer fång till exempel, säger veterinär Johan Lentz. - Ett riktigt bra tips är att ta bort müsli och bara ge ren havre, Isaac gick ner 50 kilo på tre veckor och är slimmad och i topptrim nu, säger Zetterman.

Det är säkert lösningen på problemet - havre till fånghästar! :crazy:

Annars tror jag också att en orsak till fång kan vara alla dessa olika foderblandningar. Men jag är ju inte expert på detta så som de som har uttalat sig.

Dina egna sista rader förstår jag inte riktigt.

Som sagt, jag fortsätter nog på min magkänsla så länge det finns producenter av bra torrhö! Det jag köper tas in löst, skulltorkas och balas sedan efter hand. Det är det finaste hö jag sett:)!

Jag har en likadan magkänsla...

Jag har inte en aning vad det kan bero på och det sägs ju tom att det är fel och att silage är bättre (om det är bra silage förståss), men det känns inte rätt och jag har hört flera gamla hästkarlar som säger likadant; "man ska inte hålla på med silage till hästar. Det är för kraftigt och de för fång".

Kan hända att det inte finns några vetenskapliga stöd för detta, men min magkänsla finns också kvar:grin:

En del säger att det beror på att varje silagebal blir som ett foderbyte och det kan hända att det är en del av orsaken, men borde inte varje höbal bli det med då?

Nu sägs det ju att hösilage generellt INTE är farligare för fånghästar än torrhö, men min magkänsla säger annorlunda och jag har valt bort hösilage igen. Trots att jag egentligen inte kan lagra hö. Måste hämta väldigt ofta, men det känns som om det är värt besväret ändå!

Min häst fick ju fång när han åt hösilage. Dock så tror jag det fanns fler faktorer med i spelet också. Han hade blivit fet av vila pga svullet struplock, och dessutom började vårgräset spira i samma veva.
Så fet+hösilage+vårgräs var ingen bra kombination för honom iallafall.

Invänjning på bete tror jag är extremt viktigt.
Mina flyttas till "Vårhage" tidigt så att de utfodras medan det börjar att växa "under fötterna" på dem.

Över huvud taget så tror jag att mjuka och succesiva övergångar är viktiga.
Även på hösten.
Att gå från ett näringsfattigt bete till ett hösilage som är skördat om våren är ju lika farligt som att bli släppt på bete om våren.

Ja det håller jag helt med om. Lägg sen till att hästarna ofta återvänder från ett rätt nedbetat bete, till vinterhagar som ofta trimmats under sommaren och stått i vila och sen fått växa till sig, och sen sena september/oktober dagar med hög klar luft och lite frost i gräset. Helt förödande.

Boj: jag håller med om det du skrivit om onödiga foderbyten...... samma sak där.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 152
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka