Har inte järnkoll på hästförsäkringarna, villkoren har ju också ändrats. T ex så täcks även viss kiropraktik, akupunktur nu + att skydd av dem som hanterar/rider hästarna har tillkommit, annat har tagits bort/ändrats. Alltid svårt att jämföra över tid, olika hästar kostar dessutom olika mycket och man kan ha valt olika omfattning/belopp.Ja exakt så precis som jag kommenterat tidigare så den stora pucken ang kostnader står ju mellan klinikerna och försäkringsbolagen vilket ju precis som jag nämde tidigare varit en stor och känd debatt senare åren medialt .
"Knapplån"
Nyfiken fråga till kritikerna :
Har er premie höjts väldigt mycket senaste 5 åren för er försäkring?
Undrar nyfiket utifrån att väldigt ofta i denna debatt/ämne hävdar folk att "bortsett striden mellan kliniker och försäkringsbolagen är det kunderna som får betala via höjda premier ".
Jag har ett FB som deltagit otroligt aktivt i debatten om priser från klinikernas sida (OBS ej inte specifikt ägda Evidensia kliniker). Har dessutom en häst av rasen fullblod som är dyrare att försäkra som ridhäst än många andra raser. Min premie har typ gått upp 400 spänn på 10 år.
Hur mycket har folks premier gått upp de som klagar på att det är följden ? Väldigt nyfiken ang det argumentet från djurägare .
Har även katter försäkrade i samma bolag och försäkringspremien där har gått upp 150 kr/år på 12 år .
Mitt FB använder sig INTE av "belöningssystem" dvs att premien blir lägre om man inte nyttjar försäkringen på x tid. Så jag har ingen unik premie i sammanhanget.
Snarare har hästen, om än förskonad från skador totalt under dessa många år, två gånger på 10 år stått på Strömsholm en vecka i streck bägge gångerna och då rackat upp försäkringskostnaderna extremt mycket .
En premiehöjning som jag minns var för c:a 20 år sedan när det blev moms på veterinärvård (eller om momsen "bara" höjdes rejält). Den kom från en dag till en annan utan att jag ändrat något vad gäller omfattning.