Det här med Evidensia...

Ja exakt så precis som jag kommenterat tidigare så den stora pucken ang kostnader står ju mellan klinikerna och försäkringsbolagen vilket ju precis som jag nämde tidigare varit en stor och känd debatt senare åren medialt .

"Knapplån"
Nyfiken fråga till kritikerna :
Har er premie höjts väldigt mycket senaste 5 åren för er försäkring?
Undrar nyfiket utifrån att väldigt ofta i denna debatt/ämne hävdar folk att "bortsett striden mellan kliniker och försäkringsbolagen är det kunderna som får betala via höjda premier ".

Jag har ett FB som deltagit otroligt aktivt i debatten om priser från klinikernas sida (OBS ej inte specifikt ägda Evidensia kliniker). Har dessutom en häst av rasen fullblod som är dyrare att försäkra som ridhäst än många andra raser. Min premie har typ gått upp 400 spänn på 10 år.
Hur mycket har folks premier gått upp de som klagar på att det är följden ? Väldigt nyfiken ang det argumentet från djurägare .

Har även katter försäkrade i samma bolag och försäkringspremien där har gått upp 150 kr/år på 12 år .

Mitt FB använder sig INTE av "belöningssystem" dvs att premien blir lägre om man inte nyttjar försäkringen på x tid. Så jag har ingen unik premie i sammanhanget.
Snarare har hästen, om än förskonad från skador totalt under dessa många år, två gånger på 10 år stått på Strömsholm en vecka i streck bägge gångerna och då rackat upp försäkringskostnaderna extremt mycket .
Har inte järnkoll på hästförsäkringarna, villkoren har ju också ändrats. T ex så täcks även viss kiropraktik, akupunktur nu + att skydd av dem som hanterar/rider hästarna har tillkommit, annat har tagits bort/ändrats. Alltid svårt att jämföra över tid, olika hästar kostar dessutom olika mycket och man kan ha valt olika omfattning/belopp.
En premiehöjning som jag minns var för c:a 20 år sedan när det blev moms på veterinärvård (eller om momsen "bara" höjdes rejält). Den kom från en dag till en annan utan att jag ändrat något vad gäller omfattning.

Ja exakt så precis som jag kommenterat tidigare så den stora pucken ang kostnader står ju mellan klinikerna och försäkringsbolagen vilket ju precis som jag nämde tidigare varit en stor och känd debatt senare åren medialt .

"Knapplån"
Nyfiken fråga till kritikerna :
Har er premie höjts väldigt mycket senaste 5 åren för er försäkring?
Undrar nyfiket utifrån att väldigt ofta i denna debatt/ämne hävdar folk att "bortsett striden mellan kliniker och försäkringsbolagen är det kunderna som får betala via höjda premier ".

Jag har ett FB som deltagit otroligt aktivt i debatten om priser från klinikernas sida (OBS ej inte specifikt ägda Evidensia kliniker). Har dessutom en häst av rasen fullblod som är dyrare att försäkra som ridhäst än många andra raser. Min premie har typ gått upp 400 spänn på 10 år.
Hur mycket har folks premier gått upp de som klagar på att det är följden ? Väldigt nyfiken ang det argumentet från djurägare .

Har även katter försäkrade i samma bolag och försäkringspremien där har gått upp 150 kr/år på 12 år .

Mitt FB använder sig INTE av "belöningssystem" dvs att premien blir lägre om man inte nyttjar försäkringen på x tid. Så jag har ingen unik premie i sammanhanget.
Snarare har hästen, om än förskonad från skador totalt under dessa många år, två gånger på 10 år stått på Strömsholm en vecka i streck bägge gångerna och då rackat upp försäkringskostnaderna extremt mycket .

Min premie höjdes nästan direkt efter att min hund varit inlagd på klinik i två dygn (enda gången jag nyttjat försäkringen).

@mamman nej precis och även som @Tora skriver så sker ju villkor och ändringar i försäkringar årligen alltid och ibland upplevs det positivt och ibland negativt beroende på vilken kund det passar .

Jag är dock som sagt specifikt nyfiken på de som klagar ang argument att premien höjs för att kliniken tar x priser och skulle gärna höra från några utifrån den undringen .

Tyvärr blir ofta såna här rubriker och "diskussioner" en viskningslek, dvs rykten far och helt plötsligt blev ekorren en jordgubbe och kompisens kusins syssling blev Den som skriver inlägget syster eller kommenteraden själv :crazy:

Har aldrig haft IF. Men de höjer alltså försäkringspremien om man utnyttjar försäkringen?
Eller är det en bonus som försvinner?

Har ingen bonus. Men som jag fattade det när det skickade ut brevet med ändringen berodde det till största del på att jag nyttjat försäkringen.

Min premie höjdes nästan direkt efter att min hund varit inlagd på klinik i två dygn (enda gången jag nyttjat försäkringen).

Då undrar man ju lite om det var en premiehöjning som ändå skulle ske allmänt just då dvs inte kundspecifik, eller hur din höjda premie isåfall kommunicerades /motiverades till dig ?

If är inget bolag jag sett sticka ut gällande villkor mot andra bolag gällande häst men jag har ingen koll på hund så tyvärr vet jag inget utifrån just hund som jsg kan uttala mig om .

Har ingen bonus. Men som jag fattade det när det skickade ut brevet med ändringen berodde det till största del på att jag nyttjat försäkringen.
Kan man verkligen ändra i en försäkring under pågående försäkringsår hur som helst?

Bra att veta vilka bolag man skall undvika.

Jag har som sagt Agria och Folksam. Inte billigast men hittills riktigt ruskigt bra. Visst har jag haft mina diskussioner med dom några enstaka gånger men än så länge har jag fått rätt varenda gång :D

Kan man verkligen ändra i en försäkring under pågående försäkringsår hur som helst?

Bra att veta vilka bolag man skall undvika.

Jag har som sagt Agria och Folksam. Inte billigast men hittills riktigt ruskigt bra. Visst har jag haft mina diskussioner med dom några enstaka gånger men än så länge har jag fått rätt varenda gång :D

Min försäkring "finns" inte längre att köpa, så jag antar att den inte var så lönsam för FB... kanske detta var något slags svepskäl för att öka "lönsamheten"? :grin:

@Tora nej premien kan inte ändras bara sådär . Det är därför bla jag är jätteförvånad över påståendet från @Luzzan .

Det känns som det blivit något missförstånd och vederbörande inte riktigt fått grepp om sina försäkringsvillkor . Ffa @Luzzan så känns det inte så illustrativt hur det fungerar generellt det du lite luddigt redovisar.

@Tora nej premien kan inte ändras bara sådär . Det är därför bla jag är jätteförvånad över påståendet från @Luzzan .

Det känns som det blivit något missförstånd och vederbörande inte riktigt fått grepp om sina försäkringsvillkor .
Det är inget missförstånd och jag förstår mina försäkringsvillkor alldeles utmärkt. Dock skedde klinikbesöket i ett årsskifte, vilket gjorde att de var snabba med att höja upp premien.

Det känns som det blivit något missförstånd och vederbörande inte riktigt fått grepp om sina försäkringsvillkor .
Det kan ju hänt precis innan försäkringsåret löpte ut.

Eller så har man en bonus tills man utnyttjar försäkringen. Typ som bilförsäkring.

Det är inget missförstånd och jag förstår mina försäkringsvillkor alldeles utmärkt. Dock skedde klinikbesöket i ett årsskifte, vilket gjorde att de var snabba med att höja upp premien.

Aha ! Otroligt Intressant !

Skulle du vilja redovisa IFs motivering ? Jag har aldrig sett att de öht skiljer sig i de många jämförelser mellan bolag som ständigt redovisas i media utan snarare har de alltid varit i linje med de andra stora . Utan konstigheter alls .

Hur är dina försäkringsvillkor tecknade och uttryckta om du såfort ditt djur nyttjat sin skadeförsäkring får en höjning på premien ?

Det låter så oerhört ovanligt och konstigt ? Därav mina frågor ,

Aha ! Otroligt Intressant !

Skulle du vilja redovisa IFs motivering ? Jag har aldrig sett att de öht skiljer sig i de många jämförelser mellan bolag som ständigt redovisas i media utan snarare har de alltid varit i linje med de andra stora . Utan konstigheter alls .

Hur är dina försäkringsvillkor tecknade och uttryckta om du såfort ditt djur nyttjat sin skadeförsäkring får en höjning på premien ?

Det låter så oerhört ovanligt och konstigt ? Därav mina frågor ,
Saxat från mina försäkringsvillkor. Så ja, IF höjer premien om jag använder den.

"Om försäkringen används under året höjs priset på försäkringen, höjningen kan
variera och beror på hur många skador du har haft under året. Ändringarna sker vid nästkommande förnyelse och beräknas på det nya priset på försäkringen."

Det kan ju hänt precis innan försäkringsåret löpte ut.

Eller så har man en bonus tills man utnyttjar försäkringen. Typ som bilförsäkring.

Fast isåfall undrar jag fortfarande detsamma ? Står det i FB villkoren för @Luzzan att premien höjs om skada uppkommer ?

Jag kanske missförstår dig hur du menar ?
Jag har aldrig fått en höjd premie pga mina djurs nyttjande av försäkring oavsett när det skett på försäkringsåret ?

Än mindre har jag fått ngn premie höjning öht oavsett nyttjande av försäkringen som varit ngt annat än den normala ev höjningen på premien vilket kommunicerats via standard utskick till alla kunder månader i förväg inför deras nya försäkringsår.

Fast isåfall undrar jag fortfarande detsamma ? Står det i FB villkoren för @Luzzan att premien höjs om skada uppkommer ?

Jag kanske missförstår dig hur du menar ?
Jag har aldrig fått en höjd premie pga mina djurs nyttjande av försäkring oavsett när det skett på försäkringsåret ?

Än mindre har jag fått ngn premie höjning öht oavsett nyttjande av försäkringen som varit ngt annat än den normala ev höjningen på premien vilket kommunicerats via standard utskick till alla kunder månader i förväg inför deras nya försäkringsår.
Om du läser inlägg #295 ser du vad mina försäkringsvillkor säger. Använder jag den = prisökning av premien nästkommande period.

Saxat från mina försäkringsvillkor. Så ja, IF höjer premien om jag använder den.

"Om försäkringen används under året höjs priset på försäkringen, höjningen kan
variera och beror på hur många skador du har haft under året. Ändringarna sker vid nästkommande förnyelse och beräknas på det nya priset på försäkringen."
Oj ..
Jodå jag läser dina inlägg men eftersom vi varit online samtidigt och svarar i samma tråd har jag inte hunnit se ditt svar innan jag redan svarat på ditt förra ;)

Vad menar du med att du har en så gammal försäkring att den inte längre finns/säljs ? Jag förstår inte det.

Senast ändrad:
IF har haft ngn form av bonussystem vid outnyttjad försäkring som sedan backar till "normal" kostnad vid utnyttjande. Om det var på premien eller självrisken är jag inte hundra på och om de fortfarande har det vet jag inte.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 640
Senast: Enya
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad