Det här med Evidensia...

Oj ..
Jodå jag läser dina inlägg men eftersom vi varit online samtidigt och svarar i samma tråd har jag inte hunnit se ditt svar innan jag redan svarat på ditt förra ;)

Vad menar du med att du har en så gammal försäkring att den inte längre finns/säljs ?
Den finns inte att köpa med min valda självrisknivå. De har tagit bort det alternativet och har istället två andra nivåer och priser på försäkringarna.

Sen frågan jag brukar ställa när denna diskussion kommer upp men jag inte får svar på.
Vilka gör störst vinster, djursjukhus/kliniker oavsett driftsform eller försäkringsbolagen? Tror ingen nekar till att de sistnämnda gör bra mycket bättre årsresultat än 100% av de förstnämnda. Så vad klagar de på?

För egen del visar det ju sig bla att jag som försäkringstagare har fått tillbaka pengar på mina premier de senaste tre åren (engångssumma i maj) och inte en krona i höjning.

Har ingen bonus. Men som jag fattade det när det skickade ut brevet med ändringen berodde det till största del på att jag nyttjat försäkringen.
Det stämmer, när man nyttjat försäkringen hos IF så höjer de premien, har för mig att det möjligen är så att den sjunker igen om man inte nyttjar försäkringen därefter.

Den finns inte att köpa med min valda självrisknivå. De har tagit bort det alternativet och har istället två andra nivåer och priser på försäkringarna.
Ja och då har du ju fått ett brev/meddelande om den ändringen och godkänt dina nya försäkringsvillkor osv ?

Nej, min försäkring kvarstår så som den såg ut när jag tecknade den angående självrisken etc.

Vad är det du är missnöjd med exakt utifrån det att du valt att stå kvar i den försäkringen osv ?
Jag har svårt att förstå vad du menar i dina inlägg som helhet i sammanhanget .

Det stämmer, när man nyttjat försäkringen hos IF så höjer de premien, har för mig att det möjligen är så att den sjunker igen om man inte nyttjar försäkringen därefter.

"Har för mig " ?
Det blir ju då konstigt med alla lösa antaganden osv ? precis av denna anledningen undrar jag och frågar så mycket i tråden och ang. div . påståendena . Ingen skugga på dig alls specifikt, utan bara att det ofta blir så konstigt i trådar där många svarar med svar de egentligen inte har koll på .

Hoppas fler svarar framöver ang hur mycket deras premier gått upp , osv .

Agria har höjt rejält sista åren på katt, men den största ändringen skedde när man tog bort sänkningen av taket efter 8 års ålder. Så huruvida det skulle bero på höjda veterinärvårdspriser låter jag vara osagt.

Om Mackan eller någon annan är intresserad, angående höjning av premie, hanhund:
född 2009
2009: 1644 kr/år (40 000 vetvård, 4 000 sjrisk)
2010: 1962 kr/år, 8% bonus (dvs skadefri)
2011: 2327 kr/år, 0% bonus (dubbelsidig kataraktop + allergiutredn på minst 50 000 kr tot)
2012: 3238 kr/år (50 000 vetvård, 2500 sjrisk)
2013: 4121 kr/år (0% bonus)
2014: 4453 kr/år (0% bonus)
2015: 4570 kr/år (0% bonus)

@mackan Det har jag men det är flera andra som redan fört en bra talan. @Jeps @hemlig @Tora @Malibu_Stacy bla. :)

Och ja, jag tar också väldigt illa vid mig personligen av hela diskussionen generellt och önskar emellanåt att om jag bara kunde komma på något annat att göra som jag tycker ger mig lika mkt. Slippa stressen, slippa dåliga samvetet, slippa att aldrig veta om jag kommer hem i tid och slippa djurägare som inte vill betala. (De flesta är dock fantastiska men som med allt annat så de som inte är det förtar hundra av de gulliga. )

Nyfiken fråga till kritikerna :
Har er premie höjts väldigt mycket senaste 5 åren för er försäkring?
Undrar nyfiket utifrån att väldigt ofta i denna debatt/ämne hävdar folk att "bortsett striden mellan kliniker och försäkringsbolagen är det kunderna som får betala via höjda premier ".
Du efterfrågar om premier höjts, jag svarade.

Vad är det du är missnöjd med exakt utifrån det att du valt att stå kvar i den försäkringen osv ?
Jag har svårt att förstå vad du menar i dina inlägg som helhet i sammanhanget .
Hur har dina egna inlägg något sammanhang i helheten? Du ställer ju bara följdfråga på följdfråga och får svar. Så jag förstår faktiskt inte vad du menar med detta. Ska jag ignorera dina frågor som inte har något med sammanhanget att göra? Jag har inte någonstans skrivit att jag är missnöjd, enbart redovisat svar på dina frågor.

Nu har min nuvarande försäkring inte ändrats då hästen är född -15, men på hästen som numera är såld gick de från fast självrisk till fast + 20% rörlig och det är ju förvisso inte en premiehöjning, men vid skador blev det en väldig skillnad i kostnad.

Har häst på Evidensia just nu, och med personalbrist i semestertider, och dessutom sjukdom, är jag bekymrad över hur veterinärerna verkar ha det på sin arbetsplats, vilket givetvis också leder till oro för mitt djur då jag har svårt att få information om exakt vad som händer, behandlingsplan osv
Dessutom har hästen skadat sig sen den kom dit och ingen kan svara på hur, tog fem dagar innan jag fick se såret de hade sytt, som var så himla pyttelitet men ändå stort nog att ge en hingståring strikt boxvila utan promenader?

Om Mackan eller någon annan är intresserad, angående höjning av premie, hanhund:
född 2009
2009: 1644 kr/år (40 000 vetvård, 4 000 sjrisk)
2010: 1962 kr/år, 8% bonus (dvs skadefri)
2011: 2327 kr/år, 0% bonus (dubbelsidig kataraktop + allergiutredn på minst 50 000 kr tot)
2012: 3238 kr/år (50 000 vetvård, 2500 sjrisk)
2013: 4121 kr/år (0% bonus)
2014: 4453 kr/år (0% bonus)
2015: 4570 kr/år (0% bonus)
@mackan
Jag har för mig eftersom jag typ inte upplevt det, men mindes att det stod någonstans.
Första året var vi skadefria och hade tydligen 8% bonus, men eftersom jag vill minnas att man hade valppremie första året så blev ju ändå nästa år dyrare.
Efter det har vi dessvärre inte haft nöjet att ha ett skadefritt år :( och som synes har premierna gått upp rejält varje år. Men totalt har jag väl givit dem 20 000 kr och de betalade minst 40 000 av kataraktoperationen, så jag har gått med vinst..

@Luzzan nä jag har bara uppfattat dig som att du utifrån trådens ämne är missnöjd och utifrån det försökt få grepp om Vad du är missnöjd med . Kort och gott .

Glömde en försämring på häst. När jag bytte till Folksam så betalade man bara självrisk. Ingen % på beloppet. Det togs bort efter några år. Det var faktiskt en rejäl försämring men det är kanske 10-15 år sedan och har inget med riskkapitalbolag att göra (vad jag vet).

Glömde en försämring på häst. När jag bytte till Folksam så betalade man bara självrisk. Ingen % på beloppet. Det togs bort efter några år. Det var faktiskt en rejäl försämring men det är kanske 10-15 år sedan och har inget med riskkapitalbolag att göra (vad jag vet).
Alla FBolag har procent på beloppet sen många år tillbaka . Inget avvikande för ngt enskilt bolag utan nära snarare kartell gällande genomförandet av detta hos samtliga bolag .

Knapplån igen :
Det finns tydliga redovisade diagram publicerade allmänt många gånger frekvent senaste åren , som jämför olika FB villkor och dessutom finns det redovisat på vissa FB sidor också att ta del av då det gynnar alla med transparens vilket många bolag insett sen länge, oavsett bransch.

Alla FBolag har procent på beloppet sen många år tillbaka . Inget avvikande för ngt enskilt bolag utan nära snarare kartell gällande genomförandet av detta hos samtliga bolag .

Knapplån igen :
Det finns tydliga redovisade diagram publicerade allmänt många gånger frekvent senaste åren , som jämför olika FB villkor och dessutom finns det redovisat på vissa FB sidor också att ta del av då det gynnar alla med transparens vilket många bolag insett sen länge, oavsett bransch.

På katt har If fortfarande enbart fast självrisk.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 646
Senast: Enya
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar