Saxar in ett svar på UFs artikel
ÖPPET BREV FRÅN EN AV EVIDENSIAS VETERINÄRER:
Hej!
Jag brukar inte orka kommentera ”skitsnack”, men i detta fall gör jag ett undantag. Detta eftersom ditt inlägg om Evidensia Djursjukvård både är kränkande och innehåller väldigt många sakfel. Att du dessutom är journalist gör inte saken bättre.
Jag levde i den naiva tron att man som journalist var tvungen att göra faktakontroller innan man publicerar något. Jag kanske kan förstå att man tar genvägar och fabricerar egna sanningar om man skriver för någon mindre nogräknad publikation, men nu utger du dig för att vara journalist. Det kan ju exempelvis inte vara någon svår sak att kontrollera hur stor del av veterinärmarknaden Evidensia har. 65% - var fick du det ifrån? Det kan heller inte vara så svårt att läsa en årsredovisning (eller be någon som förstår en sådan att läsa den). Det är en offentlig handling och där framgår Evidensias resultat.
Ditt inlägg låter mest som det baseras på egen irritation och en massa hörsägen. Ta exemplet att skåningar och norrlänningar åker till Danmark respektive Finland för att få billigare djursjukvård. Hade du, i stället för att fokusera på skvaller och dra egna slutsatser, lagt några minuter på research hade du snabbt kunnat konstatera att djursjukvården i Danmark och Finland i stort sett ser ut som den svenska. Det vill säga att Evidensia och våra kollegor AniCura (den andra riskkapitalägda djurvårdkoncernen) driver en stor del av djursjukvården även i dessa länder. Att svenska djurägare skulle åka till våra grannländer för att betala samma påstådda ockerpriser till samma riskkapitalbolag – må så vara i annan valuta – låter därför inte särskilt troligt. Det finns dessutom fortfarande ett betydande antal mycket duktiga fristående praktiker/kliniker/djursjukhus kvar i Sverige att vända sig till, vilket gör ditt påstående än mer orimligt.
Ett annat bevis på dålig research – eller bara okunskap – är ditt påhopp på Evidensias VD Martin Tiveus. Jag har visserligen aldrig träffat honom, men det verkar vara en kompetent person som är anställd som just VD. En VD:s uppgift är att verka för att styrelsens och ägarnas mål nås. En VD anställs inte på grund av sina privata intressen. Martin Tiveus behöver inte älska djur (jag vet faktiskt inte vad han har för inställning, han kanske älskar djur) lika litet som ABB:s VD behöver vara en stor beundrare av turbiner. Hen anställs för sina erfarenheter/kunskaper av att utveckla/förändra/förvalta bolag – helt beroende på vad styrelsen och ägarna anser att företaget/organisationen behöver. Evidensia ägs – helt korrekt – till största delen av ett riskkapitalbolag, så långt har du gjort din läxa. Men du har missat att en stor del av Evidensias anställda är också småägare i bolaget. Ditt resonemang betyder att vi skulle prioritera girighet på bekostnad av det ”kall” som gjorde att vi valde att arbeta med djursjukvård. Fel!
Mest kränkande är dock ditt påstående att anställda inom Evidensia skulle överdebitera och basera detta på vilken vilket försäkringstak djurägaren har. Även detta ett konstigt påstående eftersom vi inte – om inte djurägaren frivilligt talar om det – vet vilket försäkringstak de har. Det regleras i avtal mellan försäkringsbolaget och djurägaren, vilket vi inte har insyn i. Om du verkligen var insatt skulle du veta hur vi veterinärer dagligen sliter för att kunna ge adekvat vård som rimmar med djurägarens ekonomiska förmåga. Hur vi emellanåt ”snälldebiterar” och ibland nollar vissa poster för att kunna ge djuret den vård som krävs, men som djurägaren inte har råd med. Att påstå att vi skulle överdebitera och ta en massa prover som inte behövs är ett bevis på din okunnighet om vår bransch. Vi utbildar oss (5,5 år för övrigt – inte heller svårt att kontrollera) för att vi vill hjälpa djur och att anklaga oss för att göra detta baserat på ett rent ekonomisk tänk är både korkat och kränkande.
Jag kan tillägga att jag under tio år ägde och drev den arbetsplats jag nu jobbar på, innan Evidensia köpte den. Det ekonomiska tänket var detsamma då som nu. Vi höjde priserna varje år för att kompensera för löneökningar etc och ökningen var i samma storleksordning den är i Evidensias regi. Verksamheten krävde vinst för att kunna utvecklas, men priserna (och vinsten) måste självklart vara rimlig – annars har man inga kunder kvar. Vi har haft en fantastisk utveckling även efter att Evidensia förvärvade oss. Ditt resonemang är inte bara kränkande mot oss som arbetar inom djurvården, det idiotförklarar även alla de djurägare som gjort ett eget val att gå till oss med sina djur – trots att det finns minst fem andra djurkliniker/sjukhus inom ett par mils radie.
Den här typen av ”skitsnack” har vi inom djurvården tyvärr fått vänja oss vid, även om det alltid är lika trist att läsa/höra. Jag säger inte att allt är rosor med att ingå i en riskkapitalägd koncern, men allt är inte definitivt av ondo som man kan tro när man läser ditt inlägg. Varför skriver du exempelvis inte om att det djursjukhus jag arbetar på, förra året byggde ut verksamheten för många miljoner? En utbyggnad som ger ”våra” djurägare tillgång till högkvalificerad djursjukvård med bland annat den enda renodlade IVA-avdelningen i regionen – för de allra sjukaste djuren. Som ger fler mottagningsrum, mer personal och därmed kortare väntetider. Som gör att katter har en alldeles egen ingång och eget väntrum för att slippa bli stressade av att sitta tillsammans med hundar. Som gör att våra två sjukgymnaster kan rehabilitera skadade/sjuka hundar i både bassäng och i en så kallad vattentrask. Etc, etc. Och varför skriver du inte att dessa investeringar aldrig hade varit möjliga för ett litet företag, utan kunde göras just tack vare de vinster som Evidensia genererar och som går tillbaka in i verksamheten. För övrigt kommer vi i september att installera en CT (datortomograf). En CT ger oss möjlighet att diagnostisera och förhoppningsvis sedan behandla sjukdomar som vi inte kunnat identifiera tidigare. Jag tror att ”våra” djurägare kommer att uppskatta detta, trots att den kostar 4 mkr. Av Evidensias vinst...
Och – som sagt – jag brukar inte orka att bry mig om felaktiga och dumma kommentarer på olika forum, bloggar osv. Men när det kommer så mycket inkorrekta påståenden från en journalist som får sin artikel publicerad i en skattefinansierad och ”oberoende” aktörs kanal blir jag både arg och ledsen – skärpning Ulrika och skärpning SVT!
Avslutningsvis – jag bör nog påpeka att jag inte skriver detta på uppmaning av Martin Tiveus eller någon annan chef på Evidensia. Jag skriver det helt på eget initiativ.
Björn Lindevall
Leg. Veterinär inom Evidensia