Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan
Jo, fast han har dem ju på sin hemsida som regler för 'den nya valpen' med etc, dvs även innan det gått 'överstyr'. Och anser ju, hemsidan igen, att HANS hundar handhas/uppfostras lika, att de t ex 'måste' promeneras 45 minuter varje morgon innan de får frukost, för hundar ska 'arbeta' för maten (sen behöver det inte vara fysiskt arbete, men man inte bara får mat, utan man måste göra något för den), att han inte visar dem affection (tillgivenhet) om de inte är calm-submissiv (lugna-undergivna). "Before my dogs eat, I take them for a walk. In this way, I ask my dogs to work for food and water."
Och att man aldrig någonsin får hoppa över koppelpromenaderna, de ska vara dagliga, och då ska hunden gå bredvid eller bakom aldrig före etc. Sen kan de få lösa promenader och springa och nosaprommisar etc med, men man får aldrig ta bort koppelpromenad dagligen. Osv.
(What is the most important thing to do for your dog?
Take your dog on a 45-minute power walk every morning. BUT, you must use the proper method in walking your dog – when leaving the house, make sure you always walk out the door ahead of your dog to demonstrate who is the leader, and make sure the dog is not in front of you on the walk.)
Så faktiskt så tror jag inte, och han verkar inte, anse att det bara är verktyg för korkskalleägarna utan så man SKA handha en hund, från den lilla oproblemtiska valpen. Och det är fortfarande i mina ögon inget FEL med det, men jag håller inte med om att allt det där är NÖDVÄNDIGT. Att det är är just nyckeln till att bli en pack leader, punkt.
Och han borde ju absolut kunna ha dem som verktyg för de där korkade hundägarna, de verkar ju vara i stort behov av 'instruktioner for dummies'. Men som 'enda sättet' för alla, nä. För han anser ju jag jag. martha mfl här, som är nöjda med att vi VET att vi kan närhelst vi vill få hunden att gå efter oss genom dörren osv, och inte kräver det hela tiden, inte är fullt ut 'pack leaders'.
Och ur det där fjantiga testet, så ett 'felsvar' är t ex
Before walking your dog, do you:
-Play with him/her and give him/her affection (i.e. "hey boy, want to go for a walk?")
(Rätt svar ska vara: Wait until the dog is calm and submissive before opening the door)
Och ang promenaderna är om man låter hunden 'sniff the path' också fel svar, rätt är 'walk the dog next to you or behind you)
Testet är alltså inte för att se om man har problem med sin hund eller så, utan Find out where you stand in the pack! Answer the questions below honestly to determine where you rank and learn how you can become a better pack leader.