Sv: Det här med dominans, flockledarskap etc - Ceasar Milan
Jag är helt med på hur du menar och jag håller med dig.
Jag har sett spridda skurer av programmen med CM och har tyckte en del är vettigt , annat är helgalet. Har dock aldrig tyckt att något av det bra han säger är direkt revolutionerande, så jag har aldrig förstått hypen.
Jag får samma känsla när jag ser hans program, som när jag råkat se ett "nanny" program att, vad är det för fel på folket?!.
Alla problem de har,( oavsett om det är med hund eller unge) är direkt relaterat till understimulans och avsaknad av konsekvens.
Det är inte djuren eller ungarna det är fel på och som ska läras om, utan ägarna/föräldrarna.
Jag förstår ju vad CM menar och försöker uppnå genom att upprepa "flockledare" hela tiden men för någon som redan har en vettig hundkänsla blir programmen lätt tramsiga, men målgruppen är väl företrädesvis de som har problem med sin hund och Ja, där kanske de krävs att ägarna följer alla hans regler för att kompensera alla de andra brister de kommer fortsätta med.
Jag tänker som så att;
Om en okunnig ägare med dålig hundkänsla får alla dessa regler tydligt uppradade och följer dem, dvs hunden få inte gå ut först , äta först etc så kanske det bromsar utvecklingen åt det negativa hållet när sen ägaren missar att korrigera alla de andra 100 tillfällen som en mer hundvan person skulle korrigerat.
Motsatsen blir ju då att en hundvan person med lite mer känsla istället som korrigerar alla de där småsakerna, dvs att, inte ta sig ton, inte bli överexalterad när matte kommer hem, inte spänna sig i möte med annan hund etc, inte behöver CM,s regler.
Hunden vet redan vad som är ok och inte och därför är det inga problem att gå före ut igenom dörren, äta först etc, det rubbar inte respekten eller balansen.
Jag har haft den här diskussionen förut med annat hundfolk som menar på, att man särskilt med större hanhundsraser ALLTID tillslut hamnar i fen ysisk diskussion om ledarskapet där man måste låta hunden visa sin plats.
Jag menar på att man genom sitt beteende aldrig behöver hamna i den diskussionen.
Jag har bara haft hanhundar av stora raser och har aldrig någonsin hamnat i en situation där jag fysiskt måste bevisa min "överhet"
Som sagt, man får göra med CM som man gör med allt annat, man får sålla och ta till sig det som verkar vettigt, förkasta resten .
Det som jag anser är faran med CM är att folk ska kuva sina hundar i jakt på flockledarskapet och det är sorgligt med hundar som är undertryckta i sin personlighet för att ägaren inte kan skilja på kuvad och väfungerande/diciplinerad.
Det går lätt till överdrift när folk ska tillämpa sådat de inte riktigt förstår sig på.
Höjden för mig var en hovslagare som var här på gården för ett tag sedan och släpade runt sin stackars hund runt gården varv efter varv ryckandes i kopplet och hyssjandes på hunden hela tiden.
När jag frågade vad tusan han höll på med , fick jag till svar att hunden minsann inte skull få kissa förrän han gav sitt tillstånd
Hunden var så kissnödig och stressad att benen gick i kors!