Listor, analyser, kalla det vad du vill, på något sätt måste du ju bena ut vad som är vad och enda sättet att göra det på är att gå på fakta istället för de, för dagen, upprörda känslorna. Du kommer aldrig kunna ta ett väl avvägt beslut utifrån förvirrade känslor och det kan ingen annan heller. Den enda vägen framåt är att ta reda på vad som är hård fakta för dig.
Hur känner du angående graviditet, förlossning, spädbarnstiden, småbarnsåren, skolåren med allt vad det innebär med tidspassning, blöjbyten, fritidsaktiviteter, läxläsning, ta tag i ev mobbning osv osv.
Jag insåg efter att ha gått igenom mina tankar att det fanns färre än fem saker på min plussida, alla hade att göra med att lära barnet saker. Vill jag lära ut saker kan jag göra det till andra än mitt biologiska barn.
Jag har skrivit innan i tråden om mina känslor som de är just nu (det finns ingenting som lockar, oavsett barnets ålder). Men så kommer svaret att det är skillnad när det är ens egna barn. Och då blir jag velig igen.