Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med helt om bullen!En riktig semla = hembakt bulle, inte sån där som bara innehåller luft, utan den ska vara lite tung och saftig och med mycket kardemumma. Inte för stor! Typ hälften av köpebullana. Osötad grädde (obs mkt viktigt) och en tjock skiva mandelmassa i botten. Naturligtvis florsocker på, och naturligtvis äts locket först. Himmelrike!
Jag tycker inte heller om mandelmassa. Faktum är att jag ofta tar bort det och äter utan, men jag håller med om att en semla SKA innehålla mandelmassa för att räknas som semla. Dock kan vaniljsemla vara ok, men gränsen drar jag där- alla andra grejer folk kommer på är bara... bakelser som är på långt håll gräddsemlebullslikt besläktad med en semla.Jag är en sån som inte gillar mandelmassa men i semlor ska det givetvis inte vara något annat!
Bäst hade de på mitt favoritfik Reicholds på Södermalm som tyvärr stängde för 20 år sedan. Den innehöll lite grovhackad mandel och hade en doft av bittermandel. Har aldrig stött på semlor som varit bättre än deras.
Tycker det är utmärkt med den inställningen! Det innebär nämligen att jag kan äta nutellasemla hur mycket jag vill redan nu, utan att känna att jag fuskar som äter semla i förtid .Men alltså. En semla består av bulle, grädde och mandelmassa. Enbart det är en semla. Allt annat är någon typ av bakelse.
https://www.koket.se/mitt-kok/roy-fares/roy-fares-semlor/
Det här receptet är omöjligt att misslyckas med
det ar ju synd att jag inte sag det har i tid. Brodet bakades i gar, i dag blir det till att "tillverka" mandelmassa (jag har massor av mandelmjol och jag sag just att det ar latt) sedan fylls de pa plats. Jag ska forsoka komma ihag en bild.
De är inte goda...
Nu ar semleringen uppaten och den blev god! Jag bakar nog semlor snart igen ... jag behover trana pa att baka.
https://www.koket.se/mitt-kok/roy-fares/roy-fares-semlor/
Det här receptet är omöjligt att misslyckas med
Ja och jag tål inte mjölkprotein. Sojagrädde i all ära men passar inte riktigt till semlor.Semla? Det närmaste jag kommit en i år.. Ibland suger det hårt att vara glutenintolerant..
Och givetvis mandelmassa i dem! Annat är gott, men inte semlor..
Visa bifogad fil 24829
Jag tycker inte om mandelmassan i köpebullar. Den är för slemmig och söt. Men i de man gör själv ska det helst vara en rejäl skiva. Inte utblandad och mjuk, utan en hård skiva. Det blir så gott i kombo med den fluffiga grädden och saftiga bullenHåller med helt om bullen!
I övrigt ska en riktigt god semla ha rikligt med grädde och en liten mängd mandelmassa (tycker det är för mycket mandelmassa i konditoribakade semlor)
Inte som en hamburgare?Sjalvklart ats locket forst ... Jag hade undervisning i "hur man ater semlor" i gar da ingen fattade det av sig sjalv
Sjalvklart ats locket forst ... Jag hade undervisning i "hur man ater semlor" i gar da ingen fattade det av sig sjalv