Det finns inga hingstar till mitt ena avelssto i år...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 211
  • Visningar Visningar 20 233
Sv: Det finns inga hingstar till mitt ena avelssto i år...

En liten iakttagelse, dom flesta svårklassryttare föredrar hellre en lång rygg än en kort rygg. Det är lättare för en långryggad häst att ta sig över en 1.60 oxer som är 1.40 lång än en kortryggad häst. Kolla på Tv hur hästarna ser ut, de flesta kan man väl erkänna är mera långlinjerade än kortlinjerade? Eller?

Men en godkänd avkomma efter Cardento skulle väl inte vara helt fel...finns ju bara två, Cosmopolite med Roderik som morfar, vilket gör att många avstår ifrån att betäcka... samt Den som Nicklas Arvidsson rider, just nu hjärnsläpp och glömt namnet...

Tack, borde kommit ihåg den, den har följt min äldsta avkomma i alla årgångschampionat, dom har med åren 4-6-år bara bytt placeringar... Till min hästs fördel iofs...Bara tacka och vara glad, och samtidigt ångra att jag inte visade fram honom som hingst trots att han var STARKT rekommenderad...(var ett Svin att hantera som hingst...)så beslutet var inte svårt när man står i ett kollektivstall och bla gymnasielever skall släppa ut och ta in...

Senast ändrad:

har sett ett 10-tal.Fölen är fina inte tu tal om annat,men alltså rejäla.Även de med fullblods möderne.Vad har du själv för uppfattning om Empires avkomme typ?

ok, intressant men med mitt sto är jag ej rädd för att det blir för grovt men det verkligen undrar är storleken...höjden. Har ni någon uppfattning om det? Vill ej ha 1.60 häst. Ädelhet gör dock inget. Empire alltså. Vill se fler avkommor!! Tycker din är fin Elle12. Skulle gärna köpa den om jag hade egen gård:).

Långa ryggar är bra tycker jag o även Mikael Holmqvist som utb mig (o de andra sjukgymnasterna som går o väntar på att hästsjukgymnastutb skall komma i gång)....jag hade en extremt kort häst då men har nu en väldigt lång o hon räcker över 1.60 oxrar utan problem o kan nå fram på linjer. Dock har det med hennes register i galoppen att göra oxå....

En liten iakttagelse, dom flesta svårklassryttare föredrar hellre en lång rygg än en kort rygg. Det är lättare för en långryggad häst att ta sig över en 1.60 oxer som är 1.40 lång än en kortryggad häst. Kolla på Tv hur hästarna ser ut, de flesta kan man väl erkänna är mera långlinjerade än kortlinjerade? Eller?

Jo, men nu skrev ju TS att "Hennes exteriör kräver att ryggen inte får vara lång på hingsten", och då är det kanske inte det smartaste att ta en som nedärver sin långa rygg...

Jag funderar på vad du tycker om Zeizo ?
kanske inte 8-mässiga gångartar, men RIDBARHETEN ! Jag har i princip aldrig sett en 4 åring så i balans som den.

Jag funderar på vad du tycker om Zeizo ?
kanske inte 8-mässiga gångartar, men RIDBARHETEN ! Jag har i princip aldrig sett en 4 åring så i balans som den.
Han passar inte henne typmässigt.

Däremot så har jag börjat fundera på Cyrano de Bergerac som kommer ur en stark hingstlinje...Visste ni föresten att ha kallas Proffessorn ? :D

ok, intressant men med mitt sto är jag ej rädd för att det blir för grovt men det verkligen undrar är storleken...höjden. Har ni någon uppfattning om det?

Min blir snarare runt 170 skulle jag tro, visserligen är mamman 172 och en del gener kommer ju därifrån också. Empire har i mitt fall förädlat men ej påverkat höjden ( om man nu bara utgår från hur Empire själv ser ut).

Tack, borde kommit ihåg den, den har följt min äldsta avkomma i alla årgångschampionat, dom har med åren 4-6-år bara bytt placeringar... Till min hästs fördel iofs...Bara tacka och vara glad, och samtidigt ångra att jag inte visade fram honom som hingst trots att han var STARKT rekommenderad...(var ett Svin att hantera som hingst...)så beslutet var inte svårt när man står i ett kollektivstall och bla gymnasielever skall släppa ut och ta in...

Fast ingen av Cardentosönerna har ju varit särskilt populära i aveln. Sen ligger han ju som mrofar på nygodkände Easy Boy. Jag tror att det lätt blir lite så med sönerna till avelsmatadorerna, de upplevs som andrahandsvalet lite grann, tills de visar att de är lika bra i avel eller tävling. Lite samma som med Robin Z:s söner eller Qalle. Blod som inte finns i Sverige sen förut tror jag är mer intressant, särskilt med tanke på att det torde finnas en del Cardentoston tillgängliga för de som vill ha Cardento i sin avel.

Förslag ?
* tio tecken *

Andra kan säkert det där bättre än jag, men av din lista så skulle jag säga att Stakkato och Sandro Boy (det finns ju sandro-blod, men inte på hoppsidan) borde locka. Åtminstone mig. ;)

Det finns ju Saint Amour, men jag tror folk avskräcks av a)storleken (även om han kanske inte nedärver den) och b) exteriörpoängen. Nu lämnar väl Stakkato kanske inte den snyggaste exteriören överlag, men en Stakkatoson med bra möderne som inte behöver dispans för exteriören tror jag absolut kan locka.

Sandro Boy har ju en spektakulärt fin teknik, och blodet finns knappt alls i Sverige. Kollade på skoj i blup-databasen, och det finns summa en häst i sverige som har honom i stammen, då som farfar.

Sen har jag usel koll på cor de la bryere-blodet, säkert finns det linjer där som de som kan mer vet är intressanta och orepresenterade.

Senast ändrad:

Sandro Boy lockar mig också men det fins två frågetcken som jag behöver räta ut: 1. Hur är hans fertilitet? 2. Vad har han gett?

Det finns ju Saint Amour, men jag tror folk avskräcks av a)storleken (även om han kanske inte nedärver den) och b) exteriörpoängen.
Som kuriosa så kan jag berätta att jag vet ett sto som betäcktes med honom. Det stoet har en gräslig exteriör! Ut kom en fantastiskt fin fölunge!

Nu lämnar väl Stakkato kanske inte den snyggaste exteriören överlag, men en Stakkatoson med bra möderne som inte behöver dispans för exteriören tror jag absolut kan locka.
Det tror jag också!

Jag förspråkar precis som Gylle Come Back II, han lämnar supeläckra hästar som kan användas till vad som...

Chairman La Silla hade jag alldeles valt bort pga hans shitty gångarter. Men den lär ju säkert hoppa hus.

Har du funderat något på Carano DVH 521 (e Capitol I - Cor de la Bryere)

Där är en som jag skulle fundera på också :idea:

han har ju lämnat både hopp och gångarter och kommer ur en stark mödernelinje

Skulle du rekommendera Empire som dubbeltalang? Jag söker egentligen dressyrhingst med goda hoppegenskaper men kan kanske tänka mig tvärtom också. Jag har haft en närmast fullblodslik Empire avkomma som rörde sig riktigt bra, hon var också väldigt ädel.

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 397
Avel Har funderat på att köpa ett sto till i avel tills nästa år, och ev. så kommer jag få låna kompisens sto nästa säsong. Stoet är E...
Svar
3
· Visningar
1 298
Senast: Cutie
·
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 055
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund