Det finns inga hingstar till mitt ena avelssto i år...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 211
  • Visningar Visningar 20 233
Sv: Det finns inga hingstar till mitt ena avelssto i år...

Man ska nog ha ett sto med stark trav om man ska ha Empire som dubbeltalang tror jag, även om jag har sett viss trav i några avkommor. Galoppen är mycket bra på de avkommor jag sett, även skritten är OK av de jag har sett. Hoppningen är deras fjärde gångart, jag har löshoppat min och en annan lite och det faller sig väldigt naturligt för dem.

Mkt intressant! Om någr år får alla avkommor visa vad de går för. Hur gamla är Empires äldsta utomlands tro?

De äldsta avkommorna är födda 2005 enligt listor i KWPN

Jaguar Mail
Chairman la Silla
Hip Hop
Cardento

(Jaja jag vet ryggarna...)

Clinton I
Sandro Boy
Quite Capitol
Empire (?)
Chacco Blue
Montender
Stalypso
Carland

Det där med ryggarna är ju en grej du verkligen måste kika på, jag menar tex Jaguaren är lååång. Flera andra ger också typiskt långa ryggar.
Nästa bit är seminkvalitet, flera här ger sämre semin färskt än vissa av förslagen på fryst. Tex Calido ger utmärkt fryst (har jag förstahandsuppgifter på, sett den själv, bästa frysta vi sett) och är dessutom ganska bra i andra avseenden som du betonar.

En sak som jag tror du gör rätt är att kika på ganska unga hingstar. Tror att det är mycket lättare att väcka AVN intresse med en yngre (bra) stam än med tex Cardento.

San Brasil vet jag Cyllene pratade sig varm för, hon hade sett avkommor hoppa bra (dock väldigt unga). Jag själv var sugen på honom förra året men då var han ej i avel, har ett sto där han kanske skulle funka. Men i år är jag faktiskt lite tveksam, varför blir det inget på tävlingsbanorna för honom?
Han representerar nog också en ganska intressant blodslinje från svenskt perspektiv.

Vet inte om Landor är för nära med Landgraf, annars passar han in något så när. Ett par saker kanske inte är 100% vad du vill ha men visst tror jag han skulle kunna ge ett hingstämne även här. Har ju en hel flock nere i tyskland.

En annan som jag tror de vill ha in är Camaro. Leder BLUP och ingen son ens visad (vad jag vet)... har man en fin sån hemma med rätt stam är det nog läge att visa. (Säger jag som av en ren slump råka ha en camaro-landlord åring... ;) Trots att det är ganska mycket Landgraf även i den)

Vad tror du?

Fast jag tror inte de anser att cardento-stammen är för gammal.. Snarare borde de väl vilja få en riktigt fin hingst efter honom? Har han någon mer godkänd son än Cosmopolite?

Jag håller med dig! Ja, han har Cyklon också godkänd dom Nicklas Arvidsson rider. Men jag tror inte att man ska rata Cardento!, Kolla statistiskt hur många avkommor han har i alla Champoinat, 3-års test etc. Min ena Cardento avk hade 8 på typ, 9 på hhb, min andra avk hade 8. 8 så man kan faktiskt med rätt sto få snygga avkommor...

När jag såg Cyklon på Flyinge i höstas så blev jag otroligt "glad" av att se hans hoppförmågam, hans sätt att använda sin kropp, och sitt huvud.
En mkt trevlig och fin individ, som jag förmodligen hade "missat" helt om jag inte varit på plats och sett honom live!!

Varför inte använda Carland igen, om fölet visar sig vara bra? San Brasil är annars en hopphingst som jag tror skulle klinga fint tillsammans med ditt sto.

Fast Camaro är ju inte speciellt kort i sin rygg heller och det får man ju inte glömma bort.

Sedan är det ju så att hopphästar är lite längre i ryggen, det är ju bara att se vilka hästar som ligger i toppen och tävlar

Även Sandro Boys benställ är ett tveksamt.....vet inte om han nedärver det,men skulle informera mig noga om han vore ett hingstval.

Nu orkar jag inte läsa alla inlägg så det är möjligt att någon redan har nämnt honom men varför inte Orlando?

Ja.. Det tror jag då en i stallet ska använda honom. Du kanske inte vågar prova med Optic med tanke på ryggen? Annars har du en intressan stam där.

Det där med ryggarna är ju en grej du verkligen måste kika på, jag menar tex Jaguaren är lååång. Flera andra ger också typiskt långa ryggar.
Jag vet.

Nästa bit är seminkvalitet, flera här ger sämre semin färskt än vissa av förslagen på fryst.
Vilka av hingstarna ovan som har haft sämre kvalitet under föregående år har jag någorlunda koll på.

Tex Calido ger utmärkt fryst (har jag förstahandsuppgifter på, sett den själv, bästa frysta vi sett) och är dessutom ganska bra i andra avseenden som du betonar.
Calido är intressant men inte i detta fallet med detta stoet av orsaker som jag inte vill gå in på här.

En sak som jag tror du gör rätt är att kika på ganska unga hingstar. Tror att det är mycket lättare att väcka AVN intresse med en yngre (bra) stam än med tex Cardento.
Ge mig förslag please...

San Brasil vet jag Cyllene pratade sig varm för, hon hade sett avkommor hoppa bra (dock väldigt unga). Jag själv var sugen på honom förra året men då var han ej i avel, har ett sto där han kanske skulle funka.
Han väntar jag nog med att använda.

Vet inte om Landor är för nära med Landgraf, annars passar han in något så när. Ett par saker kanske inte är 100% vad du vill ha men visst tror jag han skulle kunna ge ett hingstämne även här. Har ju en hel flock nere i tyskland.
Landor är inte tillgänlig via Askö i år.

En annan som jag tror de vill ha in är Camaro. Leder BLUP och ingen son ens visad (vad jag vet)... har man en fin sån hemma med rätt stam är det nog läge att visa. (Säger jag som av en ren slump råka ha en camaro-landlord åring... ;) Trots att det är ganska mycket Landgraf även i den)
Jag är också fundersam på varför det inte kommer fram några hingstämnen efter honom. Du borde kanske visa din då du har bra ston :-))

Senast ändrad av en moderator:

Varför inte använda Carland igen, om fölet visar sig vara bra?
Det är inte helt omöjligt att det blir han igen om det blir bra utan snarare tvärtom....

*Är det ingen här som har riktigt bra kontakt med "den store tysken" (PS). Han har en hingst på sin station som man jag fått lov att betäcka henne med om jag kör ner henne. Men det vägrar jag då hon skall föla snart och jag inte tänker riskera vare sig henne eller fölet med en sån resa...Jag vill ha fryst från den hingsten....och han skickar inte till några ston utan alla måste komma dit med stona...

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade gärna använt en hingst e Berlin u ditt sto.
Hoppar internationellt själv, liksom far och mor (stam 890).
Caressini-Caretino låter ju helt ok för mig! :D
Att hans mamma har en bror som tävlat på internationell nivå och hennes hel och halvsyster har lämnat godkänd hingst är inte heller trist?
Jag har inte sett honom live, men när man sett honom på tv/videos ser han ut som han tänker mycket hopp själv.
Men ja, det där vet du ju redan!
Lycka till!
mvh

Ojdå. Nu läste jag mer av tråden än första och sista sidan och såg att Berlin redan hade varit uppe. Sorry.
Jag ycker dock inte att han är så grov. Ligger xx bakåt och vilken häst som helst ser ju ut som en biff med den lille jockeyn han har.
Hans runda från laghoppningen i Aachen sitter på näthinnan. Som han hjälpte till och nästan lade in travsteg i den ena kombinationen för att reda upp det!
Det finns ju en film ute på en livrädd Berlin på en hingstvisning i Frankrike där man ser exteriören, men där han är så rädd/skrämd att han håller på att gå i taket hela tiden. Sitter lite på bakbenen osv. Men man ser att han är utom sig och hans visare har inga problem att hålla honom. Fins även någon snutt från en annan visning där man ser lite av traven, och där han är "som vanligt" igen.
Jag är ju inte överförtjust i skimlar av ren lathet. Och har aldrig lyckats få en brun med skimmelhingst. ;)
Men får du en skimmel kommer jag använda den i alla fall. :)
mvh

Jag vet.

Vilka av hingstarna ovan som har haft sämre kvalitet under föregående år har jag någorlunda koll på.

Calido är intressant men inte i detta fallet med detta stoet av orsaker som jag inte vill gå in på här.

Ge mig förslag please...

Han väntar jag nog med att använda.

Landor är inte tillgänlig via Askö i år.

Jag är också fundersam på varför det inte kommer fram några hingstämnen efter honom. Du borde kanske visa din då du har bra ston :-))

Hingstar som inte lämnar ett stort antal godkända söner behöver inte vara synonymt med dålig förärvning-Ta tex Robin Z-har inte lyckats med det särskilt väl,men att han därför skulle vara en dålig förärvare är ju inte med sanningen överenstämmande.(Ramiro Z var själv ingen hingstförärvare)RZ har nedärvt sig bäst genom sina döttrar-så även i sporten.Hypen runt vissa hingstar öppnar oxå upp för godkännande för söner som inte skulle blivit godkända på mer objektiva grunder.Tror det är farligt att dra för långtgående slutsatser av en hingst nedärvning utifrån antal godkända söner-när nedärvningen i nästa generation skall utvärderas är det bara ett mkt litet antal av dessa 2:a generations individer som verkligen för toppgenerna vidare och där har stoet avgörande betydelse!!!

Hingstar som inte lämnar ett stort antal godkända söner behöver inte vara synonymt med dålig förärvning-
Det tror inte jag heller.

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 397
Avel Har funderat på att köpa ett sto till i avel tills nästa år, och ev. så kommer jag få låna kompisens sto nästa säsong. Stoet är E...
Svar
3
· Visningar
1 298
Senast: Cutie
·
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 055
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka