Det finns inga hingstar till mitt ena avelssto i år...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 211
  • Visningar Visningar 20 233
Sv: Det finns inga hingstar till mitt ena avelssto i år...

Glömde skriva i glädjen över att Stalypso finns här att även de andra varmblodshingstarna på den sidan kommer att vara godkända av ASVH i år :)
Tack för tipset!

Kul o intresant med Stalypso!!!

Vad ger han för typ av avkommor tro? Någon som vet? Stora små? Bog o front? Galoppen?

Stakkatoblodet är ju lite av golden cross med Landgraf .Saint Amour finns ju i Sverige på färskt ex.

Stakkatoblodet är ju lite av golden cross med Landgraf .Saint Amour finns ju i Sverige på färskt ex.
Stakkato och Calypso II verkar vara en golden cross...

Tycker också att du ska kolla upp San Brasil. Bra stam med både Sandro och Argentinus. De första årgångarna i Tyskland hoppar otroligt bra. Själv har han en fantastisk ridbarhet.

Fast inte har han väl 8 mässiga gångarter? Har sett honom riden och blev väldigt besviken..

Nu har jag en fråga till er uppfödare.

Jag har ett sto med följande meriter i mödernet:

Alla stona i de 5 närmaste leden är antingen själva hingstmödrar/mammor till GP hästar eller så är dom systrar till godkända hingstar/GP hästar i hoppning eller syster till en annan syster som i sin tur lämnat godkända hingstar och /eller GP hästar i Hoppning!

Alltså är själva avelsmålet med detta sto i avel att precis som hennes mödrar försöka få fram en framtida GP häst i hoppning och hingstämnen.

Stoet är självt 8 år och har gått 1,30 klasser med flera vinster och placeringar. Därefter så skadade hon sig och fick en nackbandsskada som gör att hon inte kan tävla mer.

Hennes exteriör kräver att ryggen inte får vara lång på hingsten. Han måste ha en bra överlinje! Bakbenen måste vara också vara korrekta. Jag vill dessutom att hingsten har bra gångarter - 8 mässiga. Han skall hoppa som :devil: och har en jättebra ridbarhet. Hingsten måste dessutom vara intressant att få en godkänd son till.

Vilka hingstar hade ni haft som kandidater till henne? Jag hittar ingen som jag tycker kännas helt hundra :crazy:

Kan väl tillägga att i år är hon dräktig med Carland och skall föla den 9 april. Så nu är det bråttom.

Helén

Baloubet du Rouet ! Eller Tinka´s Boy! :love:

Om du inte hittar någon hingst som passar så är ju alltid Quidam de revell ett säkert kort ska själv ha honom till 2 av stona:banana:

Om jag fattat saken rätt så är det inte intessant med hingstar på fryst!

Om du inte hittar någon hingst som passar så är ju alltid Quidam de revell ett säkert kort ska själv ha honom till 2 av stona:banana:
:) Vad är det för ston?

Nu såg jag sorry. Trodde det var till någon annan och uppafattade inte att det var till mig...Däremot så fnyser jag aldrig till någons förslag. Skulle jag göra det så vore det oförskämt av mig att fråga efter förslag.

Hampton är inte intressant till just detta stoet men till ett annat av mina ston ev.

Tack för förslaget! :bow:

Hoppas du förstod att det var med glimten i ögat som jag undrade?:)
Hoppas du hittar vad du letar efter.

Hoppas du förstod att det var med glimten i ögat som jag undrade?:)
Hoppas du hittar vad du letar efter.
Det är lugnt! Jag vet att jag är alldeles för dålig på att använda glasögonen - enligt maken så tror jag, att jag ser allt utan glasögon :angel: ;)

Fast inte har han väl 8 mässiga gångarter? Har sett honom riden och blev väldigt besviken..

Kanske inte traven är 8 mässig, men han ger en otrolig känsla att sitta på. Verkar ju också som avkommorna blir bra.

Kanske Quite Capitol ?Han finns på färsk transportsemin. Vill minnas att när jag kollade upp honom förra året så var 7 av 10 dräktiga. Eller nå´t sånt.Han har fått högt Blup i Tyskland i år. Tror det var 155.

Så här ser listan ut nu...

Jaguar Mail
Chairman la Silla
Hip Hop
Cardento

(Jaja jag vet ryggarna...)

Clinton I
Sandro Boy
Quite Capitol
Empire (?)
Chacco Blue
Montender
Stalypso
Carland

Så ser listan ut när jag har gjort den baserat på vilka hingstar jag vill ha godkända söner till i svensk avel...

Då röstar jag på Empire om du vill ha fram ett hingstämne, Hip Hop är fantastisk, men vi har så mycket av det blodet i Sverige och han betäckte 269 ston förra året. Empire hade 73 och Emilionblodet har vi inte så mycket av här i Sverige trots hans fina förvärvning och prestationer. Och jag tycker att Empire är minst lika fantastisk som Hip Hop, han verkar ha en sanslös vinnarskalle. Dessutom vet vi ju inte hur länge Empire blir kvar i Sverige.

Ja, det är ju helt sant!! Jag kommer antagligen välja Empire!! Kommer förhoppningsvis ge en bra bog o front oxå o mkt smidighet. Tack!!

Med tanke på just ryggen så skulle jag välja bort Cardento....
La honom på mitt korta, lilla hbl och fick en avkomma med rygglängd över det "normala"

Empire är jättefin! Men jag undrar hur stort han förärver sig? Är ju väldigt lätt och ädel i typen samt inte så stor...

nedärver sig förvånansvärt grovt och oädelt,men dock fina föl.Skall bli spännande att se hur hans åringar har utvecklats.

Så här ser listan ut nu...

Jaguar Mail
Chairman la Silla
Hip Hop
Cardento

(Jaja jag vet ryggarna...)

Clinton I
Sandro Boy
Quite Capitol
Empire (?)
Chacco Blue
Montender
Stalypso
Carland

Så ser listan ut när jag har gjort den baserat på vilka hingstar jag vill ha godkända söner till i svensk avel...

En Sandro Boy-son tror jag skulle vara väldigt intressant för svensk avel. Cardento känns som det minst spännande valet - det finns redan massor av avkommor, och på importsperma alt fryst finns kanske roligare val. Absolut en bra hingst, men han har ju varit länge i svensk avel och varit mycket använd.

En Sandro Boy-son tror jag skulle vara väldigt intressant för svensk avel. Cardento känns som det minst spännande valet - det finns redan massor av avkommor, och på importsperma alt fryst finns kanske roligare val. Absolut en bra hingst, men han har ju varit länge i svensk avel och varit mycket använd.
Tack för dina reflektioner! :bow:

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 397
Avel Har funderat på att köpa ett sto till i avel tills nästa år, och ev. så kommer jag få låna kompisens sto nästa säsong. Stoet är E...
Svar
3
· Visningar
1 298
Senast: Cutie
·
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 055
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund