Det finns inga hingstar till mitt ena avelssto i år...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Det finns inga hingstar till mitt ena avelssto i år...

Upptäckte när jag var in på en svensk hemsida att även Klatte har en samarbetspartner i Sverige nu....

Jag skall i ärligheten namn säga att jag inte vet vad Sandro Boy ärver ner men för mig är problemet med San Brasil hans (bristande) tävlingskarriär. Varför har inte mer hänt där?
Det säger inte allt om avkommorna, behöver inte betyda något alls. Men samtidigt är det inget plus att han köptes som sporthäst och nu inte verkar fungera där så då sätter man honom i avel....
På denna punkt är ju Sandro Boy ett par steg före om man säger så.. ;)

Funderar på samma sätt iofs när det gäller San Brasil,men faktum är att han nedärvt sig bra i Tyskland.Sandro Boy känns lite kommersielt hypad som avelshingst.Sedan är han inte korrekt i exteriören.Man vill ju ha allt prestation,typ,förärvning,hållbarhet,ridbarhet,temperament......

...och jag fick just hem PS katalog och DVD... mums!

Han har ju årets segerhingst Diarado på station och vilken hingst!! Förstår att han fick stående ovationer. Vacker som en dag och en lätthet i sprången som.... ja, jag vet inte. Tänker på en sån där antilop eller gasell som hoppar undan för lejon eller nåt sånt. Men 1500 euro för en nygodkänd... :crazy:

Inte för att han kanske passar dig i detta läge men då får du i alla fall NYTT blod ;) (Skall vi ta samtransport ner med damerna ;);))

Han har ju årets segerhingst Diarado på station och vilken hingst!! Förstår att han fick stående ovationer. Vacker som en dag och en lätthet i sprången som.... ja, jag vet inte. Tänker på en sån där antilop eller gasell som hoppar undan för lejon eller nåt sånt. Men 1500 euro för en nygodkänd... :crazy:

Inte för att han kanske passar dig i detta läge men då får du i alla fall NYTT blod ;) (Skall vi ta samtransport ner med damerna ;);))
Du jag har redan nämt honom i en annan tråd om stoägarnas önskemål om hingstar på spermaimport nästa år.

Läs den tråden och skriv upp dig på listan :D

Jag själv ska betäcka med Lux Z det kanske kan vara något eller Chacco Blue

Den gillade jag inte så värt mycket faktiskt :crazy:

Tyckte att både Califax och Linton var finare

Tycker också det är en mkt bra hingst, har två ännu unga avkommor efter honom, mycket trevliga och rör sig otroligt mjukt o trevligt, spänsten för stora hopp verkar finnas, hingsten är såld till en svårklass ryttare som eg var intresserad av min Camaro M hingstunge men föll direkt för Carano fölet i stället :rofl: stofölet ska jag ha själv :d
dessuton har han mkt bra kvalitet på sperman som skickas från Danmark.

Roligt att höra att Carano sperman är av bra kvalitet,försökte med honom för ngr år sedan det fungerade inte-stoet var 3år dessutom.

Han kommer kosta 12000,- exkl. moms ut fördelat på bokningsavgift, språng och 90 dygnsavgift. Plus dem gamla vanliga avgifterna förstås med transport, asvh-avgiften m.m

Genom Stora Nääs kostar Clinton I 1000eur+övr.kostn!!!

hej igen, tror med dina krav att du borde välja någon hingst som visat sig ge bra söner som calido el Corland!!

Satsa stort om du har ett bra sto!!

Varför ej fryst??

hej igen, tror med dina krav att du borde välja någon hingst som visat sig ge bra söner som calido el Corland!!
Calido har vi redan godkända söner efter i Sverige. Håller dock med om att det skall vara starka hingstlinjer som gett bra söner i hingstvalet till henne. Dock skulle det vara roligt att hitta någon bra linje som ännu inte finns representerad...

Satsa stort om du har ett bra sto
Eller satsa klokt :)

Varför ej fryst??
Det är omständigare...

Ja, men om du satsar "stort" o vill kunna ev ta fram ett hingstämne, varför ej välja en utländsk hingst som Corland?

Om man satsar så får man ju bet lite mer kanske o vara beredd på att det är fryst eller?

Eller vilka finns det på färskt som motsvarar dessa krav?

Jag kommer ta Corland nere på ETstationen o antingen ett eller flera på en gång o då kan man välja mellan Indoctro, Corland på plats men hade kanske valt dessa ändå då jag oxå satsar på en fin avkomma/avkommor som ev kan komma till bruksprov.

Ja, men om du satsar "stort" o vill kunna ev ta fram ett hingstämne, varför ej välja en utländsk hingst som Corland?
Du får nog definera begrepet stort. För mig så är det inte stort bara för att jag väljer en utlänsk hingst tex. Utan för mig så har vi storheter även i Sverige. Jag tror tex att det även att går att få fram hingstämnen efter hingstar som står i Sverige. Använder jag mig av en hingst ståendes här så är det lättare att överblicka avkommorna IRL.

DÄREMOT - så kan jag tycka att det skulle var kul att hitta en hingstlinje som nedärver sig starkt utomlands som vi ännu inte har tillgång till i Sverige.

Om man satsar så får man ju bet lite mer kanske o vara beredd på att det är fryst eller?
Visst kan jag tänka mig fryst men stoets meriter gör att jag vill inte ställa upp på vilka priser som helst.

Eller vilka finns det på färskt som motsvarar dessa krav?
Motsvarar vilka krav? :confused:

Jag kommer ta Corland nere på ETstationen o antingen ett eller flera på en gång o då kan man välja mellan Indoctro, Corland på plats men hade kanske valt dessa ändå då jag oxå satsar på en fin avkomma/avkommor som ev kan komma till bruksprov.
Lycka till!

Nu har jag en fråga till er uppfödare.

Jag har ett sto med följande meriter i mödernet:

Alla stona i de 5 närmaste leden är antingen själva hingstmödrar/mammor till GP hästar eller så är dom systrar till godkända hingstar/GP hästar i hoppning eller syster till en annan syster som i sin tur lämnat godkända hingstar och /eller GP hästar i Hoppning!

Alltså är själva avelsmålet med detta sto i avel att precis som hennes mödrar försöka få fram en framtida GP häst i hoppning och hingstämnen.

Stoet är självt 8 år och har gått 1,30 klasser med flera vinster och placeringar. Därefter så skadade hon sig och fick en nackbandsskada som gör att hon inte kan tävla mer.

Hennes exteriör kräver att ryggen inte får vara lång på hingsten. Han måste ha en bra överlinje! Bakbenen måste vara också vara korrekta. Jag vill dessutom att hingsten har bra gångarter - 8 mässiga. Han skall hoppa som :devil: och har en jättebra ridbarhet. Hingsten måste dessutom vara intressant att få en godkänd son till.

Vilka hingstar hade ni haft som kandidater till henne? Jag hittar ingen som jag tycker kännas helt hundra :crazy:

Kan väl tillägga att i år är hon dräktig med Carland och skall föla den 9 april. Så nu är det bråttom.

Helén

Jag menar ovanstående krav!! O varför jag nämner utländska hingstar är det för att du vill ha en intressant stam för att ev kunna visa som hingst.

Avkommor till HipHop är ju kanske intressant som hingstämne i framtiden....

Jag menar ovanstående krav!! O varför jag nämner utländska hingstar är det för att du vill ha en intressant stam för att ev kunna visa som hingst.
Jag trodde du enkom menade Corlando.

Avkommor till HipHop är ju kanske intressant som hingstämne i framtiden..
Hantycker jag också är intressant. Jag vill dessutopm minnas att vi diskuterade honom tidigare i tråden.

Min första tanke är Landor S och Stalypso samt Ludwigs Champ:D

Landor S finns inte tillgängllig via Askö i år. Stalypso har villkor som jag inte kommer överens med pga av tidigare erfarenhet med imortsperma (från annan hingst) och Ludwigs Champion går bort även han, men av omständigheter som jag inte går in på här då dem inte har med avel att göra. ;)

Tack ändå för alla förslagen! :bow:

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 396
Avel Har funderat på att köpa ett sto till i avel tills nästa år, och ev. så kommer jag få låna kompisens sto nästa säsong. Stoet är E...
Svar
3
· Visningar
1 297
Senast: Cutie
·
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 051
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka