Det finns inga hingstar till mitt ena avelssto i år...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Det finns inga hingstar till mitt ena avelssto i år...

Förlåt att jag inte svarat. Nej Carano är inte en kandidat till henne. Tack för förslaget!

Synd. Mycket fin hingst tycker jag. Har ju två stycken e. Hans halvbror som är e.Landgraf. Två väldigt fina hästar.

Carano anses vara ett blod som är eftertraktat, speciellt om det är en hingst man vill få fram

Caranos mor är ju mor till 4st godkända hingstar :idea:

Clinton är ju en prakthingst och i mina ögon den största nyheten i årets hingsturval, möjligen i lag med någon av Eklundas holländare.

Har du koll på seminkvalitet, jag vill minnas att jag hört ganska stor tveksamhet kring detta tidigare. Men det kan vara baserat på något enda sto eftersom han är sparsamt använd på våra breddgrader.

Vad ärver han ner (exteriört), någon som har koll? Carolus med Capitol I och sedan Calypso II låter ju trots xx i tredje led ganska biffigt.

Kanske är rätt kille även för någon av våra donnor...;)

Har du koll på seminkvalitet, jag vill minnas att jag hört ganska stor tveksamhet kring detta tidigare. Men det kan vara baserat på något enda sto eftersom han är sparsamt använd på våra breddgrader.
Han kommer att bli litigt använd nere i Tyskland i år. Vet att det är ett par ston på väg med bil i Tyskland till honom.

Vad ärver han ner (exteriört), någon som har koll? Carolus med Capitol I och sedan Calypso II låter ju trots xx i tredje led ganska biffigt.
Biffigheten är jag inte oroig för till mitt sto.

Kanske är rätt kille även för någon av våra donnor...;)
Det är det säkert, då det inte är första gången vi har samma smak :). Vilket av stona funderar du på till honom?

Tycker också det är en mkt bra hingst, har två ännu unga avkommor efter honom, mycket trevliga och rör sig otroligt mjukt o trevligt, spänsten för stora hopp verkar finnas, hingsten är såld till en svårklass ryttare som eg var intresserad av min Camaro M hingstunge men föll direkt för Carano fölet i stället :rofl: stofölet ska jag ha själv :d
dessuton har han mkt bra kvalitet på sperman som skickas från Danmark.

Tycker också att Clinton I är en toppen hingst, men har pratat med importören om att använda honom på mitt Calypso II sto , men han avrådde av erfarenhet från att linjeavla så nära på Calypso II, han hade stor erfarenhet av just honom, så det får vara (desto roligare att han blev helt lyrisk när jag sa att hon var dräktig med HipHop :D det skulle han göra om direkt sa han, så det var ju kul ) vad jag funderar på är att Acacio har både Calypso II OCH Calypso I ganska nära så det bli 3x det blodet... men vem vet det kan ju bli bra , hon verkar ju väldigt fin och ädel
Bara en tanke :o

Tycker också att Clinton I är en toppen hingst, men har pratat med importören om att använda honom på mitt Calypso II sto ,
Okej.

men han avrådde av erfarenhet från att linjeavla så nära på Calypso II, han hade stor erfarenhet av just honom, så det får vara (desto roligare att han blev helt lyrisk när jag sa att hon var dräktig med HipHop :D det skulle han göra om direkt sa han, så det var ju kul ) vad jag funderar på är att Acacio har både Calypso II OCH Calypso I ganska nära så det bli 3x det blodet... men vem vet det kan ju bli bra , hon verkar ju väldigt fin och ädel
I hennes fall blir det inte så nära med Calypso II 3:e och 4:de tror jag det blev när jag kollade...

Jag har precis fått ett sto seminerat med Clintons yngsta son. Jag valde honom för han är en komplett hingst med mycket bra temperament, rör sig och hoppar bra och ser väldigt trevlig ut under ryttare trots att han ännu inte är 3 år fyllda. Han är dessutom linjeavlad på Calypso-blodet, har nr 1 och 2 i tredje led. Det enda negativa som kan komma från Clinton är en grov hals enligt uppgift, men min märr är 50 % fullblod och inga sådana tendenser. Hingsten ifråga är ädel och långbent, fast jag vet ju inte hur modern ser ut.

Jag har precis fått ett sto seminerat med Clintons yngsta son. Jag valde honom för han är en komplett hingst med mycket bra temperament, rör sig och hoppar bra och ser väldigt trevlig ut under ryttare trots att han ännu inte är 3 år fyllda. Han är dessutom linjeavlad på Calypso-blodet, har nr 1 och 2 i tredje led. Det enda negativa som kan komma från Clinton är en grov hals enligt uppgift, men min märr är 50 % fullblod och inga sådana tendenser. Hingsten ifråga är ädel och långbent, fast jag vet ju inte hur modern ser ut.
Vad spännande! Hoppas att allt går vägen! Lycka till!

Calido är toppen på alla sätt och vis, Tyvärr så finns han endast på fryst.
San Brasil vet jg inte tillräckligt om.
Montenders spermakvalite har varit problematisk vill jag minnnas.
Quattro B njae...
Cardento har ett pris som jag inte ställer upp på..

Tack för alla förslagen!

Vad är det för fel på Quattro B?

Det där med ryggarna är ju en grej du verkligen måste kika på, jag menar tex Jaguaren är lååång. Flera andra ger också typiskt långa ryggar.
Nästa bit är seminkvalitet, flera här ger sämre semin färskt än vissa av förslagen på fryst. Tex Calido ger utmärkt fryst (har jag förstahandsuppgifter på, sett den själv, bästa frysta vi sett) och är dessutom ganska bra i andra avseenden som du betonar.

En sak som jag tror du gör rätt är att kika på ganska unga hingstar. Tror att det är mycket lättare att väcka AVN intresse med en yngre (bra) stam än med tex Cardento.

San Brasil vet jag Cyllene pratade sig varm för, hon hade sett avkommor hoppa bra (dock väldigt unga). Jag själv var sugen på honom förra året men då var han ej i avel, har ett sto där han kanske skulle funka. Men i år är jag faktiskt lite tveksam, varför blir det inget på tävlingsbanorna för honom?
Han representerar nog också en ganska intressant blodslinje från svenskt perspektiv.

Vet inte om Landor är för nära med Landgraf, annars passar han in något så när. Ett par saker kanske inte är 100% vad du vill ha men visst tror jag han skulle kunna ge ett hingstämne även här. Har ju en hel flock nere i tyskland.

En annan som jag tror de vill ha in är Camaro. Leder BLUP och ingen son ens visad (vad jag vet)... har man en fin sån hemma med rätt stam är det nog läge att visa. (Säger jag som av en ren slump råka ha en camaro-landlord åring... ;) Trots att det är ganska mycket Landgraf även i den)

Vad tror du?

Tror att San Brasil är ett minst lika bra alternativ som Sandro Boy om man vill åt Sandro blodet.San Brasil har även Argentinus i sin härstamn och har fina,lite äldre avkommor i Tyskland bla-här hemma har fölen blivit fina.Känns lite som att gå över ån efter vatten att använda Sandro Boy och inte ta vara på det vi har här hemma till ett vettigt pris dessutom.Dessutom som jag tidigare sagt-Sandro Boys ben är ett stort frågetecken!!

Tycker också att Clinton I är en toppen hingst, men har pratat med importören om att använda honom på mitt Calypso II sto , men han avrådde av erfarenhet från att linjeavla så nära på Calypso II, han hade stor erfarenhet av just honom, så det får vara (desto roligare att han blev helt lyrisk när jag sa att hon var dräktig med HipHop :D det skulle han göra om direkt sa han, så det var ju kul ) vad jag funderar på är att Acacio har både Calypso II OCH Calypso I ganska nära så det bli 3x det blodet... men vem vet det kan ju bli bra , hon verkar ju väldigt fin och ädel
Bara en tanke :o

varför avråddes du att linjeavla på Calypso II?

Tror att San Brasil är ett minst lika bra alternativ som Sandro Boy om man vill åt Sandro blodet

Jag skall i ärligheten namn säga att jag inte vet vad Sandro Boy ärver ner men för mig är problemet med San Brasil hans (bristande) tävlingskarriär. Varför har inte mer hänt där?
Det säger inte allt om avkommorna, behöver inte betyda något alls. Men samtidigt är det inget plus att han köptes som sporthäst och nu inte verkar fungera där så då sätter man honom i avel....
På denna punkt är ju Sandro Boy ett par steg före om man säger så.. ;)

Det är det säkert, då det inte är första gången vi har samma smak :). Vilket av stona funderar du på till honom?

Vore framförallt för Landlord märren. Hon behöver storlek ett bra psyke (måste) och gärna bra ben.
För Cortez tjejen är han för stor, kan bli en pansarvagn av det, hon är ju 174 själv.
De andra tror jag får slippa föl i år, börjar bli trångt...

Vore framförallt för Landlord märren. Hon behöver storlek ett bra psyke (måste) och gärna bra ben.
För Cortez tjejen är han för stor, kan bli en pansarvagn av det, hon är ju 174 själv.
De andra tror jag får slippa föl i år, börjar bli trångt...
Han kommer kosta 12000,- exkl. moms ut fördelat på bokningsavgift, språng och 90 dygnsavgift. Plus dem gamla vanliga avgifterna förstås med transport, asvh-avgiften m.m

Han kommer kosta 12000,- exkl. moms ut fördelat på bokningsavgift, språng och 90 dygnsavgift.

Rimligt ändå tycker jag. Förutsatt att seminkvaliteten är ok. De överkostnader som tex Eklunda hade på Lord Z som också finns på TAI, 18000:- + moms tycker jag är för mycket. Går en gräns där någonstans för mig.

(Som köpte FAI för 12500:- (+station och vet kostnader) förra året men blev utan föl :crazy:)

Rimligt ändå tycker jag. Förutsatt att seminkvaliteten är ok.
Kvaliten kommer med all sannolikhet att påverkas - gissar jag - då jag tror att han kommer att få något sjukt med ston i Tyskland.

Antalet ston kommer säkert även att påverka vilken storlek på doser som skickas...Får man då bara halva dosen så blir ju sperman vips dubbelt å dyr ;) och då är den inte så billig längre. Dessutom så brukar man prioritera dem inhemska stona först...

(Som köpte FAI för 12500:- (+station och vet kostnader) förra året men blev utan föl :crazy:)
Visst är det muntert det här med avel :crazy:

Som kuriosa så kan jag berätta att jag vet ett sto som betäcktes med honom. Det stoet har en gräslig exteriör! Ut kom en fantastiskt fin fölunge!

Försökte få med i citatsvaret att det gällde Saint Amour men det ville sig inte...

Är nyfiken på fölet - du har ingen bild? :)

(Saint Amour vann GP i Italien i söndags förresten, dessutom upptäckte jag precis att hans helbror född 2002 bytt namn... Var lite förvånad över att den brodern inte hade några resultat men han vann visst 5-årsklassen vid en CSI** ifjol... Så alla Saint Amours helsyskon t o m den född 2004 har gjort kanonresultat i sina åldersgrupper...)

Mvh Cissi

Är nyfiken på fölet - du har ingen bild? :)
Nej tyvärr inte.

(Saint Amour vann GP i Italien i söndags förresten, dessutom upptäckte jag precis att hans helbror född 2002 bytt namn... Var lite förvånad över att den brodern inte hade några resultat men han vann visst 5-årsklassen vid en CSI** ifjol... Så alla Saint Amours helsyskon t o m den född 2004 har gjort kanonresultat i sina åldersgrupper...)
Kul!

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 396
Avel Har funderat på att köpa ett sto till i avel tills nästa år, och ev. så kommer jag få låna kompisens sto nästa säsong. Stoet är E...
Svar
3
· Visningar
1 298
Senast: Cutie
·
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 051
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka