Skridskor och skidor finns ju med på idrotts-schemat (i alla fall här uppe), då kan det ju vara schysst mot barnet att den har fått prova några gånger hemmavid om man har möjlighet. Det finns väl också en viss trolighet att barnet kommer att stöta på båda sporterna, främst skidor, om förhållandena för barnet i framtiden förändras t.ex genom en flytt, skolresa eller på annat sätt byter vistelseort. Jag kan hålla med @pulkaskurk om allmänbildningen här.Jag håller nog inte med om skridskor och skidor. Har aldrig själv haft intresse för det alls och kan således inte åka. Längd har jag provat kanske fem gånger i mitt liv, med dåligt resultat. Utför har jag faktiskt aldrig åkt. Skulle tippa på att merparten av alla de barn som inte bor i närheten av snö inte kan åka skidor. Varför är det viktigt? Cykling är ju en sak, å andra sidan är ju det inte heller livsnödvändigt som sagt. Men han blir ju utanför om de har cykelutflykter då. Åker andra sidan finns ju skidor oftast med på schemat här och det gör ju inte cykling.
Att inte kunna varken cykla, åka skidor eller skridskor upplever jag som en begränsning. Därmed inte sagt att barnet ska behärska något av det vid en exakt ålder, det är ju en färdighets- och mognadsfråga. Kanske barnet kommer att tycka att ex.vis utförsåkning är fantastiskt roligt och en väl värd upplevelse även om du inte själv gillar det?