Det blir bättre

Sv: Det blir bättre

Och bara för att vara elak (?) så frågade han mig om mina planer för nyårsaftonen? Nej, jag inga planer, jag har ingen att skåla med. Dottern och jag stannar hemma. Han antydde att han minsann ska ut och festa precis som om jag skulle vilja bli informerad om det?

Ju mer du berättar om honom desto mer osympatisk verkar han.

Och den där skulle du vilja ha tillbaka?

Vilka trista nålstick. Bara för att trycka till dig för att han märker att du börjar stå på egna ben. Det hade han nog inte räknat med att du skulle göra.

Han är så extremt obehaglig när han är arg så jag vill inte reta upp honom. Det är bara så. En stor anledning till att vi har glidit isär är hans humör. Det är lugnare så här. Han ska ta hand om djuren när jag är bortrest nu så jag vågar/vill inte riskera att han blir arg nu. Då kan han tyvärr ändra sig angående djuren.

DÄR fick jag kalla kårar. Vilken obehaglig karl. Verkligen nåt att ha kvar.

Vilka trista nålstick. Bara för att trycka till dig för att han märker att du börjar stå på egna ben. Det hade han nog inte räknat med att du skulle göra.

Ja, det är ju därför. Han märker att jag har förändrats och det hade han tydligen inte trott var möjligt. Jag måste ju gå vidare.

Ju mer du berättar om honom desto mer osympatisk verkar han.

Och den där skulle du vilja ha tillbaka?

Han är trots allt pappa till dottern och hon saknar honom något fruktansvärt. Hon blöder näsblod dagligen nu och även på nätterna, jag tror att det är pga av stress.

Nej, om det skulle bli en förändring så kan jag inte ta emot honom med öppna armar. Lite självkänsla har jag trots allt. Och det vill jag inte heller. I mina bra stunder så önskar jag honom långt bort. Men sen kommer det såna här dagar och då är det tungt att vara ensam.

Och bara för att vara elak (?) så frågade han mig om mina planer för nyårsaftonen? Nej, jag inga planer, jag har ingen att skåla med. Dottern och jag stannar hemma. Han antydde att han minsann ska ut och festa precis som om jag skulle vilja bli informerad om det?

Jag hoppas att du svarade att han inte har med det att göra.
En obehaglig man med ett farligt humör som börjar ställa kontrollfrågor och dikterar villkoren för vad du ska säga och göra... nej fy sjutton vilka dåliga vibbar jag får.

Ja, det är ju därför. Han märker att jag har förändrats och det hade han tydligen inte trott var möjligt. Jag måste ju gå vidare.

Tyder inte detta på att det funnits en osund maktbalans er emellan? Kan det vara så att han har varit starkare och det inte inneburit att han haft dig bredvid som jämlike? Utan att han tryckt ner dig för att hålla sig själv överst?

Senast ändrad:

En obehaglig man med ett farligt humör som börjar ställa kontrollfrågor och dikterar villkoren för vad du ska säga och göra... nej fy sjutton vilka dåliga vibbar jag får.

Jag svarade som han brukar göra "att jag tar en dag i taget och inte har planerat ännu"

Han har redan frågat flera gånger vilka tider som mitt tåg går och jag har bara svarat med en motfråga om varför han vill veta det? Det behöver han faktiskt inte veta alls. Då skyllde han på hunden, att han ville veta när han skulle kunna lämna tillbaka hunden. Och jag sa att vi tar hunden dagen efter att vi kommit hem så blir det ingen stress.

Tyder inte detta på att det funnits en osund maktbalans er emellan? Kan det vara så att han har varit starkare och det inte inneburit att han haft dig bredvid som jämlike? Utan att han tryckt ner dig för att hålla sig själv överst?

Bra fråga. Jag vet inte. Han har varit irriterad på min passivitet men han har aldrig stöttat eller peppat mig till att försöka förändra den biten.

Han har redan frågat flera gånger vilka tider som mitt tåg går och jag har bara svarat med en motfråga om varför han vill veta det? Det behöver han faktiskt inte veta alls. Då skyllde han på hunden, att han ville veta när han skulle kunna lämna tillbaka hunden. Och jag sa att vi tar hunden dagen efter att vi kommit hem så blir det ingen stress.

Inser att jag låter oerhört negativ...

Men för mig verkar det som om han helst vill ha full koll på dig (som det var förr) samtidigt som han inte vill att du ska ha någon del i hans liv.

Mest låter det som om han inte tänkt igenom något alls utan bara låtit saker hända. Och så blir han förvirrad av konsekvenserna av sitt handlande?

Inser att jag låter oerhört negativ...

Men för mig verkar det som om han helst vill ha full koll på dig (som det var förr) samtidigt som han inte vill att du ska ha någon del i hans liv.

Mest låter det som om han inte tänkt igenom något alls utan bara låtit saker hända. Och så blir han förvirrad av konsekvenserna av sitt handlande?

Men det är ju precis så det är. Han säjer att han lever i nuet och inte planerar. Han tänker inte på framtiden alls. Han är inne i sin passion och skiter i allt annat.

Ja, han är lekfull och tycker om "bus". Han tycker att jag är tråkig som inte håller på och "busar" hela tiden. Nu har han hittat en kvinna som också är lika barnslig tydligen för de leker ihop.

Usch, nu har jag resfeber. Två byten med tåget för att ta oss till min bror. Tur att dottern är så stor och ordentlig så jag kan lita på att hon klarar av resan. Sen en veckas samvaro och julfirande. Men hur kommer jag att må när jag kommer hit igen?

Sover riktigt dåligt fortfarande.

Senast ändrad:

Resan kommer att gå jättebra. Vad är det värsta som kan hända, liksom? Om man oroar sig för något är det ibland bra att ställa sig den frågan. Ofta inser man att även om det går käpprätt blir inte konsekvenserna så dramatiska.

Angående exet: när jag läste de senaste inläggen insåg jag plötsligt varför han inte vill att omgivningen ska veta. Jag tror inte det har med skam över skilsmässan att göra utan är ett sätt att ha kontroll över dig. För så länge ingen vet tror folk att er familjestruktur är intakt och allt funkar som det alltid har gjort. Kommer det ut att ni separerat kan ju andra människor börja skapa en egen relation till dig och t ex erbjuda hjälp med djuren varpå han förlorar en hållhake på dig. Och det vill han nog inte vara med om!

Ja, jag tror att du är något på spåren. Han har ett stort kontrollbehov har det ju visat sig. När jag tänker tillbaka så vet jag att det har irriterat mig ofta att han hela tiden har ringt mig i stallet (vi hade telefon i det första stallet, före mobiltelefonernas tid) för att höra när jag skulle komma hem. Och liknande saker hela tiden. Då tyckte jag att det var kvävande, men jag vande mig tyvärr och accepterade hans egenheter. Han ska alltid veta exakt vilken tid jag har kommit till olika ställen när jag har lagt mig osv. Vet att jag ofta har blivit irriterad på att han alltid ska veta vilken tid som jag har gjort olika saker.

Ja, jag tror att du är något på spåren. Han har ett stort kontrollbehov har det ju visat sig. När jag tänker tillbaka så vet jag att det har irriterat mig ofta att han hela tiden har ringt mig i stallet (vi hade telefon i det första stallet, före mobiltelefonernas tid) för att höra när jag skulle komma hem. Och liknande saker hela tiden. Då tyckte jag att det var kvävande, men jag vande mig tyvärr och accepterade hans egenheter. Han ska alltid veta exakt vilken tid jag har kommit till olika ställen när jag har lagt mig osv. Vet att jag ofta har blivit irriterad på att han alltid ska veta vilken tid som jag har gjort olika saker.

Så han ska ha full koll på dig men du får ha inte någon koll på honom (iom hans hemlighetsmakeri)?

hrm...

Grr. Flytta tillbaka gränserna. Det finns inget som är OK i ett sånt beteende. Speciellt inte nu.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 768
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 677
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 471
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 394
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka