Det blir bättre

Sv: Det blir bättre

ja faktiskt ...har han ställt till det kan han väl åtm hjälpa o få dig på fötter om han nu är den som har pengar

Jodå, han är skyldig att försörja mig och dottern enligt lag. Men busskort ingår knappast i detta. Han betalar vårt boende och stallhyra m.m. för min häst. Inget gnäll än så länge över hästrelaterade utgifter.

Jodå, han är skyldig att försörja mig och dottern enligt lag. Men busskort ingår knappast i detta.

Men du. Det är ju rimligen till vinst för alla inblandade att du ökar din möjlighet att försörja dig själv. Även för exet. Lägg fram ett förslag vetja. Visa att han får tillbaka de där pengarna genom minskat underhåll längre fram. Om jag vore han skulle jag vara tacksam att du är beredd att satsa själv istället för att sitta på häcken och vänta på att han ska betala i all evighet. Om du kan dra ned 300 Euro i månaden på underhållet när du börjar få högre lön tar det ju mindre än ett år så har han fått tillbaka pengarna.

Men ta först reda på själv att du inte biter dig i ändan genom att vara så klok och duktig, så att du blir av med rättigheter som han borde betala för.

Precis vad jag också tänkte.

Det kan löna sig för honom att finansiera TS busskort, och dessutom är det fullt rimligt att han hjälper TS att komma på fötter yrkesmässigt efter många år som hemmafru. TS hade ju inte varit hemmafru utan honom och då hade hon haft en bättre självständig ekonomi och en bättre roll på arbetsmarknaden, så jag tycker att det är rimligt att han nu hjälper till att få ut TS i yrkeslivet igen.

Advokaten berättade att exmannen INTE kan kräva att jag går upp och jobbar heltid om jag inte själv vill det. Jag har rätt att enbart jobba deltid som jag gör idag eftersom jag har ett minerårigt barn att ta hand om. Så jag har rimligen möjlihet tidsmässigt att ta busskörkortet. Efter årsskiftet ska jag ta reda på övningskörningstider och kostnader. Exmannen är informerad om mina planer och han har inte sagt nej åtminstone.

Sen får vi se hur många lektioner det kommer att behövas. Kalkylen som jag hittade räknar med 20 timmars övningskörning. Jag borde rimligen klara mig med färre timmar. http://www.fahrschule-123.de/busfuehrerschein/kosten.php#ergebnis Men sen räknar de in 12 tmmar "Sonderfarhrt" och det vet jag inte vilken typ av övningskörning det är. Övriga kostnader kan jag inte komma runt, teori och alla tester.

Funkar det att ta en intensivkurs i Sverige ifall regelsystemet är svårare i Tyskland? Inom EU kan de ju inte kräva att du ska ha annat kort. Sen kanske du måste komplettera med de nationella grejerna, men det kanske blir billigare?

Tyvärr går det inte att ta busskortet i Sverige

Det finns sex krav som du måste uppfylla för att få D-körkort (buss).

1. Du måste ha körkort med behörighet B.
2. Du har körkortstillstånd.
3. Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
4. Du har fyllt 21 år.
5. Du har avlagt godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov).
6. Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området (Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike). Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.

Advokaten berättade att
Jag har rätt att
jag har rimligen möjlighet tidsmässigt att
Efter årsskiftet ska jag ta reda på
Exmannen är informerad om mina planer

Sen får vi se hur många
Kalkylen som jag hittade
Jag borde rimligen

Veteranix!!! Läs det jag har klippt ut. Titta vilken bild av dig som träder fram. Så långt ifrån trådens början det går att komma.

Här är en människa som har initiativkraft och många olika förmågor. Som gör planer och letar upp information. Undersöker alternativ.

:bow: :bow: Jag applåderar med alla händer jag har!!

Nu kom bakslaget...

Fruktansvärt TUNGT idag, jag störtgåter när jag packar in julklapparna till dottern. Hur kunde han gå ifrån oss precis innan julen? Den nya och henens barn var viktigare än dottern och mig. Måste ta en paus från det hela och gråta en stund. Hur överlever man detta?

Man bara överlever....

Tillåt dig att vara ledsen och att sörja, sen kommer styrkan ur det.

Stor KRAM till dig, du fixar det här med!!

Hans familj vet inget, alla julkort som kommer är ju adreseerade till oss alla. Och han bor inte här längre. så otroligt feg han är...

Hans familj vet inget, alla julkort som kommer är ju adreseerade till oss alla. Och han bor inte här längre. så otroligt feg han är...

Ja, och du själv kan ju göra nåt åt det o inte hålla honom bakom ryggen , ett riktigt praktarsle är vad han är ( i detta fallet iallafall )

Ja feg verkar bara vara förnamnet.... Otroligt fult gjort av honom, då det ju hela tiden påminner dig om situationen.

Jag hoppas att du inte täcker upp för honom, men vet själv att det är svårt att låta bli (vet inte hur jag själv hade gjort...)

HAN har lämnat er, och då ska han få stå för det med! Att mörka det gör det så mycket värre anser jag. Skäms han över sin nya? Vad säger hon om det??

Inte schysst mot någon av er!

Det är inte ditt fel att han beter sig illa. Måste säga att jag beundrar den resa du gjort sen tråden började:love:

Om du har fått julkort från syrran är det ju inte konstigt att ringa upp och berätta att ni tyvärr inte bor ihop längre, han har valt att flytta till sin nya kvinna. Jag ser faktiskt inte det som något underligt ö h t, att du ska dansa med i hans svängar räknar han kallt med, du ska fortsätta vara under hans kommando. Så bekvämt för honom, att göra som han vill och passar honom utan att behöva ta några som helst konsekvenser.

Fan, jag blir förbannad.

Om du har fått julkort från syrran är det ju inte konstigt att ringa upp och berätta att ni tyvärr inte bor ihop längre, han har valt att flytta till sin nya kvinna. Jag ser faktiskt inte det som något underligt ö h t, att du ska dansa med i hans svängar räknar han kallt med, du ska fortsätta vara under hans kommando. Så bekvämt för honom, att göra som han vill och passar honom utan att behöva ta några som helst konsekvenser.

Fan, jag blir förbannad.

Ja o här snurrar det ordentligt i magen också ...vilken jävla karl o tycka han har rätten att be TS vara tyst medans han själv gottar sig ...

TS , snart är det ute ändå och då står du där med dina känslor ...ge honom inte den bekräftelsen också

ska han bestämma allt själv , att ha ny kvinna, att flytta dit , att smussla och när det är dags för HONOM att låta det komma ut , nej fy fan alltså

Senast ändrad:

Det är ju hans familj och hans vänner. Jag tycker att det blir märkligt om jag ska gå in och berätta något som han själv ska göra. Men jag har varit väldigt nära att berätta. Men vad vinner jag på det? Mera bråk bara och jag vill verkligen inte göra honom arg, min situation är inte tillräckligt trygg för det helt enkelt. Ja visst är det fel att jag känner så, men jag vill inte dra igång mer konflikter.

Det är väl enkelt att bara meddela att han inte bor där längre men att du kan lämna över kort till honom....

Du ska INTE täcka upp för honom. Låt honom sköta sina egna affärer.

Du sköter ditt hushåll. Han sköter sitt.

Det är så otroligt fult av honom att förutsätta att du ska spela med i hans pjäs.

Veteranix!!! Läs det jag har klippt ut. Titta vilken bild av dig som träder fram. Så långt ifrån trådens början det går att komma.

Här är en människa som har initiativkraft och många olika förmågor. Som gör planer och letar upp information. Undersöker alternativ.

:bow: :bow: Jag applåderar med alla händer jag har!!

Kan bara instämma!

Vilken fantastisk kvinna som träder fram nu!

Hans motivering är att inte oroa dem nu eftersom pappan nyligen dog och han anser att det är redan för tungt för dem...Ja, han tänker mer på sin släkt än på oss.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 768
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 677
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 471
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 394
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka