Det blir bättre

Sv: Det blir bättre

Jag gjorde bedömningen att eftersom jag inte kände så intensivt för min partner längre utan tom blev intresserad av andra så var det dags att bryta upp.

Men det är en ju en helt annan sak. Det är lätt att bli intresserad för att förhållandet ändå är på upphällningen. Jag har också blivit det och gjorde slut på ett tvåårigt förhållande för att vara fri att ligga med en annan. I synnerhet i backspegeln kunde jag konstatera att den andre inte var huvudsaken, han var bara beviset på att mitt förhållande var över.

Men det jag pratade om innan var de förhållanden som känns helt okej, de kan lika gärna fortsätta - och så blir den ena parten kär i en annan ändå. Då är jag övertygad om att det där att man "självklart" bryter upp först - det är en teoretisk konstruktion som oftast inte håller i praktiken.

Men alla förhållanden går ju inte i kras för att ena parten träffar en ny.

Nej. Men det är ju de förhållandena vi diskuterar här (alltså de där ena parten träffar en ny).

Rent praktiskt ser jag inga egentliga problem. Jag har själv brutit upp från ett 7 år långt förhållande för att jag kände intressen på annat håll. Däremot hade jag inte varken pratat eller ens kramat vederbörande innan uppbrottet.

Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar mot. Sådant som jag skriver eller sådant som du tror att jag gör eller har gjort?

FYI så har jag aldrig gjort slut med någon i samband med att jag har träffat en ny. Jag har gjort slut (ja, jag, i samtliga mina förhållanden) när jag har känt mig färdig. Och då har jag velat vara ifred, inte börja krångla med någon annan. :p

Men i det här fallet ansåg uppenbarligen varken TS eller mannen att det var läge för skilsmässa, förrän den här nya dök upp i mannens liv, då. Och inte heller då tycks känslorna ha varit entydiga (även om nu dina känslor var det). När vi faktiskt har den här situationen, inte den situation du beskriver, hur menar du då att det rent praktiskt ska gå till att vara obrottsligt trogen, lämna den förra och sedan ta upp något med den nya?

Det verkar väl ändå rimligt att tänka sig att det ska ganska mycket till, för att man ska bryta upp från ett rätt långt äktenskap? Jag skulle då hellre se att min man lämnade mig för någon han åtminstone hade börjat utveckla ett förhållande med, än för någon han mest gick och spanade på (vilket ju idén om obrottslig trohet verkar kräva). Skulle jag då alltså inte väga tyngre än ett span i hans liv? (Nu ser jag ju helst att ingetdera händer, och att om han lämnar mig så är det för att vi är färdiga med varandra, men man styr ju inte över andras känslor.)

Fast idag känner jag mig inte stark. Bara ensam och ledsen. Fingrar hela tiden på fingret där ringarna satt.

Du kanske ska köpa dig en ny ring? Till det fingret! En frihetsring, en riktigt vacker, strålande :-) Det finns massor med vackra ringar nu som inte kostar skjortan. Jag själv har (av andra anledningar) köpt ett helt galet och underbart armband som symboliserar ett mål jag nått och en frihet jag fått uppleva! Varje gång jag ser det eller känner det, känner jag mig glad!

Fast idag känner jag mig inte stark. Bara ensam och ledsen. Fingrar hela tiden på fingret där ringarna satt.

Kram till dig. Det kommer att bli bättre. Det går lite fram och tillbaka. Du tog ett stort steg igår och det kommer en rekyl. Men du flyttar dina positioner lite hela tiden i riktning mot eget självbestämmande, frihet, självkänsla, egenvärde, stolthet, trygghet, och kanske med tiden, när det är moget, en ny kärlek.

Jag blir så glad av att läsa dina ord :) Att våga resa på sig och sluta gå i invanda mönster har väldigt många fördelar. En massa pepp till dig!

Tack :) Får se när jag kan ta nästa steg och börja säga ja igen och släppa in nytt i mitt liv. Säga ja till att träffa vänner, ja till att göra saker. Bejaka livet igen helt enkelt. Det är nog vad som ska bli mitt nyårslöfte. :D

Du kanske ska köpa dig en ny ring? Till det fingret! En frihetsring, en riktigt vacker, strålande :-) Det finns massor med vackra ringar nu som inte kostar skjortan. Jag själv har (av andra anledningar) köpt ett helt galet och underbart armband som symboliserar ett mål jag nått och en frihet jag fått uppleva! Varje gång jag ser det eller känner det, känner jag mig glad!

Underbart :love:

jag har en svart sten med massa vita prickar på , prickarna på stenen symboliserar alla mina önskningar som kommer att komma i uppfyllelse , och det bara rasar på :D

Man kan gjuta om sin vigselring till något annat med om man vill. Så tar man tillvara den och låter den representera något nytt.

Nu har jag varit hos en advokat och informerat mig. Advokaten tyckte att jag skulle ligga lågt och bara vänta ut det här året som vi måste vänta innan vi kan skiljas. Hon tyckte att separationen ju var väldigt färsk och att allt kan ändras. Hon menade på att jag förlorar absolut inget på att leva som vanligt och låta tiden gå.

Jag har ju pengar och mycket betalngar går ju på autogiro.

Sen det här med busskort...Mitt busskort har upphört att gälla. Man måste förnya det vart 5:e år numera och det brydde jag mig inte om nu när det var dags. Det är nämligen både dyrt och krångligt att förnya. Men ännu krångligare när det har upphört helt att gälla. Suck. Måste se om det ens är möjligt att fixa. Ringde till Transportstyrelsen och de hänvisade mig till Tyskland först och att de tyska myndigheterna måste kontaka Transportstyrelsen för att bekräfta att jag har haft busskort. Ja, jag ska ta tag i det. Blir bara så trött på att det ska vara så krångligt. Jag var tvungen att få tyskt körkort när mitt gamla körkort gick ut eftersom ha bor i Tyskland numera.

Byråkrati säjer jag bara.

Så bra att du fått det utrett! Betänketiden är ju den det är så det går ju inte att komma runt, under tiden får du möjlighet att bygga upp dig själv och hur livet ska se ut framöver.

Jag har nog bott för länge i Tyskland, jag hade glömt bort hur man skriver ett svensk personnummer :sneaky:

Tyskland vägrar att låta mig återfå mitt busskort eftersom det har varit inaktivt för länge. Jag måste gör om förrarprovet säjer de. Kan ju iofs vara vettigt, det är 30 år sen jag körde buss...:o Frågan är bara kostnaderna, nu börjar det bli lite dyrt med allt. Jag kan tänka mig att ta några lektioner för att fräscha upp kunskaperna, men att göra om hela förarprovet känns tufft.

Var in på en online dating sida men insåg direkt att jag inte är mogen för något nytt ännu. Blev helt skräckslagen när inboxen bombarderades av förslag.

Var in på en online dating sida men insåg direkt att jag inte är mogen för något nytt ännu. Blev helt skräckslagen när inboxen bombarderades av förslag.

Kul att du blev nyfiken men förstår att det känns tidigt, det har ju bara gått några månader. Med tiden känns det nog mer intressant.

Jag har nog bott för länge i Tyskland, jag hade glömt bort hur man skriver ett svensk personnummer :sneaky:

Tyskland vägrar att låta mig återfå mitt busskort eftersom det har varit inaktivt för länge. Jag måste gör om förrarprovet säjer de. Kan ju iofs vara vettigt, det är 30 år sen jag körde buss...:o Frågan är bara kostnaderna, nu börjar det bli lite dyrt med allt. Jag kan tänka mig att ta några lektioner för att fräscha upp kunskaperna, men att göra om hela förarprovet känns tufft.

Det fixar du lätt om du vill! Kanske kan vara roligt till och med, med lite lektioner? Bravo, vilken fart det blivit på dig!

Du verkar lite inne på mitt synsätt. Sm jag ser det så är ett förhållande där man tappat intresset för den andra meningslöst. Även om man bott länge har barn osv.

Petruska, om jag fattat det hela rätt är du lite inne på poly. Då förstår jag bättre ditt resonemang, för då finns det plats för en till, man behöver inte dumpa den första för att man hittat en ny.
För de som inte är ok med poly så är förhållandet eg dödsdömt om man tappat intresset och börjat spana nytt. Då är det eg dags att avsluta, ja. Men ofta gör man kanske inte slag i saken förrän man hittat någon man hellre vill ha, då blir det som i tråden. Det är ju så, man låter lätt det gamla hänga med tills man hittar något man hellre vill ha.

Petruska, om jag fattat det hela rätt är du lite inne på poly. Då förstår jag bättre ditt resonemang, för då finns det plats för en till, man behöver inte dumpa den första för att man hittat en ny.
För de som inte är ok med poly så är förhållandet eg dödsdömt om man tappat intresset och börjat spana nytt.

Nej, så menar jag inte alls.

Vad gäller att hitta nya och dumpa och turordningen däremellan, så menar jag bara att livet inte alltid är så lätt och att det inte alltid är möjligt att vara perfekt.

Vad gäller att ha små avståndsförälskelser samtidigt som man har ett vettigt förhållande, så har det absolut inget med vare sig poly eller otrohet att göra. Sådana små förälskelser verkar vara mycket vanligt och säger egentligen ingenting om något, mer än att människor gillar människor.

Att småspana lite och att "spana nytt" som du uttrycker det, är helt enkelt inte alls samma sak.

Du verkar lite inne på mitt synsätt. Sm jag ser det så är ett förhållande där man tappat intresset för den andra meningslöst. Även om man bott länge har barn osv.

För de som inte är ok med poly så är förhållandet eg dödsdömt om man tappat intresset och börjat spana nytt. Då är det eg dags att avsluta, ja. Men ofta gör man kanske inte slag i saken förrän man hittat någon man hellre vill ha, då blir det som i tråden. Det är ju så, man låter lätt det gamla hänga med tills man hittar något man hellre vill ha.

Så var det ju för oss. Jag försökte vara dörrmatta och acceptera ett "öppet förhållande" mot min vilja för att behålla karln. Dödsdömt tyvärr.
Stort misstag. Han har tydligen gått och varit missnöjd med mig länge men han går först när han hittat en ny. FEGT. Han hade inget intresse av att rädda vårt äktenskap, alls.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 768
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 677
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 471
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 394
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka