Det blir bättre

Sv: Det blir bättre

Och på festen vill jag ju egentligen inte sitta bredvid honom utan långt ifrån. Han och dottern tillsammans och jag någon annanstans. Men det går ju inte. För vad ska folk tro? Att vi inte är tillsammans längre kanske? De kanske har rätt?

Massa pepp, klart att du ska sitta var du vill och ha trevligt sällskap på festen. Du behöver inte hålla fasaden för hans skull. Vem vill du sitta med? Kan du själv arrangera att det blir så t ex genom att prata med den du vill sitta med? Dottern kanske också helst vill sitta med kompisar.

Pepp behövs inför julfesten. Jag vill att vi åker i varsin bil eftersom jag inte vill vara beroende av honom. Han vill inte eftersom då "kan folk se att vi inte åker tillsammans". Just det! Vi ÄR INTE TILLSAMMANS längre. Pucko.
Varför sa du inte exakt så till honom? Eller gjorde du det? :D

Han vill prata med mig säjer han. Fel plats och tillfälle tycker jag. Vi har andra tillfällen att prata. Jag tar egen bil.

Bra. Ni ska inte "prata" på fest och ni ska inte "prata" när dottern är med.

Han vill prata med mig säjer han. Fel plats och tillfälle tycker jag. Vi har andra tillfällen att prata. Jag tar egen bil.

:bow: :bow:
Bra. Du styr när och var ni ska prata, åtminstone din del.
Och festen är knappast rätt tillfälle, det borde han kunna inse av sig själv.

Bra! Ska ni prata är det i lugn och ro utan andra. Borde inte vara så svårt. Att ni kan ha normala samtal om väder, vind och sånt på festen är en annan sak, men låter ju inte som det var det han hade i åtanke..

Fy fasiken vilken feg skitskalle. Jag hoppas verkligen att du får så trevligt du rimligen kan ha i situationen, att du berättar för de som frågar - och säger precis som det är.

Att du visar honom ditt nya, självständiga jag. Som inte alls vill ens låtsas vara tillsammans med någon feg skitstövel.

Han kom dit och hade tagit av sig ringen. Han och den nya hade varit på disco ("gamla gubben"...48 år, han var toktrött) och hon ville inte att han skulle ha ringen på sig. Så jag kommenterade det och sa ju att jag märker att det är den nya kvinnan som bestämmer. Och han skruvade en del på sig. Han står inte för sina beslut utan försöker fega undan i allt. För egen del så har det känts som om jag velat ha ringarna på tills skilsmässan är klar, men nu tog jag ju förstås också av mina ringar.

Grannfrun såg att vi kom i olika bilar :D och dessutom kom karln i en bil som hon aldrig hade sett tidigare. Hon är det nyfiknaste person som jag känner.

Visst är det skönt att hitta sin egen röst igen och våga säga nej! Det är det absolut mest frigörande ordet och det ord som återinstallerat någon form av självkänsla i mig. En enkel vägran av att bli överkörd av någon som vill styra MITT liv.

Han är förvånad över min förändring. Han trodde nog att jag troget skulle sitta här och vänta på honom. Och min nyvunna tuffet (mycket tack vare min supportbesökare) hade han inte räknat med. :D

Feg är han, det är en egenskap jag aldrig trodde att han hade. Han är den som alltid har varit den tuffa i olika sammanhang. Den som alltid har pratat och argumenterat mot obekväma saker.

Ungefär så.

Situationen att en gift person träffar en ny, och bryter upp från det förra förhållandet utan att ha haft sex med den nya och utan att ens ha kunnat umgås i nämnvärd omfattning, måste vara väldigt, väldigt ovanlig.

Jag kan inte heller riktigt se på vilket sätt det är bättre att partner överger en för en ny som han knappt ens känner, vilket ju blir konsekvensen av trohetskravet i den här situationen. Man dumpar ju inte sin nuvarande varje gång man blir det minsta lilla distansförälskad i någon.

(Vad gäller det utdragna i det här fallet, så är det väl inget jag direkt försvarar, men jag antar att systemet med sambeskattning och hemmafruar bidrar till att göra skilsmässor extra smärtsamma, eftersom konsekvenserna av skilsmässa blir så bedrövliga - en kvinna som knappt kan försörja sig och en underhållsskyldig man. Jag avundas ingen av dem.)
Var och en får väl göra vad ens samvete bjuder... Men saker skall kallas vid sina rätta namn. Brutna löften är svek och inget snyggt handlingssätt. Kan även kallas skamligt och den som utför handlingen bör skämmas över handlingen.

Rent praktiskt ser jag inga egentliga problem. Jag har själv brutit upp från ett 7 år långt förhållande för att jag kände intressen på annat håll. Däremot hade jag inte varken pratat eller ens kramat vederbörande innan uppbrottet. Jag gjorde bedömningen att eftersom jag inte kände så intensivt för min partner längre utan tom blev intresserad av andra så var det dags att bryta upp. Vad är det för stil att man måste provligga innan man bryter upp? Det måste man inte. Det räcker att känslorna svalnat för att förändra sitt liv. Man måste inte gå från en famn till nästa, ett uppehåll som singel är ok. ;)

Var och en gör ju som den vill, vill man ha andrahandsvalet kvar så vänstrar man o provar. Menmdå är den korrekta termen svek, såvida man inte har ett öppet förhållande. Numera är ju inte otrohet straffbart så oket är kanske inte så betungande att bära men tyngden på oket avgörs väl av vetskapen av att man faktiskt svikit sin partner och den tyngd man placerar i det faktumet.

Jag gjorde bedömningen att eftersom jag inte kände så intensivt för min partner längre utan tom blev intresserad av andra så var det dags att bryta upp. Vad är det för stil att man måste provligga innan man bryter upp? Det måste man inte. Det räcker att känslorna svalnat för att förändra sitt liv.

Så resonerade jag också, och jag är stolt för att jag inte svek mitt ex. Han blev tillräckligt ledsen för uppbrottet ändå.

Nu pratar jag inte specifikt om veteranix utan mer generellt.

Hur tänker du dig då att det går till i praktiken? När en person lämnar en annan för att hen träffat en ny så slår jag vad om det i nio fall av tio innebär att hen, mer eller mindre länge, går bakom ryggen på partnern. Man kan knappast bryta upp innan man ens lagt hand på den nya personen.

Att någon känner ett intresse för en ny person och därför raskt lämnar en långvarig partner, kanske t o m med barn - det tror jag är nästan extrema undantag. Väldigt få bryter upp från en lång relation enbart för att de tycker att någon annan verkar spännande.

Vad gäller veteranix situation så tycker jag ändå att mannen betett sig som ett arsel - med avseende på det där tortyrliknande då han först visade sig ha en annan, sedan begärde att han skulle få träffa henne när han ville, samtidigt begärde att han skulle kunna testa hur det var med män, sedan ville kunna sova över hos den nya kvinnan och därefter flyttar in där. DET tycker jag är uselt, just för att det blev så utdraget. Däremot varken att han träffar en ny eller att det blir allvar av det.

Men alla förhållanden går ju inte i kras för att ena parten träffar en ny. De flesta förhållanden går väl ändå i kras för att en eller båda parter inser att förhållandet inte fungerar längre. Jag har iallafall aldrig gjort slut på ett förhållande för att jag har träffat någon mer spännande person utan för att mitt förhållande inte fungerar. Skulle jag däremot träffa någon ny som jag kände att jag ville satsa på istället så hade det varit självklart för mig att det inte går längre än till samtal innan det gamla förhållandet avslutas.

Ts mans beteende är riktigt riktigt illa i mina ögon. Han har verkligen varit fruktansvärt elak mot Ts.

*kl*

Tusan så skönt att läsa tråden nu (har missat ett tag :crazy:)

Du bryter dig loss på ett härligt sätt, precis som Nytt nick i sin tråd. Underbara, starka kvinnor som reser sig och får männen att stå frågande inför kraften:)

Önskar att jag hade haft den kraften vid min separation!!!

Ni stärker mig med ert handlande:love:

Visst är det skönt att hitta sin egen röst igen och våga säga nej! Det är det absolut mest frigörande ordet och det ord som återinstallerat någon form av självkänsla i mig. En enkel vägran av att bli överkörd av någon som vill styra MITT liv.

Jag blir så glad av att läsa dina ord :) Att våga resa på sig och sluta gå i invanda mönster har väldigt många fördelar. En massa pepp till dig!

Fast idag känner jag mig inte stark. Bara ensam och ledsen. Fingrar hela tiden på fingret där ringarna satt.

Men du, det är normalt!!!
Skillnaden nu är att du har starka stunder mellan varven, och de kommer att bli fler och fler, deppstunderna kortare och mindre ofta.

Styrkekram till dig:love:

Fast idag känner jag mig inte stark. Bara ensam och ledsen. Fingrar hela tiden på fingret där ringarna satt.

Jag fingrar fortfarande på stället där ringarna satt. Det är sju år sedan jag tog av dem.

Jag tog av dem i februari och la dem i nattduksbordet. Han märkte det aldrig.
Vi hade en slitsam vinter och vår där jag stred förtvivlat för att få kontakt med honom, få honom att prata, att säga något hos familjerådgivaren, att förstå varför jag var så rädd för honom. Första juli flyttade jag en madrass på golvet i en lägenhet. I september gick skilsmässan igenom.

Men fortfarande känner jag på ringfingret.

det förändrar inte det faktum att jag är stark, på egen hand och lever ett eget liv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 768
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 677
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 471
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 394
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka