Det blir bättre

Sv: Det blir bättre

Jag har försökt att ge honom utrymme och tid, men när han bara gillar läget och tycker att allt är bra så ledsnar jag. Han förhalar och vill tydligen fortfarande fundera? Fundera på vad? Om han är välkommen tillbaka? Nu har han sagt till dottern att han kanske kan komma tillbaka men nu vill inte mamma det längre?

Som sagt du behöver inte skydda honom. Dottern ser väl själv ett och annat och när hennes pappa plötsligt bor ihop med en annan kvinna kan han knappast spela oskyldig och lägga skulden på dig. Även om hon förstås också måste ha rätt att bli arg och ledsen på er båda två när hennes kärnfamilj knakar i fogarna. Man får förstå att hon förstås önskar att ni kan flytta ihop igen. Men du har ju lärt dig den hårda vägen hur lätt han kunde kasta det åt sidan och hur skyddslös du var när det hände. Även om du och han skulle bli ett par igen i framtiden så är du inte samma blåögda veteranix längre, det är inte samma kvinna han i så fall skulle återvända till.

"Vi har haft det jobbigt ett tag och har flyttat ifrån varandra" är väl något du i alla lägen kan säga, utan att lämna ut någon eller avslöja för mycket.

Fast jag kan ju tycka (sorry TS att jag talar över huvudet på dig) att det är en fortsättning av att täcka upp för honom.

Detär ju inte sant!! Han har varit otrogen och lämnat TS för en annan kvinna som han lever ihop med numera.

Varför vara så skydddande? Räcker det inte att bara säga att "vi lever inte ihop längre" Varför ljuga och förklara?

Varför inte säga som det är? Mamma tycker inte om pappa på det sättet längre, och pappa har ju redan flyttat till xxxx. Därför kan vi inte bo ihop längre. Spela bollen där den ligger. För inte tusan vill du väl flytta ihop med honom igen?!

Ja!
Kom på en sak till veteranix:
Det är inte schysst mot dottern att ni fjantar runt och mörkar i "klubben". Det innebär att hon inte kan prata fritt utan måste tänka på vad hon säger så att inte hon "sabbar så att mamma o pappa inte flyttar ihop igen". För det är ju det hon kan tro om hon försäger sig och ni inte flyttar ihop. Det är dumt att hon skall gå och hoppas, förklara istället att nu ser tillvaron ut såhär. Då kan hon börja bearbeta det istället för att gå och hoppas och undra.
Plus att hon kanske har en vän hon vill berätta för men nu har pappa tutat i henne att ingen får veta och då kanske hon inte pratar med någon fast hon kanske vill.
Förstora inte upp detta, det är en separation, inget mer. Ni är inte de första som skiljer er.
Kanske också är dags att meddela exet att han inte behöver fundera, att han inte har någon återvändo längre. Varför skall han blåsa upp sitt ego och tro att du står med famnen öppen när det inte är så? Han behöver komma ner på jorden och bete sig lite moget.

Fast jag kan ju tycka (sorry TS att jag talar över huvudet på dig) att det är en fortsättning av att täcka upp för honom.

Detär ju inte sant!! Han har varit otrogen och lämnat TS för en annan kvinna som han lever ihop med numera.

Varför vara så skydddande? Räcker det inte att bara säga att "vi lever inte ihop längre" Varför ljuga och förklara?
håller med!

Varför vara så skyddande? Räcker det inte att bara säga att "vi lever inte ihop längre" Varför ljuga och förklara?

Jag tyckte nog inte mitt förslag var att ljuga, det sa bara inte orsaken till att samboendet upphört. Ditt förslag är ännu mera koncist och därför bättre.

Jag har pratat med dottern om det men hon vill absolut inte prata om det med någon ännu. Tyvärr är hon fortfarande i förnekelsen. Och då känns det som om jag går bakom ryggen på HENNE (honom struntar jag i) när jag berättar för hennes kompisars föräldrar. Jag kan INTE svika henne nu. Hon måste tycka att det är ok först innan jag säjer något. Hon måste åtminstone kunna lita på mig när allt annat sviker.

Jag kan INTE svika henne nu. Hon måste tycka att det är ok först innan jag säjer något. Hon måste åtminstone kunna lita på mig när allt annat sviker.

Självklart kan du inte gå bakom ryggen på henne och det du säger ska hon kunna lita på. Men någonstans går nog en gräns för när hon måste acceptera att du inte vill och kan ljuga. Kanske den inte är nådd än men ni behöver så småningom prata om saken och du får vara tydlig med att du inte vill smutskasta hennes pappa men måste få svara ärligt på frågor.

Men jag förstår inte vad hans motiv till att vilja hålla separationen hemlig är.
Vad vinner han på det?

Men jag förstår inte vad hans motiv till att vilja hålla separationen hemlig är.
Vad vinner han på det?

Ja, det är ju det som gör mig galen! Han vill inte berätta för andra. Varför står han inte för sitt beslut? Det gör ju att dottern inte slutar att hoppas på att han kommer tillbaka.

Det är ju därför som jag vill att han ska informera så är det inte jag som sviker.

Du sviker inte henne så länge du är ärlig mot henne och inte gör något bakom ryggen. Men OK jag kan förstå varför du vill ge henne tid och varför du vill att han ska stå för sitt beslut och inte gömma sig bakom dig.

Tro mig, du gör henne världens otjänst. Var ärlig mot henne, och var ärlig mot omgivningen. Ingen tjänar på att du smyger runt.

inte vill smutskasta hennes pappa men måste få svara ärligt på frågor.

Jag tycker att det här med smutsighet, som i att smutskasta, tenderar att gå över styr i den här tråden. (Det finns flera inlägg i samma anda, jag väljer att citera dig för att välja någon.)

Det är inte smutsigt att träffa en ny kvinna och att lämna sin förra. Det sker tvärtom stup i kvarten, även om de flesta skilsmässor initieras av kvinnor (i Sverige).

Att berätta att pappan/maken har träffat en ny kvinna, är inte heller att smutskasta honom. Det är att berätta vad som har hänt.

Hela diskussionen om att pappan/maken bär skulden här, är skyldig till det som har hänt, är oerhört obehaglig och moralistisk, tycker jag. Att lämna ett förhållande gör inte en människa skyldig i den meningen. Det är en fullständigt normal sak att göra.

Att han sedan väljer att hantera skilsmässan genom att förtiga den, tyder väl mest på att även han tror att han har begått något slags brott.

Jag fattar inte.

TS oerhörda utsatthet i förhållandet, och utanför det, är en annan fråga. Men den frågan gör inte mannen skyldig att stanna i äktenskapet. Det är ingen.

Tro mig, du gör henne världens otjänst. Var ärlig mot henne, och var ärlig mot omgivningen. Ingen tjänar på att du smyger runt.

Det tror jag också. Dessutom stärks ju flickan i sin tro att skilsmässan är jordens undergång om den hanteras som något så hemskt att den inte ens kan nämnas vid namn.

Håller med bägge dina inlägg. Som skilsmässobarn som under 10+ år TIGGDE sina föräldrar om att skiljas (de separerade 10 dagar efter att jag flyttat hemifrån), det finns värre saker än att föräldrarna skiljer sig. Att de fortsätter ihop, t ex.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 768
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 677
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 471
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 394
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare