Det blir bättre

Sv: Det blir bättre

Det är faktiskt ett verkligt problem. Dels ger det en skrev maktfördelning, eftersom ex-maken kan bestämma att de ska vara kvar. Sedan blir ju TS verkligen isolerad i den situationen, eftersom kontaktnätet finns i Sverige.

För att lagen inte tillåter henne att ta barnet och dra, till exempel...

Nej, precis. Jag kan inte flytta med dottern om inte han säjer ja. Jag blir skyldig till baranrov om jag gör det. Så nu sitter jag fast i ett land som jag vill lämna. Ok, jag kan flytta, det kan ingen hindra mig från. Men dottern måste stanna. Och med handen på hjärtat, jag kan inte bara flytta. Det har jag ingen möjlighet till i dag. Det är svårt att byta land.

Det du kan hoppas på är att dottern aktivt tar avstånd från sin far, eftersom han beter sig som ett svin mot er bägge. Då blir det ju kanske helt plötsligt mer aktuellt för honom att släppa hem er till Sverige.

Det du kan hoppas på är att dottern aktivt tar avstånd från sin far, eftersom han beter sig som ett svin mot er bägge. Då blir det ju kanske helt plötsligt mer aktuellt för honom att släppa hem er till Sverige.

Ja, dottern vill ju inte bo hos honom. Han har frågat igen om hon vill det, men hon säjer nej.

Nej, precis. Jag kan inte flytta med dottern om inte han säjer ja. Jag blir skyldig till baranrov om jag gör det. Så nu sitter jag fast i ett land som jag vill lämna. Ok, jag kan flytta, det kan ingen hindra mig från. Men dottern måste stanna. Och med handen på hjärtat, jag kan inte bara flytta. Det har jag ingen möjlighet till i dag. Det är svårt att byta land.
Risken är ju förstås att han aldrig i livet skulle gå med på att du flyttar hem med dottern, med tanke på hur han försöker styra dig redan nu. :yuck:
ta reda på hur praxis ser ut med vårdnaden i landet, kanske är det lättare än i Sverige att få enskild vårdnad och det skulle ju underlätta för dig antar jag.

Det är nog ett steg i rätt riktning, för dottern. Hon är ju arg, ledsen och besviken. Att våga säga ifrån är första steget.

Det finns förmodligen pengar att spara för honom om han släpper hem er.

Men hur tänker ni nu? Världen är full av barn vars pappor skiter i dem. Här verkar det vara en pappa som VILL fortsätta vara pappa för sitt barn och då ska det helst förhindras?

Jag tycker också att karln skött slutet av sin relation med veteranix verkligt dåligt. Men flickan ska ju inte behöva offras i striden mellan dem. HON mår ju bättre av en fortsatt relation med sin pappa. Att hon har det skitjobbigt just nu är inte konstigt, det har nog alla barn i hennes läge. Men i synnerhet då är det viktigt att pappan finns där och kan ta emot hennes ilska och sorg.

Han möter ju inte henne heller. Han har bara lyssnat på henne och inget sagt. Det finns ju inga ord som kan hjälpa henne.

Jag fattar inte heller det här med dottern och pappan. På vilka sätt har han betett sig som ett svin mot henne?

Att hon inte vill bo hos honom, betyder faktiskt inte att han är en usel far. Det kan ha en mängd förklaringar. Bara det att barn är rätt konservativa, räcker en bra bit som förklaring. Dessutom har flickan ju fått "hjälp" av både dig och pappan i att dels tro att han nog kommer tillbaka, dels i övertygelsen att en skilsmässa är det utan tvekan värsta som kan hända, om jag har läst tråden rätt.

Men du har ju också skrivit att han försörjer både er och hästen och att han kommer på morgnarna och tar hand om dottern och ser till att hon kommer till skolan. Det är ju daglig kontakt, faktiskt mer än många barn och pappor som bor ihop har.

Jag förstår om du inte vill bo i Tyskland, men jag ser verkligen inget underligt i att det inte är tillåtet att bara ta barnet med sig och flytta. Barnet har rätt till båda sina föräldrar. Och det är inte hon som har bestämt att ni ska bo i Tyskland.

Vem pratar om att någon ska "offras"? Den som anser att en bra far beter sig som ex:et i berättelsen måste ha en verkligt sorglig syn på föräldrarskap.

Så länge mannen inte är t ex våldsam så handlar det inte om huruvida han är "bra far" eller inte. Det handlar om att han är "far". Är han däremot våldsam hamnar vårdnadsfrågan i ett annat läge hos myndigheterna. Och i inget fall kan det vara upp till oss att avgöra gränsen för den här mannens föräldraskap, alltså när hans dotter inte längre har rätt att ha en närmare kontakt med honom.

Jättebra att du redovisar detta, men jag tänker främst på de praktiska och känslomässiga detaljerna i just detta ärende.

TS vill hem till sitt skyddsnät i Sverige. Dottern vill inte bo med sin far. Det är inte direkt på andra sidan jordklotet, och en "bra far" hade väl i detta fall låtit dottern komma över chocken över de ändrade omständigheterna och velat att ex och dotter har det så bra som möjligt? Vill man inte att ens barn ska få en så bra tillvaro som möjligt?

I Sverige kan TS starta om sitt liv, försörja sig själv, känna sig trygg och ge dottern en trygg och stabil uppväxt. Som det är nu är de bägge rätt utsatta i ett land som inte är där mamma vill bo.

Jag är HELT övertygad om att det går att på ett bra vis släppa hem mamma och dotter till Sverige och när det lugnat sig hitta en umgängesform som fungerar för alla parter. Varför skulle inte far kunna flytta på sig för att träffa sin dotter, t ex?!

Jag förstår att veteranix vill hem till Sverige - det skulle jag också vilja. Men just nu, av skäl som hon själv berättar för er, går inte det.

Vad dottern vill kommer att visa sig på sikt. Självklart vill hon inte just nu, i akutskedet när hon är förkrossad av sorg, bo med sin far. Det blir en senare fråga för vårdnadsärendet att reda ut vad hon faktiskt vill. Just nu är förmodligen det hon helst vill att mamma och pappa ska flytta ihop igen så att alla tre blir den familj hon är van vid. Tycker du att de ska göra det då?

Ni råder veteranix enbart utifrån hennes egna sårade känslor. Men barnet har rätt till sin pappa - och den här pappan visar att han vill ha kontakt med sitt barn. För barnets bästa är det avgörande att föräldrarna hittar ett plan där de kan samarbeta kring dottern, så att hon får det bra.

Bra skrivet, Mandalaki!

Jag har svårt att tro att det här inte är en pappa som kan och vill göra ett bra jobb när saker och ting har lugnat ner sig lite. Och bara för att dottern inte vill bo hos pappan (eller rättare sagt bo hos den nya?) betyder väl inte det att hon inte vill träffa honom.

Sen vet jag inte om jag håller med Lovisaleonora om att dottern är mer utsatt där än hon skulle vara i Sverige. Hon har skola, kompisar, idrott, husdjur, pappa och mamma i Tyskland.

Men jag förstår att det är väldigt, väldigt jobbigt för TS att behöva vara kvar därnere.

Nej, just nu kan du inte flytta till Sverige och ta henne med dig. Och det vore oklokt att gå för fort fram, tror jag. Mycket kan vara annorlunda om ett par år. Nu minns inte jag exakt, men jag har för mig att din dotter är tonåring. Minns jag rätt? Om ett eller två år kan kanske hon jättegärna vill läsa en del av sin gymnasieutbildning i Sverige. För hennes del kommer framtiden kanske att ligga någon helt annanstans, varken i Tyskland eller i Sverige. Vem vet vad hon vill göra med sitt liv?

Om några år är du tillbaka i Sverige men du behöver inte vänta på det för att bygga upp ditt liv, du är ju redan på väldigt god väg! Allt är så smärtsamt och akut just nu men det kommer inte alltid att vara så. Du resonerar klokt och du har kommit långt i att ta kommandot över din situation. Bit för bit kommer ditt nya liv att komma på plats och du kommer hitta lösningar på de olika svårigheter som har uppstått. Din dotters pappa kommer att få bekänna färg vilken sorts pappa han vill vara och hon kommer fatta sina egna beslut om framtiden.

Mycket omtanke och en stor kram till dig!

Hon är 11 år. Fyller 12 i maj.

Vi hade ju planerat att göra en återresa till Kina i sommar. Hon är ju adopterad därifrån och man rekomenderas att göra återresor innan barnet blir tonåring.

Jag är tveksam om jag ens klarar att göra en sån resa med honom. Men det känns viktigt för dotterns skull. Just nu föraktar jag honom (ja känslorna växlar snabbt) och jag kan inte tänka mig att tillbringa flera veckor med honom på en återresa. En återresa för att dottern ska få fina minnen av sitt födesleland...Det börjar bli tid att bestämma sig för att reseföretaget ska kunna skräddarsy en resa till hennes hemtrakter.

Hon är 11 år. Fyller 12 i maj.

Vi hade ju planerat att göra en återresa till Kina i sommar. Hon är ju adopterad därifrån och man rekommenderas att göra återresor innan barnet blir tonåring.

Jag är tveksam om jag ens klarar att göra en sån resa med honom.

Kanske ni kan vänta lite? Och göra resan i höst eller nästa vår istället? Nu när allt är som det är? Jag kan tänka mig att en sån resa är omtumlande oavsett hur man har det för övrigt, och då är det väl bättre att allting får lugna sig lite och ni hittar er själva i den nya situationen, så det verkligen blir en bra erfarenhet för henne? Tänker jag fel?

Du tänker helt rätt. Tyvärr är vi ju beroende av skolloven. Man får av princip ej ledigt från skolan utanför de ordinarie loven så det begräsnar ju valmöjligheterna Längsta lovet är sommarlovet på 6 veckor i augusti till mitten av september. Övriga lov är kortare, oftast 2 veckor. Planen var en 3 veckors resa. Klart att vi kan vänta till nästa år när allt har lugnat ner sig. I dagsläget vill jag inte göra en sån resa med honom.

Har messat på FB med systern och han har givetvis inte berättat hela sanningen för henne. Hon var chockad och ledsen för vår skull och hon ger förhållandet inget hopp alls. Hon känner ju sin bror väldigt väl.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 768
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 677
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 471
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 394
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka