Det blir bättre

Sv: Det blir bättre

Jag tror inte det har med skam över skilsmässan att göra utan är ett sätt att ha kontroll över dig. För så länge ingen vet tror folk att er familjestruktur är intakt och allt funkar som det alltid har gjort. Kommer det ut att ni separerat kan ju andra människor börja skapa en egen relation till dig och t ex erbjuda hjälp med djuren varpå han förlorar en hållhake på dig. Och det vill han nog inte vara med om!

Det där kan nog stämma. Och det är betydligt mer obehagligt än om det hade varit skam som styrde honom.

Tack! Julen var blandad. Min bror och hans familj tog väl hand om oss, men jag hade det tufft ändå. Första julen på 20 år utan honom. Men det var fantastiskt skönt att få komma bort från hemmet och vara på en annan plats. Tyvärr visade mitt ex sitt kontrollbehov igen och han skickade först ett SMS och frågade om vi hade kommit fram. Jag svarade inte. Han skickade förstås samma mess till dotterns telefon och hon svarade ju förstås. <sen ringde han på julaftonen och det var väl ok för dottern, inte för mig, men jag försökte bara hålla masken. Vi bodde ju trots allt borta och jag vill inte bråka när jag är gäst hos någon. Men dagen efter...Han ringde igen och jag var för snäll och svarade kortfattat på hans frågor och räckte sen över luren till dottern. Det skulle jag inte ha gjort. Jag skulle ha vägrat att han skulle få prata med dottern. Hon kollapsade fullkomigt. Hon hade ju sett vilken bra pappa min bror är och så kom hennes pappa och ville prata med henne och allt blev så tydligt. Bristen på hennes pappa under denna högtid. Hon bara skrek "varför" på finska hela tiden och tokgrät. Jag ville att han kanske skulle förstå lite hur dottern mår så dottern fick ringa upp honom igen. Tokdyrt förstås på mobil från Schweiz, men hon behövde det. Men han säjer ju inget. Bara att han älskar den nya mer än mig.

det var väl ändå en himla tur att ni var bland vänner när det hände. Att hon hade sin morbror och släkten runt sig.

Klart hon undrar varför. Men det är inget ett barn kan förstå i alla fall.
Detta med kärlek är en underlig kemi i våra hjärnor...

Du verkar klokare och mer sansad för var dag som går!
:bow::bow::bow:

Ja det är inge lätt, men bra att hon vågar släppa fram sina känslor och att han får höra det direkt från henne. Även om han inte har några vettiga svar. Du gjorde rätt som lämnade över luren även om det var jobbigt för både dig och henne, hon måste också komma vidare och bearbeta sina känslor, inklusive att få bryta ihop och se att livet går vidare och man kommer vidare själv. Locket på är ingen bra strategi, den körde jag när mina föräldrar skildes när jag var i samma ålder.

Hon kollapsade fullkomigt. Hon hade ju sett vilken bra pappa min bror är och så kom hennes pappa och ville prata med henne och allt blev så tydligt. Bristen på hennes pappa under denna högtid. Hon bara skrek "varför" på finska hela tiden och tokgrät. Jag ville att han kanske skulle förstå lite hur dottern mår så dottern fick ringa upp honom igen.

Kanske låter konstigt men hennes tårar är något bra, ett tecken på att hennes bearbetning har tagit ett steg framåt och att hon har kunnat börja sörja. Det blir jobbigt ett tag, men hon kommer så småningom ut på andra sidan precis som du börjar göra.

Natten var tuff. Vi var ledsna när vi kom hem. Att jämföra min bror och min exman var sorgligt. Min brors fru sitter i samma sits som jag gjorde och min bror är helt chockad över hur min exman har behandlat oss. Jag trodde ju att min exman var som min bror och att han alltid skulle sätta sin familj främst i alla lägen.

Det är helt begripligt att du känner dig sviken och besviken, samtidigt är det ju skönt att ni inte är tillsammans längre då nu när du vet vad han är för person. Uppenbarligen är han inte det du egentligen vill ha.

Skönt känns det inte alls. Bara hemskt att vara ofrivilligt singel och ensamstående med ett minderårigt barn. Utan socialt nätverk. Jag vill flytta hem till Sverige NU.

Dottern har äntligen berättat för sin bästa vän att vi har separerat. Vilket folk antagligen räknat ut för länge sen. Och varför känner jag bara att jag vill gå och gömma mig? Varför skäms jag för att jag har blivit lämnad? Mannens släkt vet nu vad som har hänt och de har inget sagt.

Mannen är så konstig. Han skällde ut mig helt för en sak som jag hade gjort på fel sätt. Och han sa hela tiden hur jag skulle ha gjort istället. Men han ville inte hjälpa mig när det var aktuellt att göra jobbet utan det passar att komma efteråt och tala om hur fel jag har gjort.

Håller med Svea, ren och skär härskarteknik.

Vilken tur att han klart visar vilket svin han är, det gör ju situationen en smula enklare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 768
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 677
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 471
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 394
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka