dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

men det finns ju inte ens nån lag på att man måste ha hästarna ute?

borde inte då måtten som finns för box räcka?? om nu underlaget är bra...

Har följt större delar av denna tråden och jag tycker att det är olyckligt att det verkar finnas så många "enkelriktade" inspektörer.
Jag har full förståelse för att dom har regler och lagar att följa men är det inte så att man ska använda sig av sitt sundaförnuft i bedömningarna?

Det har skrivits en del om leriga hagar och skitiga hästar...
Angående leriga hagar så går det att göra något åt. I stallet där jag håller till är man just nu på väg att gräva bort leran i en hage för att sedan lägga på duk och sedan sand ovanpå detta. Det kommer att bli så fint, och framförallt, tort åt hästarna.
Jaha, säger säkert vissa nu, "men det kostar ju massor av pengar".
Förvisso gör det det men å andra sidan struntar du inte i att sätta staket runt hagen bara för att det är dyrt med staketmaterial. Och täcken köper vi för att slippa ha blöta, frusna eller skitiga hästar.

Tänk dig in i situationen att man står med lera upp till fotknölarna (inland upp till knäna) i en hel dag utan nån möjlighet att gå undan och ställa sig på ett tort ställe. Det skulle inte vara speciellt trevligt.
Sedan kommer man aldrig undan att en häst rullar sig och blir skitig. Men har man ett område där det är tort och där hästarna inte behöver stå och trängas så får ialla fall jag för mig att hästen hellre rullar sig på det lite torare området. Undantag finns givetvis.. Bl.a min bruna skitgris som för det mesta har nån slags grå-brun nyans.. :smirk:

Angående takhöjder tycker jag att det borde regleras så att områden där hästar uppehåller sig alltså står still skall ha en viss takhöjd.
Uppehåller sig fler hästar på samma område bör/ska takhöjden vara ännu högre eftersom det då finns en större risk att hästarna stegrar sig. Vad gäller passager, alltså där hästen bara passerar eller normalt inte uppehåller sig borde man inte vara lika hård vad gäller höjd. Jag tycker att man ska bedöma den utifrån hur stallets största häst kan passera ingången och att det framgår i inspektionsdokumentet vilken mankhöjde det är på just den hästen.
Nått liknande borde användas vid bedömning av bredd på passager.
Kanske finns någon inspektör som läser här och vet var man ska vända sig med förslag på ändringar...:)

Var det där till mej?har inte nämnt ngt om skitiga hästar eller leriga hagar i denna tråd öht.

*kl*

Hjälp, man får ju mardrömmar när man läser om inspektörer som klagar på allt :eek:

Vi hade ut en inspektör i höstas pga att vi skulle ta bort en häst och begrava den hemma, så inspektören (en manlig) skulle godkänna gravplatsen. Han kollade även stallet (vi har "uteboxar", blandning mellan lösdrift och vanliga boxar så pållarna får gå in och ut hur dom vill men det är 2 boxar) och vi har aldrig tvättat det, spindelnät i förnstren, galler för fönstren som hästarna har gnagat på, med mera. Han tyckte vi hade ett jättetrevligt och mysigt stall, bra mått (ena boxen är anpassad efter häst på 160, den andra efter häst på 150), fina hagar trots att dom var leriga. Min häst har en hovdefekt på vä fram som gör att hoven växer jättefort, men han lider inte av det, och vi fick ingen kommentar över det.

Det enda inspektören ville var att vi skulle sätte upp ngt skydd mellan boxarna utifall den stora som vi hade förut skulle resa sig över väggen och fastna vilket han inte gjorde. Men sen fick vi bara positiva kommentarer över allt annat, trots ingången inte är så stor som den borde vara, men hästarna kommer in och ut utan att nudda väggarna. Så våran inspektör är :love:, hur trevlig som helst och sa att om det var nåt så var det bara att ringa när som helst på dygnet.

>Chyrsler..
Detta var inte menat till dig utan till tråden i största almänhet..
Ledsen om du på något sätt tog åt dig.. Är inte så hej på detta med att skriva inlägg och så, så det kan mkt väl vara så att jag råkat trycka på någon knapp som gör att mitt inlägg har anknutits till ditt.
Sorry iså fall.
Ska försöka lära mig hur detta funkar...

Senast ändrad:

Dels kommer de som har 50% djurskydd eller mer idag i första hand erbjudas tjänsterna.

Men...jag tror inte riktigt på det där ändå. Ta mitt län tex, här är vi nu ca 15-20 insp som har ca 50% eller mer djurskydd och det ska minskas ner till fem! Det säger ju sig själv att det inte kommer att funka... Dessutom tror jag, som jag skrev till dig, att de vill kunna "välja bort" de som inte funkat samt få in lite nytt blod som kanske inte är helt inkörda i kommunernas arbetssätt. Men, det skulle ju givetvis vara tryggt om det var så som du skriver, men jag förstår inte hur det ska funka i verkligheten.

(Hoppas Estep gillade födelsedagsknäcket förresten :D)

Enligt 6 § i LAS så är arbetgivaren som tar över ansvaret för djurskyddet skyldiga att anställa alla som arbetar 50% eller mer med djurskydd minst motsvarande den procent de arbetar med djurskyddet i dag. Sedan kan det bli så att de blir tvungna att säga upp x antal personer samma dag som de anställs pga budgeten.

Om förslaget går igenom, själv hörde jag med ja än nej för någon tid sedan, men nu verkar det något mer tveksamt, så tror jag ändå att det löser sig med personalen. Många djurskyddsinspektörer i mitt län vet jag kommer stanna i kommunerna och arbeta med miljö, så jag tror mer på att det kan bli svårt att hitta folk med rätt utbildning och med yrkeserfarenhet inom djurskydd.

*kl*

en kompis håller på att utbilda sig.. hon är hästmänniska, hundmänniska, föräldrar med kossor hemma har haft överlag mycket kontakt med många djurslag.. även arbetat på smådjursklinik (praktik) och på hästklinik..

så de tror jag kan bli kanonbra.. för hon är en rak å bra människa, de få inspektörer jag träffat verkar inte var så utbildade på vissa områden.. utan bara chansar hej vilt.. *ursäktar mig* men så har det känts

Nu känner jag inte till övriga Sverige, men i Skåne är det inte så många djurskyddsinspektörer som inte innehar den kompetens som krävs för arbetet.

Kompetens kan man också skaffa sig på olika vis, har man t ex arbetat 15 år i yrket utan exakt "rätt" grundutbildning så tror jag att det kan bli svårt för arbetsgivaren att säga upp på saklig grund.

Hur som helst så sas det på länsmötet i förra veckan att om det blir en överflyttning av djurskyddet så kommer alla djurskyddsinspektörer som arbetar 50% eller mer med djurskydd att anställas om de vill, men man kan bli uppsagd samma dag pga ekonomiska skäl. Jag vet därför några som redan sett om sitt hus och redan skaffat annat jobb eller som vet att de kan stanna i kommunen då de inte vill stå med mössan i hand. Risken är att många djurskyddsinspektörer gör det, och då förloras viktig kompetens. Jag tror inte på en helt ny organisation med övervägande nya inom yrket.

Söker nya jobb (i skåne) redan, trots att chefen erbjudit mig att gå in mer på livsmedel, samt mer miljö än jag har nu, plus hälsoskydd efter årsskiftet. ...o visst - jag har inget emot att vidareutbilda mig. Men, jag har just nu inget annat än jobbet som håller mig i Hultsfred då jag endast bott här i drygt ett år samt har pojkvännen i Kristianstad. Så om den tjänst som jag pluggat i fem år till inte finns kvar så känner jag att jag hellre flyttar på mig, hur bra jag än trivs på förvaltningen och med mina jobbarkompisar...

*kl*

Mitt stall är nyligen inspekterat och godkännt efter alla konstens regler....eller nästan.

"Min" inspektör var nästan skrämmande grundlig. Hon mätte ALLT, kollade i fodertunnor, kollade hagar, boxar, sadelkammare, vatten, rengörning...ja ALLT!

Takhöjden var en aning låg för en av hästarna men hon godkännde i alla fall för att hästarna var ute mycke osv.

Jag har bara bra erfarenheter av inspektörer. Att dom skulle kolla så grundligt förvånade mej en aning men hon såg inte bara till millimeter utan hästhållningen som helhet.

Jag gillar min inspektör! :bow:

Jag håller med dig, mitt huvudintressen är också djurskyddet, men jag vet de som ej vill byta arbetsgivare och som kan tänka sig att stanna på miljösidan istället då det erbjuds. Sedan kan man inte gå med på vilka villkor som helst, men vi får väl vänta och se om det först och främst blir en överflyttning och sedan hur den organisationen ser ut.

Va? Har du fått något protokoll? Står det utförligt i artikeln vad som ska åtgärdas?
inget protokoll. står att det var stökigti stallet och hästarna saknade vatten! NÄ JAG HAR INGET VATTEN I HAGARNA NÄR HÄSTARNA GÅR UTE ENDAST 6 TIMMAR OCH VADÅ STÖKIGT? DET VAR OMOCKAT OCH OSOPAT. i artikeln står det att jag har böter att vänta mog om jag ej åtgärdar höjden på stallet

jag har bestämt mig för att inte ha kvar stallet. det är ju ett arrende och jag vill inte lägga ner pengarna det kommer att kosta att bygga om stallet som dom kräver. jag har kvar stallet hela sommaren så jag får alla hästar sålda sen ska jag börja samla frimärken eller något...
tråkigt men sant. vill man ens ha häst i denna kommun med sådana här inspektörer?

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama