Sv: dessa underbara inspektörer
Har följt större delar av denna tråden och jag tycker att det är olyckligt att det verkar finnas så många "enkelriktade" inspektörer.
Jag har full förståelse för att dom har regler och lagar att följa men är det inte så att man ska använda sig av sitt sundaförnuft i bedömningarna?
Det har skrivits en del om leriga hagar och skitiga hästar...
Angående leriga hagar så går det att göra något åt. I stallet där jag håller till är man just nu på väg att gräva bort leran i en hage för att sedan lägga på duk och sedan sand ovanpå detta. Det kommer att bli så fint, och framförallt, tort åt hästarna.
Jaha, säger säkert vissa nu, "men det kostar ju massor av pengar".
Förvisso gör det det men å andra sidan struntar du inte i att sätta staket runt hagen bara för att det är dyrt med staketmaterial. Och täcken köper vi för att slippa ha blöta, frusna eller skitiga hästar.
Tänk dig in i situationen att man står med lera upp till fotknölarna (inland upp till knäna) i en hel dag utan nån möjlighet att gå undan och ställa sig på ett tort ställe. Det skulle inte vara speciellt trevligt.
Sedan kommer man aldrig undan att en häst rullar sig och blir skitig. Men har man ett område där det är tort och där hästarna inte behöver stå och trängas så får ialla fall jag för mig att hästen hellre rullar sig på det lite torare området. Undantag finns givetvis.. Bl.a min bruna skitgris som för det mesta har nån slags grå-brun nyans.. :smirk:
Angående takhöjder tycker jag att det borde regleras så att områden där hästar uppehåller sig alltså står still skall ha en viss takhöjd.
Uppehåller sig fler hästar på samma område bör/ska takhöjden vara ännu högre eftersom det då finns en större risk att hästarna stegrar sig. Vad gäller passager, alltså där hästen bara passerar eller normalt inte uppehåller sig borde man inte vara lika hård vad gäller höjd. Jag tycker att man ska bedöma den utifrån hur stallets största häst kan passera ingången och att det framgår i inspektionsdokumentet vilken mankhöjde det är på just den hästen.
Nått liknande borde användas vid bedömning av bredd på passager.
Kanske finns någon inspektör som läser här och vet var man ska vända sig med förslag på ändringar...