dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Men jösses!
Du hade en del brister!
Varför ska inte det gälla för dig det som gäller för andra?

Varför måste du vara så oerhört elak i dina inlägg??

Du vet ju knappast hur det ser ut eller hur nitisk inspektören var.

Det är knappast lämpligt att sitta här och vara spydig när man faktiskt inte vet hur det för håller sig eg!!

Men jösses!
Du hade en del brister!
Varför ska inte det gälla för dig det som gäller för andra?

Saken är att det är skillnad på inspektörer.
Hade ts bott här hade hon troligtvis inte fått en enda anmärkning på ngt.
Här behöver inte alla mått vara exakta om hästarna mår bra, här skulle man få ha 5 hästar i strl av en ridbana bara de trivs med varandra, det är inte ngn märkvärdigt liten hage alls.
Här saknar många en sadelkammare med ventilation & har utrustningen i ett hörn av stallet.

Inte heller har ngn jag vet om, fått anmärkning för liten dörr, så länge det inte innebär fara för hästarna.
Vissa inspektörer är väldigt nitiska med allt, deras kontroller går direkt efetr ett papper med punkter istället för att se helheten.
Framförallt skulle ingen anmärka på om man utfodrade från marken, du skulle se vad hästar på vissa gårdar trampar ner från höbollen.
Här ser inspektören helheten.

Oj, jag förstår verkligen hur kränkt du känner dig. Jag skulle verkligen må dåligt om samma hade hänt mig.

Men finns det ingen lösning? Det vore ju jättesynd att måsta sälja hästarna. Samtidigt förstår jag att du inte vill lägga stora pengar på ett stall som inte är ditt.

Du kanske kan prata med stallägaren? Kan ni komma överens på något sätt?

Norrland

Hur flyttbar är du?
Går det att göra sig av med ditt arrende & hitta en annan gård som inte har lika mkt brister?
Går det att fixa en annan gård/arrende utanför inspektörens område, i en annan kommun?(kräver förstås en inspektör som inte ställt in sig på att bara bry sig om sina egna åsikter i hästskötsel, mått ska följas så det inte blir problem med en paragrafryttare.

Det är ju helt bedrövligt. Hur ska vi någonsin komma tillrätta med djurhållningen i vårt land om inspektörer beter sig så? De måste för 17 titta på de väsentliga delarna. Dina hästar får sina behov tillgodosedda och är välskötta och välmående. Det är det viktiga tycker jag. Några cm i en dörröppning eller att du inte mockat för dagen hör verkligen inte dit. Du måste få ha permanentbäddar om du vill och det kan inte finnas någonting som ger henne rätten att tvinga dig ta ut dem. Jag blir så arg över sådanan människor:devil:

Saken är att det är skillnad på inspektörer.
Hade ts bott här hade hon troligtvis inte fått en enda anmärkning på ngt.

Jag har skrivit tidigare i tråden att det verkar som inspektören varit övernitisk och anmärkt på sådant som kanske inte andra skulle gjort.

Men ändå, brister finns, blir man ålagt att rätta till dem så får man göra det, inte mer med det, och nej, jag tycker inte att, om man har fem hästar på en ridbana tillfälligt, som kommer överens,att det hör dit.

Det jag tycker är konstigt , som jag också skrivit innan, är att det utdöms vite? så direkt och att tidningarna skriver om det. Alla borde få en rimlig tid att åtgärda problemen, så är det där jag bor.

en del brister, jag det beror ju på vilken inspektör man får.
Jag förstår ändå inte detta med dörren. det står i jordbruksverkets bok att dörren BÖR vara 220cm. Vad är det som får någon annans dörr att vara ok om den är 2 meter hög men inte min? Jordbruksverket sa att jag skulle överklaga...

Hur flyttbar är du?
Går det att göra sig av med ditt arrende & hitta en annan gård som inte har lika mkt brister?
Går det att fixa en annan gård/arrende utanför inspektörens område, i en annan kommun?(kräver förstås en inspektör som inte ställt in sig på att bara bry sig om sina egna åsikter i hästskötsel, mått ska följas så det inte blir problem med en paragrafryttare.
känns inte som att jag vill arrendera igen utan ska det vara något ska det vara en egen.

Varför måste du vara så oerhört elak i dina inlägg??

Du vet ju knappast hur det ser ut eller hur nitisk inspektören var.

Det är knappast lämpligt att sitta här och vara spydig när man faktiskt inte vet hur det för håller sig eg!!

TS har uppenbarligen för 3? år sedan haft ute en annan inspektör som påtalat ? brister.
Tydligen har inget? gjorts för att rätta till de fel som fanns och påtalades då.

Därför tilldöms vite direkt denna gång därför att bristerna inte har fixats till. Jag har läst tråden, det är det jag " vet" som står där, om det nu står rätt.

Inga andra som läser tråden vet heller hur det egentligen förhåller sig, så varför skulle inte jag få yttra mig om att jag faktiskt tycker att man får/ska rätta till vissa problem?

Varför reagerar du inte på alla de spydiga inlägg där det skrivs nedlåtande om inspektörer utan bara hackar på mig?

att du inte mockat för dagen hör verkligen inte dit.

Ja detta reagerar jag faktiskt på. Det finns ju ingen lag som reglerar exakt vilket klockslag varje dag det ska vara utmockat i stallet. HERREGUD! Det viktiga är ju att det är rent i boxen innan man tar in djuren om kvällen.

Som de åren jag jobbade mycket natt. Då tog min sambo ut hästarna om morgonen innan han körde till sitt jobb och jag mockade när jag ätit frukost vid 13-15 tiden på eftermiddagen. Inte fan mådde hästarna sämre när de ändå gick ute i hagen hela dagen.

/KT

Senast ändrad:

en del brister, jag det beror ju på vilken inspektör man får.
Jag förstår ändå inte detta med dörren. det står i jordbruksverkets bok att dörren BÖR vara 220cm.

I ett av mina stall har jag en dörr som är för låg, jag får inte använda det stallet till hästar. Så min inspektör är av samma virke som din.:crazy:

det gör du rätt i, då slipper du lägga ut för ngt som inte är ditt, det känns bara onödigt.

I ett av mina stall har jag en dörr som är för låg, jag får inte använda det stallet till hästar. Så min inspektör är av samma virke som din.:crazy:

Rätt tramsig regel tycker jag eftersom både hästar och människor kan böja sig ner lite när de går in och ut genom dörrar. Man vänjer sig faktiskt vid låga dörrar. En låg dörr innebär ingen ökad olycksrisk, däremot är en för SMAL dörr farlig... ( klämrisk).

/KT

jag måste vara hemsk.. jag mockade inte förens kjag kom till stallet vif 5-6 tiden på kvällen... ibland hade vissa kommit in redan då.. men inte led dom av det.. att ens påpeka detta för TS..

skillnaden hade varit om du kommit dit och att de stank avamoniak och att tex bädden var genomsur... DÅ hade e varit rätt att ta upp om bädden..nu hoppas jag att så itne var fallet i TS fall.

inget protokoll. står att det var stökigti stallet och hästarna saknade vatten! NÄ JAG HAR INGET VATTEN I HAGARNA NÄR HÄSTARNA GÅR UTE ENDAST 6 TIMMAR OCH VADÅ STÖKIGT? DET VAR OMOCKAT OCH OSOPAT. i artikeln står det att jag har böter att vänta mog om jag ej åtgärdar höjden på stallet

Jag förstår inte vad människan har med att göra om det är mockat för dagen eller inte. Däremot skulle jag personligen aldrig låta mina hästar gå 6 timmar utan tillgång på vatten. Speciellt inte om de utfodras under den tiden.

Jordbruksverket sa att jag skulle överklaga...

...o det tycker jag att du ska göra (under förutsättning att överklagningstiden inte gått ut). Om det nu är så att inspektören var "för petig" har du ju stor möjlighet att få igenom din överklagan.

Jag förstår inte vad människan har med att göra om det är mockat för dagen eller inte. Däremot skulle jag personligen aldrig låta mina hästar gå 6 timmar utan tillgång på vatten. Speciellt inte om de utfodras under den tiden.
nej det kanske du inte skulle göra och det finns saker som jag personligen inte heller skulle göra som andra gör men som inspektör ska man ju inte gå efter sin personliga åsikt utan vad som faktist står i regelboken. men hur som helst så har mina hästar vatten i hagen nu, det som är irriterande är att dörren är för låg. jag ska nog ta och filma när mina hästar springer ut genom den dörren så får ni se varför jag blir arg :idea:

...o det tycker jag att du ska göra (under förutsättning att överklagningstiden inte gått ut). Om det nu är så att inspektören var "för petig" har du ju stor möjlighet att få igenom din överklagan.

jag har inte fått papperna ännu så jag väntar med spänning för att se

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama