dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Enligt de föreskrifter som började gälla från 1/7 2007, så måste hästar numera ha tillgång till vatten hela tiden när det är plussgrader.

Det visste jag faktiskt inte. Inte för att det spelar ngn roll, men det är ju bra att hålla sig ajour. Eller försöka iaf.

Men jösses!
Du hade en del brister!
Varför ska inte det gälla för dig det som gäller för andra?

Säger som tidigare som svarat på detta, här i denna kommunen hade TS stall gått igenom direkt, om det nu är som jag tolkat denna tråd.

Enligt de föreskrifter som började gälla från 1/7 2007, så måste hästar numera ha tillgång till vatten hela tiden när det är plussgrader.

Hm våran ena hingst tar gärna vattentunnan i munnen och kastar iväg den när andan faller på även om den är mer än halvfull, sedan springer han iväg eftersom han är rädd för vatten. :rofl:

Så med litet otur kan han vara utan vatten nåra timmar ibland. Innan man ser det och fyller på.

( Ibland undrar man vad som rör sig i deras hjärnor...)

/KT

Kan du länka till var det står någonstans?
Jag skulle vilja läsa den formuleringen i lagtexten.
För står det bara att de ska tillgång till vatten alltid vid plus gradet börjar det bli svårt att ha häst. Det går ju t ex inte att rida då om det inte finns vatten i närheten.

nej det stämmer inte, det står : Du bör ge din häst fri tillgång till vatten. Du ska minst ge hästen möjlighet att dricka sig otörstig två gånger om dagen.

Hm våran ena hingst tar gärna vattentunnan i munnen och kastar iväg den när andan faller på även om den är mer än halvfull, sedan springer han iväg eftersom han är rädd för vatten. :rofl:

Så med litet otur kan han vara utan vatten nåra timmar ibland. Innan man ser det och fyller på.

( Ibland undrar man vad som rör sig i deras hjärnor...)

/KT

Så gör min val med!! jag blir så trött! Det värsta är i boxen när han till varje pris ska välta ut hinkarna när han är klar med dem (han fattar itne att han kan bli törstig igen!). Ute har jag vattnet i ett badkar nu för att det alltid ska finnas vatten, Hade en murbruksbalja innan men den välte han jämt jämt....

En lite märklig regel om det nu är så. Anser lagstiftaren att hästar inte behöver tillgång till vatten när det är minusgrader?

Men jag vill nog läsa den föreskriften först innan jag tror på det.

! jag blir så trött! Det värsta är i boxen när han till varje pris ska välta ut hinkarna när han är klar med dem (han fattar itne att han kan bli törstig igen!).

Vicke tog en spann och välte ut den över min mammas huvud en gång när han var unghäst det var INTE poppis!

Sedan när vi skruvade upp en extra krubba för vatten i hans box tog han istället munnen FULL med vatten och sedan ställde han sig med huvudet över folk..- och öppnade munnen....

Jättekul!

Tyckte Vicke alltså!

:rofl:

/KT

Det går ju t ex inte att rida då om det inte finns vatten i närheten.

Jo då. Det gäller bara att bo mellan en massa sjöar och ha en massa mumsiga lervattenspölar hästen kan dricka ur. :crazy: Min häst är lite äcklig ibland. :cool:

Hujedamej! Henne skulle jag verkligen inte vilja ha in i vårt stall! Eller ens in på gården!
Hade vår inspektör på besök förra året, h*n gick runt o kikade överallt (ingen tumstocksnisse tydligen) h*n kommenterade att dörren mellan stallarna är liten, vi sa som det var att ursprungligen var det bara tänkt som genomgång för oss människor (nya stallet var då ladugård, men kossorna har fått flytta ut på lösdrift för att ge plats åt fler hästar), Jaha ja, sa h*n sen var det inte mer med det. Mockat var det säkert eftersom mamma är noga med att utomstående inte ska behöva se våra hästars skit :D men jag tror inte att h*n skulle ha kommentarat nånting sådant. Vi mockar också på kvällarna, på mornarna är man ju trött och hästarna ska ju ändå vara i hagen hela dagen. Jag tror då inte att dom bryr sig.. :cool:
Vi trodde h*n skulle påpeka att vi inte har gjuten götselplatta, men den tittade h*n inte ens på.
Och när h*n tittade på kossornas lösdrift kommenterade h*n att det var lite väl högt i tak, och skulle kunna bli kallt, men h*n sa att h*n såg att det ju inte var helt färdigtbyggt och det skulle nog bli bra när det var färdigt. :D Vilket det ju också blev!

Sunt bondförnuft tror jag visst att det kallas ;) Det fick iaf jag lära mig av min lantbrukslärare var en av de viktigaste sakerna när man sysslade med djur. :bow:

O jag tycker spindlar och deras nät är bra flugfångare! :angel:

Jag hittar det inte heller.
Det kanske var förslaget som var sådant.
Men när det klubbades så blev det "bör" i stället för skall.
Vad bra.
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker? Bara för att det står bör så betyder det att man inte bör, eller? Vissa hästar leker med hinkar och sånt och det är väl bra om man ändrar så att vattentillförseln funkar ändå (som diartistakasha gjorde). Som det låter på vissa så skulle det vara ett onödigt råd att ge hästarna fri tillgång med vatten. Jag skulle vilja se er äta en sill-lunch vid tolv och sedan inte få dricka förrän vid 7-tiden på kvällen. Hur trevligt är det tror ni? Jag tycker det är självklart att ge fri tillgång till vatten för alla djur.

...o det tycker jag att du ska göra (under förutsättning att överklagningstiden inte gått ut). Om det nu är så att inspektören var "för petig" har du ju stor möjlighet att få igenom din överklagan.

Allmännt intresserad bara.
Ska man inte överklaga första gången man får påpekanden, om man inte är nöjd?
Kan man vänta tills de kommer ut en gång till och lägger vite?

Märkligt isåfall, anser jag, även om det här fallet som TS har är mer eller mindre småsaker, så är väl det samma system för alla och sådana regler borde kunna utnyttjas till djurens nackdel vid mer uttalad vanvård, det blir ju en längre procedur.?

Allmännt intresserad bara.
Ska man inte överklaga första gången man får påpekanden, om man inte är nöjd?
Kan man vänta tills de kommer ut en gång till och lägger vite?

Märkligt isåfall, anser jag, även om det här fallet som TS har är mer eller mindre småsaker, så är väl det samma system för alla och sådana regler borde kunna utnyttjas till djurens nackdel vid mer uttalad vanvård, det blir ju en längre procedur.?
Det är ju så att en inspektionsrapport inte är något beslut och därför kan man inte överklaga den. Inspektionsrapporten använder man för att visa vilka brister som fanns vid inspektionen så att djurägaren på frivillig basis kan rätta till bristerna. Många kommuner använder sig av den som en bekräftelse över vad man kommit överens om vid inspektionen. För att kunna överklaga behövs ett beslut om föreläggande. Vissa kommuner beslutar om att förelägga direkt vid brister så att djurägaren ska ha en möjlighet att överklaga beslutet om h*n anser att beslutet inte stämmer. I min kommun försöker vi i första hand få till en frivillig lösning genom att informera djurägaren om bristerna och VARFÖR det är viktigt att bristerna åtgärdas. Grava brister som måste åtgärdas direkt förelägger vi om, men det talar vi också om för djurägaren redan på plats. Grava brister är ju också ofta sånt som är mer kostsamt för djurägaren, så om h*n kommer med en plan för hur bristerna kommer att åtgärdas steg för steg så kan det godtas för att uppfylla föreläggandet.

Hade varit bra om det fanns en sån regel men tyvärr är det gamla kvar vad jag läst, hästen ska få kunna dricka sig otörstig minst 2 ggr/dag.

"lite högt i tak"??Första gången en inspektör måste ha sagt den meningen:D

Jag tycker också att hästar skall ha tillgång till vatten hela tiden både i hagar och i stallet. Även vid minusgrader tycker jag att det skall finnas vatten. personligen skulle jag gärna ha en hårdare lagtext om vatten till hästarna.

jag tycker dock att det är otroligt viktigt att djurskyddsinspektörer inte har rätt att kräva mer än vad som står i lagen. Annars är fältet helt öppet för godtycke.

Jag tycker också att hästar skall ha tillgång till vatten hela tiden både i hagar och i stallet. Även vid minusgrader tycker jag att det skall finnas vatten. personligen skulle jag gärna ha en hårdare lagtext om vatten till hästarna.

jag tycker dock att det är otroligt viktigt att djurskyddsinspektörer inte har rätt att kräva mer än vad som står i lagen. Annars är fältet helt öppet för godtycke.
Ett krav på fri tillgång skulle jag också önska, men jag skulle inte kräva det i nuläget (eftersom föreskrifterna inte kräver det). Däremot påpekar jag det vid inspektionerna om det inte finns(oftast finns det dock fri tillgång). Det blir inget krav på åtgärder då, men får kanske djurägaren att tänka till och inse att det där med fri tillgång inte är en så dum idé och inte särskilt svårt att fixa heller. I sommarhagar stekheta dagar blir det dock en annan femma.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama