dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

delvis kl, men först svar citat "Det är bra att man inte behöver stressa sig sönder och samman om hästen råkar välta baljan med vatten.
Utan man kan vänta någon timme och ta det vid passande tillfälle.
Alldeles utan att någon inspektör kan komma skrika "förbrytare".
Det måste finnas rim och reson i regler.
Reglerna måste vara möjliga att följa utan att det blir löjligt.

För om reglerna blir överdrivna och löjliga så kommer folk att skita i dem.
Eftersom alternativet att följa dem skulle ge magsår och hjärnblödning."

Du måste ha varit utsatt för extrema inspektörer med det uttalandet. Själv lyckas jag inte träffa på dessa inspektörer som utmålas som ganska intelligensbefriade, detta trots att jag själv är inspektör och träffar flera inspektörer en hel del.
Däremot skulle jag kunna skriva en bok om hur dumt djurhållare har betett sig mot sina djur, så "tyvärr" så behövs inspektörerna.

kl
Sunt förnuft måste råda från både inspektörer och djurhållare. Inspektörerna är inte annorlunda än andra människor, trots att många tycks tro det.
Kom också ihåg att inspektören ska se till att gällande lagar följs- men det är inte inspektören som beslutar om dessa regler.
Man är skyldig som verksamhetsutövare att veta om vilka regler man omfattas av och vad de innebär - även när de uppdateras. Det är annars som att köra bil utan körkort och bli stoppad- jag tror inte att någon skulle få för sig att säga att man inte visste om att man behövde körkort.
Kan man reglerna och följer dem så har inspektören inget att anmärka på och allt är frid och fröjd. Ett tips är att ta ut de regler som gäller den verksamhet man har och läsa igenom dem ordentligt, då slipper man tråkiga överraskningar vid en inspektion.
De flesta jag besöker har inte några större anmärkningar på sina verksamheter och dessa har jag också bra dialoger med. Det är undantagslöst de som har stora brister, vilket innebär stora ekonomiska insatser för fortsatt verksamhet, där det ibland uppstår konflikter. Oftast går det att lösa, men det finns djurhållare som jag ej åker ensam till pga av deras generella inställning till inspektörer. Tänk så bra det då känns när man ringer till vissa djurhållare som säger - jag har väntat på att du ska komma, för det finns faktiskt de också konstigt nog.
I morgon är det måndag, då ska jag till några bra djurhållare, det ser jag fram emot. På tisdag åker vi två på ett ärende där en annan inspektör blivit hotad för några år sedan, det ska bli intressant att se hur det går nu, man vet aldrig förrän man är där - bilen ställs alltid i riktning ut från gården med nyckel i om man måste fly. På sådana ställen hoppas man extra mycket på att djurhållningen är bra, för då behöver man inte konfronteras med dessa i mina ögon otrevliga människor allt för mycket, men tyvärr är det oftast inte så.

Nu blev det långt, men jag ville bara förklara lite ur inspektörens vardag. Jag är själv djurhållare, så den sidan vet jag hur den känns.

och om man itne får de?? inte stallägarens mark emellan hagarna... nä vi får nog vackert fortsätta bära vatten vintertid.. å hoppas att de itne fryser sååå fort..

sommartid dras det en slang som går från sommarvattnet som släpps på i april å stängs av i sept..

Det är det där med "svårt att tro".....
Mina olika djurhållande grannar, duktiga kobönder, har råkat ut för de mest hårresande historier vad gäller inspektörer.
Det måste finnas lagliga gränser på hur mycket paragrafer en inspektör får rida på.
Annars så blir det en stor fars av alltihopa.

Det är inspektörens JOBB att "rida" på paragrafer som du uttrycker det. Det vill säga se till att de lagar och regler som finns följs.

Det är inspektörens JOBB att "rida" på paragrafer som du uttrycker det. Det vill säga se till att de lagar och regler som finns följs.

Precis och därför så gäller det att lagarna inte är absurda.
För det syftet så är ordet "bör" ett bra ord.

Du måste ha varit utsatt för extrema inspektörer med det uttalandet.

Inte jag, men mina grannar.
Unga, nyutexaminerade och överambitiösa som skulle visa "dem" hur inspektion skall gå till.
De hade visst gått på som rena Gestapo.

Mina och grannarnas tidigare erfarenheter har annars varit goda.
Utom under "Häst-projektet", men där så var den projektanställda inspektörens inkompetens mera på klädavdelningen.
Inspektera en islandshästanläggning med lösdrift i 20-graders kyla iklädd tighta jeans och lågskor med skoskydd på.
Gissa om hon frös och halkade runt.

Precis och därför så gäller det att lagarna inte är absurda.
För det syftet så är ordet "bör" ett bra ord.

Jag ogillar ordet bör i en föreskrift. I en informationsbroschyr till hästägare däremot platsar ordet bör.

Ordet bör i en lagtext är bara snömos enligt mig. Det blir bara oklarheter om hur bör skall tolkas. jag tolkar bör som att jag inte måste uppfylla det "kravet".

Jag har bara träffat på en Inspektör,och hon var det bland det märkligaste jag träffat på.Hon hade häst själv,den hade hon i vedboden tillsammans med ved och annan bråte.I hästhagen fanns gammla jordbruksredskap och skit.Jag påpekade det olämpliga att ha hästen där pga av olycksrisken.Hon bara tittade på mig och gick in och stog och såg på oss genom fönstret.Komunen hade byggt ett stall åt henne på arbetsplatsen,enligt hennes önskemål för hon skulle rida till arbetet sade hon,hon gjorde en eller två gånger.Jag pratade med hennes chef,och påpekade att det är något som inte stämmer med hennes hästhantering och jobb.Nej då hon har dom bästa rekomedationer och betyg så inte är det något fel på henne tyckte han.Men det var fler och fler som började tycka att hon hade ett märkligt betende.Tillsist blev det uppenbart för dom flesta.En varm sommardag komm hon till jobbet och hade rakat sin Schäfer,den liknade en Pigghamgris.Hon hade inte gjort så stort väsen av sig,så det var ju ingen skada skedd.
Hur många olämpliga Inspektörer finns det ???

fast igentligen, om det var riktigt varmt så var väl tanken god?

hennes lämplighet i övrigt vill jag inte komentera ;)

Det är väldigt opraktiskt med hagar som är så pass långt borta.
Men när vi haft hästar på annan mark än våran egna(bete) har vi kört vatten i dunkar.Det finns billiga 40-50 l dunkar att köpa på tex öb eller rusta.
Sedan väger de därefter oxå men det får man stå ut med, hästmänniskor är ju starka;)

precis så gör vi... men det är bara 25 l i våra dunkar... har aldrig sett med 50 l faktiskt, är du säker på att det är det?

om du är det så ska jag genast köpa 2-3 sånna :love:

i dagsläget får jag gå flera ggr... har 3 st och lägger dem på en kärra...

Kan vara 25, fast de räcker till nästan 2 hinkar.
Men spelar det ngn roll?man köper väl de dunkar som finns?

jo me jag blir väldigt glad om det finns eftersom behållarna där vattnet är i hage är ganska stor så jag får gå 2-3 ggr och med 50 liters skulle jag bara behöva gå 1 gång, och gud så skönt det vore.

du får gärna ta reda på om det är 50 eller 25 du menar :D

jag försökte söka på deras hemsidor men hittade nada

Kan vara kampanj oxå, men det är bara att gå in & köpa dunkar på en bensinmack oxå, de finns överallt, vilka storlekar kan jag inte skriva.

jag ringde kommun igår och sa att jag ville prata med inspektörernas chef men hon är tydligen högsta hönset där och då kände jag att det inte var någon mening.
Hon ville även ha reda på alla hästarnas namn, kön, mankhöjd ålder mm? och sen frågade hon om jag hade pass på alla och nej det har jag inte eftersom det från asrp inte har kommit sen jag skickade in det 05 och då tittade hon på mig som att jag ljög igen och sa att hon minsann aldrig hade hört någon annan som väntat så länge.
då ville jag bara slita mitt hår(eller hennes!) :devil:

Du är inte den ende som har fått vänta i 3 år på ditt pass!!!

Jag fick det sista passet från ASRP nu i veckan och det var 05 som jag skickade in papperna :crazy:

Delvis knapplån

Visst är det lite märkligt med kravet att hästen skall kunna röra sig i sina naturliga gångarter om det finns en hage. Det är däremot tillåtet att ha hästen på 3*3 meter dygnet runt.

Jag trodde du skojjade när jag läste sista meningen först, men när jag tittade hos Jordbruksverket så står det så här:

Du bör ge dina hästar möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag.
Från den 1 augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska huvudsakligen ske i hage, men i undantagsfall kan rastningen ske i ridhus eller paddock.

Heelt otroligt tycker jag att detta inte är en sak som det står SKALL om eller?

Funderar på hur detta kan komma sig..
- Är det så att man från börja såg det som så självklart att hästar har tillgång till hagar men att det med tiden blivit så att gårdar styckas av, blir mindre och mindre -brist på mark...

- Och/eller den "moderna" människans hästhållning skiljer så mkt från tidigare - man (långt ifrån alla!, men ni förstår vad jag menar) motionerar och tränar hästarna så mkt uppsuttet och från marken att deras behov av att röra sig ses som tillfredsställt?

Hästen är ju ändå från början ett vilt djur och borde behöva få utrymme att få springa lös, rasta sig och få frisk luft - få vara häst..

Nu är jag ingen tävlingsmänniska som har det som levebröd och jag kan ana att det skulle kunna handla om skaderisker, dygnets 24 timmar och praktiska detaljer, men jag har ändå svårt att känna att det är helt bra om en häst INTE rastas i hage.. :crazy:

Men vad tror ni, hur kommer det sig att det är så "lös" lagstiftning och/eller "bör"-meningar om detta? Var det så självklart från början att tanken inte ens kom att man skulle vara tvungen att reglera det i text?.. eller så har jag helt enkelt missat något?

Menar inte att stöta mig med någon/några här, utan en fundering.. (man har väl oftast bäst koll på hur man själv har sin hästhållning och inte på alla andra grenar, inriktningar och sätt..)

Till TS:
Ursäkta det låånga inlägget som inte direkt hade med ditt bekymmer att göra, men jag vill säga - Gå vidare med detta, sök dig uppåt och överklaga. Det KAN inte vara rätt och riktigt så som detta har gått till, inte utav det vi har kunnat läsa här på tråden ialla fall.. Även om hon är högsta hönset för inspektörerna så har hon en chef och som i sin tur har en nämnd över sig. Ge inte upp - då får de ju rätt och du vill ju inte göra dig av med hästarna.. Berätta hur det går.

Ordet bör i en lagtext är bara snömos enligt mig. Det blir bara oklarheter om hur bör skall tolkas. jag tolkar bör som att jag inte måste uppfylla det "kravet".

Det är en idé om hur det hela är tänkt.
Och förbereder ofta för ett skall i framtiden.
Som en testkörning på något vis.

Det började med "bör" inte användas taggtråd.
Och nu så är snart taggtråd förbjudet för häst.
Stegvis är bra.

Från 2010 blir det ju skall, och inte bör. Det var ju det det var sånt herrans liv om från storstädernas ridskolor när förslaget kom. Men denna gång fick inte de "stora" igenom sina önskemål :)

precis så gör vi... men det är bara 25 l i våra dunkar... har aldrig sett med 50 l faktiskt, är du säker på att det är det?

Det finns 50 liters dunkar men de är stora, otympliga och tunga. Vi har sådana på jobbet som skrotas men jag tar inte dem utan 25 liters dunkarna som man iallafall kan hantera någorlunda vettigt.

Då så kan man kanske inte ha hästar där.
Eller så får man hitta på något annat.
Helt rätt tänkt. Ibland funkar inte hästhållning som man önskar, och då får man helt enkelt tänka om. Jag personligen (alltså privat personligen) ser inte att arbetsbördan skulle vara något skäl till att inte ge hästarna vatten i hagen. Har man hästarna en bit bort fixar man vattenförsörjningen ändå. Alltså jag menar att man inte kan skylla på merjobb, då får man ha bättre argument tycker jag.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama