dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

fast det är ju just det man har pojkvännen till!

jag klarar inte av att lyfta 25 liters själv ens... det resulterar i att man köper 150 meter slang:bump:

jobbigt när man skulle rulla ihop och ut bara....tid tog det när man skulle fylla på vatten!

knapplån.

detta med vatten på vintern
anledningen att jag tex inte har vatten på vinterna är att jag har sett så många fula skador på mular när vattnet har frusit och hästarna ska ha hål på isen och skurit upp/av näsvingarna.
nu när mina hästar har vatten i hagarna dricker dom ingenting inne istället. jag har ju vattenhinkar inne så jag ser ju att vattnet nästan är orört. Skithästar :p

knapplån.

detta med vatten på vintern
anledningen att jag tex inte har vatten på vinterna är att jag har sett så många fula skador på mular när vattnet har frusit och hästarna ska ha hål på isen och skurit upp/av näsvingarna.
nu när mina hästar har vatten i hagarna dricker dom ingenting inne istället. jag har ju vattenhinkar inne så jag ser ju att vattnet nästan är orört. Skithästar :p

Hm mina slår hål på isen med framhovarna om det behövs. Men jag har ju nordsvenskar.

/KT

Om hästarna slår hål på isen med mulen eller med hovarna beror väl knappast på hästrasen utan på hur vattenbaljan ser ut.

Nä, men då äter de gräs som har en genomsnittlig ts-halt på 20% och inte hö med ts på ca 85%.

Här har du en poäng tycker jag. :)

Vår häst dricker rejält med vatten på vintern. Man ser tydligt hur han ökar sin vattenkomsumtion allteftersom han får mer och mer torrt grovfoder under hösten/vintern.

Skaffa värme till vattnet så att det inte fryser då om du är orolig.
Det finns färdiga lösningar att köpa.
Termobar, uppvärmd vattenkopp och uppvärmda baljor har jag sett till salu på nätet.

Man kan också göra sin egen.
Med 24V värmekabel (måste vara svagström hos hästar) som man lägger mellan 2 vattenbaljor ställda i varandra.

KL

Nu har jag läst i genom den här tråden och jag måste säga att jag faktiskt är ganska förvånad... Förvånad över hur hårt många går på alla inspektörer, och i princip verkar tycka att 9/10 inspektörer är rena puckon. Jag trodde ju i min enfald att framför allt vi djurägare är glada över att det finns djurskyddsinspektörer, som ser till att djuren har det bra. För det är ju trots allt just det, det handlar om.

Dock håller jag givetvis med om att det är väldigt löjligt och framför allt väldigt fel med övernitiska inspektörer och en del rent urkorkade lagar, absolut, men jag har faktiskt svårt att tro att 99% av alla djurskyddsinspektörer är övernitiska, maktgalna puckon som bara är ute efter att jävlas med folk. Och är man så starkt emot att släppa in en djurskyddsinspektör i sitt stall att man t.o.m. sätter larm på stallet (eller vad det nu var någon skrev i början av tråden) så känns det onekligen som om personen ifråga har något att dölja... Själv skulle jag gladeligen släppa in en inspektör i mitt stall och vara öppen för en ev. diskussion (så länge jag inte råkar ut för just ett av de övernitiska puckon som givetvis finns, förstås, för det finns nog inget yrke som är helt fritt från dumhuvuden).

Till sist vill jag också ge en :bow: till de inspektörer som har varit/är aktiva i tråden, för att de så sakligt svarar på alla frågor och ger en bra bild från deras sida också. En eloge till er!

gissar på att det där med larm var till mig, anledningen till larmet är inte nån inspektör.

det är att vi bor precis brevid motorvägen och det har varit så mkt hästar som har blivit skurna både här o där så vi tyckte det kändes säkrast, då passade vi på att sätta i garaget o allt samtidigt, ca 15 kameror tror jag vi har... men det är inte pga nån inspektör, speciellt som vi aldrig har haft nån här på de 8 åren jag har varit här.

det är att vi bor precis brevid motorvägen och det har varit så mkt hästar som har blivit skurna både här o där så vi tyckte det kändes säkrast, då passade vi på att sätta i garaget o allt samtidigt, ca 15 kameror tror jag vi har...

Är det bevisat att så mkt hästar just blivit skurna?

*kl*

Ja vad säger man om detta??

Enligt den inspektör som RIDSPORT talat med finns det inget anmärkningsvärt med händelsen med fölet.
- Det finns gott om torra ytor i hagen och det var dumt av stoet att föla där, säger han och fortsätter.
- Jag tror att det är bättre för hästar att föla ute än inne i en box, det är ju ändå stäppdjur.

Källa: http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Om hästarna slår hål på isen med mulen eller med hovarna beror väl knappast på hästrasen utan på hur vattenbaljan ser ut.

Tror jag inte eftersom det är mina nordsvenskar som gjort det mest genom åren och vi haft en del hästar i stallet och samma typ av vattenbaljor.

Snarare så att vissa raser är mer företagsamma och tenderar klura ut mer saker på egen hand.

/KT

tyvärr så händer det inte allt för sällan, långt ifrån alla fall belyses heller. runt om där vi bor så har det förekommit några sådana fall varje år (enligt min veterinär) inget jag hade någon aning om innan vi själva drabbades.

har man varit utsatt för det själv eller sett det på nära håll så räcker det med EN gång för att man ska bli misstänksam och vidta åtgärder. EN gång är EN gång för mycket.

jag fick min gamla ponny illa knivskuren i huvudet sommaren 2006 (konstaterat av veterinär) så den oron vet jag hur den känns, och det går inte över.

Tror jag inte eftersom det är mina nordsvenskar som gjort det mest genom åren och vi haft en del hästar i stallet och samma typ av vattenbaljor.

Snarare så att vissa raser är mer företagsamma och tenderar klura ut mer saker på egen hand.

/KT

Vi har ett halvblodssto (Ladykiller i stammen, Holsteiner), hon slår hål på isen och backar så att unghästarna kan dricka......

och att sätta upp kameror är ju ett ganska billigt och enkelt sätt att garantera att de inte blir skurna i stallet iaf...

tror vi betalade 17000:- och det är lite om man jämför vad det kan kosta om nåt händer, och värdet för att bli av med sin oro går inte att sätta en summa på, helt ovärdeligt helt enkelt.

Det är bl.a. därför som jag ger silage med en ts på runt 50%.
För att det inte skall bli så torrt.
Det är klokt det, tycker jag. Tyvärr har jag för få hästar själv och kan inte av den anledningen ha ensilage, och vi har ingen som gör ensilage på små balar på vettigt avstånd (och till vettigt pris) men däremot bra hö till bra pris, men mina hästar har vatten alltid så då gör det ju ingenting.

en trygghet ger det ju men garantera att dom inte blir skurna gör det kanske inte, men då har man ju förhoppningsvis bevis på vem som är sjuk nog ;) så att det går att få polisanmält mot den skyldiga.

jag har haft ute 2 inspektörer här genom åren, den ena har tittat väldigt noga på hästarna, hull, foder och hovar osv (givetvis även närmiljö, men fokus låg på djuren och foderhantering). den andra har knappt ägnat hästarna och fodret en blick utan bara tittat över stall/närmiljön, kastade ett snabbt kik ut i hagen där dom gick täckade (syntes varken hull eller hovar) och tyckte det räckte.

lite olika hur dom jobbar verkar det som :angel: fast rent generellt så är det ju possitivt att kontrollen finns :)

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama