Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
knapplån.
detta med vatten på vintern
anledningen att jag tex inte har vatten på vinterna är att jag har sett så många fula skador på mular när vattnet har frusit och hästarna ska ha hål på isen och skurit upp/av näsvingarna.
nu när mina hästar har vatten i hagarna dricker dom ingenting inne istället. jag har ju vattenhinkar inne så jag ser ju att vattnet nästan är orört. Skithästar
Hm mina slår hål på isen med framhovarna om det behövs. Men jag har ju nordsvenskar.
/KT
Nä, men då äter de gräs som har en genomsnittlig ts-halt på 20% och inte hö med ts på ca 85%.
Nä, men då äter de gräs som har en genomsnittlig ts-halt på 20% och inte hö med ts på ca 85%.
anledningen att jag tex inte har vatten på vinterna är att jag har sett så många fula skador på mular när vattnet har frusit och hästarna ska ha hål på isen och skurit upp/av näsvingarna.
det är att vi bor precis brevid motorvägen och det har varit så mkt hästar som har blivit skurna både här o där så vi tyckte det kändes säkrast, då passade vi på att sätta i garaget o allt samtidigt, ca 15 kameror tror jag vi har...
Enligt den inspektör som RIDSPORT talat med finns det inget anmärkningsvärt med händelsen med fölet.
- Det finns gott om torra ytor i hagen och det var dumt av stoet att föla där, säger han och fortsätter.
- Jag tror att det är bättre för hästar att föla ute än inne i en box, det är ju ändå stäppdjur.
Om hästarna slår hål på isen med mulen eller med hovarna beror väl knappast på hästrasen utan på hur vattenbaljan ser ut.
Tror jag inte eftersom det är mina nordsvenskar som gjort det mest genom åren och vi haft en del hästar i stallet och samma typ av vattenbaljor.
Snarare så att vissa raser är mer företagsamma och tenderar klura ut mer saker på egen hand.
/KT
Det är klokt det, tycker jag. Tyvärr har jag för få hästar själv och kan inte av den anledningen ha ensilage, och vi har ingen som gör ensilage på små balar på vettigt avstånd (och till vettigt pris) men däremot bra hö till bra pris, men mina hästar har vatten alltid så då gör det ju ingenting.Det är bl.a. därför som jag ger silage med en ts på runt 50%.
För att det inte skall bli så torrt.
Va! Kallar du mina hästar korkade?Snarare så att vissa raser är mer företagsamma och tenderar klura ut mer saker på egen hand.
/KT