dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Du överdriver va? Det fåtal inspektörer det talas om i tråden är snarare 1/10 av dom som finns. Dom resterande 9/10 hoppas jag fortsätter med att hjälpa alla behövande djur (och människor) därute. Problemet är, att du inte kan bestämma vilken typ av inspektör som ska komma till dig. Får du fel typ, som exempelvis TS:s, så förstår du dom kritiska rösterna här.

LIA

Ja, jag har som sagt full förståelse för om man är arg och besviken om man råkar ut för en inspektör som fastnar vid rena petitesser och inte ser till helheten. Likaså förstår jag förstås att tråden inte handlar om alla Sveriges inspektörer, men jag har faktiskt ändå uppfattat det som om tonen här i tråden har varit ganska hård mot inspektörer överlag.

Va! Kallar du mina hästar korkade? :p

Jag kanske har missat om du skrivet det men har du fått något beslut än?

Jag hoppas innerligt att du överklagar, vare sig du ska ha kvar stallet eller inte så gör det för alla andra hästägares skull. Det för inte gå till så här. Du ska inte tro att EN person som kommer från en myndigheten har sådan makt. Möjligheten till överklagan handlar om rättssäkerhet.

Det finns rötägg inom alla myndigheter. Så är det. Det finns även dem som inte vet bättre och inte förstår bättre. Du får gärna höra av dig om du vill ha hjälp att överklaga.

/Rumpnissen beslutsfattare inom en helt annan myndighet ;)

Edit:
Mitt lilla halvblod slår hål på isen med framhovarna i hagen om vattnet är fruset. Skulle vattnet råka ha tagit slut försöker hon banka fram mer även då (vilket är praktiskt, hon talar om att det är slut) vidare försöker hon också gräva fram mer mat i boxen när den är slut. :rofl:

Jag tycker som du i det fallet. Bättre med ngt än inget alls. Men så som det står skrivet just nu, så är det iaf luddigt.

OT//
Du som är inspektör (vad jag förstått). Hur ser du på spilt"lagen", du som ser verkligheten. Vid förfrågan hos min inspektör så såg han det inte alls som ett problem. Så få som 10 stycken stall av 170 hade spilter. En är jag och ridskolan vet jag är en annan, så det är ytterligare åtta och hos dem ansåg han hästhållningen vara god.
Hmm... Jag har varit på tre ställen med spiltor varav ett är en ridskola. Två av stallen har bara uppbundet i samband med ridning. Resterande del av tiden har hästarna ligghallar att vara i. På ridskolan anser man att spiltor är okej, men man föredrar i alla fall boxar och bygger sakta men säkert om stallet till boxar istället. Det jag sett själv är att det är högre antal hästar med hårda gallor på bakbenen hos de som står i spilta än de som står i box trots att alla rids lika mycket och på samma underlag (på ridskolan alltså). Det torde tyda på att det inte är helt bra för hästarna att stå så stilla som de faktiskt gör i en spilta. I övrigt tycker jag inte att spiltor är något större problem i min kommun i alla fall. De allra flesta som bygger nytt eller bygger om sina stall ändrar till box från spilta och skulle enligt dem välja box även om de fick bygga spilta. Så det tycker jag talar om att de flesta har erfarenheten att hästar gillar box bättre än spilta. Summa sumarum: Jag tycker att man ska bygga boxar om man bygger nytt och tror inte att det kommer bli några jätteproblem i samband med spiltförbudet. Vissa stall får det lite kämpigare, men det flesta stallen har redan förberett sig för ändringen och bygger om i lagom takt så de får till boxar i tid.

Jag kanske har missat om du skrivet det men har du fått något beslut än?

:

nej jag kollar brevlådan varje dag, tänkte att kommer det inte med posten i morgon så ringer jag och frågar när hon tänkt att skicka ut det. vart överklagar man då?
ena dagen vill jag behålla stallet och nästa dag känner jag bara för att sälja av allt jag har :(
oavsett vad som står i protokollet så ska jag fixa bättre galler så dom inte kan fastna och sen är det dax för ommålning i stallet.

nej jag kollar brevlådan varje dag, tänkte att kommer det inte med posten i morgon så ringer jag och frågar när hon tänkt att skicka ut det. vart överklagar man då?
ena dagen vill jag behålla stallet och nästa dag känner jag bara för att sälja av allt jag har :(
oavsett vad som står i protokollet så ska jag fixa bättre galler så dom inte kan fastna och sen är det dax för ommålning i stallet.

Hänvisningar om överklagan ska stå i det beslut du får hemskickat. Överklagan sker ju till länsrätten men det ska skickas till kommunen, adress komemr stå i beslutet. Du har 3 veckor på dig att överklaga från att du fått beslutet.

I överklagan ska du skriva vilket beslut du överklagar, varför du anser att beslutet är felaktigt samt hur du anser att det ska ändras. Du har ju bra belägg så var inte orolig, hänvisa till "bör vara 2,20" osv.

Kämpa på!:banana:

En sådan skröna, var har du fått det ifrån?

Om du någon gång sätter dig ner och tittar på dokumentärer och läser om mördare och då ofta barnmördare så började dom ofta genom att skada och plåga djur när de var yngre. De visar ofta våld i förhållanden och som sagt mot djur. Teorin är att de börjar med försvarslösa djur och när det inte upphetsar längre måste de prova på människor. Då barn till största delen är försvarslösa mot en vuxen människa blir det lättare för dem att välja dem.

Hänvisningar om överklagan ska stå i det beslut du får hemskickat. Överklagan sker ju till länsrätten men det ska skickas till kommunen, adress komemr stå i beslutet. Du har 3 veckor på dig att överklaga från att du fått beslutet.

I överklagan ska du skriva vilket beslut du överklagar, varför du anser att beslutet är felaktigt samt hur du anser att det ska ändras. Du har ju bra belägg så var inte orolig, hänvisa till "bör vara 2,20" osv.

Kämpa på!:banana:
Länsstyrelsen är första instans när det gäller djurskydd. Annars var det rätt;)

Om du någon gång sätter dig ner och tittar på dokumentärer och läser om mördare och då ofta barnmördare så började dom ofta genom att skada och plåga djur när de var yngre.

Där pratar du om psykopater?
Långt ifån alla djur o barn misshandlare är det.

ringde till henne idag och frågade när hon skulle skicka ut mina papper.

hon svarade:
- nästa vecka för jag ligger efter
- ok för ju fortare jag får veta vad jag måste göra desto fortare kan jag åtgärda det
- Men vad är det du vill veta?!
-Ja vad du kommer att kräva
-Ja men det vet du ju!
- nej, eller detta med stalldörrarna vet jag
-JA!?
- Ska jag fixa gallerna?
-Ja!
-Ska jag dränera alla marker?
-Ja, eller arrendera mera mark!

Det var våran komunikation.

enligt henne måste jag alltså dränera markerna och det vägrar jag att göra!

ÅH!!

som lösning så länge kan du ju ha hästarna inne, för det är ju lagligt....

för att inte få djurförbud, som en väldigt tillfällig lösning.

några hästar inne vägrar jag att ha för att en dumskalle kommit till stallet. Just nu går dom på ridbanan. och några går på ridbanan på natten och 2 går i en mindre lerig hage

det handlar ju bara om tills hagarna torkat till, och det lär de väl göra snart?

några hästar inne vägrar jag att ha för att en dumskalle kommit till stallet. Just nu går dom på ridbanan. och några går på ridbanan på natten och 2 går i en mindre lerig hage

Du får väl KRÄVA papprena av henne. Säg att du behöver de nu för du vill ha det SKRIFTLIGT innan du börjar åtgärda eller överklaga. Det är väl ingen idé att hon ger dig ett muntligt besked som du måste följa om du ändå tänker överklaga.

Men hur illa däran är hagarna? Helt seriöst kan det inte finnas många i landet som inte har väldigt mycket lera i hagarna just nu!

jag har ingen lera just nu, torkade upp förra veckan... i övrigt har det bara varit vid grinden och i ena hörnet av hagen som det har varit lerigt :banana:

Som sagt på de flesta ställen. Vet mycket väl att det finns de som har haft det relativt torrt trots detta vädret.

jag är överlycklig! ( måste ju få skryta nånstans :p)

men det kkan ju bero på att jag har 2 hästar och hagen är 2 hektar... så de behöver ju inte direkt trängas;)

Du får väl KRÄVA papprena av henne. Säg att du behöver de nu för du vill ha det SKRIFTLIGT innan du börjar åtgärda eller överklaga. Det är väl ingen idé att hon ger dig ett muntligt besked som du måste följa om du ändå tänker överklaga.

Innan hon fått ett skriftligt beslut finns det inga krav alls att åtgärda något. Hon SKA få ett skriftligt beslut. Annars är det brott mot lagen.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama