dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Finns inga regler om att 3 hästar måste ha en hage på 3 hektar, då har ngn missuppfattat ngt.Det sprids så mkt rykten hit & dit så det bästa är att gå in på sjv & läsa själv.

Jag har hört 1,5 hästar/ha (hage) men kommer dock inte håg vart jag har hört eller sett det.... någon som känner igen det?

Det du hört kan vara betestillgång,alltså hur mkt bete som räcker till så & så många hästar /hektar, men detta är oxå lite svårt att säga ngtom då det är väldigt olika med växtligheten. Det är absolut ingen regel eller lag däremot.

Nä...man brukar dock säga att man behöver ca 1 ha/ häst för att klara en betessessång. Altså för att hästen ska kunna beta en sommar utan stödfodring.

Ytan/häst som är minimi krav är den samma som minimi kraven för box och gruppbox osv.(altså 9 m2 för liten häst osv) Sen om "boxen" eller "hagen" är ute eller inne spelar ingen roll. (under betes tillväxt, annars måste hästen vara inne x antal timmar.)

Sen finns det ju krav med på att underlaet ska vara torrt osv..

Dörren är det ju rekommenderade mått som du kan hävda att säkerheten kan uppfyllas ändå, men jag tänkte snarare på ligghallen taket som enligt dig var 2,10 cm som lägst så har jag en lösdrift för hingstarna med gott om plats. snedtak på huset och hon mätte längst med kanten där det går en lite balk och sa att det bara var 2.1 meter(det är säkert 3.5 meter fri höjd som mest) Det spelar ingen roll att det är 3,5 meter fri höjd som mest, då det alltid är lägsta punkt som gäller i ett stall/lösdrift. Nu vet jag inte vilken storlek det är på dina hästar, men 2,2 meter som är minimimått är tillåtet för hästar upp till maxad d-ponny, därefter är det 1,5 * mankhöjden som gäller. Mindre avvikelser kan accepteras enligt föreskrifterna, men 10 cm är svårt att kalla mindre avvikelse och om du har hästar som är t ex. 1, 60 så blir det definitivt inte någon mindre avvikelse. Var den här 2.10-delen nu var så får du försöka visa att den inte innebär skaderisker (t ex. om den delen är precis intill en vägg).

Senast ändrad:

jag måste ta en bild på detta så får du se hur det ser ut

Vad skulle kunna hända om du (eller någon annan för den delen) med ett godkänt stall (förmodar att du menar förprövat eller tidigare kontrollerat av djurskyddsinspektören) hamnar i en djup depression på grund av att något tragiskt händer i ditt liv (låt säga att du förlorar någon närstående, skiljsmässa eller något) och av den anledningen inte klarar av att sköta stallet och hästarna. Du bor ute i busken utan grannar och lever ett liv helt för dig själv. Det här är ett mycket vanligt scenario när det gäller vanvård av djur. Det ända sättet att ha kontroll över djurhållningen är att besöka ställena regelbundet. Eftersom du som djurägare enligt lag är skyldig att visa din djurhållning för aktuella myndigheter så är du också skyldig att betala för kontrollen. Jag antar att du betalar avgiften vid bilbesiktningen utan några större klagomål (om du nu har bil).

Tja jag vet inte om jag tycker det är speciellt vanligt bland ryttare som har normal hästhållning, dvs ingen avel! Jag kan inte säga att det tillhör vanligheterna att de flesta hästar står och blir misskötta!

AStt jämföra med bilprovningen är INTE relevant eftersom bilar rostar sönder eller har icke fungerande bromsar vilket kan orsaka stora olyckor!

Att bes stall var 3 år anser jag vara ett sätt att tjäna pengar inget annat!

Ett stall ändrar sig inte rent fysiskt under 3 år. Vårat stall har vi haft sedan -95 och gåden är byggd på 1800-talet. Vi fick inte en enda anmärkning när vår inspektör var ute för något år sedan.

Jag kan förstå att man kanske har mer regelbunden undersökning när det gäller företag och rörelse men annars ser jag inget behov av det.

De flesta anmälningar som inkommer är dock inte från inspektörer utan från andra och så kommer det nog att förbli!

En inspektion av stallet och mätning är knappast något som behövs göras om efter 3år.

Jag kan inte säga att det tillhör vanligheterna att de flesta hästar står och blir misskötta!
Jodå, det gör det.
I alla fall häromkring där jag bor.
Du skulle bli rent mörkrädd om du visste vad som finns ute bland våra buskar.

Att jämföra med bilprovningen är INTE relevant eftersom bilar rostar sönder eller har icke fungerande bromsar vilket kan orsaka stora olyckor!
Jo det är det.
Eftersom att höet på skullen kan mögla, fönsterrutor kan gå sönder, taket kan börja läcka o.s.v.

Ett stall ändrar sig inte rent fysiskt under 3 år.
Det kan de visst det.
Om det är ruckligt och på gränsen till användbart så kan det gå över den gränsen och inte vara användbart efter 3 år.

Om du bara visste vad folk stoppar in hästar i för olika "byggnader" så skulle du inte skriva som du gör.
Vissa av dessa "byggnader" är definitivt gränsfall både för att vara stall och att vara byggnad.

Jodå, det gör det.
I alla fall häromkring där jag bor.
Du skulle bli rent mörkrädd om du visste vad som finns ute bland våra buskar.

Jag är väldigt glad att bo där jag bor. För de allra flesta häromkring sköter sina hästar bra

Jo det är det.
Eftersom att höet på skullen kan mögla, fönsterrutor kan gå sönder, taket kan börja läcka o.s.v.

Hö har man inte i skåne :p I vart fall inte om man inte har en väldigt bra skulle. De allra flesta har hösilage. Vi försökte under flera år att ha hö men fick slänga så mycket att det inte blev ekonomiskt försvarbart

Fönsterrutor som går sönder är väl eg inget problem om det finns bra galler för fönstren?

Det kan de visst det.
Om det är ruckligt och på gränsen till användbart så kan det gå över den gränsen och inte vara användbart efter 3 år.

Fast är det så ruckligt så borde stallet frå någon typ av anmärkning vid den första inspektionen

Om du bara visste vad folk stoppar in hästar i för olika "byggnader" så skulle du inte skriva som du gör.

:crazy:

Skall nog vara glad för det i så fall

Fönsterrutor som går sönder är väl eg inget problem om det finns bra galler för fönstren?
Jo om allt fryser och stallet fylls med snö.
Vi kan ha ganska så kallt här.

Fast är det så ruckligt så borde stallet frå någon typ av anmärkning vid den första inspektionen
Det håller ju ihop tillräckligt just då.
Jmfr en gammal bil.
Det håller liksom ett tag.

Tja jag vet inte om jag tycker det är speciellt vanligt bland ryttare som har normal hästhållning, dvs ingen avel! Jag kan inte säga att det tillhör vanligheterna att de flesta hästar står och blir misskötta!

AStt jämföra med bilprovningen är INTE relevant eftersom bilar rostar sönder eller har icke fungerande bromsar vilket kan orsaka stora olyckor!

Att bes stall var 3 år anser jag vara ett sätt att tjäna pengar inget annat!

Ett stall ändrar sig inte rent fysiskt under 3 år. Vårat stall har vi haft sedan -95 och gåden är byggd på 1800-talet. Vi fick inte en enda anmärkning när vår inspektör var ute för något år sedan.

Jag kan förstå att man kanske har mer regelbunden undersökning när det gäller företag och rörelse men annars ser jag inget behov av det.

De flesta anmälningar som inkommer är dock inte från inspektörer utan från andra och så kommer det nog att förbli!

En inspektion av stallet och mätning är knappast något som behövs göras om efter 3år.
Så ett stall slits inte under tre år menar du då? Och, det tjänas inga pengar på kontrollerna. Att hålla med en inspektör kostar mycket mer än vad man får in på kontroller varje år.

Så ett stall slits inte under tre år menar du då?
Det beror väl på hur man sköter det? Om man underhåller stallet så håller det utmärkt.
Jag hade haft mitt stall i 7 år då inspektören kom ut och jag fick ingen anmärkning men däremot ett + i protokollet att det var välskött.
Men det finns ju dom som låter det förfalla och det är dom som missköter sina byggnader och ska sättas åt för hästens välmående.

Tycker det är jättebra att kontrollanterna finns så vi vet att hästarna inte lever i missär.

Sedan att det finns nitiska och mindre kunniga är dilemmat och det måste arbetsgivaren ta hand om och då finns det möjlighet att överklaga.
Tror nog att får en kontrollant flera påpekanden så ifrågasätts dennes kompetens till slut.

knapplån

Hoppar in här med en fråga. Min hästs box har ett lätt sluttande tak, och jag mätte på skoj för att se hur mycket det skiljer mellan det lägsta och det högsta. Det lägsta var 2,15 (till takbalk) och det högsta 2,33 (till takbalk där med). Hästen i fråga är ca 145 cm hög och boxen är ca 4 x 4 meter, det 'låga' taket är vid boxdörren och det högsta är vid vatten/foder. Kan det bli ett problem om en inspektör kommer ut? Sist inspektören var ute stod det ingen häst i boxen utan den användes som kaninbox.

Du får väl säga att det är en förklädd kanin då. :angel: (jag kunde bara inte hålla mig:D)

Haha, jäkla stor kanin i så fall :angel:;) Är egentligen ingen fara om takhöjde inte skulle bli godkänd då det finns lediga boxar med högre i tak, men detta är den största boxen och den ligger lite avsides, helt perfekt för min icke så folkkära häst :p

Så ett stall slits inte under tre år menar du då? Och, det tjänas inga pengar på kontrollerna. Att hålla med en inspektör kostar mycket mer än vad man får in på kontroller varje år.

För skattebetalarna..... och förmodligen betalar stallägarna skatt

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama