dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

För mig är det svårt att förstå hur de kan ödsla tid på att klaga på exempelvis dörr höjd hos en människa som för övrigt sköter hästarna utmärkt istället för att åka ut å leta upp de där riktigt hemska ställena där hästarna verkligen inte har de bra... ibland e de otroliga de där inspektörena... :mad:

Måste bara inflika att jag håller fullständigt med! När vårat nybyggda stall inspekterades klagade dom på att gallren i fönstrena hade för breda mellanrum mellan pinnarna... oj vad jag snurrade in mig nu :rofl:
Vi fick iaf montera ner och svetsa på fler pinnar så det blev tätare... Hade innan beställning av gallren mätt med hästsko för att vara på den säkra sidan men tji fick vi...

Måste bara inflika att jag håller fullständigt med! När vårat nybyggda stall inspekterades klagade dom på att gallren i fönstrena hade för breda mellanrum mellan pinnarna... oj vad jag snurrade in mig nu :rofl:
Vi fick iaf montera ner och svetsa på fler pinnar så det blev tätare... Hade innan beställning av gallren mätt med hästsko för att vara på den säkra sidan men tji fick vi...
Måste bara säga detta så att alla förstår: Kontroll av stall är en lagstadgad skyldighet som kommunerna ska göra. Det finns också regler för hur ofta man ska besöka respektive ställe och det är normalt en gång vart tredje år. Är det ett väl fungerande stall kan man utöka intervallet något. Kontroll av stallen och djurhållningen måste alltså kommunen göra oavsett om djurhållningen är bra eller inte. Riskstall eller vad man kan kalla dem ska inspekteras oftare och prioriteras också alltid i tillsynsplanen. När inspektören är ute på ett ställe ska h*n kontrollera att reglerna följs, dvs. att alla mått stämmer, hästarnas status samt rutiner osv. Mindre avvikelser i stallet kan accepteras om övrigt är okej. Det är alltså inte så att man inspekterar och påpekar brister i ett stall som i övrigt funkar bra ISTÄLLET FÖR de stallen som har stora brister i sin djurhållning. När det gäller stora brister i djurhållningen så är det också en oerhört segdragen process, dvs. det är mycket sällan man kommer till en gård där djuren utsätts för ett sådant lidande att de direkt måste omhändertas. Det får man alltså inte göra om inte risken är överhängande att djuren skadas allvarligt om de är kvar på gården i några veckor till. Visst, skitirriterande kan man tycka, men så är det.

var 3 e år?

haft stall i ö... 7 år ca det har aldrig varit här :crazy:

de kanske inte är så seriösa i vårat län...

Var 3e år känns väldigt löjligt om det är ett stall som är godkänt.

kan förstå att man åker ut på anmälningar men ombes var 3e år känns lite som om man söker extra jobb :crazy:

Vem skall betala det?? Jag skulle i varje fall inte vara villig till det

kan förstå att man åker ut på anmälningar men ombes var 3e år känns lite som om man söker extra jobb :crazy:

Vad skulle kunna hända om du (eller någon annan för den delen) med ett godkänt stall (förmodar att du menar förprövat eller tidigare kontrollerat av djurskyddsinspektören) hamnar i en djup depression på grund av att något tragiskt händer i ditt liv (låt säga att du förlorar någon närstående, skiljsmässa eller något) och av den anledningen inte klarar av att sköta stallet och hästarna. Du bor ute i busken utan grannar och lever ett liv helt för dig själv. Det här är ett mycket vanligt scenario när det gäller vanvård av djur. Det ända sättet att ha kontroll över djurhållningen är att besöka ställena regelbundet. Eftersom du som djurägare enligt lag är skyldig att visa din djurhållning för aktuella myndigheter så är du också skyldig att betala för kontrollen. Jag antar att du betalar avgiften vid bilbesiktningen utan några större klagomål (om du nu har bil).

var 3 e år?

haft stall i ö... 7 år ca det har aldrig varit här :crazy:

de kanske inte är så seriösa i vårat län...
De flesta kommuner hinner inte upprätthålla den önskade besöksfrekvensen, så det är nog inte så att de inte är seriösa i din kommun. Däremot har sällan politikerna (alltså de som "fördelar" tjänsterna i kommunerna) särskilt bra koll på arbetsbelastning osv.

Det är ju inte själva stallet som främst kontrolleras utan hur hästarna sköts. Det går tyvärr att vanvårda djur även i perfekta stall.

Har du ett redan godkänt stall så är det ju mest din skötsel som kontrolleras regelbundet.

de lär nog komma snart... har släppt valacken utan täcke... och nu har han ont i ryggen igen och ser halt ut på alla 4.... vill du veta mer så läs min tråd om honom.

men det lär ju garanterat vara nån som anmäler...

de lär nog komma snart... har släppt valacken utan täcke... och nu har han ont i ryggen igen och ser halt ut på alla 4.... vill du veta mer så läs min tråd om honom.

men det lär ju garanterat vara nån som anmäler...
Att din häst är dålig är tråkigt, men med tanke på att du har kontakt med veterinär och så vidare så behöver du ju inte oroa dig även om någon skulle ringa till kommunkontoret. Klagomål kan alla råka ut för, och det är inte helt sällan de kan konstateras vara obefogade, och det är ju positivt (bara att det tar en del extra tid för oss, men det får man stå ut med)

Finns inga regler om att 3 hästar måste ha en hage på 3 hektar, då har ngn missuppfattat ngt.Det sprids så mkt rykten hit & dit så det bästa är att gå in på sjv & läsa själv.

Tänkte mer på regeln gällande 3 hästar per hektar hage! :cool:

Ja men den regeln avser spridningsareal för gödsel, inte hur många hästar du har i en hage. Så har du inte egen mark att sprida gödsel på så är det helt ok att ha avtal med en lantbrukare som har mark att sprida på.

okej... annars tyckte jag det var en vettig siffra på storlek på hage också. Då skulle det inte vara för små hagar :p

knapplån.
är det någon som vet hur lång tid det brukar ta efter att man har överklagat tills man får besked?

knapplån.
är det någon som vet hur lång tid det brukar ta efter att man har överklagat tills man får besked?
I vårt län brukar det ta ett par veckor till en månad. Det beror nog lite på arbetsbelastningen på länsstyrelsen. Men så länge du inte fått något beslut om föreläggande kan du inte överklaga. Slött av inspektören att inte ha skickat en liten inspektionsrapport i alla fall (den går inte heller att överklaga). Så invänta inspektionsrapporten gör därefter en skriftlig redogörelse för vad du tycker inte stämmer överens mellan inspektionsrapport och din hästhållning. Felaktiga mått och så kommer du att behöva ändra så småningom ändå, så det är de övriga påpekandena som du tar upp i din skrivelse. Sänd skrivelsen till kommunen. Det är vad du kan göra så länge du inte får ett föreläggande. Om det gäller kommunens handläggning av ärendet (alltså om du anser att kommunen har gjort fel i sin handläggning, kompetensbrister osv.) så gör man en anmälan till justitieombudsmannen.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama