dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

ja men det var inte det värsta :crazy:
jag hade inte mockat på förmiddagen pga oliak anledningar(ibland mockar jag på kvällar när alla hästar är motionerade och ompysslade) + att jag får ju mocka kl 00 på natten om det vore så, eftersom det är utgödling en gång om dagen, iallafall så sa hon,
- DET där måste du göra någonting åt!
- Vadå för något, sa jag och såg ut så här :confused:
- DET DÄR!
- Vadå?? och såg ännu mer förvånad ut
-Du måste ta ut skiten!
- Eh ja? det gör jag varje dag:idea:
Summa kardemumma så kommer hon ut på måndag och då måste jag ha mockat för hon ville se att jag gör det + att hon sa att jag måste mocka ur bäddarna? :confused:
Hon klagade även på att det va spindelväv i ett av fönstrerna i hörnet.
OK? Är mina hästars hälsa i fara pga det så skulle jag ju såklart ta bort det men vad är det frågan om????

Synd att inte den inspektören har den kommunen där fölet i leran fick avlivas:(.
Då hade det kanske aldrig hänt:confused:
Där är hästar som står inne vinter halvåret och får inte se dagsljus under denna tid. Och de stackars avels ston som aldrig får komma in i en box... Står i så blöta hagar att fölen går ner sig i lera och riskerar att drunkna, vad är detta för hästhållning och hur kan kommunen acceptera detta:confused:
Anmälningar är gjorda men inspektören tycker stona har det bättre där än att föla i en trång box... Hur f*n kan man se det på detta vis och vara inspektör och värna om djurens bästa???

Nu har jag läst i genom den här tråden och jag måste säga att jag faktiskt är ganska förvånad... Förvånad över hur hårt många går på alla inspektörer, och i princip verkar tycka att 9/10 inspektörer är rena puckon. Jag trodde ju i min enfald att framför allt vi djurägare är glada över att det finns djurskyddsinspektörer, som ser till att djuren har det bra. För det är ju trots allt just det, det handlar om.

Dock håller jag givetvis med om att det är väldigt löjligt och framför allt väldigt fel med övernitiska inspektörer och en del rent urkorkade lagar, absolut, men jag har faktiskt svårt att tro att 99% av alla djurskyddsinspektörer är övernitiska, maktgalna puckon som bara är ute efter att jävlas med folk. Själv skulle jag gladeligen släppa in en inspektör i mitt stall och vara öppen för en ev. diskussion (så länge jag inte råkar ut för just ett av de övernitiska puckon som givetvis finns, förstås, för det finns nog inget yrke som är helt fritt från dumhuvuden).
Du överdriver va? Det fåtal inspektörer det talas om i tråden är snarare 1/10 av dom som finns. Dom resterande 9/10 hoppas jag fortsätter med att hjälpa alla behövande djur (och människor) därute. Problemet är, att du inte kan bestämma vilken typ av inspektör som ska komma till dig. Får du fel typ, som exempelvis TS:s, så förstår du dom kritiska rösterna här.

LIA

Va! Kallar du mina hästar korkade? :p

Nej, men dom kanske behöver gå en terminskurs i vildhästskolan...:)

Du vet den som Mulle har i Min Häst tidningen litet då och då...

Fast jag lovar du vill nog inte det.... en gång petade våran Vicke upp boxdörren... gick in i sadelkammaren.... drog ner allting på golvet. Jag lovar ALLTING!!!!

Sedan hittar han sprayflaskan med pälsglans.... skruvar av locket.... och häller pälsglans över varenda hästpryl!!!!

Jag hittar honom ståendes med helt oskyldig min inne i sadelkammaren med allting liggandes kring hans fötter och med pälsglansflaskan utkastad i stallgången...

Som tur var hade han inte vare sig haft sönder någon sadelbom eller gjort illa sig själv på något. ( Sadelkammaren är väl typ lika stor som en liten hästbox).

Jag fick sanera pälsglans i flera veckor kändes det som ALLT var helt glidigt och glatt! ( Försök rida med pälsglansade tyglar tex?)

/KT

Nej, men dom kanske behöver gå en terminskurs i vildhästskolan...:)

Du vet den som Mulle har i Min Häst tidningen litet då och då...

Fast jag lovar du vill nog inte det.... en gång petade våran Vicke upp boxdörren... gick in i sadelkammaren.... drog ner allting på golvet. Jag lovar ALLTING!!!!

Sedan hittar han sprayflaskan med pälsglans.... skruvar av locket.... och häller pälsglans över varenda hästpryl!!!!

Jag hittar honom ståendes med helt oskyldig min inne i sadelkammaren med allting liggandes kring hans fötter och med pälsglansflaskan utkastad i stallgången...

Som tur var hade han inte vare sig haft sönder någon sadelbom eller gjort illa sig själv på något. ( Sadelkammaren är väl typ lika stor som en liten hästbox).

Jag fick sanera pälsglans i flera veckor kändes det som ALLT var helt glidigt och glatt! ( Försök rida med pälsglansade tyglar tex?)

/KT

HA HA HA HA :D:D:D

Jag har själv nordsvenskar och önskar att de ibland var lite trögare... eller att matte var lite smartare kanske ;):angel:

KL

Men så gott som allt i denna tråden är ju faktiskt mer elelr mindre hörsägen...

Åtminstonde har inte jag sett TS stall och det KAN finnas belägg för anmärkningarna.
Det KAN också vara helt obefogat.

Men i slutändan är det ändå paragraferna som man ska utgå ifrån.

Snott här från Gargoyl:
Du bör ge dina hästar möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag.
Från den 1 augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska huvudsakligen ske i hage, men i undantagsfall kan rastningen ske i ridhus eller paddock.

Från 2010 blir det ju skall, och inte bör. Det var ju det det var sånt herrans liv om från storstädernas ridskolor när förslaget kom. Men denna gång fick inte de "stora" igenom sina önskemål :)

Ja, visst åkte de stora på det den här gången. Men frågan är, hur länge får hästarna lov att vistas ute i hage? En hage och alla trettio hästarna får 10 minuter var ute?

om man har 300 m till närmsta hagen från stallet och att vattnet är i andra sidan stallet då?? sen så ligger resten av hagarna bortanför?? hur löser man det med ej fruset vatten??

Skaffar en kärra, kanske en barnkärra på fyra hjul, dunkar och fyller dessa med varmt vatten och kör ut.

Kan vara 25, fast de räcker till nästan 2 hinkar.
Men spelar det ngn roll?man köper väl de dunkar som finns?

Då är det 25 liters om det räcker till nästan två spänner. ;)
Jag brukar bära två sådana i stort sett varje dag.
Jag har 50liters (tror jag det är) med två handtag. Men i dunkform är de alldeles för klena att klara av att bäras på ngt sätt. Skulle fungera om man slapp flytta på dem, stod på en kärra hels tiden eller ngt sådant.

det vet man ganska enkelt av att hästens ben är ihopknytna, de gör de inte mot varann i hagen.

min hästs mamma dog så.

det vet man ganska enkelt av att hästens ben är ihopknytna, de gör de inte mot varann i hagen.

min hästs mamma dog så.

:eek: Fy fan vad vidrigt. Personer som ger sig på djur är samma personer som sen ger sig på barn... Jag säger bara att kommer någon till mitt stall och försöker sig på något sånt (som jag upptäcker förstås) kommer ingen någonsin hitta igen :devil:

Snott här från Gargoyl:

Ja, visst åkte de stora på det den här gången. Men frågan är, hur länge får hästarna lov att vistas ute i hage? En hage och alla trettio hästarna får 10 minuter var ute?
Jag förstår din mening fullständigt. Men personligen tycker jag att det i alla fall går i rätt riktning. Visst, det blir herrans knepigt för de stall som ligger mitt inne i smeten och då kanske man i en del fall tänker om och försöker flytta ut stallen från centrala delar av staden (tänker då främst på stockholm där ett fåtal stall ligger inne i staden, men som skulle kunna flytta närmare betesmark osv. utan att behöva förlora några kunder). Visst blir det dyrt att flytta ett stall, men att ha som argument att man förlorar kunder (vilket vissa av stallen har påstått) är ju bara larvigt. (Lite off the track) Man ska också tänka på att det finns en hel del privatstall där hästarna inte får röra sig fritt ute på grund av alla möjliga fåniga skäl. Och de kommer man ju också åt med den här bestämmelsen. Jag har hört skäl som skaderisk, att de inte orkar prestera ordentligt om de går i hage på dagen t ex. Skittöntigt rent ut sagt. Jag har både galoppstall och travstall i min kommun med hästar som presterar på maxnivå flera gånger i veckan. Inte f*n står de inne på dagarna på grund av någon skaderisk eller prestationsnedsättning. Om jag låter smått irriterad så har jag bilden av "fölet i leran" innanför näthinnan och är rent ut sagt fly förbannad:mad::eek:

visst, särskillt när det är helt rena sårkanter, i en vinkel under "hakan" rakt in i munnen samt att benhinnorna är grymt skadade . 2 likadana jämte varanndra (ca 1 1/2-2 cm ifrån), men andra snittet gick inte helt igenom. :angel:

har även haft en incident innan där dom (hästarna) troligen måste ha sprungit och hämtat röd färg någonstans (och gömt burken efteråt?) målat ner varanndra både över kroppen och i huvudet samt en hov på den ena. på den åkerbiten dom gick då fanns inte ett spår efter färgburk eller dyl.

det finns säkert skador som kan vara svåra att se vad som hänt, det vet jag oxå. men här på kliniken så vart veterinärerna helt på det klara att den skada min då 35 åriga shettis ådragit sig inte kunnat ske utan mycket vasst föremål(kniv) och männsklig hjälp. här hade under en period även inträffat liknande skador som vet. ansåg det solklart hur det uppstått. det noterades inte någonstans.

Du skrev att det var mycket hästar som blivit skurna både här och där, hur vet du att det är sant?

Det har faktiskt skett fler fall av knivskurna hästar, hittills är det 2 som jag känner till i mitt område på kanske 2 år. Båda hästarna har fått sin vagina helt uppskuren och båda dog.
Sedan händer det på flera andra platser, jag bor i en relativt liten kommun dessutom och detta förekommer här ändå. :crazy:

Lugna ner er. :crazy:Bara för att jag skrev att inte allt är gjort av människohand innebär det inte att jag vet att det finns och förekommer.
Men många ropar att en förövare varit igång av minsta skråma.
Och det kan bli stora och liknande skador på andra sätt.

Lugna ner er. :crazy:Bara för att jag skrev att inte allt är gjort av människohand innebär det inte att jag vet att det finns och förekommer.
Men många ropar att en förövare varit igång av minsta skråma.
Och det kan bli stora och liknande skador på andra sätt.

Jo fast för mig hade varit det sista antagandet för att jag anser att det är det mest skruvade som kan hända och att oddsen att det händer är inte stora.
Visst ropar de flesta varg men just i sådana här fall känns det inte som att man bara kommer på sådant här, det finns liksom inte på ens världskarta normalt sett :crazy:

Jag tycker som du i det fallet. Bättre med ngt än inget alls. Men så som det står skrivet just nu, så är det iaf luddigt.

OT//
Du som är inspektör (vad jag förstått). Hur ser du på spilt"lagen", du som ser verkligheten. Vid förfrågan hos min inspektör så såg han det inte alls som ett problem. Så få som 10 stycken stall av 170 hade spilter. En är jag och ridskolan vet jag är en annan, så det är ytterligare åtta och hos dem ansåg han hästhållningen vara god.

Jag förstår din mening fullständigt. Men personligen tycker jag att det i alla fall går i rätt riktning. Visst, det blir herrans knepigt för de stall som ligger mitt inne i smeten och då kanske man i en del fall tänker om och försöker flytta ut stallen från centrala delar av staden (tänker då främst på stockholm där ett fåtal stall ligger inne i staden, men som skulle kunna flytta närmare betesmark osv. utan att behöva förlora några kunder). Visst blir det dyrt att flytta ett stall, men att ha som argument att man förlorar kunder (vilket vissa av stallen har påstått) är ju bara larvigt. (Lite off the track) Man ska också tänka på att det finns en hel del privatstall där hästarna inte får röra sig fritt ute på grund av alla möjliga fåniga skäl. Och de kommer man ju också åt med den här bestämmelsen. Jag har hört skäl som skaderisk, att de inte orkar prestera ordentligt om de går i hage på dagen t ex. Skittöntigt rent ut sagt. Jag har både galoppstall och travstall i min kommun med hästar som presterar på maxnivå flera gånger i veckan. Inte f*n står de inne på dagarna på grund av någon skaderisk eller prestationsnedsättning. Om jag låter smått irriterad så har jag bilden av "fölet i leran" innanför näthinnan och är rent ut sagt fly förbannad:mad::eek:

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama