Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har inte sett något föreläggande om "skall" i TS fall. Det verkar dels som om inspektören har påpekat att hästarna inte har vatten i hagen (alltså inte egentligen krävt) TS ansåg att de inte behövde det under de 6 timmarna hästarna var ute. Hon har ju alltså sin uppfattning/motiv till att hästarna inte har vatten i hagen. Sedan har de kommit på kant fullständigt vilket har gjort att TS får det till att allt som påpekats har varit brister som måste åtgärdas. Jag inväntar själv med spänning föreläggandet om det kommer något, så får vi se vilka de egentliga kraven kommer att vara. Skulle tippa att det stannar på dörren och vindskyddets mått, möjligen att man får se till att lägga grovfodret på någonting så att det hålls rent och inte blir nertrampat i onödan (vilket är ekonomisk vinst också eftersom det inte blir så mycket grovfoder som går till spillo då). Men jag kan ju ha felHur hanterar du då ordet bör, som i dessa sammahang fått en betydelseändring till "skall, om du inte kan visa att det fungerar lika bra på ngt annat sätt" ?
PL
Nä, men då äter de gräs som har en genomsnittlig ts-halt på 20% och inte hö med ts på ca 85%.kl
jag tycker det är olämpligt med fri tillgång på vatten i hagen när det är minusgrader ute!
på sommaren har de alltid fri tillgång, men inte på vintern, dock får de en liten hink när de går ut och när jag kommer hem får de en sån till, och inne har de fri tillgång... '
men om man tänker på att en häst i vilt tillstånd dricker typ var 23:e timma så är de nog inte så känsliga som vi tror.
Gammelherren kanske behöver sitt vatten i hagen eftersom han äter snö. Jag tänker så här: Vatten i hagen på sommaren för att kompensera för värmen (om det nu blir varmt på sommaren i vårt land, tvivlar just nu) Vatten i hagen andra delar av året för att kompensera för den högre ts-halten i grovfodret. Vad är din idé när det gäller att inte ge vatten vintertid i hagen. Har det hänt något när du gjort det? Tar gärna del av den erfarenheten i så fall, alltid lär man sig något. Jag har alltid vatten till mina hästar men har inte märkt att hästarna inte mått bra av det trots att det varit kallt.nej men jag menade på sommaren oxå... på vintern äter gamelherren snö... skit gott säger han... knäppis är han!
Jag använder bör som ett råd, inte som ett krav. Ibland finns det andra paragrafer i lagen eller förordningen som man skulle kunna använda att motivera "bör" med. Jag har dock inte behövt fundera så mycket över hur jag skulle använda råden som tvingande. Jag brukar använda råden i dialogen med djurägaren, sedan skriver jag aktuella råd i inspektionsrapporten och varför man i föreskrifterna har just de råden. Det brukar fungera bra .Min fråga var mer allmänt hur du använder "bör" i djurskyddssammanhang. PL
För hästen i vilt tillstånd finns ju dessutom valet att gå till vattenhålet när den vill, det alternativet finns inte när hästen går i en hage där den inte kan ta sig till vattnet när den behöver.Fast om hästen börjar bli uttorkad så känner den inte törst = dricker inte.
Jag tror nog att brist på vatten är en större kolikrisk än att dricka kallt vatten..
På vintern kan jag tycka att det är ok att inte ha vatten i hagen när det är frysgrader om de går ute upp till 5-6 h, men inte längre än så. Själv har jag alltid vatten i hagen.
Däremot tycker jag nog inte att det finns någon förklaring till att inte ha vatten i hagen på sommaren.
Även om hästen i vilt tillstånd bara dricker 1 gång /dygn betyder väl inte att vi kan erbjuda fri tillgång på vatten här??
Fast om hästen börjar bli uttorkad så känner den inte törst = dricker inte.
Jag tror nog att brist på vatten är en större kolikrisk än att dricka kallt vatten..
På vintern kan jag tycka att det är ok att inte ha vatten i hagen när det är frysgrader om de går ute upp till 5-6 h, men inte längre än så. Själv har jag alltid vatten i hagen.
Däremot tycker jag nog inte att det finns någon förklaring till att inte ha vatten i hagen på sommaren.
Även om hästen i vilt tillstånd bara dricker 1 gång /dygn betyder väl inte att vi kan erbjuda fri tillgång på vatten här??
Gammelherren kanske behöver sitt vatten i hagen eftersom han äter snö. Jag tänker så här: Vatten i hagen på sommaren för att kompensera för värmen (om det nu blir varmt på sommaren i vårt land, tvivlar just nu) Vatten i hagen andra delar av året för att kompensera för den högre ts-halten i grovfodret. Vad är din idé när det gäller att inte ge vatten vintertid i hagen. Har det hänt något när du gjort det? Tar gärna del av den erfarenheten i så fall, alltid lär man sig något. Jag har alltid vatten till mina hästar men har inte märkt att hästarna inte mått bra av det trots att det varit kallt.
Vi har alltid vatten, även om vintern, till våra hästar och de dricker snarare MER när det är mkt kallt, än när det är "lagom" kallt ute.
Visserligen fryser det ibland när det är väldigt kallt ute, men vi är ute minst två gånger och fyller på nytt vatten då under dagen.
Det är bra att man inte behöver stressa sig sönder och samman om hästen råkar välta baljan med vatten.Bara för att det står bör så betyder det att man inte bör, eller?
Det är bra att man inte behöver stressa sig sönder och samman om hästen råkar välta baljan med vatten.
Utan man kan vänta någon timme och ta det vid passande tillfälle.
Alldeles utan att någon inspektör kan komma skrika "förbrytare".
Det måste finnas rim och reson i regler.
Reglerna måste vara möjliga att följa utan att det blir löjligt.
För om reglerna blir överdrivna och löjliga så kommer folk att skita i dem.
Eftersom alternativet att följa dem skulle ge magsår och hjärnblödning.
Det är det där med "svårt att tro".....jag har svårt att tro att inspektörer skulle hänga upp sig på enstaka händelser.
Jag har alltid klarat av det med en vattenbalja som inte flyttas om vintern.Och så dyrt är det faktiskt inte att se till att det finns vatten i hagen även när det är minusgrader.