dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

De flesta har väl ändå skällt ut en viss yrkesgrupp på grund av att några gjort fel/varit långsamma/kört för fort mm mm. Jag tycker nog inte att vi ändå med mening dömer ut en hel yrkesgrupp för det. Både inspektörer och journalister är utsatta offentliga yrkesgrupper som får ta en hel del skit. Samma som för läkare, poliser, politiker, mfl. Jag som inspektör måste ju få en möjlighet att försvara min yrkeskår lika mycket som någon inom journalistiken måste få försvara sin. Jag tycker inte att jag dragit alla journalister över en kam, men om det uppfattats så så får jag be om ursäkt, för det var inte min mening. Jag tycker inte heller att journalisterna på vår egen lokaltidning så ofta skriver tokigt, men när det händer drabbar det den enskilde så hårt och det är inte okej tycker jag.

Jag tycker aldrig det är ok när en enskild drabbas på det viset.

När det gäller det du skrivit ovan. Absolut det är publika jobb och då får man tåla lite att folk blir arga sura osv. även om man inte har gjort något fel själv. Jag tyckte bara att du gjorde skillnad på inspektörer och journalister i det avseendet. Det var därför jag reagerade. No hard feelings... ;)

När det gäller flockar tycker jag personligen att det har dom ingenting med att göra. Hästar är FLOCKDJUR. Tycker dom borde lyssna på ordet och sen tänka sig för.

Det borde vara betydligt mer allvarlig hos dom som bara har en häst UTAN sällskap. Det måste vara tio gånger värre om inte mer.
Ja, ibland blir jag lite förvånad även om jag inte vet vad grunden till det här påpekandet var (om man egentligen var ute efter att minska trycket på hagen eller vad det var). Hos oss är ofta problemet tvärtom, att man stängslar av till förbannelse och hästarna går i var sin hage. Gubevare oss, hästarna kanske börjar leka och skada varandra (eller varandras täcken, ännu värre):angel:

Ja, ibland blir jag lite förvånad även om jag inte vet vad grunden till det här påpekandet var (om man egentligen var ute efter att minska trycket på hagen eller vad det var). Hos oss är ofta problemet tvärtom, att man stängslar av till förbannelse och hästarna går i var sin hage. Gubevare oss, hästarna kanske börjar leka och skada varandra (eller varandras täcken, ännu värre):angel:

Ja herregud. Dom kanske tom använder hästbeteende. :eek: Det är väl egentligen människor eller?! :angel:

Vi vill ju gärna ha alla våra hästar ihop (5st just nu). Men pga av skada så går en i sjukhage. Det kan dom väl inte anmärka på eller?

Japp min bonde filmar dom , kräver legg och ringer dit ett vittne.:banana:

Det borde väl egentligen vara det bästa. För finns det på film kan ju ingen neka till vad som egentligen har hänt. Förutsatt att man filmar hela besöket.

Jag undrar vad du tycker om att inspektörerna dömmer ut hagar för att dom är leriga ,,det har faktiskt regnat i 8 mån ?????

Ja herregud. Dom kanske tom använder hästbeteende. :eek: Det är väl egentligen människor eller?! :angel:

Vi vill ju gärna ha alla våra hästar ihop (5st just nu). Men pga av skada så går en i sjukhage. Det kan dom väl inte anmärka på eller?
Nej, det kan de inte. Det är ju av veterinärmedicinska skäl som hästen går ensam i hagen. Det är inte förbjudet att ha hästarna ensamma i hagen heller i och för sig, bara det att man får så fåniga argument för att man har hästarna separerade på det sättet. Verkar dötrist för hästarna, och att folk inte märker det på sina hästar, när de ser så mycket annat:(

Hehe våra inspektörer (dom kommmer i flock) blev skit irriterade över detta :devil:
Ja, en filmkamera i nyllet är väl kanske inte jätteroligt om man inte är beredd på det, men som sagt, varför inte. Det skyddar ju både inspektör och djurhållare.

Jag undrar vad du tycker om att inspektörerna dömmer ut hagar för att dom är leriga ,,det har faktiskt regnat i 8 mån ?????
Ja, man rår ju inte för vädrets makter och är därför ganska tolerant när det gäller lera i år. Djup lera (alltså när leran nästan går till knäna) är inte okej. Men i de flesta fall finns den leran precis vid grinden och då brukar djurägaren tillfälligt stängsla av den biten tills det torkat upp. Ibland kan man också flytta grindhålet en bit. Det är ju inte så kul med tappskor till höger och vänster på grund av leran och det brukar djurägaren hålla med om. Har det varit riktigt jävligt har det ju hänt att mindre hästar har fastnat i riktigt djup lera, och det är ju sannerligen ingen höjdare. Men som det varit i år så har det på de flesta ställen varit lerigt, men bara på ett fåtal ställen djupt. Att det varit lerigt har jag bara skrivit med i rapporten. Ingen åtgärd har krävts. men jag är ganska snäll vid mina inspektioner, eftersom jag tror på att man kommer längre med en bra dialog än att vara tuff och hård. Oftast ordnar det sig jättebra om man bara är tydlig och visar att det finns en anledning till att man slår ner på saker.

När det gäller flockar tycker jag personligen att det har dom ingenting med att göra. Hästar är FLOCKDJUR. Tycker dom borde lyssna på ordet och sen tänka sig för.

Det är klart att de har med det att göra.
Att hästen är flockdjur betyder inte alls att man kan eller ska klämma ihop för många på en liten yta. Då kan det vara bättre att dela upp dem.

Det är klart att de har med det att göra.
Att hästen är flockdjur betyder inte alls att man kan eller ska klämma ihop för många på en liten yta. Då kan det vara bättre att dela upp dem.

Men det blir inte mer yta per häst om man delar upp en hage i två mindre hagar och har hälften av hästarna i varje hage.

Tycker inte heller man ska sträva efter att ha hästar i egen hage men här har vi faktiskt en som får vara själv, beror på att vi har 2 valacker & ett sto varav den ena valacken verkligen spöar skitehn ur den andra valacken om de går i en hage tillsammans med stoet.
Så jag har hellre en ensam än en med brutet ben.

Jag tycker oxå det här med att hästar ska vara flera i samma hage går för långt om man inte tar hänsyn till atta alla hästar inte passar ihop, så det är alltså bättre att en häst blir jagad, mobbad & skadad bara för att "hästar ska vara tillsammans".
Jag tycker inte det, jag vill att mina hästar ska vara friska.
Nu kommer vi snart utöka med antalet hästar & då får alla kompisar i hagen.

Jag syftade då till att inspektören ville och tvingade hästägaren att dela upp flocken. En fungerande flock finns det ingen anledning att sära på.

Och som Tomas sa trycket blir ju inte mindre för att man delar upp samma hage i mindre bitar,

Men det blir inte mer yta per häst om man delar upp en hage i två mindre hagar och har hälften av hästarna i varje hage.

Självklart inte!
Men uppdelning är ibland nödvändig för att vissa individer helt enkelt går mindre bra ihop, särskilt när det är trångt.
Att hästar är flockdjur betyder inte att de trivs med att ha fullt med hästar runt omkring sig i mindre utrymmen.
Är de i flock i frihet, eller för den delen riktigt stor hage, kan vissa välja på ett annat sätt var de ska vara och blir inte trängda på samma sätt.

Jag syftade då till att inspektören ville och tvingade hästägaren att dela upp flocken. En fungerande flock finns det ingen anledning att sära på.

Ja,ja, TS hade 5 stycken på en ridbana. Det tycker jag är för trångt.
Sedan fick väl inspektören den uppfattningen att det inte var lugnt vid maten och det kan ju bero på att några missunnar någon att äta.
Det är den som är lägst i rang vid sådana tillfällen som inte hinner få i sig tillräckligt med mat.Det kan ju varit det inspektören reagerade på.

Självklart inte!
Men uppdelning är ibland nödvändig för att vissa individer helt enkelt går mindre bra ihop, särskilt när det är trångt.
Att hästar är flockdjur betyder inte att de trivs med att ha fullt med hästar runt omkring sig i mindre utrymmen.
Är de i flock i frihet, eller för den delen riktigt stor hage, kan vissa välja på ett annat sätt var de ska vara och blir inte trängda på samma sätt.

Men när man delar upp sina marker i många små hagar så blir det trängre i varje hage och risken för skador blir större. Om man låter bli att dela in hagarna så minskar trängseln.

Just den här gången syftade jag inte på TS. Hade du läst diskussionen från början hade du förstått det.

Men när man delar upp sina marker i många små hagar så blir det trängre i varje hage och risken för skador blir större. Om man låter bli att dela in hagarna så minskar trängseln.

Fast nu pratade jag om uppdelning när hagarna redan är alldeles för trånga.
Och jag håller inte med dig där.
Om man har fyra hästar i en hage av ridbanestorlek, så tror jag, förutsättningen är då att de inte kommer fullt överens, att skaderisken minskar vid uppdelning så att säga två och två, givetvis med den uppdelningen att de kommer överens, även om då ytan blir hälften.

Fast diskussionen är rätt ointressant. Har man inte mark skaffar man sig helt enkelt inte för mycket hästar.Jag tycker det är bra att inspektörerna ifrågasätter för många hästar i för trånga hagar.

Och jag vet, man får ha inne hästar heltid utan hage alls, men jag tycker det är fel och hoppas att det ändras.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur