dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Då kan nu ju gå ut med en dementi :idea: I de fall som anklagelserna inte är riktiga.

Man kan ju faktiskt ställa till en hel del för den individuella personen om det skrivs i tidningarna hur som helst :(
Ja, om inte annat leder det ju till en obefogad oro för djurhållaren.

Det skrivs sällan direkta felaktigheter på det sättet att man kan dementera, men det skrivs så att tolkningen från allmänheten blir fel. T ex: Vid inspektionen upptäcktes brister som måste åtgärdas. Åtgärdas inte bristerna i tid kan det i förlängningen bli så illa att djurägaren förbjuds att hålla djur på gården... Tolkas ju naturligtvis som om man inte fixar det och det felet så får man ovilkorligen djurförbud, och blir slängd i fängelse för djurplågeri etc (lite hårddraget, men för djurägaren känns det ofta så) Man missar alltså överenskommelser mellan djurägare och kommun och grottar snabbt ner sig i det för tidningens del "gottigaste" senariot. men som du säger, kanske vi ska vara lite snabbare med att kommentera tidningarnas tolkningar av ärenden. Oftast ber jag att tidningen skickar utkastet till mig innan så att jag kan kolla om deras uppfattning går i rätt riktning, men det är inte alltid jag får något utkast, och då blir det ibland väldigt tokiga tolkningar:(

*kl*

Nu har jag läst igenom tråden och känner att jag måste berätta att vi har en toppeninspektör här i trakten som jag bara hört gott om.
Trevlig, saklig, kunnig och tar tag i saker där det behövs.
Och hoppas jag h*n vet om. :)

...eller som en tidning skrev om ett ärende jag hade. Verksamhetsutövarna överklagade en punkt, varför tidningarna skrev om det:

"Kommunens inspektör noterade flera missförhållanden på gården"... (eller nåt i den stilen, tror tom det lät betydligt värre. Kommer inte riktigt ihåg formuleringen)

Detta var alltså ett litet ställe med ett par hästar och ett antal betesdjur som sköttes mkt bra. Det var välskött och de fick mkt beröm för fina djur, välskött gård och gott djuröga. Dock var det en del smågrejer i miljöskyddet som brast (tex invallning av oljor, avsaknad av absorberingsmedel etc) varför ett föreläggande riktades mot dem rörande detta. Tror att det var fyra punkter (invallning av dieseltanken var den punkt som överklagades). De övriga punkterna var dock mkt "enkla" och många lantbruk har en eller flera av dessa småbrister. Inga stora saker alltså.

(Vi jobbar så att vi skriver ett föreläggande direkt, både för att det ska bli lika för alla, samt för att verksamhetsutövaren ska ha en juridisk möjlighet att överklaga.)

I sak hade ju tidningen inte fel, jag hade hittat "missförhållanden". Men, de målade upp det som att inspektören (dvs jag) hade bedömt stället som mkt dåligt skött och med stora brister, vilket det absolut inte var. Tråkigt, särskilt för verksamhetsutövarna.

:eek:

Hade inspektören nämnt böter för dig när hon var där?

Vite kan föreläggas om brister inte åtgärdats vid återbesök, oftast får man en tid på sig att åtgärda och jag upplever ändå att dessa inspektörer är talbara. Får man problem med slutdatumet, är det bättre att ta kontakt, oftast ordnar det sig och de brukar inte vara omöjliga. Dock kan de bli omöjliga om man själv är det, en kommunikation brukar utgöra grunden för att bra samarbete.

Vite kan föreläggas om brister inte åtgärdats vid återbesök, oftast får man en tid på sig att åtgärda och jag upplever ändå att dessa inspektörer är talbara. Får man problem med slutdatumet, är det bättre att ta kontakt, oftast ordnar det sig och de brukar inte vara omöjliga. Dock kan de bli omöjliga om man själv är det, en kommunikation brukar utgöra grunden för att bra samarbete.

Precis. Försöker alltid komma överens med verksamhetsutövaren om ett rimligt datum. Är även alltid noga med att säga att jag hellre vill att de ringer och talar om om de inte hinner (tex pga väder, sen leverans av grejer, sjukdom etc) än att jag ska behöva åka ut och upptäcka att det inte är gjort.

Så det borde innebära att TS faktiskt haft besök en gång tidigare men inte gjort något åt anmärkningarna då, eftersom det blev vite direkt nu?
Om nu inte tidningen hittade på.

Och att detta ger hästar som är säkra på fötterna glömmer man visst :angel:

Undrar hur vildhästarna klarar sig :rofl:

Jag håller med dig. Vi hade en del väldigt backiga och steniga hagar innan. Hästarna hade inga problem med det.

Jag tror det är mycket sämre som vi har det nu med helt platt åkermark helt utan hinder.

Sen får man ju höra från alla håll hur nyttigt det är att låta hästen få lyfta på benen när man är ute och rider, så varför skulle den inte få göra det i hagen också?
Våran hage som vi har nu är helt platt, men jag tror att en ojämn hage skulle vara bra för min häst så han får lära sig att lyfta på benen. Dessutom, blir det inte mer "naturligt" med en ojämn hage?

det måste vara bra dålig teräng om hästen iinte kan röra sig i sina naturliga gångarter

jag släppte mina hästar i en hage där det var skog på halva, sen kom gudrun som ni vet... när maskinerna var färdiga.. ( alla stubbar och all sly och alla spår kvar) så släppte jag dem där, jag tog mig knappt fram, men hästarna galopperade o travade helt obehindrat!

Det handlade ju inte om bara steniga och backiga hagar. Utan om de som är så dåliga att hästen ej har möjlighet att röra sig i sina naturliga gångarter. Jag ser inte hur backar skulle hindra detta? Ingen har väl uttryckt sig negativt om hagar med backar och stenar? Jag tycker inte heller att platta hagar är något att sträva efter och har själv inga sådana platta hagar, har aldrig haft och tänker inte skaffa. Jag tycker inte det gör något om hagen förpassar hästen till försiktig skritt på vissa ställen.
Jag vet inte vart ni bor men vi har faktiskt så mycket sten på vissa ställen här (Småland) att hästar knappt kommer fram i skritt ens. Att ha en hel hage sådan är ju inget jag tycker är bra i alla fall.

(Och jag vet nog vad som hände efter Gudrun med hagar och skog eftersom jag "bor mitt i att" så att säga.)

Nej, om de är så pass dåliga att hästen inte kan röra sig i sina naturliga gångarter.

Delvis knapplån

Visst är det lite märkligt med kravet att hästen skall kunna röra sig i sina naturliga gångarter om det finns en hage. Det är däremot tillåtet att ha hästen på 3*3 meter dygnet runt.

ja vissa inspektörer e lite mysko.

kan säga några saker som sagts till bekanta.

-Ni måste ha brand dörr mellan stallet och logen....
- ÄGAREN: varför då. väggen e ju av drä vad gör då en brand vägg för nytta??
MEN DOM FICK SÄTTA IN EN BRAND DÖRR =/

- ni måste gör nått åt som leriga hagarna....
- ÄGAREN: VA?? e du dum eller? va e de för fel på dom. hagarna e så stora att 30 hästar kan gå i dom å där går 7 där e lera från grinden å max 10 meter in sen e de torrt. Åk till ********** å kola där i stället där kan du klaga på hagarna men inte här.

bland annat. sen vet jag ett stall där de går 7-10 hästar i en hage som inte är större än en tenis plan å det klagade inte samma människa på.. Mysko.. snacka om att va trög

Men stå på dej å ge dej inte.

Så det borde innebära att TS faktiskt haft besök en gång tidigare men inte gjort något åt anmärkningarna då, eftersom det blev vite direkt nu?
Om nu inte tidningen hittade på.

Om vite utdelas innebär det, att en tidigare inspektion har gjorts men anmärkningarna har inte åtgärdats vid nästa insepktion och/eller man har ej heller haft någon kontakt med inspektören i frågan. Man får betala vite om de anmärkningar som är vitesbelagda inte är åtgärdade inom en viss tid. Det innebär att de anmärkningar som nu finns ska åtgärdas senast 2008-xx-xx annars får man betala en böter på xxxxx kr om detta inte har gjorts till dess.

desto värre terräng desto mer galopperar mina hästar...

är det mina hästar som är konstiga ;)

När jag var på en kurs så sa en av föreläsarna som var djurskyddsinspektör att han bara fick besiktiga inom sitt eget område, där han jobbade, så jag tror inte man kan undgå sånt här genom att ringa dit ngn inspektör från ett annat län tex.

*kl*

Nu har jag läst igenom tråden och känner att jag måste berätta att vi har en toppeninspektör här i trakten som jag bara hört gott om.
Trevlig, saklig, kunnig och tar tag i saker där det behövs.
Och hoppas jag h*n vet om. :)

Jag känner att jag tillhör din trakt och tar åt mig av komplimangen.
Det är sådant som gör att det är väldigt roligt att gå till jobbet:)

När jag var på en kurs så sa en av föreläsarna som var djurskyddsinspektör att han bara fick besiktiga inom sitt eget område, där han jobbade, så jag tror inte man kan undgå sånt här genom att ringa dit ngn inspektör från ett annat län tex.

Då hade föreläsaren fel. Om man misstänker t ex jäv så kan kommunen anlita en inspektör från en annan kommun för att inspektera någon verksamhet. Man kan inte bara göra det för att man ej är nöjd med inspektionen i sig utan ska kunna visa på sakliga grunder varför kommunens inspektör är jävig. Det har hänt i min kommun, i det fallen var det släkt-respektive affärsmässiga relationen som var anledningen. Det är kommunen som begär att få låna en inspektör, så man kan inte ringa själv och be en inspektör från en annan kommun komma ut.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama