dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Intressant kan vara att veta att man räknar med att det går åt en dryg hektar per mule för både foder och bete per häst.
jag tycker det är fel att använda sådana tumregler för de stämmer inte. Det är en otrolig skillnad på mark och mark.

Vi kan föda över 10 hästar med grovfoder och bete på drygt 4 ha tex.

om man nu itne har betes hagar uten enbart skogshagar alt. rasthagar sägs ngt annat då??

Inte i de kommuner där man har bestämt att man ska ha en viss areal för att ha häst. Så småningom ska alla hästar kunna få röra sig i sina naturliga gångarter dagligen, där har man minimimått för de ytor de ska röra sig på. Man kommer att kunna släppa dem i ridhus när det går igenom, men det är nog inte så många som har det hemma.

Personligen tycker jag att man inte borde sälja ställen som "hästgårdar" där man ej har ytor för vettiga hagar, men det är en subjektiv uppfattning om vad jag tycker är bra hästhållning.

Många hästar går i dag i hårt betade och söndertrampade hagar samtidigt som stora arealer håller på att växa igen, med allt vad det innebär. Önskvärt vore att fler och större arealer kunde användas till bete.

Den siffran är räknad på ett riksgenomsnitt framtagits av SLU år 2004då en analys av hästnäringens samhällsekonomiska betydelse i Sverige gjordes av dem.

Grattis till att du har bra jord!

Så länge det finns mark att låna så tycker jag inte det är fel att sälja såna hästgårdar.
Vårat bete hade räckt om man inte var tvungen att göra om lite till ridbana samt vinterhagar, men får som tur är, ha hästarna på bete runt hela byn om vi skulle vilja.
På sikt letar vi större då planen är eget ridhus & ännu fler hästar.Känns inte som om man kan driva runt så mkt på ca 8 boxplatser.

Önskvärt vore att fler och större arealer kunde användas till bete.

Säg det till alla lantbrukare som inte vill hyra ut beten ens om man erbjuder dom priser per hektar och år som med råge överstiger det dom tjänar på marken per år i vanlig jordbruksdrift.

Och lantbrukarens arbete på marken om en hästägare hyr det blir ju minimalt. Eftersom hästägaren ofta gärna själv står för tillsyn och stängsel etc.

/KT-luttrad

Inte i de kommuner där man har bestämt att man ska ha en viss areal för att ha häst. Så småningom ska alla hästar kunna få röra sig i sina naturliga gångarter dagligen, där har man minimimått för de ytor de ska röra sig på. Man kommer att kunna släppa dem i ridhus när det går igenom, men det är nog inte så många som har det hemma.

Personligen tycker jag att man inte borde sälja ställen som "hästgårdar" där man ej har ytor för vettiga hagar, men det är en subjektiv uppfattning om vad jag tycker är bra hästhållning.

Många hästar går i dag i hårt betade och söndertrampade hagar samtidigt som stora arealer håller på att växa igen, med allt vad det innebär. Önskvärt vore att fler och större arealer kunde användas till bete.

Men ett ridhus behöver ju inte vara större än en rasthage :crazy:

Hoppas verkligen inte att det kommer en arealsregel!! Den första regeln som då borde komma var att förbjuda bönderna att slakta gårdar :mad:

Dessutom så är inte jag intresserad av att ha mina tävlingahästar på bete, hage javisst men absolut inte bete, där går unghästarna. De får allt de behöver i foderväg och tränas dagligen, ibland flera gånger dagen och så går de i hagar hela dagarna!

Säg det till alla lantbrukare som inte vill hyra ut beten ens om man erbjuder dom priser per hektar och år som med råge överstiger det dom tjänar på marken per år i vanlig jordbruksdrift.

Och lantbrukarens arbete på marken om en hästägare hyr det blir ju minimalt. Eftersom hästägaren ofta gärna själv står för tillsyn och stängsel etc.

/KT-luttrad

:bow::bow:

Jag kämpar med näbbar och klor för att få arrendera mer mark men just nu känns det hopplöst.

Läget är super på gården 300m till en stor ridanläggning och skogar att rida i på behörigt avstånd. Bra grannar och bra socialt, rel nära till mitt jobb. Dock ingen mark :(

Vissa kommuner har bestämt att man måste ha en viss areal mark per häst, men det finns ingen nationell lag om det.

Intressant kan vara att veta att man räknar med att det går åt en dryg hektar per mule för både foder och bete per häst.

Hästars behov av enbart betesmark är 0,3-1 ha beroende på typ av mark.

När jag pratade med Jordbruksverket sa de att det inte finns några regler för storlek på hagen, utan att de ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter och att det betyder att en stor hage som är väldigt ojämn/stenig eller motsvarande(ni förstår säkert) inte är ok precis som en för liten. Sen kanske vissa kommuner har egna regler.

När jag pratade med Jordbruksverket sa de att det inte finns några regler för storlek på hagen, utan att de ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter och att det betyder att en stor hage som är väldigt ojämn/stenig eller motsvarande(ni förstår säkert) inte är ok precis som en för liten. Sen kanske vissa kommuner har egna regler.

vad är felet med stora ojämna hagar?

Hoppas verkligen inte att det kommer en arealsregel!! Den första regeln som då borde komma var att förbjuda bönderna att slakta gårdar :mad:

Ingen tvingar folk att köpa för små gårdar. Så det är minst lika mycket alla köpare av hästgårdar som är problemet-

Jag håller i princip med men outnyttjade arealer som växer igen finns främst i områden där det inte är lika attraktivt att bo och där det finns få hästägare.

Den siffran är räknad på ett riksgenomsnitt framtagits av SLU år 2004då en analys av hästnäringens samhällsekonomiska betydelse i Sverige gjordes av dem.

Grattis till att du har bra jord!

Jag vet inte om du skall gratulera mig. Stora arealer med mager betesmark är egentligen bättre för hästar än klass-10 jord.

Alla hästarna står inte på stall :idea:

Vi skiftar om i boxarna, sedan så torkar den färgen vi använder väldigt fort

Ah:idea:
Så gjorde vi där jag stod förrut, tvättade först ena halvan och sen flytta dom hästar som stod inne och så tvätta andra halvan.

I somras fick jag vänta länge på fint väder så jag kunde spola av i stallet. :cool:

Precis så hade jag det på min gård och är glad att jag sålt den :bump:
Tjuriga kobönder är inget för mig :mad:

Nu har jag egen mark och det är sååååå härligt :banana:

kl
och nu var det en fin artikel i våran lokal tidning att jag får böter om jag ej åtgärdar vissa saker.
*halleluja*

Va? Har du fått något protokoll? Står det utförligt i artikeln vad som ska åtgärdas?

jag tycker det är fel att använda sådana tumregler för de stämmer inte. Det är en otrolig skillnad på mark och mark.

Vi kan föda över 10 hästar med grovfoder och bete på drygt 4 ha tex.

Fast de tumreglerna har ju inte enbart med hur djur föds utan mer, skulle jag vilja påstå,hur stort gödseltrycket blir.

kl
och nu var det en fin artikel i våran lokal tidning att jag får böter om jag ej åtgärdar vissa saker.
*halleluja*

Men uppenbart hade du rätt mycket brister?, även om vissa kan läggas till övernitiska?
Annars tycker jag gången är märklig. Ska man inte få chans att åtgärda bristerna innan det kommer i tidningen? Det måste väl så att säga ges en viss tid, ex 2 mån , innan man hotar med böter?

Tänkte bara förtydliga, så att det inte blir några missförstånd:

Det är inte miljökontoret som har "skvallrat" för tidningarna, utan journalisterna går med jämna mellanrum igenom handlingarna (eftersom de är offentliga) och finns där något föreläggande förenat med vite skriver de som regel om detta.

Men jag hoppas verkligen att du fått inspektionsrapporten och föreläggandet innan du såg det i tidningen! Önskar dig även lycka till och hoppas att det löser sig för dig.

Som svar till ginnies: (återigen kan jag endast tala för min kommuns arbetssätt) Man förelägger djurägaren/verksamhetsutövaren att åtgärda bristerna (med en lämplig tidsfrist, ofta överenskommen tillsammans med djurägaren). Om denna inte genomför krävda åtgärder riktas ett nytt föreläggande mot djurägaren, denna gång förenat med vite (och då givetvis med ett nytt datum).

Vissa kommuner låter det gå fler förelägganden innan vitesföreläggandet. (Finns även de som endast ger "råd"...)

vad är felet med stora ojämna hagar?

Det var ju frågan om hagar som är så ojämna/steniga att hästen inte kan röra sig i sina naturliga gångarter. Det är väl uppenbart vad som är felet med det.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama