dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Nej vi tvättar väggar och stolpar med borste/trasa/svamp, hästar är ju allt annat än renliga och stryker sig gärna mot väggar osv. Dessa kan torkas av oftare, men det är helt och hållet upp till hästägaren. Sen har vi ju väggen mot krubban, den blir fort blää, och här torkar nog de flesta av rätt ofta eftersom krubban rengörs en eller flera gånger per vecka.

*kl*

i mitt förra stall högtryckade vi stallet en gång per år.. då fick sig även sadelkammaren å foderkammaren sig en rejäl omgågn med skurborstar mm.

detta va ett stall byggt 98 så de byggdes för att de skulle gå att högtryckas utan några problem.

vi hade hästarna uppstallade nattetid..

så vi gjorde som så att vi 3 hästägare i stallet kom dit kl 7 på morgonen då hade hästarna fåt mat å så släppte vi ut . sen mockades allt NOGA. spånet som var rent lades i säckar. sen högtrycken, sen vatten slangen med special burk med såpa. sen avspolning sen vikonade vi hela stellet..

eftersom vi valde en dag då de va strålande sol så torkade stallt skapligt snabbt. vid 5 var stallet torrt å vi la in de gamla spånet å hade i mycket nytt.

de som gjorde det extra roligt var att en ninspektör ringde bara nån vecka efter å ville kika lite på stallet.

hon var mäkta imponerad av renligheten:D

sen om jag inte missminner mig så hade dom fått jätte bra ord om ventlilationen några år tidigare.

Nej vi tvättar väggar och stolpar med borste/trasa/svamp, hästar är ju allt annat än renliga och stryker sig gärna mot väggar osv. Dessa kan torkas av oftare, men det är helt och hållet upp till hästägaren. Sen har vi ju väggen mot krubban, den blir fort blää, och här torkar nog de flesta av rätt ofta eftersom krubban rengörs en eller flera gånger per vecka.
Såg ditt tidigare inlägg. Något krav på hur man ska rengöra stallet kan man inte ställa, bara att man ska. H*n kan alltså inte kräva att ni tvättar med just högtryckstvätt.

:cry:svarar alla
igår va hon är i 1½ timme till. Hade med sig en lärling oxå(kul med fler likadana inspektörer :smirk:)
Åh det va så mkt vet inte vart jag ska börja.
Eftersom hästarna inte får gå på lerig mark så har jag 5 hästar i padocken. Jag hade lagt ut hö i olika högar med några meters mellan rum. Som alla vet som byter hästarna oftast hö och skrittar runt lite mellan högarna, speciellt när det är ny insatta hästar i flocken. då frågar hon först
-Varför lägger du hö på marken?
- Varför inte?
- Det blir smutsigt
- :confused: (jag hade lagt ut hö för någon timme framåt i en sandpadock,hur smutsigt kan det bli + att det finns väl inget naturligare för än häst än att äta från marken i den ställningen?)
Så säger hon:
- Din flock är jätte orolig(för att dom byter högar med varandra) brukar du ha dom i så stora flockar(5 räknar jag som en miniflock)
- Jag brukar faktist ha dom i så stora flockar som det går eftersom jag tycker dom ska få välja sina egna kamrater + att det äraldrig någon som har blivit utan mat
Är det du som absolut inte ville ha höhäckar?
- nej det är inte jag
- du borde skaffa det
-eh jaha och hur näsra måste dom inte stå och trängas då?
- Då får du ha dom i mindre flockar
(ja vilken bra ide, jag sha ha flockar med 2 och 2 och alltså köpa in 8 st höhäckar, tur man är miljonär eller inte :smirk:)

Sen skulle hon ha varendas en foderstat, och när jag sa att mina hästar får fri tillgång på hö så länge som dom inte blir feta så jag har ingen aning om hur många kg hö varje individ får. Det tyckte hon va konstigt att jag inte hade koll på.
och så undrade hon hur jag gjorde om jag fick en för fet häst
(öh, jag svälter den en vecka och ger den endast vatten och rider skiten ur den) tänkte jag. men sa att jag har aldrig haft det problemet.
sem har hon ringt runt till förbunden för att se om jag ljög om passen vilket jag givetvis inte gjorde.
sen undrade hon om jag borstade och red mina hästar varje dag. och om jag borstade dom inne eller ute :confused:
hur många stall katter jag hade. hur jag ska vänja av fölen. så har jag en lösdrift för hingstarna med gott om plats. snedtak på huset och hon mätte längst med kanten där det går en lite balk och sa att det bara var 2.1 meter(det är säkert 3.5 meter fri höjd som mest)
sem sa hon att hålet var för lågt 1.88cm ifall dom behövde stegra i dörröppningen :smirk: då sa jag att ska dom stegra så räcker inte 2.2 i allafall. sen frågade hon mig om jag hade analys på höt vilket jag inte heller har och inte är i behov av. Sen sa hon, inte rent ut, men i princip så även om mina hästar alltid vid allla besök hade varit i fint hull och välskötta hovar så kanske det bara va av en slump, att jag kanske inte gav dom mat annars :cry: jag blir galen! Jag skulle aldrig vara snål mot mina djur, hade jag varit det hade jag inte jobbat halvt ihjäl mig för att ha råd med alla försäkringar, bra foder, mkt strö, bra utrutning och stående leverans av morötter varannan vecka :cry: sen sa hon att mina fölboxar är för små fast dom inte är det,då skulle hon hem och kolla sina papper. Summa kardemumma är att för att jag ska få ha hästar i stallet måste jag Arrendera mera mark!(finns inte) dränera ALLA hagmarker,2 2 olika vattenprov, tvätta och måla stallet, ändra galler till boxarna, bygga om 2 ingårngar till stallet. sånt här tar verkligen musten ur en. Mina hästar var nersnorade av mig igår och jag får ångest av att kanske vara tvungen att sälja mina älklingsfavoriter som jag vill ha kvar....

Detta var det värsta jag har hört!!!

Be fjollan dra åt h-vete! Överklaga! Klaga hos hennes chef! Stäm kommunen för förtal etc etc.

Bråka in i döden för detta!!! Kräv att kontrollanten hänvisar till lag och paragraf så fort hon öppnar sin mun. Kan hon inte det så tala om att allt hon säger som hon inte kan stödja gentemot lagen kommer du att polisanmäla för förtal om hon inte genast raderar detta ur sin rapport.

Vilket j-vla sätt rent utsagt! Jag blir ursinnig på detta!
Hade själv besök för en tid sedan av en "inspektör" gubevars. Hon klagade på det mesta och jag väntar med ivrigt gnuggande händer på hennes rapport för här ska överklagas så att det står härliga till!!!

Kul ska det bli också!

Saken är den att nitiska inspektörer har redan bestämt sig för om du har ett bra stall eller inte redan innan de är färdiga med inspektionen eller ens kommit till stallet.
Dessutom ger det säkert en guldstjärna på deras snövita, prydliga krage om de kan springa till chefen med en "anmärkning" och få sig en klapp på huvudet. "Titta vad jag hittade! Se så duktig jag är!"
Men börjar man bråka brukar deras enfald ligga dem i fatet och förhoppningsvis är de inte dummare än att de inser att det inte är lönt att bråka...

Stå på dig nu! Lycka till!
Och du, det är inte ett dugg fel på dig eller din skötsel av dina hästar! Låt det vara upp till dem att BEVISA motsatsen i sådana fall och det kommer aldrig att inträffa.

Målar stallet gör vi 1 gång om året iof, men jag förstår inte varför man måste sanera stallet 1 gång om året?? Vi har alla våra hästar på stall året om så det skulle vara rätt svårt :crazy:
.

Men hur kan ni måla om hästarna står på stall året runt då?

Som jag skrev tidigare, finns inga problem behöver man inte skapa några. Kan givetvis inte godta vad som helst men väljer att se helheten istället för att stirra mig blind på detaljer.

Det tycker jag låter som en sund inställning. :bow:

Jeanette

Be fjollan dra åt h-vete!

Saken är den att nitiska inspektörer har redan bestämt sig för om du har ett bra stall eller inte redan innan de är färdiga med inspektionen eller ens kommit till stallet.

Dessutom ger det säkert en guldstjärna på deras snövita, prydliga krage om de kan springa till chefen med en "anmärkning" och få sig en klapp på huvudet. "Titta vad jag hittade! Se så duktig jag är!"
Men börjar man bråka brukar deras enfald ligga dem i fatet och förhoppningsvis är de inte dummare än att de inser att det inte är lönt att bråka...

Trevligt uttalande om mig och mina kollegor.

Kommer att anmäla även detta inlägg.

Såg ditt tidigare inlägg. Något krav på hur man ska rengöra stallet kan man inte ställa, bara att man ska. H*n kan alltså inte kräva att ni tvättar med just högtryckstvätt.

Tack, finns det något stöd för detta. Alltså att rengöring ska ske, men att högtryck ej är nödvändigt. Denna inspektör är lite udda, för vad säger h*n när man frågar varför? Jo, skapa en diskussion med mig, jag vill ha mothugg.:confused: Men ursäkta, varför ska vi överhuvudtaget diskutera med denna person, om denne sköter sitt jobb?:confused:

Kommer att anmäla även detta inlägg
Varför tar du åt dig? Kritiken riktar sig mot nitiska inspektörer, och om jag läst rätt säger du ju själv att du inte tillhör dom.

Du är säkert inte omedveten om att det finns åtskilliga av dina kollegor som missbrukar den lilla makt dom fått till att förpesta livet för skötsamma djurhållare. Det finns en i grannkommunen som gjort sig omöjlig hos bönder och hästägare genom att tyda regler på sämsta tänkbara sätt. Som tur är, är vår kommuns inspektör åt andra hållet och bryr sig aldrig om petitesser eller tumstock. Där gäller kunskap och förnuft istället.

Lägg av med anmälandet. Folk måste väl få säga vad dom känner och tycker även om det riktar sig emot vissa av dina kollegor? Hur blir det om alla skulle anmäla allt man inte gillar?

LIA

KL
I vår kommun så måste vi ha en oehört trevlig och djur intresserad inspektör. Vi har mkt kontakt med henne och jag ringer gärna henne för att få råd. Vi är 2 olika personer i stallet som har varsitt §16 tillstånd, jag för avel och den andra för att kunna hyra ut boxar. Vi ahr inget att dölja och släpper gärna in inspektören. Om fler gjorde det så kanske inspektörena kunde få ägna sig mer tid åt att få tag på de som missköter sina djur.

Ang måtten på dörrar och boxar så är dessa minimimått, vem vill ha mått som är mindre än minimimått?????? Har själv haft ett pygme stall tidigare men idag så är jag tacksam över att mina hästar får stå i ett stall med rejäla utrymmen. Dörrar som är små kan vara bökiga för en brandman att få ut häst genom med full brandutrustning. Är ni oroliga så be den lokala brandkåren att de kommer ut så får ni själva se.

Visst är det tråkigt när någon får ett otrevligt bemötande från en inspektör men jag tycker att vi ska komma ihåg att de finns där för alla djurens skull!

Jag tolkade hennes inlägg som att inspektörer som sådana var nitiska och enfaldiga, inte som att det var de nitiska som var enfaldiga.

Visst är det tråkigt när någon får ett otrevligt bemötande från en inspektör men jag tycker att vi ska komma ihåg att de finns där för alla djurens skull!

Ja och det skall inspektörerna också komma ihåg! De finns inte för reglernas skull utan för djurens.

Men som sagt de jag träffat har varit bra. Sen är det alltid svårt att veta vad man skall tro när det gäller skräckhistorier om inspektörer. Jag vet att vissa inspektörer slår ner på måttregler bara för att ha något sätt att komma åt de som missköter sig.

Det är lite som trafikinspektören som kuggar folk vid uppkörningen. Givetvis är han en idiot. :angel:

Senast ändrad:

Kommer att anmäla även detta inlägg.

Det är faktiskt inte olagligt att kritisera någon yrkeskategoris arbete. Inte ens djurinspektörers. Den inspektör som tar åt sig av kritiken i den här tråden är förmodligen olämplig för sitt jobb.

Oavsett om kommunens inspektörer anser sig själva som Guds ställföreträdare på jorden så finns det alltid en politiskt vald nämnd som har det yttersta ansvaret. Funkar inte tillsynen i er kommun så ställ politikerna till svars. Spelar ingen roll vad dom säger och hur mycket dom har delegerat, dom är ansvariga ändå.

Ingen har sagt att det är olagligt.

Jag tar definitivt inte åt mig. Men, hur kan man döma en hel yrkeskår för att vara enfaldiga, och enbart jobba för att "få springa till chefen för att få en klapp på huvudet"? Dessutom har vi tydligen fullt med fördomar och förutfattade meningar då vi bildar vår uppfattning redan innan vi varit på plats.

Jag nekar absolut inte till att det finns (gott om) stolpskott inom min yrkeskategori, men att uttala sig fördömmande om alla tycker jag inte är acceptabelt. Tänk om vi bytt ut ordet "inspektör" mot tex invandrare - hade det varit lika ok då? (återigen hårddraget, jag vet)

Som jag skrev ovan, jag kan ha tolkat (syftningen i) inlägget fel, i sådana fall ber jag om ursäkt.

Senast ändrad av en moderator:

Är man invandrare så kan man inte göra så mycket åt det utom möjligen att flytta men då är man invandrare dit man kommer också.
Är man inspektör så kan man välja om man vill vara inspektör överhuvudtaget och framförallt hur man vill arbeta.

Nu är det ju ofta som hela yrkesgrupper får på skallen, just pga vad en eller några få kan ha ställt till med. Jag tänker nu på veterinärer, hovslagare osv.

Frånsett det så verkar de flesta i mina ögon ändå vara trevliga på så sätt, MEN många inspektörer utgår ifrån att det ska bli tjaffs vid sina inspektioner vilket jag kan tycka är märkligt. Jag kan också tycka det märkligt att behöva diskutera i regler om sådant som inspektören rätteligen bör vara mer informerad om än jag.
De ska protokollföra utifrån vad de ser, och sen överlåta problemlösningen till stallägaren. Alla mål kan nås via flera vägar, det är inte alltid så att målet nås endast genom det som inspektören förordar fast några tycks tro det. Så gör man en allmän rekommendation om hur en lösning ska skapas, när sen stallägaren kollar med tillverkaren så skulle en sådan lösning ALDRIG vara på tal eftersom skaderisken här är för stor. Då börjar i varje fall jag funder hur man tänker?:confused::crazy:

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama