dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Inspektörerna får komma ut oanmält på inspektion, men av praktiska skäl så är det oftast bättre att boka en tid, annars sitter man och åker runt och letar efter djurhållare som är hemma hela dagarna.

Djurskyddsinspektören får gå in utan djurägarens tillstånd om h*n misstänker att något ej står rätt till med djuren. Vid anmälningar ska inspektören åka ut så snart det är möjligt utan förvarning.

I vanliga häststall utan större anmärkningar ska frekvensen på tillsynen från myndigheten normalt vara 3 år.

Inspektörerna får komma ut oanmält på inspektion, men av praktiska skäl så är det oftast bättre att boka en tid, annars sitter man och åker runt och letar efter djurhållare som är hemma hela dagarna.

Djurskyddsinspektören får gå in utan djurägarens tillstånd om h*n misstänker att något ej står rätt till med djuren. Vid anmälningar ska inspektören åka ut så snart det är möjligt utan förvarning.

I vanliga häststall utan större anmärkningar ska frekvensen på tillsynen från myndigheten normalt vara 3 år.

Det måste ju innebära att om hästarna går ute i hagen och ser OK ut så är det inte rimligt att misstänka vanvård alltså får inspektören inte gå in i stallet.

Ett bra trix man kan göra när det är som allra lerigast och om man inte kan hitta någon bra torr plats där man kan lägga höet är att bygga små hölådor av lastpallar och pallkragar som man skruvar fast i lastpallen. .

Så gjorde vi, och hästarna gnagde sönder dem på en vinter:crazy:

Läste inte hela tråden, innan jag kommenterade, men ser att fler har samma erfarenhet.

Senast ändrad:

Varför bör de komma oanmälda? Jag är inte säker på att jag skulle ta emot ett oanmält besök. Det är inte för att jag motsätter mig en inspektion men inspektören skickar ut signaler som säger att jag är misstänkt om han/hon kommer oanmält. Dessutom är det något oförskämt att inte respektera att även jag har en tidplanering.

Oanmälda besök tolkar jag som att man tror att djurägaren döljer något och det är ingen bra grund för ett bra samtal som skall grunda sig i rådgivning.

Håller med dig där, och försöker i de flesta fall också föranmäla rutininspektionerna på något sätt just av respekten att folk faktiskt har annat att göra på dagarna. Inspektionen blir också oftast bättre om alla är väl förberedda så att eventuella papper finns till hands osv. Jag vet faktiskt inte varför djurskyddsmyndigheten bestämde sig för den strategin (jag tror det var de som ändrade det hela om jag inte missminner mig). Om det är problem på en gård så syns det i allmänhet ändå även om djurhållaren skulle ha hunnit fixa till en del grejor inför inspektionen. Då får man ha lite extra koll på just den gården och kanske svänga förbi då och då för att se att allt funkar som det ska. Det behöver inte bli så dramatiskt då.

tycker inspektörerna ofta är väl nitiska mot dem som sköter sina hästar trots att någon cm hit eller dit är fel och sedan kan en del vanvårda sina hästar under många år utan att de blir fråntagna sina hästar. Har just nu två vanvårdingar här och det stall de kommer från så stämmer inga mått i stallet. det mockas inte. hagarna kan knappast kallas säkra. de år heller inte foder eller vatten. Så har det sett ut i det stallet under många år och först nu för ett par månader sedan så tog det stopp för hennes del. Men det var minsann inga inspektörer som satte stop för henne utan det var naturen (nämner inte hur) Annars hade hon nog kunnat fortsätta i evigheter...

jag tycker att om man blir anmäld så får de väl komma och kolla närsom, men ser de då att hästarna verkar vara i bra skick så kan de åka "hem" igen och sedan bestämma möte, om de känner att det behövs, men som sagt... går de in hos mig och larmet sätts igång kan det bli jobbigt för dem.... ute i hagen finns dock inget larm, så där kan de glo om de vill!

Jag känner verkligen för din sits, så otroligt ledsamt när obefogade bekymmer ska drabba en kärleksfull och omsorgsfull hästägare - när man betänker hur jäkla slappa och snåla en del andra är men inte får en enda pekpinne av någon... Kram från mig! :bow:

tycker inspektörerna ofta är väl nitiska mot dem som sköter sina hästar trots att någon cm hit eller dit är fel och sedan kan en del vanvårda sina hästar under många år utan att de blir fråntagna sina hästar. Har just nu två vanvårdingar här och det stall de kommer från så stämmer inga mått i stallet. det mockas inte. hagarna kan knappast kallas säkra. de år heller inte foder eller vatten. Så har det sett ut i det stallet under många år och först nu för ett par månader sedan så tog det stopp för hennes del. Men det var minsann inga inspektörer som satte stop för henne utan det var naturen (nämner inte hur) Annars hade hon nog kunnat fortsätta i evigheter...

För att nyansera bilden lite så vill jag säga att de två inspektörer som jag haft att göra med har varit kompetenta och inte alls hängt upp sig på små detljer. De har lagt upp besöken mer som en rådgivning än något annat.

Har aldrig hört om ngn som fått oanmält besök, ja, antagligen för att det är mer praktiskt, åker de hit blir det 6 mil i onödan om ingen skulle vara hemma.

Tyvärr är det även stallägare som får anmälningar mot sig, som faktiskt inte sköter sina djur, som få anmälda besök.
Då hinner de som sagt plocka & sätta täcken på hästarna, sätta ut hö & vattem, vilket hästarna annars inte får så mkt av.

Har aldrig hört om ngn som fått oanmält besök, ja, antagligen för att det är mer praktiskt, åker de hit blir det 6 mil i onödan om ingen skulle vara hemma.

Tyvärr är det även stallägare som får anmälningar mot sig, som faktiskt inte sköter sina djur, som få anmälda besök.
Då hinner de som sagt plocka & sätta täcken på hästarna, sätta ut hö & vattem, vilket hästarna annars inte får så mkt av.

Om en anmälan om vanvård ligger bakom kan det vara befogat med ett oanmält besök.

Rutinbesöken däremot tycker jag skall vara bokade i förväg.

Nej de begär inte sånt vad jag vet.
Här har jag för mej att de besökt gårdar på helger oxå, bara så du vet;)
Jag hade gladeligen tagit ngn timme ledigt från ett jobb, jag tycker sånt här är viktigt, lika viktigt som om jag skulle tagit ledigt för att veterinären skulle komma ut, det är ju trots allt för hästarnas skull.

Anmälningar åker man ut oanmäld på. Den största risken tycker jag är att om det rör sig om vanvård så hinner ju djurägaren flytta eventuella vanvårdade djur, och då blir det ju helt fel. Så i de fallen är det givet att man åker ut oanmäld. Rutininspektioner däremot, blir det enklare för alla om man bestämmer en tid några dagar i förväg.

och sen frågade hon om jag hade pass på alla och nej det har jag inte eftersom det från asrp inte har kommit sen jag skickade in det 05 och då tittade hon på mig som att jag ljög igen och sa att hon minsann aldrig hade hört någon annan som väntat så länge.
då ville jag bara slita mitt hår(eller hennes!) :devil:[/QUOTE
Hm...ja fick nog vänta i 2 år minst på mitt pass från asrp...ringde till o med och prata med dem..och tro de lr ej men de hade faktiskt till och med en bra anledning till förseningen... (som ja naturligtvis inte kommer i håg nu) :angel:

Ang, spindelväven... jisses min häst skulle hon väl ta me på stört om hon kom hit...:rofl:
När ja va liten så sa alltid mamma att spindelväven var bra för stallmiljön... :confused:

Anmälningar åker man ut oanmäld på. Den största risken tycker jag är att om det rör sig om vanvård så hinner ju djurägaren flytta eventuella vanvårdade djur, och då blir det ju helt fel. Så i de fallen är det givet att man åker ut oanmäld. Rutininspektioner däremot, blir det enklare för alla om man bestämmer en tid några dagar i förväg.

Dessutom tycker jag att besöket faktiskt är viktigt! Därför vill jag som djurägare vara förberedd och kanske ha funderat på vad jag vill fråga inspektören om. jag vill också ha tid att kunna fokusera på besöket.

Instämmer fullt å fast!

Har man fått en anmälan om misstänkt vanvård eller påföljder som skall följas upp så tycker jag att dom helt klart kan åka oanmält, men rör det sig om rutinkoll så kan dom väl boka.. ;)

Tråkigt med så ojämn kvalitét på inspektörerna!
Borde finnas mer klara direktiv om vad som gäller och hur saker o ting ska "tolkas"! Det finns hästar här i landet som mår bedrövligt å samtidigt så finns det hästägare som sköter sina hästar å får besök av extremt okunniga inspektörer som undrar varför hästen har "spikar i fötterna" (det var sömmar.. :angel:)

Ska man kanske ligga på jordbruksverket lite, eller? Så dom skärper reglerna/utbildningen för inspektörerna istället!?

Dessutom tycker jag att besöket faktiskt är viktigt! Därför vill jag som djurägare vara förberedd och kanske ha funderat på vad jag vill fråga inspektören om. jag vill också ha tid att kunna fokusera på besöket.

:bow: Som tur är har faktiskt majoriteten, åtminstone i min kommun, resonerat som du.

Dock finns det ju vissa som har taggarna utåt direkt och tycker att vi minsann inte ska störa just dem eftersom de sköter sina djur. Nä, vi borde minsann lägga vår energi på de allvarliga fallen. Jovisst, det gör vi - när vi upptäcker dessa! ...vilket man bla gör genom dessa rutininspektioner samt genom anmälningar. Tyvärr ser man ju dock ofta, bla här på buke, att vissa vill hindra folk att anmäla... Hur ska vi då hitta dessa allvarliga fall, om vi varken får göra rutininspektioner eller får in några anmälningar eftersom folk tycker att 15-åriga Lisa ska prata med (stället för att anmäla) ägaren till de djur som misstänks vanvårdas?!

Sen tänker jag inte lägga mig i diskussionen om övernitiska och okunniga inspektörer. Jag kan bara se till mig själv och jag personligen hellre ser till helheten än snöar in på detaljer. Man behöver inte skapa problem om där inte finns några. Har nog godtagit både det ena och det andra som jag egentligen hade kunnat förelägga om.

Sorry Tomas, det bidde lite halvt knapplån på slutet ;)

Senast ändrad av en moderator:

Lägger till. Personligen bokar jag alltid rutininspektioner och åker oanmäld på anmälningar. Vissa uppföljningar (tex smutsiga djur och smutsiga båspallar) åker jag oanmält på, medan man kan förboka uppföljningar som tex gäller installation av larm etc. Jag menar, finns larmet så finns det ju...

Här kom inspektören alltså oanmäld, och det var ett rutinbesök. Han åkte runt på hästgårdarna här i trakten och tog dem efterhand.

vad räknas som smutsiga djur? jag menar mina djur är ju smutsiga varje dag, de rullar sig ju flera ggr/dag, inte ska man väl behöva duscha dem?

eller om man inte hunnit mocka än? om det synns att ja det mockas regelbundet, men idag har personen i fråga inte hunnit mocka än tex...

sen en sak till, om det är halm/hö i stallgången? är det sånt som kan påpekas? för igentligen så spelar ju det inte hästen nån roll? eller om saker ligger lite huller om buller i sadelkammaren? har aldrig sett några regler på sånt, och för djuren spelar det väl ingen roll... men efter vad man har läst här så...

ja...

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama