dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

vad räknas som smutsiga djur? jag menar mina djur är ju smutsiga varje dag, de rullar sig ju flera ggr/dag, inte ska man väl behöva duscha dem?

Smutsiga djur handlar oftast och mest om nötkreatur med sk gödselpansar, vilket de får om de tvingas ligga i gödseln. Leriga hästar är inget jag säger något om.

På tok för smutsiga:
not1.JPG

not2.JPG

eller om man inte hunnit mocka än? om det synns att ja det mockas regelbundet, men idag har personen i fråga inte hunnit mocka än tex...

Jag bryr mig inte om du inte har mockat för dagen. Man ser tydligt om djurägaren har för vana att inte mocka alls...

sen en sak till, om det är halm/hö i stallgången? är det sånt som kan påpekas? för igentligen så spelar ju det inte hästen nån roll?

Lite halm och hö i gången spelar för mig ingen roll, om man ser att det verkar vara ordning och reda i övrigt. Dock är det värre med en miljon höpåsar, redskap, krokar och grejer i gångarna vilket utgör en skaderisk.

Senast ändrad av en moderator:

Instämmer fullt å fast!

Har man fått en anmälan om misstänkt vanvård eller påföljder som skall följas upp så tycker jag att dom helt klart kan åka oanmält, men rör det sig om rutinkoll så kan dom väl boka.. ;)

Tråkigt med så ojämn kvalitét på inspektörerna!
Borde finnas mer klara direktiv om vad som gäller och hur saker o ting ska "tolkas"! Det finns hästar här i landet som mår bedrövligt å samtidigt så finns det hästägare som sköter sina hästar å får besök av extremt okunniga inspektörer som undrar varför hästen har "spikar i fötterna" (det var sömmar.. :angel:)

Ska man kanske ligga på jordbruksverket lite, eller? Så dom skärper reglerna/utbildningen för inspektörerna istället!?

Kraven på utbildning är bättre nu än förr då man tog djurskyddsbiten lite så där med vänsterhanden. En del av de inspektörerna finns fortfarande kvar. De får många gånger inte heller den vidareutbildning de är i behov av (och/eller anser sig behöva) på grund av att djurskyddet inte prioriteras av den politiska majoriteten i kommunen (det är ju de som är ytterst ansvariga för fördelningen av tjänster och hur pengarna i kommunen ska fördelas). Troligtvis kommer djurskyddet överföras till länsstyrelsen inom kort och då är väl förhoppningen att bedömningen och resursfördelningen ska bli mer jämn inom länen i alla fall.

men frågan om sadelkammaren då?

måste bara påpeka, där jag köper hö har korna aldrig några fläckar ens!

Nja, det jag personligen mest tittar på vad gäller sadelkammare (då ffa på §16-ansökningar samt större stall och ridskolor) är att ventilationen är ok samt att det råder någon form av ordning.

ska man ha ventilation i sadelkammaren? hehe jösses.... kom inte hit!

nästa stall har jag redan ritat ut vart ventilationen ska vara!

Nu måste jag fråga en sak....

Är det inte en viss skillnad mellan nybyggnationer o befintliga stall vad gäller mått, vent, el osv?

Har för mig att jag hört det, men jag kan ha helt fel!

Nja, det jag personligen mest tittar på vad gäller sadelkammare (då ffa på §16-ansökningar samt större stall och ridskolor) är att ventilationen är ok samt att det råder någon form av ordning.

Ventilation i sadelkammaren? Och ordning? Det har du väl knappast med att göra? Det är inget utrymme man har djur i.

Ventilation i sadelkammaren? Och ordning? Det har du väl knappast med att göra? Det är inget utrymme man har djur i.

det var det jag tänkte med... man måste väl själv kunna ha det som man vill? så länge inte utrustningen utgör en risk för djuret.

Nu måste jag fråga en sak....

Är det inte en viss skillnad mellan nybyggnationer o befintliga stall vad gäller mått, vent, el osv?

Har för mig att jag hört det, men jag kan ha helt fel!
Ventilationen ska vara tillräcklig i alla stall oavsett om det är nytt eller gammalt. Har man ingen ventilation i ett gammalt stall får man ordna det. (vissa fixar det med att ordna med fler ventiler i väggarna, ta ut fönster ur fönstergluggar etc.) Ventilation är inte att likställa med krav på mekanisk (alltså elektrisk fläkt) ventilation. Det fungerar många gånger alldeles utmärkt med självdragstrumma eller liknande. Alltså ingen jättekostnad. Har man för små boxar (alltså nu talar jag inte om 3 cm utan rejält för små) i ett gammalt stall får man antingen anpassa häststorleken till boxen, eller flytta boxväggar så att de passar hästens storlek. Också en förändring som inte brukar vara särskilt avanserad eller kostsam. Takhöjder är det som ibland är problematiskt, och det är också det som ofta är väldigt kostsamt att fixa. Många kan ordna det genom att höja eller ta bort innertaket. Lite smala gångar i gamla stall är något jag normalt accepterar så länge det inte rör sig om ridskolor. Elen ska vara säker och vara oåtkomlig för djuren oavsett ålder på stall. Det har ju mycket med brandsäkerhet att göra, och ingen vill väl se sin älskade häst brinna inne på grund av att man snålat med jordfelsbrytare osv.?

När man bygger nytt stall så får man faktiskt som djurägare tänka till och läsa på innan man bygger så att det blir bra från början. Man har då alla möjligheter att bygga ett bra och funktionellt stall och det tycker jag att man som djurägare borde sträva efter. Där blir alltså acceptansen mindre. De stall som ska förprövas hos länsstyrelsen (dvs från 5 hästar och uppåt) godkänns inte om inte minimimåtten i hela stallet är uppfyllda (inklusive BÖR-punkterna såsom gångbredd etc). Det ska vara i alldeles speciella fall då i såfall.

Som ni såg så skrev jag främst ridskolor och andra större stall. Har aldrig förelagt någon om ventilationen i sadelkammaren. Dock har jag rekommenderat att förbättra den i ett stort stall som ansökte om tillstånd enligt 16 §, då den bristfälliga (totala avsaknaden av) ventilationen gjorde att schabrak, täcken etc inte torkade, utrustning möglade. Verksamhetsutövaren upplevde själv detta som ett problem och blev glad över att jag kunde komma med tips på enkla och relativt billiga lösningar.

...o nu läser du med näbbar och klor utåt. Nej, i sak har jag inget att göra med ordningen i sadelkammaren. Men, de stall där det varit extrem oordning (och smutsigt) i sadelkammaren har samma "slarvighet" genomsyrat även resten av hästhållningen (obs! mina erfarenheter, säger inte att det alltid är så). Skulle således inte förelägga (eller förmodligen ens skriva, undantaget positiva kommentarer) om "ordningen", men kanske använda den (eller bristen på den) för att skapa mig en övergripande uppfattning om hur stallet och hästarna sköts.

Senast ändrad av en moderator:

Vad är speciella fall enligt dig?att stallgången får vara 2 m om man endast har c ponnyer i stallet eller shettisar tex?
För 2,5 m stallgång är ju gjord för alla hästar, tex 180 hästar, om de ryms i 2,5 stallgångar borde ju rimligtvis ett c ponnystall inte vara så hemskt om de har 2 m stallgång?

Jag är nog ändå ganska "snäll" i mina bedömingar och friar hellre än fäller om jag inte ser några problem. Har godtagit en hel del saker, trots att jag egentligen kunde ha slagit ner på dem. Har då motiverat beslutet med något i stil med: "Den och den bristen fanns (tex någon cm i takhöjd, boxmått etc). Men då djurmiljön i övrigt är god samt att denna avvikelse inte bedöms medföra någon ökad risk för skador, stress eller ohälsa hos hästarna kommer något föreläggande gällande detta i nuläget, med nuvarande djurägare och nuvarande hästhållning, inte att riktas mot djurägarna. Detta kan dock komma att ändras om djurhållningen på fastigheten förändras."

Som jag skrev tidigare, finns inga problem behöver man inte skapa några. Kan givetvis inte godta vad som helst men väljer att se helheten istället för att stirra mig blind på detaljer.

Det måste ju innebära att om hästarna går ute i hagen och ser OK ut så är det inte rimligt att misstänka vanvård alltså får inspektören inte gå in i stallet.

Det stämmer, då får inspektören istället kontakta djurhållaren så att denne kan visa sitt stall.
Någon gång har det hänt att djurägaren sagt att det är OK att gå in i stallet även om de ej är hemma när de har kontaktats, det har då varit fråga om att man ska kolla att någon brist som har åtgärdats från en tidigare inspektion.

Vad är speciella fall enligt dig?att stallgången får vara 2 m om man endast har c ponnyer i stallet eller shettisar tex?
För 2,5 m stallgång är ju gjord för alla hästar, tex 180 hästar, om de ryms i 2,5 stallgångar borde ju rimligtvis ett c ponnystall inte vara så hemskt om de har 2 m stallgång?
Eftersom jag inte jobbar med förprövningar så vet jag inte vilka speciella fall det skulle handla om vid förprövningar av stall. Men jag kan tänka mig att man skulle kunna resonera om det var så att man bygger stall i en stor befintlig lada, med takbjälkar på låt oss säga 2,25 meters avstånd från varandra. Det är då byggnadstekniskt kanske bättre att lägga boxväggarna i direkt anslutning till bjälkarna och då ha något smalare gång än att bjälkarna hamnar i boxen där de mest kommer att vara ett störande moment. Och när man bygger ett stall är det väl lämpligt att bygga så att man kan välja häststorlek som man vill utan att vara beroende av att behöva anpassa hästen efter stallet? Tänk dig att du har ett barn som har en c-ponny. Barnet visar sig vara mycket talangfull inom en ridgren och så småningom vill du skaffa en stor häst åt barnet så att h*n då skulle kunna utveckla sig inom grenen ännu mer. Då är det väl synd att vara tvungen att stoppa drömmen/karriären på grund av att hästen skulle bli för stor för stallet sas. Det är ju inte något kul:crazy: Då är det ju bättre att bygga så att man har gott om plats även för en stor häst om man vill det i framtiden.

Ja, som sagt, vissa stall lämpar sig inte för att spola rent, då får man fixa rengöringen på annat för det stallet lämpligare sätt.

Jag vet ingen som spolar sina stallar faktiskt.

Vi skulle inte kunna göra det pga stallets natur.

Mockar ut boxarna gör vi varje dag, har inga bäddar, och lägger alltid ut stalosan.

Målar stallet gör vi 1 gång om året iof, men jag förstår inte varför man måste sanera stallet 1 gång om året?? Vi har alla våra hästar på stall året om så det skulle vara rätt svårt :crazy:

Tror inte att dessa regler har kommit för normala hästhållare utan mer för de som har sina hästar på bäddar som inte mockas ur.

Nu väljer tyvärr dessa inspektörer i många fall att gå helt enligt regelboken in i minsta detalj, även om det är så att hästarna mår bra och ser välmående ut.

För att nyansera bilden lite så vill jag säga att de två inspektörer som jag haft att göra med har varit kompetenta och inte alls hängt upp sig på små detljer. De har lagt upp besöken mer som en rådgivning än något annat.

Ja jag kan hålla med. Den som var hemma hos oss såg till helheten istället för detaljer.

men jag vet de som inte gör det :crazy:

Jag har bara islandshästar, därav riktlinjen om hästen strl;)
Därför har jag inget behov av att bygga enligt storhästmått, men jag förstår hur du tänker om det gällt vanliga ponnyer.

Mockar ut boxarna gör vi varje dag, har inga bäddar, och lägger alltid ut stalosan.

Målar stallet gör vi 1 gång om året iof, men jag förstår inte varför man måste sanera stallet 1 gång om året?? Vi har alla våra hästar på stall året om så det skulle vara rätt svårt :crazy:

Tror inte att dessa regler har kommit för normala hästhållare utan mer för de som har sina hästar på bäddar som inte mockas ur.

Nu väljer tyvärr dessa inspektörer i många fall att gå helt enligt regelboken in i minsta detalj, även om det är så att hästarna mår bra och ser välmående ut.
Ja, ni målar stallet varje år, då blir det ju automatiskt rengjort ändå eftersom ni antagligen tar bort den värsta smutsen innan ni målar. Att man ska rengöra stallet en gång om året har ju med hästens närmiljö att göra och med brandsäkerheten. Damm är ju inget man vill att hästen ska behöva andas in i onödan eller? Och sanera har varken jag eller föreskrifterna nämnt som något krav.

Vi tvättar ju faktiskt ena stallet med högtryck varje år, men det andra stallet lämpar sig inte för den rengöringsmetodiken. Detta har en inspektör slagit ner på, jag vill gärna veta vilken regel som ger en inspektör rätt att kräva högtryckstvätt av stall? Självklart rengörs stallet på andra sätt, dammsugs och tvättas med trasa, rengöringsmedel och vatten men inte med högtryckstvätt eftersom väggarna i det ena stallet inte står pall för detta. Alla boxar skuras ur ordentligt varje sommar, och sen rengörs de efter bästa förmåga även när hästarna är installade.

Ja de flesta stallar häromkring är väldigt gamla byggnader. Men har man stall som klarar av det så är det ju helt ok.

Men hur gör ni med hästar som står på stall när ni tvättar?? det tar ju en stund för ett stall att torka

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama