dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Ja och det skall inspektörerna också komma ihåg! De finns inte för reglernas skull utan för djurens.

Men som sagt de jag träffat har varit bra. Sen är det alltid svårt att veta vad man skall tro när det gäller skräckhistorier om inspektörer. Jag vet att vissa inspektörer slår ner på måttregler bara för att ha något sätt att komma åt de som missköter sig.

Det är lite som trafikinspektören som kuggar folk vid uppkörningen. Givetvis är han en idiot. :angel:
Ja, för det är ju den taskiga trafikinspektören som ser till att man blir kuggad, inte ens eget sätt att köra:angel: Jo, liknande är det nog ofta inom den här branchen också. Man ser saker som inte djurägaren ser för att den är så van vid hur det ser ut. Sedan om det är en brist i ett stall, men att djurägaren har löst problemet på sitt eget sätt (t ex. ha en särskild plats att sköta på om gången är trång eller så) så blir det ju inget problem längre. Det finns många hemmagjorda lösningar som funkar alldeles utmärkt, men det gäller också att man framhåller de för inspektören, och att inspektören lyssnar förstås. Sedan tycker jag att man som inspektör måste motivera sina "bristupptäckter" t ex. Det fönstergallret måste bytas ut på grund av att det är för svagt, vilket medför att det riskerar att ge vika om en häst sparkar på det osv. Argumenten är ju jätteviktiga!

framförallt hur man vill arbeta.

Självklart är det så. Som jag har skrivit tidigare så sällar jag mig definitivt inte till någon nitisk katergori. Det jag är emot är aversionen mot inspektörer i allmänhet - mot inspektörer bara för att de är inspektörer. Är man arg på någon specifik för någon specifik händelse är man givetvis i sin fulla rätt att vara det.

Tycker man att man är orättvist behandlad och att inspektören gjort en felaktig bedöming ska man givetvis överklaga till länsstyrelsen.

överlåta problemlösningen till stallägaren. Alla mål kan nås via flera vägar, det är inte alltid så att målet nås endast genom det som inspektören förordar fast några tycks tro det.

Återigen kan jag ju enbart tala för hur vi jobbar i min kommun. Men jag är väldigt försiktig med att skriva exakt hur något ska åtgärdas (om det nu inte råkar finnas enbart en godtagbar lösning), just pga det du skriver - det finns flera vägar som bär till Rom.

Vi kan ta gödselhantering som exempel: En hästägare förvarar sin gödsel på marken blir förelagd att årgärda sin gödselhantering. Detta kan lösas genom att gjuta en platta. Detta kan även lösas genom att lägga gödseln på en vagn. I en container. Etc. Alltså skriver jag att "Gödselhanteringen måste skötas på ett sådant sätt att läckage av gödsel, urin eller gödselvatten inte sker till omgivningen." Detta för att inte "låsa" verksamhetsutövaren i hur denne ska lösa problemet.

KL

Ang måtten på dörrar och boxar så är dessa minimimått, vem vill ha mått som är mindre än minimimått?????? Har själv haft ett pygme stall tidigare men idag så är jag tacksam över att mina hästar får stå i ett stall med rejäla utrymmen.

Jag är av samma åsikt, därför vill jag gärna ha större boxar i mitt stall, fast om stallgången absolut på punkt & pricka ska vara 2,5 m även för små hästar, som jag har, så kommer jag inte bygga boxarna större än lagligt.
Hästarna får helt enkelt stå ut med minimimått i boxarna där de bor, istället för att stallgången, (där vi inte ens sköter hästarna, de bara går ut & in från stallet,) får krympas till 2 m, har inte obegränsat med plats nämligen.

Inom alla yrken finns det en del som inte passar "in". Det är tråkigt när man känner att en person med så mycket "makt" inte kan göras nöjd. Känner med dig.
Men jag måste säga att jag :love: min inspektör.
Vi har lösdrift med ett gammalt stall utan boxar, hästarna kan gå ut och in som det passar dem. Men takhöjden är väl inte perfekt, heller inte dörrbredden så inför första besöket var jag sååå nervös. Inspektören körde in på planen, tittade ut på hästarna/hagarna och sa: -Så här borde alla hästar ha det. :)

Han var mindre intresserad av byggnaden men visade mycket intresse för hovar, hull och seldonen till den arbetande hästen.
För ett par veckor sedan ringde han mig och frågade om hästarna var döda!?
-Jo, någon hade kört förbi och sett ett jättekadaver av en ardenner ligga i min hage och såklart ringt och anmält...
Han förstod att hästen bara vilade/solade sig men måste tydligen kolla upp. Men tänk att folk inte stannar till, ringer på och frågar!
Och ja, jag vill jättegärna ha ett hästkadaver liggande i hagen......:eek:

Ville med detta bara säga att det finns bra inspektörer också. Hoppas att det löser sig för dig.

Helt underbart.:rofl:
På sommaren brukar här ligga tiotals människokadaver ner vid sjön. Händer det igen så ska jag minsann anmäla det.

Jag tar definitivt inte åt mig. Men, hur kan man döma en hel yrkeskår för att vara enfaldiga, och enbart jobba för att "få springa till chefen för att få en klapp på huvudet"? Dessutom har vi tydligen fullt med fördomar och förutfattade meningar då vi bildar vår uppfattning redan innan vi varit på plats.

Jag nekar absolut inte till att det finns (gott om) stolpskott inom min yrkeskategori, men att uttala sig fördömmande om alla tycker jag inte är acceptabelt. Tänk om vi bytt ut ordet "inspektör" mot tex invandrare - hade det varit lika ok då? (återigen hårddraget, jag vet)

Som jag skrev ovan, jag kan ha tolkat (syftningen i) inlägget fel, i sådana fall ber jag om ursäkt.

Så här står det:
Saken är den att nitiska inspektörer har redan bestämt sig för om du...
Dessutom ger det säkert en guldstjärna på deras snövita, prydliga krage ...
Men börjar man bråka brukar deras enfald ligga dem i fatet och förhoppningsvis är de inte dummare än att de inser att det inte är lönt att bråka...

Jag kan inte se annat än att Zephira skriver om dom två hos TS i första hand, och ev om övriga nitiska inspektörer i andra.

Är det inte bättre, ur alla synvinklar, att skippa anklagelser som du numera måste inse är mycket tveksamma? Risken är ju att du ger "inspektörsmotståndarna" mer vatten på kvarn. Dvs, h*n lyssnar inte och struntar i vad man säger osv, osv.

LIA

På vilket sätt skulle "inspektörsmotståndarna" få vatten på sin kvarn för att en enskild inspektör, utanför tjänsten, eventuellt har tolkat ett inlägg på ett forum fel? :confused:

Men, kan inte se vad detta är att bråka om, då jag vid två tillfällen bett om ursäkt om det skulle vara så att jag tolkat inlägget felaktigt. Jag hoppas ju givetvis att jag har gjort det, annars är det verkligen tråkigt.

Tänk om inspektörer kunde vara noggranna överallt och inte se mellan fingrarna på vissa ställen men i detta fallet låter det lite väl pedantiskt. Hoppas det löser sig!

Eller hur?

Vi hade inspektörer på jobbet, de påpekade att vissa hästar fick för lite mat, då var det enkelt att säja att dom får hö en fodring "men det står inte på foderlistorna, alla vet ändå".. Det kändes som om dom försökte trycka dit oss med ord om ts-halt och skillnad hö/silage, men när man påpekade att vi har väldigt torrt silage, verkade dom knappt förstå, som om allt silage har samma tshalt.

Dom klagade på att hästarna inte kunde vara sociala med varandra, för att i nästa sekund klaga på fodringshålen- som är det enda sättet hästarna kan röra vid varandra. (hästarna står inne dygnet runt, ja).

Vi förklarade att stallet får nya ägare i sommar och trots det fick vi mängder med frågor om hur vi ska lösa de nya lagarna om naturligt beteeende som kommer nästa år (tror jag det var iaf). Vi som anställda har ingen aning om vad som händer efter juni, men min jobbarkompis är en ruskigt bra lögnare och fabulerade vilt så det enda vi fick order om att fixa var "hagarna", som mer liknas vid gyttjebad och har varit så hela vintern..

Läskigt att inspektörerna, trots att de ser hur stallet ser ut, väljer att se åt andra hållet.. Och de tittade inte på varken hovar eller hull på någon häst (tur det kanske för hästarna ser hemska ut i hovarna pga superdålig hovslagare).

/ Lavinia, som inte alltid gillar sin arbetsplats..

*kl*

var i ett stall häromveckan.. där de saknades galler över alla fönster i boxarna jag påpekade de lite försiktigt för hon jag var med fick då till svar att jamen inspektörerna va här å dom sa inget...

det är en rejäl grej att missa anser jag. sen hade de även en helt vanlig dörr att gå ut ur stallet med hästarna.. men det hade inte inspektören heller sagt ngt om... där funderar man om denne verkligen tar sitt jobb på allvar...

kl

En intressant diskussion tycker jag - inspektörer mot resten, eller:angel:

Skämt åsido, det är väl som inom alla yrken, det finns både de som är duktiga och de som inte är så duktiga inom sin yrkeskår. T ex om någon blir felbehandlad av sin läkare så är inte alla läkare inkompetenta.

Själv var jag i en annan yrkeskår i många år innan jag valde att byta yrke, skulle jag ha blivit fördummad för att jag är inspektör:confused:Jag tror inte det, och jag fick inga klagomål på det inom mitt förra yrke. Någon nämnde makt i tråden, jag kan bara ta mig själv som exempel, jag tjänade mer och hade mer inflytande över en hel del i mitt förra yrke, men jag har alltid varit intresserad av djur och kände att när chansen till en utbildning där jag sedan kunde arbeta med att förhoppningsvis förbättra för djuren kom så tog jag den.

I detta yrke möter man hela tiden olika typer av människor, man får vara psykolog en stor del av tiden, förutom då att man ska kontrollera att djuren sköts. Kanske skulle man ha ännu mer utbildning i kommunikation och konflikthantering med människor i djurskyddsutbildningen? Senast i dag var jag t ex på ett klagomålsärende på djur som egentligen är ett grannbråk, då får man lite snyggt förklara att man enbart tittar på djuren och inte lägger sig i annat som de bråkar om.
Nu tycker jag det är intressant med både människor och djur, men man kan inte bli omtyckt av alla, och oftast är det ju de som har något att dölja eller som vet med sig att de ej uppfyller de krav som lagstiftningen kräver som är negativt inställda till inspektörer. Jag förstår det då det oftast kostar pengar att ändra på saker.

Om jag själv är nitisk eller ej överlåter jag till andra att bedöma, jag har besökt en del här på Buke och en del vet vem jag är här. Hur som helst så kan man ej dra en yrkeskår över en kam oavsett vilket.

Eller hur?

Vi hade inspektörer på jobbet, de påpekade att vissa hästar fick för lite mat, då var det enkelt att säja att dom får hö en fodring "men det står inte på foderlistorna, alla vet ändå".. Det kändes som om dom försökte trycka dit oss med ord om ts-halt och skillnad hö/silage, men när man påpekade att vi har väldigt torrt silage, verkade dom knappt förstå, som om allt silage har samma tshalt.

Dom klagade på att hästarna inte kunde vara sociala med varandra, för att i nästa sekund klaga på fodringshålen- som är det enda sättet hästarna kan röra vid varandra. (hästarna står inne dygnet runt, ja).

Vi förklarade att stallet får nya ägare i sommar och trots det fick vi mängder med frågor om hur vi ska lösa de nya lagarna om naturligt beteeende som kommer nästa år (tror jag det var iaf). Vi som anställda har ingen aning om vad som händer efter juni, men min jobbarkompis är en ruskigt bra lögnare och fabulerade vilt så det enda vi fick order om att fixa var "hagarna", som mer liknas vid gyttjebad och har varit så hela vintern..

Läskigt att inspektörerna, trots att de ser hur stallet ser ut, väljer att se åt andra hållet.. Och de tittade inte på varken hovar eller hull på någon häst (tur det kanske för hästarna ser hemska ut i hovarna pga superdålig hovslagare).

/ Lavinia, som inte alltid gillar sin arbetsplats..
Som jag ser det var det bara ett problem med den här inspektionen som du beskriver, och det var att inspektörerna inte talade med den ansvariga för djuren (alltså stallägaren) utan att ni fick stå till svars för stallägarens bristfälliga djurhållning. Att påpeka socialt behov, skaderisken som öppna foderhål kan innebära, gytjebadshagarna, bristfälliga utfodringsrutiner mm. är helt rätt enligt mig. Jag misstänker att det kommer att bli en fortsättning på den här historien, men jag hoppas att ni slipper vara de som får stå med hundhuvudet i fortsättningen utan stallägaren.

I tråden här så fick ju TS påpekande om antalet hästar och inte ha tillräckligt med mark. * Tror jag att jag läste * Finns det någon lag om att man måste ha ett antal hektar för för ett visst antal hästar?

I tråden här så fick ju TS påpekande om antalet hästar och inte ha tillräckligt med mark. * Tror jag att jag läste * Finns det någon lag om att man måste ha ett antal hektar för för ett visst antal hästar?

Det finns regler om spridningsareal för gödsel men inte något om storlek på hagar. Om hagarna blir för leriga och upptrampade så kan det ju anmärkas på det men inte arean i sig.

Vissa kommuner har bestämt att man måste ha en viss areal mark per häst, men det finns ingen nationell lag om det.

Intressant kan vara att veta att man räknar med att det går åt en dryg hektar per mule för både foder och bete per häst.

Hästars behov av enbart betesmark är 0,3-1 ha beroende på typ av mark.

om man nu itne har betes hagar uten enbart skogshagar alt. rasthagar sägs ngt annat då??

:bow:Det borde ju vara självklart men verkar inte vara det.

Jag mer missnöjd med lagstiftningen än med inspektörerna faktiskt.

Det känns ju tryggt;)

Man undrar faktiskt ibland själv över en del paragrafer och hur de kom till, men oftast reder det ut sig när man läser föreskriftsmotivet.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama