dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Som svar till ginnies: (återigen kan jag endast tala för min kommuns arbetssätt) Man förelägger djurägaren/verksamhetsutövaren att åtgärda bristerna (med en lämplig tidsfrist, ofta överenskommen tillsammans med djurägaren). Om denna inte genomför krävda åtgärder riktas ett nytt föreläggande mot djurägaren, denna gång förenat med vite (och då givetvis med ett nytt datum).

Vissa kommuner låter det gå fler förelägganden innan vitesföreläggandet. (Finns även de som endast ger "råd"...)

Det är därför jag tycker det är så märkligt att det här direkt blir vite??
Men de kanske har varit ute i stallet förut och problem som då påpekades inte har åtgärdas och att de därför slår till lite extra hårt och snabbt?
Tack för ditt svar.

Fast de tumreglerna har ju inte enbart med hur djur föds utan mer, skulle jag vilja påstå,hur stort gödseltrycket blir.

När det gäller gödselhanteringen finns tydliga (?) regler som man måste följa. Har man för lite mark måste man ha avtal med någon som tar emot gödsel så att man kan bevisa hur man blir av med gödseln.

Då landar man på ca 3 hästar per ha.

Ingen tvingar folk att köpa för små gårdar. Så det är minst lika mycket alla köpare av hästgårdar som är problemet-

Det är ju klart men det är så mycket mer som spelar in vid köp av bostad.

Om regeln funnits att man INTE fick slakta gårdar utan att släppa med 2-3 ha mark så hade många problem varit lösta!

kl
och nu var det en fin artikel i våran lokal tidning att jag får böter om jag ej åtgärdar vissa saker.
*halleluja*

Har du fått vite av inspektören då??

Jag hade anmält djurskyddsinspektören,:devil:
hör med jordbruksverket vart du vänder dig.

Hon verkar inte klok i huvudet!!:devil:
Undrar vad hon har för utbildning egentligen :smirk:
Verkar inte kunna något om djur, inte hästar ialf... :cool::rofl:

Det var ju frågan om hagar som är så ojämna/steniga att hästen inte kan röra sig i sina naturliga gångarter. Det är väl uppenbart vad som är felet med det.

Och att detta ger hästar som är säkra på fötterna glömmer man visst :angel:

Undrar hur vildhästarna klarar sig :rofl:

När det gäller gödselhanteringen finns tydliga (?) regler som man måste följa. Har man för lite mark måste man ha avtal med någon som tar emot gödsel så att man kan bevisa hur man blir av med gödseln.

Då landar man på ca 3 hästar per ha.

Så det finns nåhon typ av regel för det??

Eller du menar 3st hästars gödsel på 3ha?? Eller 3st hästar per ha??

Och att detta ger hästar som är säkra på fötterna glömmer man visst :angel:

Undrar hur vildhästarna klarar sig :rofl:

Jag håller med dig. Vi hade en del väldigt backiga och steniga hagar innan. Hästarna hade inga problem med det.

Jag tror det är mycket sämre som vi har det nu med helt platt åkermark helt utan hinder.

Jag håller med dig. Vi hade en del väldigt backiga och steniga hagar innan. Hästarna hade inga problem med det.

Jag tror det är mycket sämre som vi har det nu med helt platt åkermark helt utan hinder.

Ja visst är det så. Man märker tydligt om hästarna är vana att ta hand om sig själva eller inte.

Jag letar efter ljus och lykta efter bete till mitt sto (och förhoppningsvis föl) där det är backigt som bara den :D Här hemma vill jag inte ha henne just för att vi har platt :crazy:

Så det finns nåhon typ av regel för det??

Eller du menar 3st hästars gödsel på 3ha?? Eller 3st hästar per ha??

Nu snackar vi om jordbruksmark och då finns regler för precis allt. :angel: Jag menar 3 hästar på ett hektar. Då är det spridningsareal som avses dvs den areal där du sprider gödseln, inte rasthagar osv.

Ja det finns regler men de är inte så tydliga som jag först trodde. Men här är en länk.

http://www.sjv.se/amnesomraden/stod...95b08000202.html#31.d1afd31104979e5ae80002471

Jag håller med er. En backig hage både byggfer muskler och balans. Varför är det så negativt? :confused:

Sen får man ju höra från alla håll hur nyttigt det är att låta hästen få lyfta på benen när man är ute och rider, så varför skulle den inte få göra det i hagen också?
Våran hage som vi har nu är helt platt, men jag tror att en ojämn hage skulle vara bra för min häst så han får lära sig att lyfta på benen. Dessutom, blir det inte mer "naturligt" med en ojämn hage?

Det är lätt ordnat :D Maskinstation som hämtar!

Vi har så stor gödselstad att vi tömmer den ca var 5e år

Det är lätt ordnat :D Maskinstation som hämtar!

Vi har så stor gödselstad att vi tömmer den ca var 5e år

Visst är det skönt med en rejäl gödselplatta. Jag körde nyligen ihop gödseln på vår platta och nu tar 1,5 års gödsel upp 1/3 av gödselplattan. ;)

Det var ju frågan om hagar som är så ojämna/steniga att hästen inte kan röra sig i sina naturliga gångarter. Det är väl uppenbart vad som är felet med det.

det måste vara bra dålig teräng om hästen iinte kan röra sig i sina naturliga gångarter

jag släppte mina hästar i en hage där det var skog på halva, sen kom gudrun som ni vet... när maskinerna var färdiga.. ( alla stubbar och all sly och alla spår kvar) så släppte jag dem där, jag tog mig knappt fram, men hästarna galopperade o travade helt obehindrat!

*KL* delvis,

har precis hittat tråden och läst igenom den...

Jag funderar och har en undran kan man inte begära in en tredje part i ett fall som TS??
Jag menar typ en inspektör från annan kommun, veterinär el dyl nån som är opartisk som får göra en bedömning först och sen diskutera med inspektören som redan varit ute??!!

Sen TS jag förstår att du har taggarna ut och jag förstår att du är upprörd och jag tror inte på minsta sätt att missköter dina hästar de har det säkert jättebra!! MEN inspektörer har ju sina regler att följa och även om de säkert kan göra undantag för mycket så kan de ju inte snärja in sig idem så att undantagen blir regeln sas jag menar nån får undantag för det ena och då vill nån annan har för det andra och då ska väl den tredje också kunna få för det han har osv.
Det kan ju skena iväg och och ibland kanske man kan göra "onödiga" ändringar för att förnöja och få godkänt - spelar det egentligen nån roll?? Hästarna lär ju inte må sämre av en ändring i linje men inspektörens önskan (möjligen flockstorleksgrejen då men där kanske man kan kompromissa).
Sen kan det ju ibland vara så att är man tillmötesgående och direkt ändrar vissa saker kan det ju ibland göra att det underlättar med att få goodwill på andra saker...
Jag vet inte nu börjar jag flyta iväg du kanske hara varit jättetillmötesgående och så jag menade inte att dissa dej jag bara grubblar och spånar huller om buller så jag slutar här och nu;)...

kl
och nu var det en fin artikel i våran lokal tidning att jag får böter om jag ej åtgärdar vissa saker.
*halleluja*
Det är typiskt tidningar det:mad: Ibland när de ringer till mig om något ärende som egentligen inte är något att redovisa om i tidningen och jag säger som det är, tex att klagomålet inte var befogat förutom att djurhållaren hade några stängsel som måste förbättras (OBS EXEMPEL) Så frågar de vidare generellt vad som händer om man inte åtgärdar bristerna. Som inspektör redovisar man ju då trappan, dvs påpekande i inspektionsrapporten, föreläggande, föreläggande med vite osv. Vet inte hur många gånger jag senare fått telefonsamtal från en upprörd djurägare att h*n genom tidningen fått reda på att kommunen är på väg att förbjuda djurhållningen eller liknande, någonting som i allmänhet är lååååångt från sanningen. Förbaskat irriterande från vårt håll också.

Det är typiskt tidningar det:mad: Ibland när de ringer till mig om något ärende som egentligen inte är något att redovisa om i tidningen och jag säger som det är, tex att klagomålet inte var befogat förutom att djurhållaren hade några stängsel som måste förbättras (OBS EXEMPEL) Så frågar de vidare generellt vad som händer om man inte åtgärdar bristerna. Som inspektör redovisar man ju då trappan, dvs påpekande i inspektionsrapporten, föreläggande, föreläggande med vite osv. Vet inte hur många gånger jag senare fått telefonsamtal från en upprörd djurägare att h*n genom tidningen fått reda på att kommunen är på väg att förbjuda djurhållningen eller liknande, någonting som i allmänhet är lååååångt från sanningen. Förbaskat irriterande från vårt håll också.

Då kan nu ju gå ut med en dementi :idea: I de fall som anklagelserna inte är riktiga.

Man kan ju faktiskt ställa till en hel del för den individuella personen om det skrivs i tidningarna hur som helst :(

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama