dessa underbara inspektörer

Sv: dessa underbara inspektörer

Ang. gödseln så vet jag många mjölkbönder arrenderar hejvilt för kunna få ha sitt antal kor. Vi har en storladugård i min närhet. Hade dock ingen aning att det fanns sånt för hästar...Nu har jag ju bara två och mark finns det gott om men det finns ju andra som knappt har ett par hektar till ett stort antal hästar...

Jäv är en mer allvarlig sak än att man har svårt att komma överens med en inspektör i sitt eget län:smirk:

Vad synd!!- att man inte kan få ett opartiskt utlåtande menar jag när det kommit till osämja mellan inspektör och enskild.
Men regler är regler och det bästa som enskild är ju givetvis att försöka anpassa sig till normen ifall man vill slippa konflikt med myndigheter...

Det är typiskt tidningar det:mad: Ibland när de ringer till mig om något ärende som egentligen inte är något att redovisa om i tidningen och jag säger som det är, tex att klagomålet inte var befogat förutom att djurhållaren hade några stängsel som måste förbättras (OBS EXEMPEL) Så frågar de vidare generellt vad som händer om man inte åtgärdar bristerna. Som inspektör redovisar man ju då trappan, dvs påpekande i inspektionsrapporten, föreläggande, föreläggande med vite osv. Vet inte hur många gånger jag senare fått telefonsamtal från en upprörd djurägare att h*n genom tidningen fått reda på att kommunen är på väg att förbjuda djurhållningen eller liknande, någonting som i allmänhet är lååååångt från sanningen. Förbaskat irriterande från vårt håll också.

Så det är ok att attackera en yrkesgrupp bara inte det är din? :eek:

Du kan vara nedlåtande mot tidningar och deras journalister men ingen får kritisera inspektörer. Lite dubbelt tycker jag.

Du kan vara nedlåtande mot tidningar och deras journalister men ingen får kritisera inspektörer. Lite dubbelt tycker jag.

Fast jag förstår det lite ;)

Tidningar vänder väldigt ofta på saker och ting och får det låta lite annorlunda än vad det är alt felunderrättade

jag blir irriterad när man "förvränger" en händelse så att det drabbar en enskild (i det här fallet djurägaren). I övrigt är det jättebra att media finns. Ska tillägga att de händelserna som blivit fel i tidningen i mitt fall är skrivna i lokaltidningen där man som privatperson lättare riskerar att bli igenkänd. Skrivs då en sak så att det uppfattas av folk som värre än det egentligen är, börjar snacket gå inom kommunen och det kan mycket väl leda till problem för den omskrivna personen långt efter att det publicerats i tidningen. Och det är inte okej tycker jag.

KL Snart skall riksdagen ta beslut om det framtida huvudmannaskapet för djurskyddet.
Jag undrar o länsstyrelserna lyckas bättre med att tillsätta alla tjänster med kompetent personal.
PL

KL Snart skall riksdagen ta beslut om det framtida huvudmannaskapet för djurskyddet.
Jag undrar o länsstyrelserna lyckas bättre med att tillsätta alla tjänster med kompetent personal.
PL
Min förhoppning är att så kommer att vara fallet. Dels kommer de som har 50% djurskydd eller mer idag i första hand erbjudas tjänsterna. De som har större intresse inom ett annat område (alltså miljö eller livsmedel eller så) troligtvis inte söka dessa tjänster och kommer antagligen vara kvar inom kommunal verksamhet. Då försvinner ju i alla fall en del av de som har sin egentliga kompetens och intresse inom ett annat område. Sedan hur man kommer att resonera med de som vill följa med till länsstyrelsen (eftersom tjänstetilldelningen är begränsad) vet jag inte, men jag hoppas väl att man kommer att utgå från utbildning och erfarenhet istället för hur många förelägganden man har skrivit. Men det är ju logiskt tänkande, och det har man ju märkt att det inte alltid håller i varken kommunala eller statliga samanhang:(

PL
Tjänsterna kommer (om det blir som det är tänkt) dock bli galet snedfördelade och alldeles för få ska väl tilläggas. Så bara plus tycker inte jag heller att det är med överflytten (dessutom vet man ju inte hur långt man måste åka till jobbet om man följer med)

Fast jag förstår det lite ;)

Tidningar vänder väldigt ofta på saker och ting och får det låta lite annorlunda än vad det är alt felunderrättade

å andra sidan om man tittar i den här tråden gör inspektörerna fel när dom t.ex. tar upp storlek på flock eller frågar varför hästarna har spikar i fötterna(sömmar).

Det jag tycker är underligt, är att journalister är det ok att skälla på för att vissa gör fel. Men det får man inte göra på någon annan yrkesgrupp i samhället. Varför är det så?

Fast man kan se det från andra hållet oxå, om man har en hästhållning som absolut inte går att klaga på för den är närmast perfekt så kan nite en inspektör klaga hur mkt denna än vill.
Sedan är det väldigt olika hur hård & principfast en inspektör är, ts har råkat ut för en paragrafryttare, men däremot får man inte vite så länge man åtgärdar felen så vi har egentligen ingen aning om allt det gäller i detta fall.

jag blir irriterad när man "förvränger" en händelse så att det drabbar en enskild (i det här fallet djurägaren). I övrigt är det jättebra att media finns. Ska tillägga att de händelserna som blivit fel i tidningen i mitt fall är skrivna i lokaltidningen där man som privatperson lättare riskerar att bli igenkänd. Skrivs då en sak så att det uppfattas av folk som värre än det egentligen är, börjar snacket gå inom kommunen och det kan mycket väl leda till problem för den omskrivna personen långt efter att det publicerats i tidningen. Och det är inte okej tycker jag.

Vem har sagt att det är ok? Jag tycker inte det är bra. MEN det är en eller ett par personer. Alla gör ju inte så. Och som du skrev i ett tidigare inlägg så ska man inte dra alla inspektörer över en kam. För att senare göra samma sak med journalister. Det är DÄR jag reagerar. Du gör samma sak som du anklagar, skäller och anmäler andra för att dom gör.

Följt denna tråden. Och den har varit mkt givande. Mest för att vi även har haft en andra sida (:bow: tack, ni är fantastiska som orkat ställa upp, även om jag inte haft samma åsikter;))

OT// Nu förstår jag även varför min inspektör var så glad över mina höhäckar. Det har kommit nya direktiv över mat på backen. Jag hade ju helst haft matning från backen om jag nu inte haft de kritter jag har. Hökonsumtionen hade tredubblats om inte höhäckarna funnits.

Följer även jag denna diskussion fortsättningsvis, och hoppas det löser sig för TS. Hela situationen från början och tills nu har varit för dråplig.

Hade besök av inspektör som var och kollade om jag gjort förändringarna i stallet som dom kräver.
Mitt stora frågetecken är: ingången till stallet är ca 2 meter hög och i djurskyddsbestämmelserna står det att den BÖR vara 2.20 meter. Det står ju alltså bara bör, kan dom verkligen kräva att om jag inte åtgärdar det, vilket innebär ombyggnad av stallet då det går en bärande balk där, att jag inte får ha hästar där????:confused:
hon som va där igår hade tydligen sina egna regler när jag påpekade hur dom faktista bestämmelserna såg ut....

Japp du måste åtgärda det ,, vi hade samma problem och blev tvungen att fixa dörren.
Sen dömde dom ut ett stall där shettisen o c-ponnyn bodde pga för låg takhöjd , det var 2,15 på lägsta punkten i taket därinne.
Nu fick jag djurförbud i det stallet.
Jag fick inte ens ha shettis där inne.

Sen kommenterade dom hagen ! Den var lerig och hästarna var smutsiga!!!
Dom skulle tas in o tvättas o sen byta hagen (detta var i vintras värsta lertiden)
Tvättas! Jag har kallstall o inget varmvatten!
Dom påpekade att det låg en hink och en grimma på marken utanför hagen ,, detta var en skaderisk o fick inte förekomma.
Alla fönser på alla byggnaderna nära stallet skulle ha galler på utsidan ,, annars kunde ju hästarna ta sej lös o skada sej .
En tråd var vi tvungna att spännna ,, pga lösa trådar var en skaderisk mm mm
Dom höll på så i två timmar + tog ca 2000bilder på oss o djuren o byggnaderna.
Och dom frågade oxå namn+höjd+pass+ålder och användningsområde på hästarna.
:eek:Dom frågade -Vad har ni den här till! :eek:
Den "här" var min sons shettis!

Ja du när dom vär har börjat så slutar dom aldrig!

å andra sidan om man tittar i den här tråden gör inspektörerna fel när dom t.ex. tar upp storlek på flock eller frågar varför hästarna har spikar i fötterna(sömmar).

Det jag tycker är underligt, är att journalister är det ok att skälla på för att vissa gör fel. Men det får man inte göra på någon annan yrkesgrupp i samhället. Varför är det så?

Oss tvingade dom att dela upp våran flock så dom gick två o två ist för 6 tillsammans.:(

Japp du måste åtgärda det ,, vi hade samma problem och blev tvungen att fixa dörren.
Sen dömde dom ut ett stall där shettisen o c-ponnyn bodde pga för låg takhöjd , det var 2,15 på lägsta punkten i taket därinne.
Nu fick jag djurförbud i det stallet.
Jag fick inte ens ha shettis där inne.

Nope säger jag, det behövs inte fixas.
För att mötas på halva vägen vill jag tillägga att det beror på den mänskliga faktorn vad som behövs göras.
Jag misstänker att jag hade mindre stall till mina tre fullstora hästar, en ingång på 1,70 ovs. Det dömdes inte ut, utan herr inspektör såg helheten och godkände rasket. Nu har jag nytt stall och måtten är det inget fel på.

Tillägg för det sista av dina inlägg: :eek: Flockstorleken har de inget att göra med, till så vida inte det hade med hagstorlek att göra. För många på för liten yta eller nåt sådant.

De flesta har väl ändå skällt ut en viss yrkesgrupp på grund av att några gjort fel/varit långsamma/kört för fort mm mm. Jag tycker nog inte att vi ändå med mening dömer ut en hel yrkesgrupp för det. Både inspektörer och journalister är utsatta offentliga yrkesgrupper som får ta en hel del skit. Samma som för läkare, poliser, politiker, mfl. Jag som inspektör måste ju få en möjlighet att försvara min yrkeskår lika mycket som någon inom journalistiken måste få försvara sin. Jag tycker inte att jag dragit alla journalister över en kam, men om det uppfattats så så får jag be om ursäkt, för det var inte min mening. Jag tycker inte heller att journalisterna på vår egen lokaltidning så ofta skriver tokigt, men när det händer drabbar det den enskilde så hårt och det är inte okej tycker jag.

Oss tvingade dom att dela upp våran flock så dom gick två o två ist för 6 tillsammans.:(

När det gäller flockar tycker jag personligen att det har dom ingenting med att göra. Hästar är FLOCKDJUR. Tycker dom borde lyssna på ordet och sen tänka sig för.

Det borde vara betydligt mer allvarlig hos dom som bara har en häst UTAN sällskap. Det måste vara tio gånger värre om inte mer.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama