Dessa hundägare.. *suck*

Sv: Dessa hundägare.. *suck*

Min hund är inte rädd vid hundmöten, utan skull gladeligen leka med varenda hund vi mötte, men jag står benhårt fast vid att folk ska inte ta sig friheten att hoppa på min hund utan att ens fråga först.

Det är helt enkelt en principsak!

Fast om MIN hund gar fram och irriterar nagon annan ar det MITT ansvar att ta bort hunden aven om jag da ger hunden fel "tranings meddelande". Min son och jag var ute och gick med vara hundar nar en liten "trasselsudd" kom och attakerade hans doberman/lab korsning. Han rakade sta narmast, tursamt nog, for han orkade halla i sin hund och samtidigt halla bort den lilla med foten. Den lilla blev galen och hogg efter hans fot flera ganger (vi var i Florida och gick i "foppa tofflor") Min rottis blev galen forstass och skulle forsvara "sin flock" och jag hade fullt upp att halla henne som morrade som en galning och siktade pa "munsbiten" nar agaren kom springande och skrek att han inte skulle "sparka" hennes hund.:confused: Jag ifragasatte om hon tyckte han skulle slappa fram hennes hund sa min kunde fa ett mellanmal. lol.

Min rottis ignorerar hundar och folk nar vi gar forbi, men det ar MITT ansvar att skydda min hund fran att bli anfallen och biten sa om det kommer en liten hund for nara sparkar jag om det behovs. Jag har nu hort flera ganger i Sverge installningen att man bara ska lamna hundar om de borjar slass... Sa mycket losspringande hundar jag sag i somras funderar jag nu pa att ta med mig en "cattle prod" nar jag tar med min hund till Sverige.

Självklart har du som ägare ansvar att hunden inte stör andra, men då gjorde du ju redan fel som hade denne lös. Det kan ju bli så att kopplar du den här hunden som kanske står vid en främmande hund kanske det uppstår konflikt. Många hundar känner sig trängd i koppel. Men jag förstår exakt vad du menar!! Jag hade nog givet hämtat min hund också det beror på situationen.

Jo men som jag skrev tidigare så kommer en hund i full fart emot en och anfaller, så kunde man lika gärna stoppa denne själv. Men däremot vid hundmöten ska man faktiskt bara gå rätt fram även om man får släpa hunden med sig.

Senast ändrad:

Och om min lilla kunde tänka sig att bara gå och ignorera andra hundar så skulle vi det. Men som det är nu vill han sätta sig när han ser en annan hund, och om jag då släääääpar honom med mig kommer jag bara skapa obehagskänslor för honom i samband med hundmöten. Nej, så vill jag inte göra.

Varför sätter hans sig?? Sätter han sig ner för att han är rädd för mötande hundar??

Men grejen är att hunden har ett val, antingen hänger han på dig eller så får du släpa honom. Man kan inte stå och vänta på att hunden ska hänga med en jämt "nu menar jag inte att du gör det" Gå bara rätt fram och gör ingen större sak av det, det kanske har blivit så att DU har gjort en sak av det hela och därför sätter sig hunden? Oftast beror mycket på människan.

Som Elmo min lilla plutt, när han var liten och inte ville gå i koppel så satta han sig och tjurade, jag lockade och pockade, fick några steg men han tjurade hela tiden, sådär höll vi på i flera dagar, veckor, Nej han skulle vara lös annars fick det vara!! Men så en dag blev jag less och tänkte ne nu får han faktiskt följa med mig. Så jag gick raskt bara rätt fram, Elmo tjurade och satte i bromsen men jag fortsatte. Tillslut gick han, ojoj oj vad beröm!! Godis, leksak han fick till och med springa lös. Efter det går han klockrent i kopplet, tjurade aldrig mer utan tyckte istället att det var ju rätt kul ändå.

Ibland får man bara strunta i att tänka så mycket. Låssas som om inget finns där. Jag hade problemet att jag tänkte på ALLT, då fick jag en massa problem. För ignorerar man och inte gör sån stor sak av det kommer hunden att lära sig det också. Men om man stannar och ger uppmärksamhet till det hela, lär sig hunden att vid mötande hund blir det uppmärksamhet, det händer något, man gör en sak av det hela.

Hur gammal är han/hon??

Hoppas du förstod vad jag menade.

ibland far man helt enkelt vara en bitch... hemskt men sant.

Bara vanta tills folk borjar gulla med din hund, forsoka locka den till sig - bakom din rygg! -Det- ar riktigt roligt... *suuuck!*

Jag hade en regel, fragade folk Mig fick de garna halsa, men borjade de snuttigulla eller automatiskt borjade slappa fram deras hundar sa forvandlades jag till en Ragata av stora matt.

Gleh, vet inte om valpar per automatik raknas som allman egendom?

Trist att så många verkar stöta på diverse puckon lite nu och då.

Själv har jag aldrig haft det problemet. Kanske för att hela jag utstrålar "Är inte intresserad :devil:" ?

Jag har ju inte bara befunnit mig i ödeskogen och vare sig i Stockholm, Gävle eller något annat ställe där jag knallat med hundarna (oavsett ras/storlek) har jag råkat ut för dylika knasbollar tack och lov :laugh:

*Funderar*

*Kanske man ska ha kurser i hur man sänder ut onda vibbar?*

Ser en lukrativ framtid för mig :D ;)

Problemet är att det biter inte på alla "för hunden måste få vara hund!" .
.

Kan ju inte funka sämre än att hitta på att hunden har galopperande taxsebborré heller. De flesta som tappar fram sina hundar till höger och vänster verkar ju inte fatta att det ens finns sjukdomar.

De flesta som jag lackat ur på allvar över har faktiskt aldrig stört mig igen.

(säkert nån annan som hunnit tipsa)Nästa gång kan du ju gratulera personen med första vinsten som är ett veterinärbesök eftersom din hund har kennelhosta, noskvalster eller nån annan käck smittsam sjukdom:devil:

Senast ändrad:

Är det småhundar, vilket är det vanligaste så funkar det att säga titta hunden, där kommer frukosten!

Tyvärr är det så att det jobbigaste med att ha hund är inte själva hunden utan så mycket annat runt omkring. Tex alla gula harkelspottloskor som finns tamigfasiken överallt har jag inte lust att min hund ska trampa i. :mad:

Du, va glad att den bara trampar i dem.. vår hund ÄTER dem *spysmiley* samt alla äckliga diarrebajsar som också måste ätas *kräks* (vanliga hundbajsar är inte goda alls...)
Hur kul är det att stoppa in fingret i munnen på hunden för att man tror den går och bär på en massa löv, åsså är det en stor äcklig bajskorv där också :mad:

Han sätter sig automatiskt när han ser/hör något han blir osäker på. Detta har jag berömt, då det är bättre att han sätter sig än börjar rusa runt bland bilar eller hundar.
Sedan har jag berömt honom om han sitter och tittar på mig istället för att fokusera på förbipasserande hundar. Om han är lugn och ointresserad så drar han inte tills sig andra hundar.
Alternativet blir att han hänger och sprattlar i kopplet och vill hälsa, den otroligt elektriska energin han sänder ut då får samtliga mötande hundar att reagera på liknande vis. Vilket brukar resultera i att deras ägare släpper fram sin hund för att de ska "leka", vilket jag alltså inte vill.

Han är inte fem månader ännu, och målet med att träna såhär är att han ska lära sig att det lönar sig bättre att fokusera på mig vid hundmöten, så att han sedan obesvärat ska kunna gå förbi mötande hundar utan att "anfalla" dem.

I övrigt går han väldigt bra i koppel, så det är inte det. Säger jag att vi ska gå vid ett hundmöte så går han från lugnt sittade till "kasta-sig-över-mötande-hunden" på nolltid, då tycker jag att stillasittande är bättre.

*kl*

Har funderat mycket på det här men har nu bestämt mig för att inte göra så stor grej av det.
I de flesta fall när folk låter sina hundar springa vind för våg är hundarna snälla och då ser jag det som ett tillfälle att träna min på att inte hälsa förrän han får ok eller inte alls. Det är kanske lätt för mig att säga som har en stor hund. Har man en liten hund så har jag förståelse för att man blir förbannad när en stor hund springer fram och "bufflar". Ingen hund har hittills sprungit rakt fram till Akilles utan de brukar antingen stanna på lite avstånd eller närma sig försiktigt vilket jag antar har med hans storlek att göra.

När det handlar om hundar som jag inte vill att han ska komma nära tex vanskötta eller osäkra/aggresiva sätter jag min hund och går emellan. Hittills har folk alltid lyssnat när jag sagt "nej de får inte hälsa".

Jag förvånas faktiskt över hur trevliga de flesta hundmänniskor är häromkring. Om det är av misstag som deras hund springer fram till min och tex stör i min träning så ber de alltid om ursäkt vilket jag accepterar eftersom jag vet att det kan vara jag som brister någon annan gång.

Men som sagt, det kan hända att jag har den här inställningen eftersom jag har en stor och trygg hund.

*anmäler mig på kursen för onda vibbar*

Fast jag tycker jag borde stråla ganska anti där jag bara fokuserar på vovve, berömmer och säger till honom att han ska vara med mig och INTE hälsa. Tittar knappt upp på hundägare/hund, känner mig verkligen asocial, men tydligen är det som sagt ovan, valpar är visst allmän egendom... *suck*

Är det småhundar, vilket är det vanligaste så funkar det att säga titta hunden, där kommer frukosten!

I mitt fall funkar det tyvärr inte, efter som det är min hund som ÄR frukosten ;) (dvärgpudel-size..) Annars skulle det vara klockrent att säga att den är aggressiv.. men om jag säger att min lille är aggressiv så tycker folk väl bara att "de där små gaddarna knappast kan göra någon skada.." :angel:

Jag tillhör det absolut översta skiktet i Osympatiska Kärringar-ligan!! :devil:

Mina hundar är extremt socialtkompetenta, har god lydnad och fungerar i stort sett med "allt och alla". JAG däremot fullständigt HATAR när folk antingen släpper fram sina hundar till mina utan att fråga eller när lösa hundar "dyker upp" utan ägare när vi är ute och promenerar!!

Jag har blivit kallad både det ena och det andra när jag avvisat främmande hundar som "Bara vill hälsa"! Vilket inte gjort mej mer positiv till företeelsen direkt :mad:

Här inne i Stockholm finns den "fantastiska" Humlegården!! :crazy: Idiotiska-hundägares främsta hemvist!! :cool: Ouppfostrade hundar släpps vind för våg och får "springa och leka" som de vill i hela parken utom förarnas kontroll!!
Tyvärr är det den enda gröna plätt som finns inom promenadavstånd från jobbet, så...

Att be folk snällt om att hålla koll på sina hundar fungerar INTE! Ofta "hör" de inte mina önskemål trots att de står 5 meter bort!
Så personligen så fotar jag numera ofta till främmande hundar som närmar sej alternativt klappar till dem med ett koppel! Jag vill inte ha någon dj*kla smitta på mina hundar för att folk inte vill/kan hålla ordning på sina hundar!!

Tack och lov börjar folk nu inse att de bör "akta" sej när jag kommer!
(För det är ju ALDRIG kul att vara "dum" med någon annans hund!)

/Swat

Hehe, kanske vi kan hänga med på era promenader och lära oss :idea:

När vi jobbar med hästarna använder vi en carrotstick, en sorts pinne á la golfklubba(utan klumpen) längst ut har vi en snodd som ger längre räckvidd. Kanske ska ha med en sån ut med hunden, om en hundägare ser mig höja "golfklubban" mot sin hund så kanske de ropar in den :devil: om inte annat har jag något att freda oss med så man slipper bli biten, för det lär väl hända om man ska blockera ankommande vovvar med kroppen bara...

Han sätter sig automatiskt när han ser/hör något han blir osäker på. Detta har jag berömt, då det är bättre att han sätter sig än börjar rusa runt bland bilar eller hundar.
Sedan har jag berömt honom om han sitter och tittar på mig istället för att fokusera på förbipasserande hundar. Om han är lugn och ointresserad så drar han inte tills sig andra hundar.
Alternativet blir att han hänger och sprattlar i kopplet och vill hälsa, den otroligt elektriska energin han sänder ut då får samtliga mötande hundar att reagera på liknande vis. Vilket brukar resultera i att deras ägare släpper fram sin hund för att de ska "leka", vilket jag alltså inte vill.

Han är inte fem månader ännu, och målet med att träna såhär är att han ska lära sig att det lönar sig bättre att fokusera på mig vid hundmöten, så att han sedan obesvärat ska kunna gå förbi mötande hundar utan att "anfalla" dem.

I övrigt går han väldigt bra i koppel, så det är inte det. Säger jag att vi ska gå vid ett hundmöte så går han från lugnt sittade till "kasta-sig-över-mötande-hunden" på nolltid, då tycker jag att stillasittande är bättre.

Aaaah okej! Ja jag vet dom som håller på med det sättet också. Det är ju rätt smart om man nu får hunden att koncentrera sig på dig, trodde hunden din satt och tittade på/laddade på mötande hund. Men om du nu jobbar med den så är det ju bra =) Om nu en lös hund skulle komma fram till er då ni sitter där och jobbar så skulle du kanske DÅ bara kunna gå iväg? Till en början iaf..

Min valpis har kommit i spökåldern och börjar komma i könsmognad, mycket händer i kroppen hans, han är 5 mån vallhund. Börjat skälla på andra hundar, om han väl får träffa dom är det ingen fara, men han är osäker på en del nu, idag morrade han smått på en människa som gick långt borta på vägen, för några veckor sedan var några skyltar rätt otäcka, allt är farligt just nu, men det är främst andra hundar han skäller ut, men jag gör ju som så att jag bara går, skäller inte eller rycker inte i kopplet, utan kanske försöker jobba honom precis som du gör men då går jag. Har funkar kanon fast idag var han svårare att få kontakt med, måste byta till en godare belöning tror jag ;) Däremot slutade han skälla på hunden när den var längre bort, kanske för att jag sket fullständigt i dom? Vem vet.. framsteg iaf =) Skulle han få hälsa på hunden skulle han inte göra ett smack. Tror att han ska vara lite tuff också. Men jobba jobba det är det man får göra. Kanske ska testa att sätta min hund och arbeta honom någon gång som du.. kanske lättare att få kontakt :)

*kl*

en annan sak är ju dessa hundar som lägger sig så fort de får se en komma gående, ligger där (matte/husse försöker antingen dra bort hunden eller så struntar de i att de ligger där) sen precis när man passerat attackerar hunden snett bakifrån :)
tycker det är så jäkla kul när man t.ex har sin hund lös o den går fot och jag ber henne (min hund) o fokusera på mig (lita på mig) sen blir hon attackerad i arslet!!
detta har hänt EN gång o jag har såklart lärt mig men vad tänker den andre hundägaren?
"nä nu har Ludde lagt sig ner, kanske han e trött? bäst o stå här tills han behagar o gå igen"

en kul sak också!
bor en jack russel häruppe har jag märkt o igår på sista kissrundan blev vi utskällda ordentligt.
mötte dem idag igen o hunden skäller o drar även då som tusan, då säger tjejen
"det är en dansk/svensk gårdshund du har va?"
jag : "ja"
hon: "ja, det är därför den inte skäller"
jag bara log o gick :)

Och jag kanske ska börja träna mer på att gå och hålla ögonkontakten med mig. :idea:
Hittills har det känts svårt nog för honom att fokusera på ögonkontakt, men kanske är det dags att börja öva på att han går "fot" och håller ögonkontakt, när det sitter bra så kunde vi ju göra så vid hundmöten :idea:

Alltid bra att diskutera varför och hur man gör saker, då kan man få nya ideer :bow:

Och jag kanske ska börja träna mer på att gå och hålla ögonkontakten med mig. :idea:
Hittills har det känts svårt nog för honom att fokusera på ögonkontakt, men kanske är det dags att börja öva på att han går "fot" och håller ögonkontakt, när det sitter bra så kunde vi ju göra så vid hundmöten :idea:

Alltid bra att diskutera varför och hur man gör saker, då kan man få nya ideer :bow:

Ja men absolut, jag tar in mycket råd och sedan sorterar jag de bra och dåliga :)

Ögonkontakt är det nyttigaste och bästa övning. Använder du klicker? Sträck i så fall ut armarna, godis i ena och klicker i andra. Vänta, hunden lär titta på dina armar till en början, han blir brydd att inget händer så tittar han på dig KLICK GODIS BERÖM. Det här är en skit bra övning, funkar galant!! Så varje gång han tittar på dig även om det från början bara varade en halv sekund var supersnabb med berömet!!! Kan till och med övedriva berömet ;)

Liknande trådar

Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 040
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 740
Senast: Nota
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 807
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka