Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
smirk;7627877 Även när barnen är stora nog att själva städa omklädningsrum skrev:Här håller jag med dig, åh vad jag håller med! Varför i *******ska man bli tvingad att curla sitt barn i skolsammanhang när man till vardags försöker lära ungarna att man får kämpa först för att få något?
Samma här, är också aktiv med barnens fritidsintressen men vill faktiskt betsämma själv var och hur jag engagerar mig och att baka bröd(när familjen dessutom är glutenintolerant) hör inte till det jag vill göra.
Det måste i slutänden vara vi föräldrar som sätter p för alla dessa insamlingar i skolan.
7:e-klassen jag är mentor för har inte startat upp någon klasskassa, antagligen för att jag har sagt åt dem att det får de ta tag i själva, möjligen kan de få använda en del av klassrådstiden till planering men i övrigt får det sköta sånt på fritiden.
Min dotters klass har inte heller nåt på G, jag tror att det mesta av det här kommer att ge sej så småningom, åtminstone inom skolan.
Ciao / Smirk
Var finns du, underbara lärare?!
Att som förälder sätta stopp är inte lätt eftersom det är inbyggt att du är dålig förälder om du försöker! Tro mig, jag har försökt....
Räcker upp handen.
Jag är så fruktansvärt trött på brödbak, kakförsäljning, loppis, trettielva föräldramöten om klassresan osv.osv.. Vi har haft/kommer att ha tre föräldramöten gällande klassresa, vi har anordnat luciafirande, flertalet discon(med godisförsäljning mm), brödschema(!), annat schemalagt arbete åt kommunen som betalar klassen för detta, loppmarknad....
Det värsta är upplägget; gillar du inte detta så är du per automatik en dålig förälder som inte bryr dig om ditt barn! Tyvärr förmedlar skolan detta till barnen också. "Vi har alltid gjort så och alla andra föräldrar tycker det är toppen.....".
Jag älskar mina barn och gör gärna mycket för dem men anser inte att skolan har rätt att beslagta den lilla fritid dagens föräldrar har. Jag vill välja själv hur jag ska använda denna tid. Personligen lägger jag den hellre på barnet direkt än tar omvägen via tvångsarbete på kvällar och helger.
Självklart tycker barnen det är kul att åka på en dyr klassresa så att låta just mitt barn hoppa över resan är ju inte att tänka på.
Då ska vi banne mig inte bli tillsagda att gå dit och städa (!) på vår fritid (jodå, det har hänt oss: man ska gå dit och måla och snickra och gud vet vad).
Jag tycker man ska väcka frågan om nödvändigheten. Mina barn går inte i skolan än men genom ett långt föreningsliv har jag upptäckt att det ständigt febrilt samlas in pengar trots att det många gånger inte behövs. Är det verkligen en nödvändighet att åka på klassresa och i så fall så långt så att det krävs en väldigt stor arbetsinsats. Kanske barnen egentligen skulle vara nöjda med att tälta utanför någons sommarstuga med aktiviteter och lekar på kvällen och ha med sig egen korv och mackor.
Det är dags att stoppa sånt här tycker jag.
Ny vansinnighet som kostar föräldrapengar:
När ungarna går ut gymnasiet anordnas det bal här i trakterna. En tillställning som kostar multum. Balklänning för ett par tusen, skor, håruppsättning osv. Illa nog då tycker jag.
MEN för något år sen bestämde 9rna att de minsann också ska ha bal! Med klänningar, skor, håruppsättningar, limousine, fotografering.....Det har pågått nåt år nu. Helt vansinnigt! Jag vill inte!!!