Sv: Insamlingar till skolresor
KL
Jaha, då var det dags igen
fick för några veckor sen hem en lapp med barnet om nya försäljningar, och borde väl anat oråd...ty på den delen som skulle kryssas i och återsändas fanns följande alternativ:
JA, självklart ställer jag upp för klassen!!!
och
NEJ, jag vill inte
dvs oerhört nyanserat och taktfullt
Kryssade iallafall inte i något av alternativen, utan sände tillbaka lappen med en skriven hälsning att vi gärna bidrar direkt med motsvarande summa som barnet skulle sälja för istället.
Idag fick jag höra att alla barn utom mitt och ett till fått ett brev (utdelat i skolan av den drivande förälderns barn) angående försäljningen.
Mitt barn hade bett att få läsa en kamrats brev, och berättade för mig att det stått om de som "inte ställde upp", och att de flera gånger omnämnts på ett nedsättande vis.
Ringde en bekant som har barn i samma klass och bad henne läsa upp brevet och det stämde...flera gånger nämndes "tyvärr vill inte alla hjälpa till" och "de som inte ställer upp för klassen", och det beklagades vidare hur övriga nu skulle tvingas sälja så mycket mer nu pga dessa genomusla typer.
Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska bli arg eller skratta åt eländet.
Det är en liten ort där de flesta har koppling till varandra på olika sätt.
Kanske är det bara deras sätt att skapa lite dramatik i vardagen, som man bör unna dem? Lite komiskt ÄR det faktiskt hur man kan låta en sån här sak få sådana proportioner. Samtidigt tycker jag synd om dem som kanske hade velat säga nej men inte vågar stå emot Cookiezilla & co...själv är jag liksom 'konstig' ändå i deras ögon, så det gör mig inget att de stärks i den uppfattningen.
Hoppas bara mitt barn slipper gliringar...