Sv: Insamlingar till skolresor
Jo, jag kan helt hålla med ang. tidsperspektivet. Samtidigt som jag förstår svårigheten i att förklara för ens eget barn att den minsann måste baka och sälja för att komma iväg (antingen eftersom vi inte har råd att betala ur oss eller för att vi anser att det finns en pedagogisk vinst för barnet att jobba för sin egen resa) medan lille Pelle bara "glider" på sina föräldrars bättre inkomst.
Ja, det där är lite intressant och lite svårt. Det tydliggör väldigt bra hur vi ser olika ekonomiska situationer som något som vi bör skyla över, tex genom att alla gör likadant oavsett ekonomiska resurser.
Att folk faktiskt har olika mycket tid, däremot, visar vi inte alls samma sorts hänsyn, utan det är bara för den förälder som har ett extra tidskrävande arbete (som för den skull inte behöver vara extremt välavlönat) att tänja sig lite till och se till att hinna "ställa upp för klassen".
Jo, jag kan helt hålla med ang. tidsperspektivet. Samtidigt som jag förstår svårigheten i att förklara för ens eget barn att den minsann måste baka och sälja för att komma iväg (antingen eftersom vi inte har råd att betala ur oss eller för att vi anser att det finns en pedagogisk vinst för barnet att jobba för sin egen resa) medan lille Pelle bara "glider" på sina föräldrars bättre inkomst.