Insamlingar till skolresor

Sv: Insamlingar till skolresor

Ja, det där är lite intressant och lite svårt. Det tydliggör väldigt bra hur vi ser olika ekonomiska situationer som något som vi bör skyla över, tex genom att alla gör likadant oavsett ekonomiska resurser.

Att folk faktiskt har olika mycket tid, däremot, visar vi inte alls samma sorts hänsyn, utan det är bara för den förälder som har ett extra tidskrävande arbete (som för den skull inte behöver vara extremt välavlönat) att tänja sig lite till och se till att hinna "ställa upp för klassen".

Jo, jag kan helt hålla med ang. tidsperspektivet. Samtidigt som jag förstår svårigheten i att förklara för ens eget barn att den minsann måste baka och sälja för att komma iväg (antingen eftersom vi inte har råd att betala ur oss eller för att vi anser att det finns en pedagogisk vinst för barnet att jobba för sin egen resa) medan lille Pelle bara "glider" på sina föräldrars bättre inkomst.

Det finns ju olika sätt att köpa sitt barn fritt... Vissa barn kanske glider på sina föräldrars nätverk och allmänna curlande genom att de tar över och säljer hela klabbet åt sitt barn på sina jobb? Min gissning är att barn från marginaliserade fattiga familjer ofta har betydligt svårare att bli av med kakor/jultidningar/tulpaner än vad präktiga medelklassfamiljers barn har. Om det ska finnas något att lära i detta som inte blir orättvist så är det egentligen vettigare att barnen har en kollektiv uppgift som delas i lika stor insats, tex att de turas om att sälja strumpor på torget varje helg.

Min gissning är att barn från marginaliserade fattiga familjer ofta har betydligt svårare att bli av med kakor/jultidningar/tulpaner än vad präktiga medelklassfamiljers barn har.

Ja, bara en sådan sak som att man har vänner/släktingar/arbetskamrater som har råd att snällt stödköpa vad-det-nu-är som barnen säljer, gör ju att ens barn glider betydligt smidigare igenom de här obligatorierna än de barn där föräldrarnas nätverk är ekonomiskt svagare och/eller består av betydligt färre personer. Arbetslösa föräldrar får väl försöka sälja tubsockar till sina kamrater i åtgärdsprogrammet Fas 3.

Nu till ursprungsfrågan.

Jag känner mig kluven. I min bekantskapskrets har det blivit rätt stormigt på föräldramötena då vissa vill "betala ut sig" istället för att baka/sälja etc. vilket (ofta) tydliggör skillnaden mellan olika familjers ekonomier. Jag ser det som positivt att barnen får lära sig jobba för att få ihop respengar men jag anser det inte vettigt att föräldrarna får lägga ner så mycket tid. Måste vara formligen hopplöst för de med flera barn.
I vissa fall kan ju skol/klassresan vara en möjlighet att resa som de kanske inte haft möjlighet att göra med sin familj.
Och att barn ska hånas för att deras föräldrar gjort valet att barnet inte ska sälja/baka känns ju också fruktansvärt. Det hade jag nog lyft under ett föräldramöte samt bett barnet hänvisa till mig ("jag får ju faktiskt inte"...).

Personligen så hade jag bitit ihop och jobbat, jag hade inte singlat ut mitt barn gentemot de andra i klassen, det kan vara tufft nog att vara barn hursomhelst.

Du har iallafall haft chansen att välja. I vår klass bestämde 2!!! föräldrar av 48 att det skulle samlas pengar.. JAg har inget emot det, men jag bakar inte, jag har inte tid att stå och torgförsälja och vi har inga släktingar som stödköper och av 24 barn så bor 12 precis i närområdet= sälja till grannar funkar inte.
Så jag är emot hur det sköts. MAn måste ha tydlighet från början, vad kommer vi göra och hur.

kl
När jag gick i mellanstadiet så skulle de som ville på resa bidra med 15 (?) kr/vecka till kassan. De som sen inte ville följa med fick tillbaks allt de bidragit med. Det var ett bra system tycker jag.

KL

Som kategori " föräldrars arbetskamrat" kan jag säga att jag varit präktigt trött på att behöva ta ställning till - dvs säga nej till - de säsongsbetonade framstötarna om kakor/stearinljus/salami osv för att lille Putte vill åka på skolresa.

Lille Putte är nästan alltid någon jag överhuvudtaget aldrig träffat. Om lille Putte själv kom till min arbetsplats så skulle jag kanske förbarma mig, men när hans förälder vill få mig att köpa - nej tack.

Jag vägrar att ens känna mig obekväm för det:cool:

Tilläggas kan att jag inte har något särskilt emot lille Putte, det är curlingföräldrar jag har svårt att fördra.

Arbetslösa föräldrar får väl försöka sälja tubsockar till sina kamrater i åtgärdsprogrammet Fas 3.
Ja, man får väl hoppas att de har lite tåga även i socialgrupp 4. Kan dom sälja Situation stockholm så kan dom väl kränga ölkorvar??

Ja, man får väl hoppas att de har lite tåga även i socialgrupp 4. Kan dom sälja Situation stockholm så kan dom väl kränga ölkorvar??

Skönt att det finns någon mer som inte ser arbetslösa människor som hjälplösa och initiativlösa. :bow:
Oavsett om det var menat som ironiskt eller inte, så tycker jag att det många gånger varit mindre fart i de som har gott ställt än tvärtom. Under studietiden var det just subventionerade skidresor (sådana som skolorna inte längre får göra) som säkerställde en äventyrsresa för mitt barn. Hade det behövts säljas strumpor eller korvar för att få till resorna hade jag ordnat det. Bara för att jag var pank så betydde det inte att resten av omvärlden var det.

Senast ändrad:

Tilläggas kan att jag inte har något särskilt emot lille Putte, det är curlingföräldrar jag har svårt att fördra.

Själv har jag ännu svårare för hopplösa lotter, tubsockar och syntetiska kakor i jätteburkar än för curlingföräldrar, faktiskt. Sedan jag lämnade vårdjobben bakom mig, har jag aldrig haft ett jobb där man har kunnat med att ta med sådana där grejer att sälja. Vi har pratat om det, och majoriteten brukar vara enig om att det vore jättepinsamt att ta med sådant.

På mitt jobb krängs en del men inte så mycket. Senaste gången var helt rimlig tex. En mamma ställer fram två kakburkar till fikat (som hon såklart köpt av dotter) och muttrar ngt om att om ngn skulle vilja ha kakor så är det bara att säga till. Jag och en kollega köper. Jag köper inte någonting jag inte vill ha. Hemskt nog inte ens av barn som ringer på dörren, jag vet inte vart jag ska göra av det. :crazy: (det är ju inte spec nyttigt att äta kakorna tex...)

Betydligt bättre än kakförsäljning är såklart VDs barns sportlag som packat många tusen kuvert åt oss (innan vi börjat låta tryckerierna göra det). Men då gäller det ju att ha en ungdomsledare vars pappa är ngt slags chef gissar jag.

Under studietiden var det just subventionerade skidresor (sådana som skolorna inte längre får göra) som säkerställde en äventyrsresa för mitt barn.

Jo, där tycker jag att ambitionerna tyvärr har slagit fel. Tidigare var skolornas subventionerade resorna ett sätt för många att få prova på ex.vis slalom eftersom föräldrarna mäktade med en subventionerad resa men inte en icke-subventionerad dito. Nu blir det i det närmaste omöjligt för de som inte har det så gott ställt att det ryms i budgeten.

Äsch, jag bara spårade ur lite där bland tubsockorna... Det är svårt med rättvisa.

KL

Det är många i tråden som är väldigt negativa till detta med gemensamma insatser för ett gemensamt mål.

Har någon förslag på hur detta med insamlingar av olika slag skall göras ? Eller skall skolresor helt förbjudas ?

Dela ut reklam borde väl alla barn över 10 år klara av. Ordna disco? Huvudsaken är att barnen själva äger problemet, inte föräldrarna.

Det är många i tråden som är väldigt negativa till detta med gemensamma insatser för ett gemensamt mål.

Så ser inte jag det. För min del är jag (liksom min unge)däremot väldigt negativ till att bli indragen i gemensamma arbetsinsatser som vi vare sig önskat eller accepterat.

skall skolresor helt förbjudas ?
I den mån dom verkligen är efterfrågade och önskade av samtliga deltagare så fine. I annat fall har jag väldigt svårt att se vitsen med dom.

Jag har fattat att ni inte är intresserade av att bli indragna i just detta. Men ge mig exempel på hur du tycker att det borde vara istället.

Om en skolresa är önskad av de flesta, hur gör man då ? Låter minoriteten bestämma att det blir ingen skolresa ? eller låter de som vill vara med och samla in pengar och sedan genomföra, medan övriga får stå utanför enligt eget önskemål ?

Jag tycker nog att det som sker i skolans regi, dvs tex en resa med och för just skolklassen, också ska skötas och bekostas av skolan. På skoltid. Om det alltså samlades in pengar på lektionstid, på något pedagogiskt försvarbart sätt...kanske att man bakade bröd på hemkunskapen och sålde, så vore det väl helt ok att använda dom pengarna till en skolresa.

Dom som vill resa på mer fritidsbetonade resor i grupp kan göra det i ett annat sammanhang, tillsammans med andra som vill samma sak. Tex en idrottsförening.

Jag tycker faktiskt inte att man är skyldig att ha en lösning till hands på alla problem man identifierar. Om dagens system är enda sättet att åka på skolresa, och dessutom skolresor så pass ofta som idag snarare befäster dåliga mönster i klassen än något annat, så ser jag enbart en pedagogisk vinst med att sluta med dem. Det behövs inget förbud för det.

Om någon kan komma på ett system som inte innebär extra känslomässig belastning för de barn/ungdomar som redan har det lite knepigt med att hantera skolvardagen, och som inte gör föräldrarna till handelsresande i lotter och småkakor och inte heller innebär en börda för de som har ont om pengar, så gärna för mig. Det är dock inte en fråga som engagerar mig så mycket att jag tänker försöka lösa den.

KL

Har någon förslag på hur detta med insamlingar av olika slag skall göras ? Eller skall skolresor helt förbjudas ?

Det är ju inte gemensamma insatser för ett gemensamt mål, det är utdelning av försäljningsuppdrag till enskilda personer, för ett mål för några.

Gemensamma insatser för gemensamt mål är -alla bakar bullar tillsammans och säljer dem sedan utanför ICA i team. Alla elever plockar skräp efter en festival i kommunen, eller packar kuvert tex. Sådant kan säkert vara bra för sammanhållningen. Ett fixat disko eller en teaterföreställning kan nog tex vara både teambuildande och utbildande, organisation, ekonomi, städning osv.

Och som sagt, att skolresan ska vara väl planerad och vettig, teambuildande eller utbildande (inte supande el mobbande) och sluten omröstning för om den ska bli av. (om inte läraren bedömt att teambuildingaktiviteter är nödvändiga såklart, men då borde väl skolan betala.) För att inte tala om alternativet ovan då, inte genomföras alls...

I övrigt har jag tips på fantastiska "klassresor" som samma klass gjorde helt lyckat istället för misslyckat. Utan samlade pengar, utan lärare, utan påtvingade gruppindelningar som går fel, och utan något annat än enstaka föräldrainsatser. Cykla ut flera mil till friluftsområde, sätta upp tält, grillla, bada, sova litegrann och cykla hem igen 6 på morgonen när alla tröttnat :) supervariant av klassresa. Helt frivillig alla inbjudna (alla åkte varje år i många år.). Första gången på mellanstadiet var det en fågelskådartur med lärare, sedan fortsatte vi av oss själva år efter år med allt mindre föräldrainblandning. (dvs de visste var vi var och hämtade dem som fick punka).

Antar att haken är att alla behövde kunna låna en cykel, sovsäck o badkläder och ha med sig en smörgås och lite korv.

Senast ändrad:

Jag tyckte det var roligt att sälja saker till klasskassan. Vi åkte på skolresa och de var roliga. Men sen i 9:an kom rikemansbarnen på i klassen att vi skulle åka till Idre. Ja, en skidresa! :cry:
Då försvann min glöd. Här gick jag i skolan, hade hur mycket läxor som helst, jobbade då extra med reklamutdelning och städade toaletter och kontor för att ha råd med mina ridlektioner och kläder. Min mamma hade usel lön och var just då föräldrarledig med mitt tredje syskon.
Jag kom hem och grät. Här skulle vi sälja plastpåsar och kalendrar som ingen ville köpa. Slutade med att mamma köpte allt. Sen 1 månad innan vi skulle på den resan kläcker läraren ur sig att vi måste ha med oss matpengar och sen tillägga 2000 kronor till kassan. Jag hade dessutom inga termobyxor. Min mamma var redan sönderstressad och jag valde att vara hemma och plugga med en annan klass och tillbaka fick jag 500 kronor. Så mycket var min del värd tydligen. Nej, detta gav bara magont och ångest. Jag förstå hur min mamma kände sig. Hon var inte engagerad pga ekonomiska skäl och tidsbrist.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 866
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Storlek röd Kong?
  • Valp 2024