Sv: Dessa försäljningar.....
Sedan något år tillbaka får skolor inte anordna några aktiviteter där barnen måste betala mer än en "ringa" summa. (i vår kommun betyder det ca 50 kr)
Om klassen själv samlar pengar till en resa får den givetvis göra det, men man får inte resa på skoltid, inte ens om man ordnar typ studiebesök på nåt museum eller så. Klassresor anordnas i regel av klassen själv, oftast med ett gäng mer eller mindre helvilda klassföräldrar som tycker att det är jättekul att hitta på en massa saker som alla måste sälja... och man har mycket lite överseende med dom som tycker att det är pest.
Jag jobbar själv som lärare och är så surpuppig att jag inte ställer upp o hjälper till att samla pengar, är heller inte intresserad av att åka med på resan. Detta beror främst på att det oftast är stor osämja inom klassen om resans mål osv. Eleverna vill inte göra sånt som kräver en arbetsinsats, typ baka själva, kratta löv eller tvätta bilar. Så då måste det säljas saker och det blir föräldrarnas jobb att samla pengar till ungarna resa. Helt fel tycker jag. Sen är det i regel ytterst få föräldrar som vill följa med på resan o ha koll och ansvar för sina barn, men man blir förvånade när jag inte vill åka med på min fritid(!?).
Har själv två barn som är i skolåldern och jag tillhör också de föräldrar som tycker att det är helt hopplöst med alla dessa försäljningar både i klassen och i alla idrottsklubbar/föreningar där vi som föräldrar ska arbeta för att barnen ska få "roa" sig.
Även när barnen är stora nog att själva städa omklädningsrum, stå i cafeterior, eller vad det nu gäller, så är det föräldrarna som ska göra jobbet, det har jag svårt att acceptera. Att man gör det när de är små är en sak, men när ska barnen själva lära sig att det faktiskt krävs nåt tillbaka, tex i form av arbete, för att att ha skoj/idrotta? Hur fixar man det i familjer med många barn?
(OBS! jag är mycket engagerad i ortens ridklubb, och utför massor av ideellt arbete, så det är inte det att jag är lat
)
Ciao / Smirk