Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Men om oxycodone/oxycontin är vad som hjälper dig så kanske det är det du ska ha? Det är den enda medicinen som verkligen har hjälpt mig. Ifrån att planera hur och när avslutet skulle ske (min dotter hade då 1,5 år kvar på gymnasiet och jag tänkte att hon klarar sig utan mig när hon flyttar hemifrån efter studenten) så är de tankarna idag (nästan 2 år efter att hon slutade gymnasiet) väldigt långt borta för att inte säga helt ofattbara att det faktiskt kändes så hopplöst att jag ville ge upp.
Jag tar idag 25 mg Oxycontin 3 gånger/dag + 10 mg vid behov. Jag boostar med alvedon 665 3 gånger/dag och tar också 75 mg lyrica 3 gånger/dag. Det tog några veckor av zombieliv innan det fungerade med lyrican och jag har aldrig kunnat gå upp mer i dos men den gör verkligen stor skillnad ändå. Jag hade testat lyrica tidigare men då tyckte jag inte att biverkningarna var värda det liksom men när jag provade igen så var jag så dålig att jag verkligen gav det en tid innan jag utvärderade det och för mig är biverkningarna värt det.
Nu har ju inte jag fibromylagi utan nervsmärtor i hela kroppen men smärta som smärta liksom, man måste ju få tillräcklig lindring så att man orkar leva.

Jag tycker att du ska ta en ordentlig diskussion med din läkare för du måste ju få ett någorlunda drägligt liv.

Delvis knapplån

Jag håller just nu på och ansöker om att få ett kedjetäcke efter att ha läst att det kan hjälpa vid svår smärta så att man får sova. Tänk om man skulle få sova en hel natt på 8 timmar eller iallafall 4-5 timmar varje natt. Jag tror ju att man orkar med smärtorna mycket bättre om man bara hade fått sova. Jag har gått igenom alla sömntabletter på marknaden men ingen har kunnat ge mig någon sömn tyvärr. Är det någon här som har fått testa kedjetäcke och vet hur det fungerar?
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Kedjetäcke var jag tvungen att googla på :D har bara hört talas om bolltäcke som äldsta dottern provade. Fungerade inget bra på henne. Men kedjetäcke kan jag tänka mig fungerar rätt bra just ur smärtsynpunkt. Vart ansöker du om det?

KL
Har någon av er varit till en riktig smärtläkare/smärtmottagning eller har ni fastnat på distrikt? Jag har aldrig kommit dit utan jag blev ju skickad till reumatologen istället.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag pratade med min arbetsterapeut och hon skickade ansökan vidare. Jag stötte ju givetvis på patrull med de gamla vanliga orden "vi lägger inte resurser på sådana som dig" men jag gav mig inte utan krävde att få ansöka ändå. (Jag har förtidspension utan tidsbegränsning och när inte chansen finns att man kan komma tillbaka till jobb av åtgärden så försvinner väldigt mycket vård. Bara en så enkel sak som att få träffa en kurator eller psykolog för att få hjälp att hantera att ens liv ödeläggs, att alla ens drömmar går i kras och att man förlorar funktion efter funktion blir en omöjlighet.)
Ett bolltäcke låter väldigt mycket av vad jag har läst medans ett kedjetäcke ska var tyst. Det är väl den största skillnaden.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

hahah vad charmigt :D min hund och mina barn ger mig så otroligt mycket energi. En promenad med hunden, om så bara genom kvarteret, gosa in mig i hennes päls, ligga med hennes huvud i mitt knä, underbart.

Vad jobbigt med din värk :( hoppas att du kan få ngn hjälp med medicinen, det är ju en djungel av dom, det gäller ju bara att ha en läkare som är beredd att testa olika. Det finns bra mediciner men det är ju så individuellt vad man själv behöver. Jag personligen blir helt väck av Tradolan, spysjuk av Citodon, tycker Alvedon är som godis men däremot Arcoxia gjorde det mesta hanterbart.

ja, det är mysigt med levande gosedjur :) Vi har en hel hög här hemma, utöver hunden är det två keliga katter och två dito papegojor, och så hästarna som gärna blir kliade de med. De ger mycket energi och välbefinnande. Min ena katt har legat runt min (mest) inflammerade axel senaste nätterna, väldigt skönt *S*

Ja, mediciner är inte helt enkelt. Naprosynen gör mig mindre stel och hjälper en del mot värken, alvedon är värdelöst bara i sig själv, men ihop med andra ger de lite boostning av effekten, Tradolan fungerar bra, inga biverkningar alls, ingen dåsighet eller påverkan annat än på värken. De jag haft sedan tidigare är dock snart slut och jag har egentligen fått dem för annat, men men. Är lite hispig för tillvänjningsrisken, men jag hoppas ju få annan hjälp framöver så det bör ju bara bli under en kortare period. Arcoxia fick jag mot käkledsinflammation (som jag fick trots att jag åt diklofenac..) och den fungerade rätt bra. Atrotec har jag fått också, men jag tror det var den som inte fick ges till kvinnor i fertil ålder pga att den ger missbildningar, inte för att någon läkare frågade om preventivmedel eller barnalstrarplaner (trots att de visste att jag var nygift...) när den skrevs ut, utan det upptäckte jag själv. Jag gillar Fass ;)
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

förstår att du inte orkar. Man får upp hoppet om att få hjälp och det är verkligen jobbigt när man sedan inte blir hjälpt. Hoppas ni hittar något vettigt.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag pratade med min arbetsterapeut och hon skickade ansökan vidare. Jag stötte ju givetvis på patrull med de gamla vanliga orden "vi lägger inte resurser på sådana som dig" men jag gav mig inte utan krävde att få ansöka ändå. (Jag har förtidspension utan tidsbegränsning och när inte chansen finns att man kan komma tillbaka till jobb av åtgärden så försvinner väldigt mycket vård. Bara en så enkel sak som att få träffa en kurator eller psykolog för att få hjälp att hantera att ens liv ödeläggs, att alla ens drömmar går i kras och att man förlorar funktion efter funktion blir en omöjlighet.)
Ett bolltäcke låter väldigt mycket av vad jag har läst medans ett kedjetäcke ska var tyst. Det är väl den största skillnaden.

:( låter ju sanslöst. Du behöver ju fortfarande få hjälp att ha ett fungerande liv.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag är inskriven på smärtklinik, det de har hjälpt mej med är att fastställa diagnos och få på pränt att det är stadigvarande.

De har varit rätt inriktade på mediciner vilket jag har haft det jobbigt med.. Jag har känt mej som en labbråtta det sista halvåret och det tagit hårt på mej.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Svarar ett gäng på en gång:

Först och främst, tack:love:
Oxycodonet tar ju faktiskt den jäkligaste udden men inte allt. De är inte glada för att skriva ut den, de verkar tro att jag säljer medicin på torget? Men jag ska diskutera det med läkaren, det borde ju vara bättre för kroppen att ta färre långtidsverkande tabletter än att proppa i sej citodon, Alvedon, sömntabletter och antidepressiva som inte gör annat än stjälper?

Armen har spökat rejält men den är "färdig" enligt ortopeden. Jag har haft onormalt mycket ont efter operationen men de kan inget göra. Jag går på arbetsterapi för att få upp rörligheten. Läkarna tror att det är fibron som spökar till det och ger extra smärta.

Tack igen! Och va skönt att denna tråden startades!!
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Ja jag är himla glad att jag hittade den här tråden!
Hoppas verkligen du får ngn ordning på medicinen så du får en dräglig vardag.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Det är jättejobbigt när man letar medicin. Jag lider verkligen med dig. Jag höll på i två år (det var under den tiden jag höll på att ge upp) innan vi hittade mediciner och kombinationer som fungerade och som vi kunde bygga vidare på. Alla mediciner skulle ju testas någon månad också så väldigt mycket tid gick åt till att må skitdåligt av alla biverkningar (jag får biverkningar av allting.)

Vilken smärtklinik går du till? Jag tänkte eftersom de skriver ut citodon hellre än oxycontin. Min smärtläkare anser inte att citodon är en medicin som ska skrivas ut för långtidsbruk (just nu minns jag inte varför, jag tror att det är för att risken för beroende är så stor) så det var det jag reagerade på.
Jag hoppas verkligen att du kan få till en medicinering som fungerar för dig. Jag vill ändå peppa dig att fortsätta testa dig fram även om det är skitjobbigt för den dagen då ni har hittat den kombinationen som just du fungerar på så kommer du vara glad att du fortsatte försöka.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

:( låter ju sanslöst. Du behöver ju fortfarande få hjälp att ha ett fungerande liv.

Javisst är det så. Tyvärr är ju detta baksidan. Vården får bara bidrag till rehabilitering om det finns en chans att det kan leda till att man kan återgå i arbete. De har helt enkelt inte råd att ge vård som de inte får bidrag för.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag är på Falköpings sjukhus smärtavdelning. Hur de resonerar kring smärtlindring är lite speciellt i mitt fall tror jag, jag har en ryggskada i grunden som citodonet hjälper någorlunda mot så jag får det inte för fibron. Oxycodonet fick jag utskrivet i samband med operation av armen för operationssmärtan.
Jag är väldigt känslig för biverkningar jag också och har förstått att många med fibro är det. Citodon och oxycodone är de enda mediciner jag inte blivit sjuk av hittills så jag hoppas att de får finnas kvar på min medicinlista. Kruxet är ju att de inte lindrar helt och då vill de inte att jag tar dem.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag håller tummarna att din ansökan går igenom, hur lång tid får du vänta på besked tror du?
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag är på Falköpings sjukhus smärtavdelning. Hur de resonerar kring smärtlindring är lite speciellt i mitt fall tror jag, jag har en ryggskada i grunden som citodonet hjälper någorlunda mot så jag får det inte för fibron. Oxycodonet fick jag utskrivet i samband med operation av armen för operationssmärtan.
Jag är väldigt känslig för biverkningar jag också och har förstått att många med fibro är det. Citodon och oxycodone är de enda mediciner jag inte blivit sjuk av hittills så jag hoppas att de får finnas kvar på min medicinlista. Kruxet är ju att de inte lindrar helt och då vill de inte att jag tar dem.

Vad jobbigt, ibland är det bara ett enda kämpande, för att orka, bli smärtfri, ta strider. Var det i morgon du skulle till dr?
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Det tär en del! Mkt riktigt är det imorgon jag ska till läkaren, det är mycket som ska gås igenom. Utvärdering av psykolog, sjukskrivning, mediciner och läkarutlåtande till ansökan om sjukersättning. Känna som att ett vanligt besök inte kommer räcka?
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Nej..de måste ju ha bokat in dubbeltider..el så får du nya tider säkert när du är där. Vet inte hur det fungerar mer än att när jag haft patienter som skulle ha utlåtanden fick de skilda besök till olika yrkesgrupper och dessa satte sig sedan och summerade ihop allt. Efter det fick patienten en tid hos dr och man gick igenom utlåtandet.

Kl
Jag är så trött. Har sovit en stund men känns som ett helt företag att börja med middag.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Oxycodonet tar ju faktiskt den jäkligaste udden men inte allt. De är inte glada för att skriva ut den, de verkar tro att jag säljer medicin på torget? Men jag ska diskutera det med läkaren, det borde ju vara bättre för kroppen att ta färre långtidsverkande tabletter än att proppa i sej citodon, Alvedon, sömntabletter och antidepressiva som inte gör annat än stjälper?

*lite svar på detta, lite knapplån och lite allmänt babbel.

Min läkare skriver inte ut nått annat än panodil :crazy: inte ens Ipren får jag på recept.
Nej ursäkta, nu ljög jag, jag har faktiskt fått tramadol men på den blir jag bara fruktansvärt illamående, yr och speedad så sova går inte alls, plus att den inte hjälpte.
Ja och så har jag provat alla dom där andra, cymbalta, tryptizol och diverse antidepp som gjort mig toktjock (tack för den) ja jag har provat så många så jag minns inte vad dom heter. Men värkmedicin och sömnmedicin får jag inte.
Vet hur jobbigt det är att testa och testa och bara få biverkningar.

Lycka till hos läkaren Lazy Lady

Jag har nästan gett upp.
Försöker få tag på en privatläkare här i stan som ska vara expert på smärtproblematik men det verkar inte vara det lättaste direkt. Det bådar ju gott om hon är populär iofs.

Jag kan inte sova, jag tror jag blir tokig. Det går bara inte att ligga bekvämt och nu har dessutom ena knät strejkat. Underbart. Varmt är det dessutom och tankarna snurrar. Öppnat fönster ett tag och slagit på datorn igen.
Måste försöka ta tag i det där med madrass känner jag... Men jag hatar sånt där och att kriga för mig själv är något som jag är usel på.

Kedjetäcke låter ju intressant. Det är alltså riktiga kedjor däri?

Har ialla fall haft en bra dag med relativt bra mående, kanonväder och en underbar ridtur på min galna gamla travar tant som iallafall kunde skritta idag.
Dom gör verkligen gott dom där djuren.

Ett stycke travartant som gör matte på gott humör
IMGP6419.jpg


Har ni förresten provat magneter? Dom tycker jag hjälper mig en del.
Jag använder benmagneter till häst så kan man spänna på sig dom lite varstans, oftast runt halsen för att lindra huvudvärk.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Jag är på Falköpings sjukhus smärtavdelning. Hur de resonerar kring smärtlindring är lite speciellt i mitt fall tror jag, jag har en ryggskada i grunden som citodonet hjälper någorlunda mot så jag får det inte för fibron. Oxycodonet fick jag utskrivet i samband med operation av armen för operationssmärtan.
Jag är väldigt känslig för biverkningar jag också och har förstått att många med fibro är det. Citodon och oxycodone är de enda mediciner jag inte blivit sjuk av hittills så jag hoppas att de får finnas kvar på min medicinlista. Kruxet är ju att de inte lindrar helt och då vill de inte att jag tar dem.

Fast total smärtlindring är ju omöjligt att uppnå om man har tillräckligt ont om man inte ska vara sövd. Iallafall för min del handlar det om att få ner smärtan till en hanterbar nivå men det kanske också är olika beroende på vad för diagnos och vad för typ av smärta man har. Vad vet jag liksom. Sedan beror det ju på doseringen också. Jag fick ju hjälp av den 5 mg tablett oxycontin två gånger/dag som vi började med men behövde ju mer smärtlindring och fick öka till 25 mgx3 innan acceptabel nivå var uppfylld. För min del var det också så att smärtlindringen hann försvinna helt innan det var dags att ta en ny omgång om jag tog oxycontinet två gånger/dag och det är därför jag tar dem tre gånger/dag istället för två som är det normala.

I vilket fall så hoppas jag att du får bättre hjälp där än vad jag fick. Jag fick ingen hjälp där alls. De kunde inte ens ge mig en diagnos under de två åren jag gick där något som min smärtläkare gjorde på fem minuter. Nu är det ju längesedan jag gick där och vi har inte samma diagnoser så förhoppningsvis kan de ge dig den hjälpen du behöver. Kan de inte det så skicka ett pm så ska du få namn och adress till den läkaren som har hjälpt mig enormt mycket.
 
Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..

Japp det ska vara riktiga kedjor däri om jag har fattat det hela rätt. (Vilket givetvis inte är någon garanti ;))
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 521
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 984
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 804
Senast: Whoever
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 888
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp