Ska ju göra om mitt fs program helt från början och ändra om rutinen i mitt htm.
Tänker jag fel ni som är mer rutinerade om jag fokuserar på följande saker i träningen:
- Hellre få saker som funkar än många som är svajiga?
- Musik med tydligt tempo och som går att tolka i programmet? Både i rörelser och rekvisita.
- Osynliga handtecken.
- Använda hela planen.
Jag tänker tränar in lite nya grejer att använda i freestylen över vintern och tänker att om jag nöter in 4 trick med varianter på dessa borde jag klara mig genom både klass 1 och 2? Beroende på sammansättning såklart i programmet men tänker typ slalom där jag går framåt/bakåt och där hon backar genom slalom (1 trick), slalom mellan armarna (1 trick) etc. Och så nått stillastående trick.
Vilka trick ger högre poäng pga svårighetsgrad? Jag använder gärna kryp för hon har så himla lätt för det.
Bara allmänt hur tusan ska jag tänka för att få till bra program
- Hellre få saker som funkar än många som är svajiga?
Oja! Det är mycket viktigare att det är bra utfört än att det är inklämt mycket olika grejer. Det är till och med avdrag på program som upplevs för smockfulla, då funkar de inte med musiken.
- Musik med tydligt tempo och som går att tolka i programmet? Både i rörelser och rekvisita.
Tydligt tempo? Mja, jag är inte säker på att jag förstår...
Jag tycker det är bra att välja musik med en hel del drama, växlingar och accenter som man kan matcha med något trick eller liknande. Men det viktigaste är nog ändå att det är musik du själv gillar!
- Osynliga handtecken.
Inte nödvändigtvis, faktiskt - men det kanske beror på hur du menar? Dina rörelser invävda i koreografin tillåter egentligen väldigt "stora" tecken, men du tänker kanske på locka/visa-händer?
- Använda hela planen.
Japp.
Jag tänker tränar in lite nya grejer att använda i freestylen över vintern och tänker att om jag nöter in 4 trick med varianter på dessa borde jag klara mig genom både klass 1 och 2?
Ja, klass 1 utan problem och förmodligen 2 också. Beror på varianterna, framförallt. Att backa genom slalom skulle jag nog egentligen tänka på som ett helt separat trick, faktiskt.
Vilka trick ger högre poäng pga svårighetsgrad? Jag använder gärna kryp för hon har så himla lätt för det.
Omöjlig fråga! Delvis handlar det onekligen till viss del om vad som imponerar på just den domaren, men jag skulle säga att det dessutom är lite av en fälla att ställa upp problemet på det sättet. Det handlar inte om hur svårt något trick är, utan hur väl det passar just din hund, hur väl det utförs, och hur det passar till musiken. Leta inte saker som är svåra utan perfekta!
Men en allmän riktlinje kan vara att rörelser utförda självständigt, på avstånd, och åt "fel håll" (dvs inte rakt framåt) ska ge högre poäng. Men det ska dock vara saker som ser rätt ut för din hund (Monster kommer aldrig att gå mellan mina ben med tassarna på mina fötter tex!
), kan utföras väl, och verkligen passar musiken.
Musiken är viktig, ha den främst i tankarna tycker jag.