Den stora OS-tråden 2024

Vilken dag börjar hoppningen? Fälttävlan börjar på lördag såg jag men den är jag inte intresserad av.

Aftonbladets tv-guide är enkel och bra, tider, grenar, svenskdeltagande och om det visas på Max eller 5.
Torsdag! Jag skrev ihop en liten lathund för eget syfte som sammanfattar dagar & tider för den ridsport jag vill se:
  • Sön 28 juli 10:30-15:00: Fälttävlan - terräng
  • Mån 29 juli 11-13.30 + 15-16: Fälttävlan - hoppning
  • Tor 1 aug 11-14: Hoppning - kvaltävling för lag
  • Fre 2 aug 14-16: Hoppning - lagfinal
  • Mån 5 aug 14-18: Hoppning, individuellt kval
  • Ti 6 aug 10-12: Hoppning, individuell final
Allt är baserat på länken längst ner i den här artikeln: https://www.tidningenridsport.se/sa-kan-du-folja-os-i-paris/#:~:text=OS i Paris.-,Hela tidsprogrammet,-för ridsporten i

P.S: Lova att inte lyncha mig om det är fel någonstans, don't shoot the messenger osv... 🫣
 
Vad tycker vi om årets kläder för invigningen?

Jag tycker de kunde haft något lite piffigare, ser ju ut som en vanlig träningsoverall och nästan helt enfärgad. Men bättre än de där glansiga gula sopsäckarna till klänning de hade i Rio och förra årets helt blå/gröna och gula "scrubs".

Kläderna kan ses här tillsammans med bilder föregående OS-invigningar.

https://sok.se/arkiv-for-artiklar/2024-07-24-sveriges-klader-nar-os-i-paris-invigs.html

Jag tycker att Mongoliet vinner den matchen med hästlängder!
 
Det här var intressant och upplyftande info tycker jag! Coolt att det verkligen är exakt 50/50. En ökning från 45% 2016 och 47.8% 2020 (källa: https://olympics.com/ioc/gender-equality/gender-equality-through-time).

Screenshot_20240726_145514_Instagram.jpg
 
Jag ska försöka titta lite iaf.
Var i Paris i juni så skulle vara intressant och se hur det blev med allt jobb som lagts ner på dom olika arenorna mm. om intet annat. :D
 

Nja, jag håller inte med honom. Sen gillar jag inte sättet han halvt om halvt citerar samtidigt som han ändrar citatet med sina egna fultolkningar. Jag blev mest irriterad när jag läste en vad jag tycker rätt dålig krönika. På de stora mästerskapen ska de bästa vara med. Vi ska inte lägga en massa pengar på en 17e plats. De pengarna ska gå till vardagsidrottandet istället.

Frågan är: vad ska vi ha idrotten till? Då måste vi skilja på OS/VM och vardagsidrottandet. Det som är meningen med det ena är inte det för det andra.

Meningen med vardagsidrottandet hos vanliga människor är att främja god hälsa. OS/VM är elitidrott. Det är nåt helt annat och oftast är inte elitidrottandet det optimala för hälsan. Meningen med OS/VM är att se var människans gränser går: vem hoppar högst, simmar snabbast osv.
 
Tittar på OS-invigningen kom just hem. Har lite svårt att fatta upplägget är de på båtarna på väg till något stadion? Eller är detta typ intåget?
 

Liknande trådar

Fritid För att inte spamma sönder VGV-tråden med snack om OS får vi hålla oss till en egen tråd. För jag är väl knappast den enda som kommer...
33 34 35
Svar
699
· Visningar
24 759
Senast: Rosett
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 368
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 001
Senast: Anders
·
Äldre Med en vecka kvar till semifinal 2 i Eurovision Song Contest är det nu dags att även starta denna inför-tråd :banana::banana::banana...
Svar
12
· Visningar
528
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp