Den här nya Tolkien serien...

Försökte oss på första avsnittet. Jag med noll intresse för Tolkiens verk och maken med tillräckligt mycket kunskap för att sura över det de ändrat i serien.

Jag orkar inte med Galadriels totala avsakmad av mimik. Kan inte sätta fingret på om det är retush, instagramfilter, smink eller om hon verkligen saknar ansiktsuttryck. Men det är det enda jag minns av hela första avsnittet 😬

Edit: inte sant. Alvernas frisyrer och douchebag-utstrålning gjorde också starkt intryck.
 
Jag har inget emot fanfic. Däremot ger det bitter smak att vi har en copyrightlag som ger fanficförfattare anställda av amazon rätten att tjäna multum och marknadföra sina fics som om de vore canon (och till råga på allt då skriva saker som går uttryckligen emot Tolkiens önskningar), medan så många talangfulla och trogna fanficförfattare inte får tjäna en krona. Och inget av det här har något med Tolkien att göra - bara copyrightlagar och produktionspengar.
Jag hörde på avvägar att Tolkiens son inte var glad i filmerna, och på det temat blir jag nyfiken på vad det är för saker i serien som går emot Tolkiens önskningar?
 
Han har en precis tidpunkt då de anländer väster om Misty Mountains (Tredje Åldern 1050) och att de innan dess inte haft kontakt med andra raser, samt att de inte på något sätt varit en del av tidigare händelser. Att de var "savage" under första och andra tidsåldern och inte hade någon plats i deras skeenden.

Det får du vara. Rättigheterna är uppdelade i flera delar varav rätten till just LotR nu är i Amazons händer.
Tja de är ju ganska savage i TV-serien.
 
Försökte oss på första avsnittet. Jag med noll intresse för Tolkiens verk och maken med tillräckligt mycket kunskap för att sura över det de ändrat i serien.

Jag orkar inte med Galadriels totala avsakmad av mimik. Kan inte sätta fingret på om det är retush, instagramfilter, smink eller om hon verkligen saknar ansiktsuttryck. Men det är det enda jag minns av hela första avsnittet 😬

Edit: inte sant. Alvernas frisyrer och douchebag-utstrålning gjorde också starkt intryck.
Jag tänkte faktiskt på det, att de manliga alverna är korthåriga och rynkiga som fan, men Galadriel är slätare än ett marmorgolv. Jag kan ursäkta hennes karaktär lite med att hon nog blivit tillsagt att vara ethereal som bara den, mänskliga uttryck går helt bort.
Ett par av de manliga alverna kändes mer som fantasy frat boys, vi fick vara glada att ingen gjorde ett keg-stand för att fira "segern" och att närbilder när någon kliar sig på pungen uteblev.

...Okej kanske inte riktigt så illa, men jag tyckte det osade mans-och-kvinnoideal som gjorde att alverna inte kändes särskilt alviga.

I övrigt över förväntan. Lite charmiga karaktärer här och var, vackra vyer och jag är så doligt insatt att jag inte kan störa mig nämnvärt på att man hittar på lite som man vill.
 
Jag hade jättegärna sett något som är mer av en antologi-serie baserat på tidigare åldrar, det tror jag skulle passa källmaterialet mycket bättre. En berättelse per avsnitt, olika karaktärer, olika skådespelare, olika regissörer osv. Enstaka berättelser kanske skulle kunna få dubbelavsnitt.
Jag föredrar ju alltid böcker och har aldrig önskat innan att någon bok jag uppskattat ska bli film, det inkluderar saker som Sagan om ringen och Sandman och Spindelmannen :D. Jag har lite svårt att förstå när folk längtar och ser fram emot att saker de älskar ska bli film :D Därmed inte sagt såklart att jag inte kampade för premiärerna på Sagan om ringen filmerna, men jag skulle nog bara undvikit att se Sandman och Game of Thrones om jag hade haft det valet :laugh: (Game of Thrones tycker jag dock är bättre än böckerna pga orsaker).

Så jag ser dem ändå och verkar inte bli lika upprörd som när jag var liten. Haken med film är såklart att de kan förstöra en bokupplevelse genom att ändra bilderna i ens huvud. Som tur är är mina allra största favoriter ännu inte sådana folk har velat göra film av och jag blir ganska glad om det fortsätter vara så.

Men för att fortsätta så har jag då ingen känsla för hur jag önskar att filmen skulle göras, dvs enstaka berättelser eller vad som. Utan mer en tanke om att inte är ju bättre. Samtidigt i vår tid kanske film behövs för att böcker inte ska dö, folk föredrar film och TV-serier.
 
Yes, testat både engelska och svenska (båda översättningarna). Flertalet gånger. Det är helt omöjligt :cautious:
Har även testat ett gäng olika uppläsningar på båda språken. Alltså jag vill jättegärna läsa böckerna, men något gör att det är omöjlig :D

Min Tolkien-tokige kompis har testat att läsa för mig. Det gick inte det heller. Jag får nöja mig med att vara någon form av Tolkien-arkeolog, som hittar bitar av story etc här och där och liksom pusslar ihop allt och sen frågar min kompis om jag fått tidslinjen rätt :angel:
Hur långt har du kommit i böckerna när du läst? Jag kände i flera år som du, läste väl första kapitlet kanske och "fastnade" aldrig. Men så satt jag på ett försenat tåg från Stockholm i några timmar med första boken med mig och hade inget annat att göra och då kom jag längre och plötsligt hittade historien mig på riktigt och jag blev helt förtrollad! Detta var kanske fem år före Peter Jacksons filmer så Tolkiens värld var ju inte så välkänd då som nu, men jag läste snabbt allt jag kom över - LOTR-trilogin, the Hobbit, Silmarillion och lite till. Men det tog som sagt några försök innan jag "kom över tröskeln" (och då är jag en mycket van läsare)
 
Jag tänkte faktiskt på det, att de manliga alverna är korthåriga och rynkiga som fan, men Galadriel är slätare än ett marmorgolv. Jag kan ursäkta hennes karaktär lite med att hon nog blivit tillsagt att vara ethereal som bara den, mänskliga uttryck går helt bort.
Ett par av de manliga alverna kändes mer som fantasy frat boys, vi fick vara glada att ingen gjorde ett keg-stand för att fira "segern" och att närbilder när någon kliar sig på pungen uteblev.

...Okej kanske inte riktigt så illa, men jag tyckte det osade mans-och-kvinnoideal som gjorde att alverna inte kändes särskilt alviga.

I övrigt över förväntan. Lite charmiga karaktärer här och var, vackra vyer och jag är så doligt insatt att jag inte kan störa mig nämnvärt på att man hittar på lite som man vill.
Jo på något sätt lyckas man alltid hitta kvinnor som är otherworld vackra, medan män, not so much. Verkar osannolikt om de inte finns, dock kanske de prioriterar skådespeleri? Fast varför lyckas de då hitta kvinnor som... eller menar de att de inte är lika bra skådespelare. En intressant grop att gräva ned sig i.. chocken över Haldir och Elrond i Sagan om ringen filmerna (män kan ju vara otroligt vackra i långt hår, men jisses vad de lyckades ta bort det där) tog udden av den grejen dock, dessa är ändå inte riktigt lika fula bara lite under medel.
 
Senast ändrad:
Jag föredrar ju alltid böcker och har aldrig önskat innan att någon bok jag uppskattat ska bli film, det inkluderar saker som Sagan om ringen och Sandman och Spindelmannen :D. Jag har lite svårt att förstå när folk längtar och ser fram emot att saker de älskar ska bli film :D Därmed inte sagt såklart att jag inte kampade för premiärerna på Sagan om ringen filmerna, men jag skulle nog bara undvikit att se Sandman och Game of Thrones om jag hade haft det valet :laugh: (Game of Thrones tycker jag dock är bättre än böckerna pga orsaker).

Så jag ser dem ändå och verkar inte bli lika upprörd som när jag var liten. Haken med film är såklart att de kan förstöra en bokupplevelse genom att ändra bilderna i ens huvud. Som tur är är mina allra största favoriter ännu inte sådana folk har velat göra film av och jag blir ganska glad om det fortsätter vara så.

Men för att fortsätta så har jag då ingen känsla för hur jag önskar att filmen skulle göras, dvs enstaka berättelser eller vad som. Utan mer en tanke om att inte är ju bättre. Samtidigt i vår tid kanske film behövs för att böcker inte ska dö, folk föredrar film och TV-serier.

Hittills är de enda böcker där jag tycker att filmatiseringen blev bättre än böckerna The Witcher. Jag gillar böckerna men de är lite långsamma och märkligt skrivna tycker jag. Brasklapp för att jag ännu inte läst alla böckerna! Serien är jättebra och Henry Cavill är en perfekt Geralt (och väldigt trevligt ögongodis!). Harry Potter-filmerna är bra gjorda och även om böckerna är mycket bättre så kan jag se filmerna och njuta av dem. Hunger Games-filmerna står sig också bra mot böckerna tycker jag. GoT-serien var gräslig i min mening och jag har inte klarat av att se mer än några enstaka avsnitt i början. Böckerna är topp 3 för mig.
 
Yes, testat både engelska och svenska (båda översättningarna). Flertalet gånger. Det är helt omöjligt :cautious:
Har även testat ett gäng olika uppläsningar på båda språken. Alltså jag vill jättegärna läsa böckerna, men något gör att det är omöjlig :D

Min Tolkien-tokige kompis har testat att läsa för mig. Det gick inte det heller. Jag får nöja mig med att vara någon form av Tolkien-arkeolog, som hittar bitar av story etc här och där och liksom pusslar ihop allt och sen frågar min kompis om jag fått tidslinjen rätt :angel:

Kan inte mer än hålla med dig om böckernas oläsbarhet.

DE ÄR DÅLIGT SKRIVNA. Storyn kanske är bra, men göms i skriften på ett horribelt sätt.

Vaffan? Fyra sidor sång medan de går? Sen går de i 6 sidor till? Och sjunger ytterligare 3? Och nu är de framme. Kommer det hända nåt nu? Nej. De går igen. Och sjunger igen.

Till skillnad från dig har jag tagit mig igenom böckerna en gång. De blir liksom inte bättre.

(sen har jag aldrig sett filmerna heller, mer än små bitar. Jag klarar verkligen inte av att se filmatiseringar av böcker jag läst, då de alltid gör en besviken).
 
Kan inte mer än hålla med dig om böckernas oläsbarhet.

DE ÄR DÅLIGT SKRIVNA. Storyn kanske är bra, men göms i skriften på ett horribelt sätt.

Vaffan? Fyra sidor sång medan de går? Sen går de i 6 sidor till? Och sjunger ytterligare 3? Och nu är de framme. Kommer det hända nåt nu? Nej. De går igen. Och sjunger igen.

Till skillnad från dig har jag tagit mig igenom böckerna en gång. De blir liksom inte bättre.

(sen har jag aldrig sett filmerna heller, mer än små bitar. Jag klarar verkligen inte av att se filmatiseringar av böcker jag läst, då de alltid gör en besviken).

Jag som tycker att LOTR är underbart skrivna!! Fantastiskt språk! Jag njuter av varje ord! :heart Jag läser dem regelbundet
 
Kan inte mer än hålla med dig om böckernas oläsbarhet.

DE ÄR DÅLIGT SKRIVNA. Storyn kanske är bra, men göms i skriften på ett horribelt sätt.

Vaffan? Fyra sidor sång medan de går? Sen går de i 6 sidor till? Och sjunger ytterligare 3? Och nu är de framme. Kommer det hända nåt nu? Nej. De går igen. Och sjunger igen.

Till skillnad från dig har jag tagit mig igenom böckerna en gång. De blir liksom inte bättre.

(sen har jag aldrig sett filmerna heller, mer än små bitar. Jag klarar verkligen inte av att se filmatiseringar av böcker jag läst, då de alltid gör en besviken).
Håller mer. Minns verkligen inte böckerna med någon värme!

Dock utmattad och i desperat behov av passiv underhållning på kvällen, så finns risk att jag fortsätter se serien...
 
Jag tänkte faktiskt på det, att de manliga alverna är korthåriga och rynkiga som fan, men Galadriel är slätare än ett marmorgolv. Jag kan ursäkta hennes karaktär lite med att hon nog blivit tillsagt att vara ethereal som bara den, mänskliga uttryck går helt bort.
Ett par av de manliga alverna kändes mer som fantasy frat boys, vi fick vara glada att ingen gjorde ett keg-stand för att fira "segern" och att närbilder när någon kliar sig på pungen uteblev.

...Okej kanske inte riktigt så illa, men jag tyckte det osade mans-och-kvinnoideal som gjorde att alverna inte kändes särskilt alviga.

I övrigt över förväntan. Lite charmiga karaktärer här och var, vackra vyer och jag är så doligt insatt att jag inte kan störa mig nämnvärt på att man hittar på lite som man vill.
Håller helt med! Jag gillade bitarna med småfolket och blev nyfiken på människorna, men alverna kändes verkligen som en rejäl tonmiss.
 
Jo på något sätt lyckas man alltid hitta kvinnor som är otherworld vackra, medan män, not so much. Verkar osannolikt om de inte finns, dock kanske de prioriterar skådespeleri? Fast varför lyckas de då hitta kvinnor som... eller menar de att de inte är lika bra skådespelare. En intressant grop att gräva ned sig i.. chocken över Haldir och Elrond i Sagan om ringen filmerna (män kan ju vara otroligt vackra i långt hår, men jisses vad de lyckades ta bort det där) tog udden av den grejen dock, dessa är ändå inte riktigt lika fula bara lite under medel.
Jag tror kanske det är den västerländska mansrollen som håller tillbaka, för visst finns det vackra män som kan skådespela och som med lite fx kan se marmorsläta ut om det nu är viktigt. Likväl kan väl stackars Galadriel få har ett par-tre ansiktsuttryck också för jämställdhetens skull :D
 
Jag tvivlar extremt mycket på att en önskan efter pengar öht hade att göra med Tolkiens författarskap. De flesta författare är precis som konstnärer, det är skaparlusten som styr. Men detta kanske var ett skämt? Lite lurigt att läsa ironi i text ibland.
Som sagt. Noll intresse av att lära mig om just Tolkien, väldigt intresserad av hans värld. Därför har jag noll koll. Att man skriver massa tusen sidor och allt han gjorde på kul, utan att tänka en sekund att någon ska läsa och gilla dem, att man kanske kan tjäna några kronor, eller bli känd är nog ganska ovanligt. :)
 
Kan inte mer än hålla med dig om böckernas oläsbarhet.

DE ÄR DÅLIGT SKRIVNA. Storyn kanske är bra, men göms i skriften på ett horribelt sätt.

Vaffan? Fyra sidor sång medan de går? Sen går de i 6 sidor till? Och sjunger ytterligare 3? Och nu är de framme. Kommer det hända nåt nu? Nej. De går igen. Och sjunger igen.

Till skillnad från dig har jag tagit mig igenom böckerna en gång. De blir liksom inte bättre.

(sen har jag aldrig sett filmerna heller, mer än små bitar. Jag klarar verkligen inte av att se filmatiseringar av böcker jag läst, då de alltid gör en besviken).
Alltså - alla behöver ju inte tycka om allting, men jag kan inte hålla med dig om att de är dåligt skrivna. Vill man ha action på varje sida är det fel böcker att läsa, helt klart, men själv uppskattar jag att vissa delar går långsamt och liksom pausar eller gör utvikningar från huvudberättelsen innan den tar fart igen.
 
Som sagt. Noll intresse av att lära mig om just Tolkien, väldigt intresserad av hans värld. Därför har jag noll koll. Att man skriver massa tusen sidor och allt han gjorde på kul, utan att tänka en sekund att någon ska läsa och gilla dem, att man kanske kan tjäna några kronor, eller bli känd är nog ganska ovanligt. :)
Han var nog ganska ovanlig. Och det var ganska länge sedan. Första versionen av böckerna gavs ut 1954. Och genren fantasy fanns liksom inte, jag tror inte att varken Tolkien själv eller någon annan trodde att böckerna skulle bli någon succe eller leva kvar så länge som de har gjort. Jag kan inte heller supermycket om Tolkien som person men han var språkprofessor och det hela började väl med den något udda hobbyn att hitta på nya språk, så hans verk om Middle Earth ska nog faktiskt ses som produkten av hans hobby snarare än hans profession.
 
Som sagt. Noll intresse av att lära mig om just Tolkien, väldigt intresserad av hans värld. Därför har jag noll koll. Att man skriver massa tusen sidor och allt han gjorde på kul, utan att tänka en sekund att någon ska läsa och gilla dem, att man kanske kan tjäna några kronor, eller bli känd är nog ganska ovanligt. :)

Alltså, han skapade världen först. LOTR kom nog som något av det sista. Han utgick från språken om jag förstår det rätt och skapade sen en värld där språken skulle användas. Han hade alltid skapat egna språk sen han var liten. Han var nog en väldigt ovanlig person. Jag kan rekommendera YT-videos med intervjuer med honom. Väldigt intressant att få höra hans egna ord om världen han skapade! Hur han tänkte osv.
 
Försökte oss på första avsnittet. Jag med noll intresse för Tolkiens verk och maken med tillräckligt mycket kunskap för att sura över det de ändrat i serien.

Jag orkar inte med Galadriels totala avsakmad av mimik. Kan inte sätta fingret på om det är retush, instagramfilter, smink eller om hon verkligen saknar ansiktsuttryck. Men det är det enda jag minns av hela första avsnittet 😬

Edit: inte sant. Alvernas frisyrer och douchebag-utstrålning gjorde också starkt intryck.
Tror att dom blurrat hennes ansikte/hud. Ser väldigt underligt ut. Speciellt eftersom att dom inte blurrat männen...

Och håller med. VARFÖR HAR MÄNNEN KORT HÅR?
 
Hur långt har du kommit i böckerna när du läst? Jag kände i flera år som du, läste väl första kapitlet kanske och "fastnade" aldrig. Men så satt jag på ett försenat tåg från Stockholm i några timmar med första boken med mig och hade inget annat att göra och då kom jag längre och plötsligt hittade historien mig på riktigt och jag blev helt förtrollad! Detta var kanske fem år före Peter Jacksons filmer så Tolkiens värld var ju inte så välkänd då som nu, men jag läste snabbt allt jag kom över - LOTR-trilogin, the Hobbit, Silmarillion och lite till. Men det tog som sagt några försök innan jag "kom över tröskeln" (och då är jag en mycket van läsare)
Osäker nu på exakt hur långt jag brukar komma men jag vet att jag plågade mig genom nästan halva första boken när jag kom längst. Men sen slutade jag då jag insåg att jag började känna att det genuint var som ett straff att plocka upp den och tvinga mig själv att läsa.
Jag är också van läsare (kanske mindre van nu, läser inte lika mycket längre) och har tagit mig igenom riktigt kassa böcker. Även "svåra" böcker som Golem av Gustav Meyrink, Ulysseus, Stormen och vreden.
Jag vet verkligen inte vad det är som gör att just Tolkiens verk är omöjliga för mig. 🙈

Dock kommer jag inte sluta försöka :) Sätter mig ner med böckerna då och då när jag har lite feeling :D
 

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: CaisaCax
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 237
Senast: Inte_Ung
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 274
Senast: hastflicka
·
Hemmet Vi har haft ett furugolv i köket som vi försökt få till ett skurgolv genom att behandla med linoljesåpa enligt konstens alla regler...
Svar
9
· Visningar
549
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp