Den här nya Tolkien serien...

Så problemet är att fenomenet ensamrätt finns? Förstår jag dig rätt?
Ensamrätt till kommersiellt brukande av någon annans verk efter dens död, ja.
fast det handlar ju om hur rättigheterna sålts. Det är ju upp till den som ärvt rättigheten att bestämma vem som ska få köpa och vad de får göra med dem. antagligen av Tolkiens efterlevande i det här fallet. Tycker inte du att de har rätt att bestämma vad som ska hända med arvet de fått?
Ja och nej. Jag kan tycka att det är rimligt att de själva bestämmer över vad som får och inte får göras kommersiellt, men inte att rättigheterna att bestämma kan säljas vidare. Nu är det ju inte de efterlevande som bestämmer längre, utan Amazon. Det tycker jag är fel, eftersom det blir ett slags monopoliserande av deriverade verk (det vill säga fanfics). Jag ser liksom inte poängen med att det ska vara den med mest pengar som ska få tjäna mer pengar på en helt orelaterad persons verk, särskilt inte när de deriverade verken uttryckligen går emot den ursprungliga skaparens vilja - oavsett vad de efterlevande tycker borde det vara den ursprungliga skaparens vilja som skall följas, tycker jag. Bara för att en är någons barn eller barnbarn betyder det ju inte att en vet bäst vad skaparen ville, eller följer det. I fallet Tolkien var Christopher Tolkien (son) väldigt tydlig med att hans far uttryckt att han inte ville se deriverade verk, men efter Christophers död satte Amazon igång direkt. Det är imo inte en slump - nu är ingen kvar som står upp för Tolkiens egna vilja.
 
Vilket inte var förrän sådär 5000 år senare i tredje tidsåldern. "De här vandrarna" är baserade på dessa, anakronostiskt.
Jo fast som arter utvecklar sig och tusen år hit och dit. Om det inte finns (vilket jag inte vet) en säker tidsgräns då någon vala ploppade ned hoberna eller proto hoberna på en plats så är det inte osannolikt att någonting som fanns i en form vid tidpunkt X även fanns i någon form 5000 år innan dess. (nu är det ju fantasy men om vi pratar, hundar, kor, människor, osv).
 
Jo fast som arter utvecklar sig och tusen år hit och dit. Om det inte finns (vilket jag inte vet) en säker tidsgräns då någon vala ploppade ned hoberna eller proto hoberna på en plats så är det inte osannolikt att någonting som fanns i en form vid tidpunkt X även fanns i någon form 5000 år innan dess. (nu är det ju fantasy men om vi pratar, hundar, kor, människor, osv).
Du kan ju tycka det men det går emot vad Tolkien faktiskt skrev :)

(inser att jag låter lite spydig men det är inte min mening)
 
Ensamrätt till kommersiellt brukande av någon annans verk efter dens död, ja.
Fast så vitt jag kan läsa äger typ många rätten till just sagan om ringen. Däribland hans son. Det verkar inte som att Amazon har ensamrätt på det hela.

Skit samma, jag tycker det är trevligt underhållning och är nöjd med det.
 
Så du har en precis tidpunkt då de dök upp? Såvitt jag vet skrev han att få pratar om dem och lite är skrivet om dem.
Han har en precis tidpunkt då de anländer väster om Misty Mountains (Tredje Åldern 1050) och att de innan dess inte haft kontakt med andra raser, samt att de inte på något sätt varit en del av tidigare händelser. Att de var "savage" under första och andra tidsåldern och inte hade någon plats i deras skeenden.
Fast så vitt jag kan läsa äger typ många rätten till just sagan om ringen. Däribland hans son. Det verkar inte som att Amazon har ensamrätt på det hela.

Skit samma, jag tycker det är trevligt underhållning och är nöjd med det.
Det får du vara. Rättigheterna är uppdelade i flera delar varav rätten till just LotR nu är i Amazons händer.
 
Exakt, att han ville att historierna inte skulle vara samstämmiga utan liknande och många för myter är sådana el dyl.
Jag hade jättegärna sett något som är mer av en antologi-serie baserat på tidigare åldrar, det tror jag skulle passa källmaterialet mycket bättre. En berättelse per avsnitt, olika karaktärer, olika skådespelare, olika regissörer osv. Enstaka berättelser kanske skulle kunna få dubbelavsnitt.
 
Vi såg första två avsnitten och det var väl helt okej, inte det sämsta man sett och inte wow heller. Som maken sa så ska man nog mer se det som inspirerat av LoR mer än jämföra.

För övrigt så hade jag sjukt svårt att ta mig igenom LoR böckerna, framförallt sista delen och jag var då en bokslukare av rang.. Det kändes som om de inte gjorde annat än klättrade upp för berget ett tag. Får jag välja så tittar jag hellre på filmerna som är mer lättsmälta :p.
 
Som vanligt väcker Tolkien starka känslor ;) och mycket detaljerad kunskap om Eä. Han är mannen som prisas som skaparen av en hel genre och beskyllts för att ha förstört en hel genre.

Som jag har förstått det har Tolkiens efterlevande sålt rättigheterna till en del av hans verk till Amazon som nu är de som filmatiserat dem. Vilket är vad som händer varje gång en bok blir till film. GRR Martin fick en himla massa pengar för GoT med medföljande verk. Vad Tolkien skulle sagt om det är väl ganska klart. Han skulle förkastat all aktion eftersom han mer intresserade sig för språk, botanik, geografi, de olika raser av Människor, Alver, Troll, Dvärgar osv. En serie som utvecklade och forskade om lingvistikrötterna till Quenya, Sindarin, Khuzdul och hur de alla influerade common tongue skulle han vara nöjd med. Likaså om en serie fokuserade på botaniken i Middle Earth, hur skotten från träden Laurelin och Telperion fortplantade sig liksom processen och varför många enter omvandlas till huorns. Var tog entwives vägen? Förvandlades det också till något annat? Ingen skulle vilja se de serierna, men Tolkien skulle varit nöjd.
 
Nja, rätten att göra film och tv är hos Amazon. Inte alla rättigheter som rör Sagan om ringen. Den är andra som äger rättigheter att ge ut böcker, tvspel osv.

Jag ser fortfarande inte vad det spelar för roll.
Spelar för roll för vad? Det spelar roll för min åsikt om deriverade verk och copyright. Du behöver inte hålla med mig, det har jag sagt.
Som vanligt väcker Tolkien starka känslor ;) och mycket detaljerad kunskap om Eä. Han är mannen som prisas som skaparen av en hel genre och beskyllts för att ha förstört en hel genre.

Som jag har förstått det har Tolkiens efterlevande sålt rättigheterna till en del av hans verk till Amazon som nu är de som filmatiserat dem. Vilket är vad som händer varje gång en bok blir till film. GRR Martin fick en himla massa pengar för GoT med medföljande verk. Vad Tolkien skulle sagt om det är väl ganska klart. Han skulle förkastat all aktion eftersom han mer intresserade sig för språk, botanik, geografi, de olika raser av Människor, Alver, Troll, Dvärgar osv. En serie som utvecklade och forskade om lingvistikrötterna till Quenya, Sindarin, Khuzdul och hur de alla influerade common tongue skulle han vara nöjd med. Likaså om en serie fokuserade på botaniken i Middle Earth, hur skotten från träden Laurelin och Telperion fortplantade sig liksom processen och varför många enter omvandlas till huorns. Var tog entwives vägen? Förvandlades det också till något annat? Ingen skulle vilja se de serierna, men Tolkien skulle varit nöjd.
Jag skulle slukat dem :love: Och många med mig! Men inte tillräckligt för att ge Amazon lön för mödan kanske.
 
Spelar för roll för vad? Det spelar roll för min åsikt om deriverade verk och copyright. Du behöver inte hålla med mig, det har jag sagt.

Jag skulle slukat dem :love: Och många med mig! Men inte tillräckligt för att ge Amazon lön för mödan kanske.

Jag ser inte hur det påverkar underhållningsvärdet.
 
Har jag skrivit att det gör det? Bara för att något är underhållande är det inte rätt, etiskt, eller canon - och det är det enda jag sagt något om. TS frågade inte "är den underhållande", utan om den hade med Tolkien att göra. Väldigt lite, är mitt fortsatta svar.
Vilken den aldrig heller har marknadsförs som.
 
Vilken den aldrig heller har marknadsförs som.
Återigen, den utspelar sig i en version av Tolkiens värld. Dessutom har marknadsföringen involverat sådant som intervjuer av "Tolkien superfans", bedyranden om att de kommer vara respektfulla mot Tolkiens arv etc. Att säga att den inte har marknadsförts som ett Tolkienverk är jättekonstigt - varför skulle de då ens köpt rättigheterna för X antal pengar?
 
Fast nja, han trodde väl aldrig att de var kommersiella och hade ingen tanke egentligen när han började skriva att sälja dem. Han skrev dem för sig själv och de andra i Inkling sällskapet, Oxford akademiker som möttes på en pub i Oxford och läste upp stycken av sina verk. Där ingick ju även CS Lewis. Tolkien var ju professor i anglo-saxisk (lingvistisk) och sörjde alltid över att Englands (anglo-saxiska) historia till stor del utplånades efter normandernas erövring 1066. Tittar man på LOTR så har han uppenbarligen influerats av de få bevarade skrifter, som Beowulf. Han inspirerades också av nordeuropeisk mytologi och använder många fornnordiska namn. Har ett vagt minne av att jag läste i en biografi att han lärde sig själv finska för att kunna läsa Kalevala i original.
Aha. Ska erkänna att jag aldrig varit särskilt intresserad av gubben och läst om just honom. Influenserna hade jag koll på dock.
Men nog måste han tjänat en hel del?
 
Aha. Ska erkänna att jag aldrig varit särskilt intresserad av gubben och läst om just honom. Influenserna hade jag koll på dock.
Men nog måste han tjänat en hel del?

När de väl blev en hit, absolut. Men han skrev Hobbit först, en barnbok för sin son. Men LOTR var inte en kommersiell framgång direkt utan det gick ganska långsamt. Som sagt, ingen hade läst något liknande innan så han var på många sätt fadern till fantasy.
 
Inget fel att tjäna pengar men när man försöker krama ur det sista dropparna ur en succé brukar det inte bli så lyckat. Tolkien var väl professor i Nordiska språk eller om det var fornengelska så han kunde nog försörja sig på det.
 
Senast ändrad:
Oavsett rättigheter eller inte tycker jag att det är fult och fantasilöst att ta någon annans verk och ändra det. Varför inte hitta på något helt eget istället? Lathet är vad det är.

Jag har älskat LOTR-böckerna sen jag var mycket liten och önskar faktiskt att de aldrig hade filmatiserats.
 

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: CaisaCax
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 237
Senast: Inte_Ung
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 274
Senast: hastflicka
·
Hemmet Vi har haft ett furugolv i köket som vi försökt få till ett skurgolv genom att behandla med linoljesåpa enligt konstens alla regler...
Svar
9
· Visningar
550
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp